Toon posts:

prijsvraag: hoeveel geven het goede antwoord?

Pagina: 1
Acties:
  • 190 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zag laatst een prijsvraag op tv, weet niet precies meer waar voor, en die vraag was dus: "hoeveel mensen geven het goede antwoord op deze vraag?".
Ik vind het zelf nogal een vreemde vraag: stel je zegt "1" en je bent de enige met dat antwoord, heb je het goed. Maar stel dat er twee mensen zijn die twee zeggen, dan hebben die het ook goed. Maar dan hebben er 3 mensen het dus goed, en dan heeft iedereen het weer fout, dus dan die eerste weer goed etc.. Ik begrijp het niet helemaal meer :?.
Zou je dan gewoon moeten hopen dat je de enige bent met 1 en dat de rest allemaal getallen als 2398 heeft etc.. Want die hebben het dan allemaal fout.
Aargh!

• MrMartinH
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
:?

Signature

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 16 juli 2002 16:42 schreef NukeZz het volgende:
:?
Begrijp je iets niet of is dit gewoon een zinloze reactie?
Ik wel het wel proberen nog verder uit te leggen, maar wat snap je dan niet?

Verwijderd

Logisch gezien is deze vraag ongeldig, omdat hij naar zichzelf refereert. Van dezelfde categorie als de onmogelijke uitspraak "dit is een leugen".

Wel geinig trouwens :)

Ik heb overigens ooit een maandelijkse quizz gezien waarbij iedereen een getal moest noemen (dwz een positief natuurlijk getal, dus 1 of 2 of 3 of.. enz), en de winnaar was degene met het laagste getal wat niet ook door anderen genoemd was.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 16 juli 2002 16:47 schreef Juggalin_Juggalo het volgende:
Logisch gezien is deze vraag ongeldig, omdat hij naar zichzelf refereert. Van dezelfde categorie als de onmogelijke uitspraak "dit is een leugen".

Wel geinig trouwens :)

Ik heb overigens ooit een maandelijkse quizz gezien waarbij iedereen een getal moest noemen (dwz een positief natuurlijk getal, dus 1 of 2 of 3 of.. enz), en de winnaar was degene met het laagste getal wat niet ook door anderen genoemd was.
Tja, ik vind dit soort vragen ook altijd wel leuk..
Maar die van jou is ook wel leuk, niet zo makkelijk.. Ik zou voor een getal van 30-50 gaan, ofzo, hangt van het aantal deelnemers af.. als het er duizenden zijn dan eerder zoiets als 271...

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-12 21:59
Op dinsdag 16 juli 2002 16:06 schreef Reino het volgende:
Ik zag laatst een prijsvraag op tv, weet niet precies meer waar voor, en die vraag was dus: "hoeveel mensen geven het goede antwoord op deze vraag?".
Ik vind het zelf nogal een vreemde vraag: stel je zegt "1" en je bent de enige met dat antwoord, heb je het goed. Maar stel dat er twee mensen zijn die twee zeggen, dan hebben die het ook goed. Maar dan hebben er 3 mensen het dus goed, en dan heeft iedereen het weer fout, dus dan die eerste weer goed etc.. Ik begrijp het niet helemaal meer :?.
Zou je dan gewoon moeten hopen dat je de enige bent met 1 en dat de rest allemaal getallen als 2398 heeft etc.. Want die hebben het dan allemaal fout.
Aargh!
slaat nergens op. Als 2 mensen zeggen dat 2 mensen het goed hebben, hebben natuurlijk alleen die 2 mensen het goed. En diegene die 1 zei heeft het natuurlijk fout.

Verwijderd

Op dinsdag 16 juli 2002 16:51 schreef Dr_Frickin_Evil het volgende:

[..]

slaat nergens op. Als 2 mensen zeggen dat 2 mensen het goed hebben, hebben natuurlijk alleen die 2 mensen het goed. En diegene die 1 zei heeft het natuurlijk fout.
Niet als die 1 persoon de enige is die 1 als antwoord heeft.

Stel je heb 5 mensen. 2 zeggen dat 2 het goed hebben en 3 zeggen dat 3 het goed hebben dan hebben 5 mensen het goed :)
Op het moment dat jij dan 5 zegt zijn het er 6 die het goed hebben dus is het logische antwoord: 0 personen.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 16 juli 2002 16:54 schreef ItSnows het volgende:

[..]

