Toon posts:

7v Trick heeft de PC vermoord!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik was vanacht rustig film aan het kijken met koptelefoon op. Toen ik ff naar de wc was geweest hoorde ik dat mijn pc verdacht stil was. Dus ik kijk in de kast en bleek dat mijn cpu koeler er mee was gekapt! Plotseling viel het systeem uit! Ik probeer hem te reanimeren, en na een aantal pogingen gaat hij toch weer aan... Echter maakte het diskette station veel kabaal. Na een paar seconden viel hij weer uit :(

Na een korte maar effectieve operatie waarin alle koelers weer op de 12v werden gezet, was de toestand van m'n pc weer stabiel :)

Iemand een idee waar de fout ligt??

Ik heb mijn PSU koeler standaard op 7v staan (beetje kortsluiting dus!) Ik dacht dat m'n 300Watt PSU dat wel aankon. Iemand anders problemen gehad met de 7v trick??

Verwijderd

voor de duidelijkheid ff: bij 12volt doet je pc het wel maar bij 7volt wel?....

als dat zo is is er in de voeding iets kapot, wat je naar mijn weten niet kunt repareren maar je zult dan een nieuwe moeten kopen

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
's nachts hoor je te slapen :)

Je hebt dan nog wel mzzl dat ie het nog doet. Voor 't zelfde geld waren de fans uitgevallen en was het zakje doorgebrand :(

==
hoi

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-08 22:25

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Voeding word waarschijnlijk onstabiel omdat je stroom laat lopen tussen de 5V en de 12V. Heb dat ook een keer met een voeding gehad. Heb nu een andere 300Watt en heb nu geen problemen meer.

Verwijderd

ohh maarre, is 7 volt dus niet helemaal 100% risk-free ??

ikke ben bezig met een fanbus met 12v/uit/5v switch, maar ik weet niet of men fans 5 volt wel zo prettig vinden.... :S

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik zet het spul maar weer lekker op 5v en 12v...

Ik ben wel blij dat m'n systeem het weer doet :)

Waar hangt het eigenlijk van af of je de 7v trick kunt uitvoeren? vermogen :? ???

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:26
De 7v trick is volgens mij altijd toepasbaar. Of je moet zo'n zwakke voeding hebben.

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan beter een stillere koeler halen dan een nieuwe voeding denk ik zo..

Wat denken jullie van de Zalman CNPS 5100-Cu? :9

Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/images/0212/5100-1b.gif

Volgens de reviews is dit wel een goede stille koeler (20 dBa).. Ik ben van plan om over een aantal maanden een XP 2000+ te gaan halen...

Verwijderd

Op woensdag 17 juli 2002 10:40 schreef tlobker het volgende:

[afbeelding]

Volgens de reviews is dit wel een goede stille koeler (20 dBa).. Ik ben van plan om over een aantal maanden een XP 2000+ te gaan halen...
Hoe bevestig je dat ding?

Verwijderd

Op dinsdag 16 juli 2002 18:35 schreef Phytagoras het volgende:
ohh maarre, is 7 volt dus niet helemaal 100% risk-free ??

ikke ben bezig met een fanbus met 12v/uit/5v switch, maar ik weet niet of men fans 5 volt wel zo prettig vinden.... :S
Waarom niet?
Fans hebben geen ingebouwde logica o.i.d.
Ze draaien of ze draaien niet! Dit is niet afhankelijk van de aangeboden spanning. Ze zullen hooguit wat meer stroom trekken, maar als je voeding dat aankan is er niks aan de hand.

edit:
Niet helemaal waar, je toerental kan in sommige gevallen lager raken !!

Verwijderd

Topicstarter
Fans kunnen in principe alle voltages hebben, echter draaien ze pas vanaf een bepaald voltage... Dus sommige fans draaien gewoon niet op 5v...
Hoe bevestig je dat ding?
Die koeler maakt gebruik van de 4 'mounting holes' rondom de socket.. Dit is omdat het een te zware koeler is om gewoon op de socket te klikken... Niet ieder moederbord heeft van die gaten, maar de mijn gelukkig wel :)

Heeft iemand ervaring met deze koeler??

Verwijderd

Op woensdag 17 juli 2002 10:55 schreef tlobker het volgende:
Fans kunnen in principe alle voltages hebben, echter draaien ze pas vanaf een bepaald voltage... Dus sommige fans draaien gewoon niet op 5v...
[..]
[..]
hmm het is niet zozeer het feit of die fans dan wel niet op 5v kunnen draaien, bedoel als ze et niet doen, dan haal ik gewoon nieuwe. Ik had alleen ergens gehoort dat ze niet willen starten op 5v, maar aangezien ik een 12v/uit/5v switch maak, dan kan ik ze laten starten op 12v en dan ff de switch omgooien...

maarre men vraag was of 7v wel zo veilig is, of je voeding er niet van ploft. anders zet ik er gewoon een weerstand tussen, doet et ook en is wat dat betreft veiliger dan zon 7v trick (positief op positief zetten, hoe kom je erop :D)

• generation
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-06-2024
ik heb deze koeler al een tijdje en bevalt perfecto!
lekker stil en koelt goed op mijn oude TB 1333@1530 temp is 45 graden
maar morgen krijg ik mijn xp2200+ dus ff kijken hoe goed ie het dan nog doet

en je kunt hem alleen bevestigen door hem vast te schroeven op je mobo

Verwijderd

Topicstarter
Soow, das toch een mooie temperatuur voor een 1333... Normaal kunnen de oude thunderbirdjes (ik heb zelf de 1200 MHz) en die loopt over de 55º met een beetje stille koeler...

