Op woensdag 17 juli 2002 01:18 schreef Reino het volgende:
(

Als Bram zegt dat een van hen een politicus is: stel hij is een wetenschapper: geen probleem, Ad is de politicus. Stel hij is de politicus, hij liegt: dus dat een van hen politicus zou zijn is onmogelijk: paradox. Die gingen dus wel jah..
Wel leuk overigens zo iets, maar bij filosofie op school hebben we maar 1 les over logica gedaan

.
Bram zegt dat één van hen politicus is. De vraag is of Ad politicus is, ja of nee.
Stel, Bram is wetenschapper. Hij spreekt dus de waarheid, en Ad is dus politicus.
Stel, Bram is politicus. Hij liegt dus, en zijn uitspraak "één van ons is politicus" is dus niet waar. Wanneer is die uitspraak niet waar? Als beide wetenschapper zijn, of als beide politicus zijn. De eerste mogelijkheid valt af omdat voor de analyse aangenomen wordt dat Bram politicus is. En dus is Ad
forcement ook politicus.
Of Bram politicus of wetenschapper is maakt dus niet uit. In beide gevallen is Ad een politicus.
Edit: irritante typo's (zonder muis is het niet zo makkelijk).
Typ jij met je muis dan?
Anyway, dit soort logische vraagstukjes vind ik altijd heel geinig. Terwijl ik studeerde vond ik logica ook het enige interessante wiskunde-onderdeel. Nouja, grafentheorie was ook wel interessant. Maar calculus bijvoorbeeld is aan mij echt niet besteed...
Logigrammen vind ik ook altijd leuk om te doen. Dat zijn van die puzzels waarbij je bijvoorbeeld moet uitvissen wie wanneer welke auto met welke kleur heeft gekocht bij welke autohandel. Er worden een stuk of vijf aanwijzingen gegeven, en verder moet je het zelf maar uitzoeken door middel van een matrix. Bij de makkelijkste logigrammen kan je gewoon de uitkomsten van de aanwijzingen in de matrix invullen en dan gaan strepen tot het antwoord er vanzelf uitrolt. Bij de moeilijkere (veel leukere) zijn de aanwijzingen vaak indirect en hangen dus van andere dingen af. Je moet dan echt de verschillende mogelijkheden gaan analyseren. De matrix is dan niet meer het middel om direct het raadsel op te lossen (door dom strepen), maar slechts een middel om bij te houden wat je al weet, en moet je soms meerdere matrices gebruiken om verschillende hypotheses te testen.
Wat ik ook mooie constructies vindt zijn schijnbare paradoxen. Het lijkt een paradox, maar het is het dus niet. Oftewel, op het eerste gezicht lijkt het niet te kloppen, als je wat dieper kijkt lijkt het toch wel te kloppen, maar uiteindelijk na veel nadenken blijkt het toch weer niet te kloppen. Ik kan alleen helaas zo geen voorbeeld bedenken... Heeft iemand er misschien een?
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.