Niet als die 1 persoon de enige is die 1 als antwoord heeft.

Stel je heb 5 mensen. 2 zeggen dat 2 het goed hebben en 3 zeggen dat 3 het goed hebben dan hebben 5 mensen het goed :)
Op het moment dat jij dan 5 zegt zijn het er 6 die het goed hebben dus is het logische antwoord: 0 personen.
Nee! Want als je dan 0 personen antwoord, heb jij het goed! Dus dan heeft in ieder geval 1 iemand het goed (meer misschien), dus dan heb je het ook weer fout. Je moet dan dus 1 antwoorden (als enige bijvoorbeeld).
Het is een vrij stomme vraag, want de kans dat er veel mensen zijn die het goed hebben is heeel klein.. Eerder veel kans dat niemand het goed heeft..

Verwijderd

Op dinsdag 16 juli 2002 17:01 schreef Reino het volgende:

[..]

Nee! Want als je dan 0 personen antwoord, heb jij het goed! Dus dan heeft in ieder geval 1 iemand het goed (meer misschien), dus dan heb je het ook weer fout. Je moet dan dus 1 antwoorden (als enige bijvoorbeeld).
Het is een vrij stomme vraag, want de kans dat er veel mensen zijn die het goed hebben is heeel klein.. Eerder veel kans dat niemand het goed heeft..
Ie. paradox ;)

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Je mag een uitspraak doen. Als die juist is, wordt je doodgeschoten, als hij onjuist is wordt je opgehangen.

"Ik zal worden opgehangen."

Verwijderd

Nog zoiets... logische puzzles..

Als Haags journalist heb je te maken met slechts twee soorten mensen, politici en wetenschappers (een combinatie is uitgesloten). Gegeven is:

Een politicus liegt altijd.
Een wetenschapper spreekt altijd de waarheid.

(A) Je ontmoet twee mensen, Mat en Jan-Peter. Mat zegt: we zijn allebei politici.
Is Jan-Peter een politicus?

(B)Je ontmoet opnieuw twee mensen, Ad en Bram. Bram zegt: één van ons is politicus.
Is Ad een politicus?

Ze zijn niet heel moeilijk maar toch...tis een beginnetjes in de wereld die logica heet..

let niet op de namen ;-)

Verwijderd

Topicstarter
(A): Als Mat een wetenschapper is, zegt hij dat hij een politicus is, dit kan niet, dus is hij een politicus. Maar dan kunnen ze niet beide politicus zijn, dus is Jan Peter een wetenschapper..

(B) Als Bram zegt dat een van hen een politicus is: stel hij is een wetenschapper: geen probleem, Ad is de politicus. Stel hij is de politicus, hij liegt: dus dat een van hen politicus zou zijn is onmogelijk: paradox. Die gingen dus wel jah..
Wel leuk overigens zo iets, maar bij filosofie op school hebben we maar 1 les over logica gedaan :(.
Edit: irritante typo's (zonder muis is het niet zo makkelijk).

Verwijderd

Er is geen antwoord op die vraag dus mensen die nul antwoorden hebben gelijk, het aantal mensen wat nul antwoord is dus het goede antwoord, zeg X. X aantal mensen hebben dan de vraag dus goed waardoor een waarschijnlijk ander getal Y weer goed is. Je komt volgens mij dus in een vicueze cirkel terecht. Er komt dus alleen een winnaar uit als hetzelfde aantal mensen 0 en X zegt want dan geld Y = X en blijven dat dus dezelfde personen.

Zo zou ik het uitleggen in ieder geval?

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 17 juli 2002 01:34 schreef Xan het volgende:
Er is geen antwoord op die vraag dus mensen die nul antwoorden hebben gelijk, het aantal mensen wat nul antwoord is dus het goede antwoord, zeg X. X aantal mensen hebben dan de vraag dus goed waardoor een waarschijnlijk ander getal Y weer goed is. Je komt volgens mij dus in een vicueze cirkel terecht. Er komt dus alleen een winnaar uit als hetzelfde aantal mensen 0 en X zegt want dan geld Y = X en blijven dat dus dezelfde personen.