Ik ben erg benieuw wat de ervaring zal zijn met XP 2200+
Ik houd deze topic goed in de gaten Afbeeldingslocatie: http://images.deviantart.com/large/icon/emoticons/emoticon_-_in_front_of_pc.gif

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

neem een zalman cnps6000cu en die is stil en koelt super..

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Op woensdag 17 juli 2002 10:40 schreef tlobker het volgende:

[url="http://www.zalman.co.kr/images/0212/5100-1b.gif"][afbeelding][/url]

iemand enig idee welke zaak in .nl dat ding verkoopt en wat he kosten moet? klinkt als een goede vervanging voor mijn spirekoeler van 3 euro

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-08 22:44

TrailBlazer

Karnemelk FTW

7V maken mbv van 12 en 5 is altijd tricky. 5 V wordt gebruikt voor alle logica op je bordje 12 V om al het mechanische werk te doen dus hd's en cdroms enzo. je hebt natuurlijk kans dat je op deze manier je 5 Volt vervuild en dat wil je liever niet.

Verwijderd

Op vrijdag 19 juli 2002 16:17 schreef m-m het volgende:

[..]

iemand enig idee welke zaak in .nl dat ding verkoopt en wat he kosten moet? klinkt als een goede vervanging voor mijn spirekoeler van 3 euro
tadaa :D [url="http://www.tweakers.net/pricewatch/24567"]pricewatch ff bezocht[/url] (je kan beter de 6000 nemen, die koelt beter en is dus stiller, want je hoeft hem niet op volle krachte te zetten)

Verwijderd

Ik heb op mijn eigen pc de 5V trick uitgehaald. 7V ging wel, maar ik wil ook :z he..

Ik heb wel de 7V trick geprobeert op mijn (oude) server. Hier ging het dus niet goed, en ging, zodra ik meer dan 1 fan op 7V zette, het systeem gewoon uit. Deze voeding kon dus geen 7V aan. (Dit alles is nu alsnog opgelost met een 5V trick)

Mijn fans starten wel op met 5V, maar er staat hier (ff search) ook ergens een schakelingetje dat kortsondig 12V op je fans zet, en daarna terugzakt naar 5V. Dit was eenvoudig te doen met een condensator en een diode o.i.d.

Verwijderd

zet je er toch een potmeter tussen ? op de 12 volt ? :)
kan je ze nog regelen ook! :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Ik begin ook gewoon niet meer aan de 7v trick... Het idee is best leuk maar als je meer dan één koeler erop zet is de PSU gewoon niet meer stabiel. Ik krijg dus ook problemen zoals spontane reboots en dat de 5v maar 4v doorgeeft ;(

Ik heb gehoord dat de 5100-cu van Zalman 'beter' is dan de 6000-cu... Volgens de website hebben ze even veel geluidsproductie en kunnen ze ook wel dezelfde processoren aan...
Je kunt hem kopen op [url="http://www.space-promotion.nl"]http://www.space-promotion.nl[/url] hier verkopen ze best veel van Zalman. En je kunt hem ook kopen bij alternate voor 59,- [url="http://www.alternate.nl/html/nodes_info/hjlz09.html"]http://www.alternate.nl/html/nodes_info/hjlz09.html[/url] is wel handig als je meer computer onderdelen wilt bestellen.

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-08 15:44
Op woensdag 17 juli 2002 10:55 schreef tlobker het volgende:
[..]

Die koeler maakt gebruik van de 4 'mounting holes' rondom de socket.. Dit is omdat het een te zware koeler is om gewoon op de socket te klikken... Niet ieder moederbord heeft van die gaten, maar de mijn gelukkig wel :)

Heeft iemand ervaring met deze koeler??
Ike heb de CU 5100-CU en ik moet zeggen dat mijn XP 1800+ @ 1.65ghz niet boven de 52 graden komt met dit weer en dat is op silent :) hij's nog stiller dan mijn chieftec PSU dusse :) ti's wel een leuke cooler en hij zit beter vast dan zon 6000 ( die igg ook wel goed is :) )

Verwijderd

Topicstarter
Aaah, ik heb het al gevonden:
De beste heatsink is echter nog steeds de CNPS5100-Cu. In silent-mode presteert hij 3º C beter dan de CNPS6000 en op volledige snelheid loopt het verschil terug naar 1º C.
Stond in een review van tweakers.net, dus dat moet wel kloppen :P

[url="http://www.tweakers.net/reviews/286/4"]http://www.tweakers.net/reviews/286/4[/url]

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op vrijdag 19 juli 2002 16:45 schreef Dannyke het volgende:
zet je er toch een potmeter tussen ? op de 12 volt ? :)
kan je ze nog regelen ook! :Y)
Das best een dure oplossing. Want die potmeters die dat aankunnen zijn hele dure dingen. Als je nou een schakeling maakt met een LM317 dan kan je wel die goedkope gebruiken

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Pagina: 1