Zo zou ik het uitleggen in ieder geval?
Dit klopt niet! Jij zegt dat het aantal mensen wat nul zegt het goede antwoord is, maar dan hebben die mensen het toch fout, en dan is dat aantal toch niet meer juist! 0 kan zelfs nooit het goede antwoord zijn, want, als je dat zou hebben en is het goed, dan is er in ieder geval 1 persoon die het goed heeft.
Er kan wel een goed antwoord zijn, maar de kans daarop is ongelooflijk klein. Want stel 21 mensen zeggen 21, hebben zij het goed, maar als er dan weer 3 zijn die 3 zeggenklopt er weer niks van. :( Lastige vraag, als ik nou nog bedacht waarvan die prijsvraag was, kon ik nog vragen hoeveel goede antwoorden ze hadden gekregen :+.

Verwijderd

Tja, het 'smerige' van die vraag is ook dat geen enkel individu een goed antwoord kan geven. Het goed of fout zijn van zijn/haar antwoord hangt af van de overige antwoorden.

En verder, als er in totaal 6 personen antwoorden, en vier daarvan zeggen "4" en de andere twee zeggen een willekeurig getal (laten we zeggen groter dan 6, zodat het zeker fout is). Hebben die 4 het dan echt goed? Ik weet het niet meer. Ik blijf erbij dat deze vraag 'ongeldig' is. Ten eerste omdat de vraag naar zichzelf refereert en daardoor niet 'sluitend' kan zijn, ten tweede omdat het goede antwoord afhangt van het antwoord!

Ik vind dit wel een interessant fenomeen trouwens. Ben momenteel het boek "Gödel, Escher, Bach" aan het lezen, daar worden ook veel van dit soort constructies in behandeld. Een aanrader voor mensen die van dit soort denkspelletjes houden.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:58

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Op woensdag 17 juli 2002 01:18 schreef Reino het volgende:
(B) Als Bram zegt dat een van hen een politicus is: stel hij is een wetenschapper: geen probleem, Ad is de politicus. Stel hij is de politicus, hij liegt: dus dat een van hen politicus zou zijn is onmogelijk: paradox. Die gingen dus wel jah..
Wel leuk overigens zo iets, maar bij filosofie op school hebben we maar 1 les over logica gedaan :(.
Bram zegt dat één van hen politicus is. De vraag is of Ad politicus is, ja of nee.

Stel, Bram is wetenschapper. Hij spreekt dus de waarheid, en Ad is dus politicus.

Stel, Bram is politicus. Hij liegt dus, en zijn uitspraak "één van ons is politicus" is dus niet waar. Wanneer is die uitspraak niet waar? Als beide wetenschapper zijn, of als beide politicus zijn. De eerste mogelijkheid valt af omdat voor de analyse aangenomen wordt dat Bram politicus is. En dus is Ad forcement ook politicus.

Of Bram politicus of wetenschapper is maakt dus niet uit. In beide gevallen is Ad een politicus.
Edit: irritante typo's (zonder muis is het niet zo makkelijk).
Typ jij met je muis dan?

Anyway, dit soort logische vraagstukjes vind ik altijd heel geinig. Terwijl ik studeerde vond ik logica ook het enige interessante wiskunde-onderdeel. Nouja, grafentheorie was ook wel interessant. Maar calculus bijvoorbeeld is aan mij echt niet besteed...

Logigrammen vind ik ook altijd leuk om te doen. Dat zijn van die puzzels waarbij je bijvoorbeeld moet uitvissen wie wanneer welke auto met welke kleur heeft gekocht bij welke autohandel. Er worden een stuk of vijf aanwijzingen gegeven, en verder moet je het zelf maar uitzoeken door middel van een matrix. Bij de makkelijkste logigrammen kan je gewoon de uitkomsten van de aanwijzingen in de matrix invullen en dan gaan strepen tot het antwoord er vanzelf uitrolt. Bij de moeilijkere (veel leukere) zijn de aanwijzingen vaak indirect en hangen dus van andere dingen af. Je moet dan echt de verschillende mogelijkheden gaan analyseren. De matrix is dan niet meer het middel om direct het raadsel op te lossen (door dom strepen), maar slechts een middel om bij te houden wat je al weet, en moet je soms meerdere matrices gebruiken om verschillende hypotheses te testen.

Wat ik ook mooie constructies vindt zijn schijnbare paradoxen. Het lijkt een paradox, maar het is het dus niet. Oftewel, op het eerste gezicht lijkt het niet te kloppen, als je wat dieper kijkt lijkt het toch wel te kloppen, maar uiteindelijk na veel nadenken blijkt het toch weer niet te kloppen. Ik kan alleen helaas zo geen voorbeeld bedenken... Heeft iemand er misschien een?

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Verwijderd

Nog eentje dan maar:

Beschouw de volgende bewering:
"Altijd als ik naar Utrecht ga reis ik per trein"

De volgende vier kaarten liggen op tafel:

Utrecht Auto Trein Tilburg

Op iedere kaart staat één van mijn reisbestemmingen aan de ene kant, en het gekozen vervoermiddel aan de andere kant vermeld.

VRAAG: welke kaart(en) MOET je omdraaien als je wilt nagaan of mijn bewering onjuist is? (duid de kaart(en) aan door hetgeen op de zichtbare zijde geschreven is te vermelden)

Ook wel bekend als Wason's selectietaak *viel SpaB*

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:11
Op woensdag 17 juli 2002 13:32 schreef Aidezz het volgende:
Nog eentje dan maar:

Beschouw de volgende bewering:
"Altijd als ik naar Utrecht ga reis ik per trein"

De volgende vier kaarten liggen op tafel:

Utrecht Auto Trein Tilburg

Op iedere kaart staat één van mijn reisbestemmingen aan de ene kant, en het gekozen vervoermiddel aan de andere kant vermeld.

VRAAG: welke kaart(en) MOET je omdraaien als je wilt nagaan of mijn bewering onjuist is? (duid de kaart(en) aan door hetgeen op de zichtbare zijde geschreven is te vermelden)

Ook wel bekend als Wason's selectietaak *viel SpaB*
Alleen kaarten Utrecht en Trein zijn van toepassing op de bewering. Met de trein mag je volgens je bewering ook naar andere plaatsen, dus blijft de kaart Utrecht over.

Stel dat daar trein staat, dan is het overigens nog mogelijk dat er achterop de auto kaart utrecht staat. Dus volgensmij MOET je er zowiezo 2 omdraaien. utrecht en auto.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Op dinsdag 16 juli 2002 23:25 schreef Aidezz het volgende:
Nog zoiets... logische puzzles..

Als Haags journalist heb je te maken met slechts twee soorten mensen, politici en wetenschappers (een combinatie is uitgesloten). Gegeven is:

Een politicus liegt altijd.
Een wetenschapper spreekt altijd de waarheid.

(A) Je ontmoet twee mensen, Mat en Jan-Peter. Mat zegt: we zijn allebei politici.
Is Jan-Peter een politicus?

(B)Je ontmoet opnieuw twee mensen, Ad en Bram. Bram zegt: één van ons is politicus.
Is Ad een politicus?

Ze zijn niet heel moeilijk maar toch...tis een beginnetjes in de wereld die logica heet..

let niet op de namen ;-)
gna gna, die's van labyrinth.

De complete:

je staat voor 2 poorten, voor beide poorten staat een wachter.

Een liegt altijd, de ander spreekt altijd de waarheid.
Er is een fout poortje, en een goed poortje.

Als je één vraag mag stellen, (aan één van de twee wachters), wat zou je dan vragen om er voor te zorgen dat je het goede poortje doorkan.

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Op woensdag 17 juli 2002 15:57 schreef zion het volgende:

[..]

gna gna, die's van labyrinth.

De complete:

Als je één vraag mag stellen, (aan één van de twee wachters), wat zou je dan vragen om er voor te zorgen dat je het goede poortje doorkan.
Bent u een kikker?
problem solved >:)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Verwijderd

Inderdaad...maar als die zo gemakkelijk is doe deze eens:

Je bent op reis naar Maastricht. Opnieuw kom je op een t-kruispunt en weet je niet welke kant je op moet. Nu staan er drie mannetjes die je willen helpen. Je mag in totaal 2 vragen stellen. Een van de mannetjes liegt altijd, een spreekt altijd de waarheid en een liegt soms en spreekt af en toe de waarheid. De mannetjes kennen elkaar door en door en weten dus van elkaar wie de waarheidspreker, leugenaar of wispelturige is. Welke vragen moet je stellen om de juiste weg te weten te komen?

ik blijf ze gewoon moeilijker maken... ;-)

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Op woensdag 17 juli 2002 16:13 schreef blobber het volgende:

[..]

Bent u een kikker?
lol @ blobber, geen speld tussen te krijgen

systeem

Verwijderd

Op dinsdag 16 juli 2002 21:01 schreef eamelink het volgende:
Je mag een uitspraak doen. Als die juist is, wordt je doodgeschoten, als hij onjuist is wordt je opgehangen.

"Ik zal worden opgehangen."
Heel simpel: Ze schieten je eerst dood, dan hangen ze je op.

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Op woensdag 17 juli 2002 16:21 schreef Trias het volgende:

[..]

Heel simpel: Ze schieten je eerst dood, dan hangen ze je op.
nee, dan wordt je dus doodgeschoten én opgehangen, dat was geen optie.

systeem

Verwijderd

De complete:

Je bent vergeten te vertellen wat er achter de poortjes ligt. De ene poort leidt naar de plaats waar je heen wilt, de andere voert je de afgrond in. Je mag maar één vraag stellen aan één van de poortwachters om te bepalen welke poort je moet nemen. Je mag slechts door 1 poort gaan. (dus ze niet allebei uitproberen)

• Johannes
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:42
Op woensdag 17 juli 2002 16:13 schreef blobber het volgende:

[..]

Bent u een kikker?
Klopt niet, want er wordt nergens in de puzzel gezegd dat degene die liegt voor het foute poortje staat of degene die de waarheid spreekt voor het goede poortje. Je weet dus wel welke liegt en welke niet, maar welk poortje je moet nemen is nog steeds niet duidelijk.

Ik moet nog even nadenken of er een oplossing is die wel werkt hiervoor.

[edit]
Ik heb 'm volgens mij (ik ga er van uit dat ze van elkaar weten dat ze altijd liegen / de waarheid spreken):
Wat zou de andere wachter zeggen als ik hem vroeg of ik voor het goede poortje sta?

[edit2]
Uitleg is ook wel handig misschien: ze zullen als je voor het goede poortje staat antwoorden dat de ander zal zeggen dat je voor het foute poortje staat, hetzelfde geldt andersom voor het foute poortje.

Uit volle borst op weg naar nergens / Zonder reden zonder doel
Met m'n zeden en m'n zonden / En mijn angstig voorgevoel
Laat mij mijn kont tegen de krib / Laat mij dit goddeloze lied
Hef jij je handen maar ten hemel / Maar red mij niet

• Jace / TBL
  • Laatst online: 23-03-2023
mag in totaal 2 vragen stellen. Een van de mannetjes liegt altijd, een spreekt altijd de waarheid en een liegt soms en spreekt af en toe de waarheid
Vraag aan nr. 1: "spreekt nr 2 vaker de waarheid dan nr 3?" Als hij "ja" zegt, loop je naar nr 3, en anders loop je naar nr 2. En aan diegene vraag je "als ik aan degene die niet soms liegt en soms eerlijk is, vraag wat de FOUTE weg is, wat antwoordt hij dan?", en dan krijg je de goede weg te horen.

Ik weet er nog een: je komt bij een T-splitsing en daar woont 1 dwerg. Op sommige dagen spreekt de dwerg de waarheid, op andere dagen liegt hij (afhankelijk van zijn stemming die dag, zeg maar). Kun je met een vraag de goede weg bepalen? Je kunt niet zien wat voor dag de dwerg heeft, bijvoorbeeld doordat hij nors danwel blij kijkt ofzo :)

Verwijderd

De complete dan maar:
(1)
Je bent op reis en je wilt naar een bepaald dorp. Op een gegeven moment kom je op een splitsing waar je twee kanten op kunt. Je weet alleen niet welke kant je op moet. Bij de splitsing staan gelukkig twee mannetjes. Maar een van die mannetjes liegt altijd en de andere spreekt altijd de waarheid. Je weet niet welke van die twee de leugenaar is. Omdat de mannetjes ook weer niet zo heel veel zin hebben om je te helpen mag je een van hen een vraag stellen. Welke vraag stel je?

antw:
Vraag aan een man: "Waar zou de andere man mij naar toewijzen als ik hem vroeg welke kant het dorp op is?" En sla de andere weg in.
Als je die vraag aan de leugenaar stelt dan geeft hij de verkeerde weg als antwoord. Als je die vraag aan de waarheidsspreker zou stellen dan geeft hij ook de verkeerde weg als antwoord. Dus je weet welke weg het niet moet zijn en dus moet je de andere weg in.

(2)
Je bent op reis naar Maastricht. Opnieuw kom je op een t-kruispunt en weet je niet welke kan je op moet. Nu staan er drie mannetjes die je willen helpen. Je mag in totaal 2 vragen stellen. Een van de mannetjes liegt altijd, een spreekt altijd de waarheid en een liegt soms en spreekt af en toe de waarheid. De mannetjes kennen elkaar door en door en weten dus van elkaar wie de waarheidspreker, leugenaar of wispelturige is. Welke vragen moet je stellen om de juiste weg te weten te komen?

antw:
Noem de mannetjes A, B en C
Vraag A: "Is het waarschijnlijker dat B de waarheid spreekt dan C?"

Als het antwoord ja is dan:
als A waarheidspreker, B willekeurig, C leugenaar
als A leugenaar, B willekeurig, C waarheidspreker
als A willekeurig, dan C waarheidspreker of leugenaar

Als het antwoord van A nee is dan:
als A waarheidspreker, B leugenaar, C willekeurig
als A leugenaar, B waarheidspreker, C willekeurig
als A willekeurig, B waarheidspreker of leugenaar

Als het antwoord ja is weet je dat C niet de willekeurige kan zijn. Als het antwoord nee is, is B niet de willekeurige.
Vraag nu aan C (als het antwoord op de eerste vraag ja is) of aan B (als het antwoord op de eerste vraag nee is): "Als ik jou zou vragen of de linkerweg naar Maastricht leidt, zeg je dan ja?"
Een waarheidspreker zal als de linkerweg naar Maastricht leidt de vraag met ja beantwoorden. Als de linker weg niet naar Maastricht leidt zal hij de vraag met nee beantwoorden.
Een leugenaar zal als de linker weg naar Maastricht leidt de vraag ook met ja beantwoorden. Als de rechterweg naar Maastricht leidt zal hij de vraag met nee beantwoorden.
Dus als het antwoord van B of C op de tweede vraag ja is, moet je de linkerweg in, als het antwoord nee is, de rechter.

Zo...dat waren ze...

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Op woensdag 17 juli 2002 16:15 schreef zion het volgende:

[..]

lol @ blobber, geen speld tussen te krijgen
[edit]
Helaas klopt het niet helemaal :'(

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Op woensdag 17 juli 2002 16:55 schreef Johannes het volgende:

[..]

Klopt niet, want er wordt nergens in de puzzel gezegd dat degene die liegt voor het foute poortje staat of degene die de waarheid spreekt voor het goede poortje. Je weet dus wel welke liegt en welke niet, maar welk poortje je moet nemen is nog steeds niet duidelijk.
Je hebt gelijk, ik ging er van uit dat degene die liegt, ook het foute poortje wel zou bedienen, maar dat hoeft natuurlijk niet!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 17 juli 2002 17:00 schreef JaceTBL het volgende:
Ik weet er nog een: je komt bij een T-splitsing en daar woont 1 dwerg. Op sommige dagen spreekt de dwerg de waarheid, op andere dagen liegt hij (afhankelijk van zijn stemming die dag, zeg maar). Kun je met een vraag de goede weg bepalen? Je kunt niet zien wat voor dag de dwerg heeft, bijvoorbeeld doordat hij nors danwel blij kijkt ofzo :)
Wat zou je zeggen als je in ander humor was dan wat je nu bent?
Stel, hij is een goed humeur, spreekt dus de waarheid, dan moet je de andere kant op van wat hij zegt. Stel, hij is een slecht humeur (liegt), dan wijst hij je dus ook de andere kant op. Deze is ongeveer vergelijkbaar met de wachtertjes & poortjes, behalve dat het nu 1 persoon is.

• Skimmer
  • Laatst online: 18-07 14:24

Skimmer

Inter Arma Enim Silent Leges

Op woensdag 17 juli 2002 17:31 schreef Aidezz het volgende:
Als het antwoord ja is weet je dat C niet de willekeurige kan zijn. Als het antwoord nee is, is B niet de willekeurige.
Vraag nu aan C (als het antwoord op de eerste vraag ja is) of aan B (als het antwoord op de eerste vraag nee is): "Als ik jou zou vragen of de linkerweg naar Maastricht leidt, zeg je dan ja?"
Een waarheidspreker zal als de linkerweg naar Maastricht leidt de vraag met ja beantwoorden. Als de linker weg niet naar Maastricht leidt zal hij de vraag met nee beantwoorden.
Een leugenaar zal als de linker weg naar Maastricht leidt de vraag ook met ja beantwoorden. Als de rechterweg naar Maastricht leidt zal hij de vraag met nee beantwoorden.
Dus als het antwoord van B of C op de tweede vraag ja is, moet je de linkerweg in, als het antwoord nee is, de rechter.
*gedachten kronkel*

"auw"
Ja... ik snap het (eindelijk)... De leugenaar liegt over het feit dat hij zou liegen... "AUW!!" :?

In times of war the law falls silent

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Op dinsdag 16 juli 2002 16:49 schreef Reino het volgende:

[..]

Tja, ik vind dit soort vragen ook altijd wel leuk..
Maar die van jou is ook wel leuk, niet zo makkelijk.. Ik zou voor een getal van 30-50 gaan, ofzo, hangt van het aantal deelnemers af.. als het er duizenden zijn dan eerder zoiets als 271...
Maar je kan ook zeggen dat iedereen zoals jou denkt, als iedereen tussen de 100-300 gokt, dan kun je net zo goed zelf 1 zeggen. want iedereen denkt dat de anderen 1 zullen zeggen, en niemand zegt dat dus.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 18 juli 2002 12:30 schreef Magic het volgende:

[..]

Maar je kan ook zeggen dat iedereen zoals jou denkt, als iedereen tussen de 100-300 gokt, dan kun je net zo goed zelf 1 zeggen. want iedereen denkt dat de anderen 1 zullen zeggen, en niemand zegt dat dus.
Das waar.. hopen dat mensen het even snel invullen, en er niet bij gaan nadenken. Want anders denken ze dat ook wel, hoewel.. ik zou misschien voor 3 gaan, er zijn altijd wel slimmeriken die 1 of 2 hebben.
Misschien kunnen we dat wel eens proberen, zoiets te doen op GoT. Hoe?

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Op woensdag 17 juli 2002 16:51 schreef Captain Proton het volgende:

[..]

Je bent vergeten te vertellen wat er achter de poortjes ligt. De ene poort leidt naar de plaats waar je heen wilt, de andere voert je de afgrond in. Je mag maar één vraag stellen aan één van de poortwachters om te bepalen welke poort je moet nemen. Je mag slechts door 1 poort gaan. (dus ze niet allebei uitproberen)
Gewoon vragen aan een van de twee:"door welke deur zou dat andere mannetje me sturen?"

Dat is altijd de foute deur.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, je loopt een beetje achter.
Maar nu zag ik op tv nog een x die reclame: ik had het verkeerd begrepen, je kreeg een smsje met een vraag, die moest je beantwoorden plus hoeveel mensen em goed hadden! Dat deel had ik alleen gezien, dus de vraag is dsn zoveel makkelijker. Maar toch zijn het wel interessante vraagstukken, hier.
Anyway, ik ga zeilen voor een weekje, kijken of ik nog wat post hoor :Z

• Mx. Alba
  • Laatst online: 16:58

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Op donderdag 18 juli 2002 20:24 schreef eamelink het volgende:

[..]

Gewoon vragen aan een van de twee:"door welke deur zou dat andere mannetje me sturen?"

Dat is altijd de foute deur.
Da's een goeie inderdaad. Maar wat dus ook kan vragen is "Zou je 'ja' antwoorden als ik zou vragen of dat de goede deur is?", zoals boven door iemand anders is geopperd.

Er zijn dan vier mogelijkheden:

Waarheidspreker, goede deur, hij antwoordt "ja".
Waarheidspreker, foute deur, hij antwoordt "nee".
Leugenaar, goede deur, hij antwoordt "ja".
Leugenaar, foute deur, hij antwoordt "nee".

De leugenaar geeft dus de zelfde antwoorden als de waarheidspreker. Dat komt omdat een dubbele vraag wordt gebruikt, waardoor het antwoord ipv éénmaal, tweemaal wordt geïnverteerd, en dus weer op het zelfde uitkomt.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Pagina: 1