isdn4linux installeren

Pagina: 1
Acties:

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Topicstarter
Ik wil op een oude pc een eicon diva (isa pnp) werkend krijgen.
Ik heb heel weinig ervaring met linux. Misschien is het te hoog gegrepen om hier aan te beginnen maja.
Het volgende heb ik gedaan:
* redhat 7.2 geïnstalleerd
* de nieuwste .tar.gz gedownload van isdn4k

Wat moet ik nu doen? Moet ik dit pakket compilen? Hoe gaat dat in zijn werk?
Ik heb al gemerkt dat ik geen isapnp en/of pnpdump heb.

Kan iemand tips geven??

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Verwijderd

isdn4k kun je eerst configureren door make config in te typen. Als je dan je config hebt opgeslagen en daarna alles goed is gegaan kun je make intypen en als dat goed gaat make install.

Verwijderd

Als het goed is valt er in RH7.2 toch wel ISDN gewoon te configureren met wat RedHat-GUI-tooltjes: onder RH7.0 heette dat isdn-config, hoe het nu zit weet ik niet. Check daarvoor even je RH-cdrom als het niet al geinstalleerd is.
ISDN zonder grafische tooltjes configureren kan nog een aardig rotwerk worden, mocht je het toch proberen: de Linux From Scratch (www.linuxfromscratch.org) hint over dit onderwerp is ongeveer het meest duidelijke stuk dat ik erover heb gelezen :)

Verwijderd

Redhat heeft daar hele mooie rpmmetjes voor. Zelf ben ik echter ooit van RedHat naar Debian gestapt, en dat werkt nog véél makkelijker met die .debjes. Maarja, smaken verschillen...

• irondog

irondog

Topicstarter
Moet ik niet eerst een module downloaden en installeren?
Bij het booten wordt er geprobeerd een isdn module te laden, maar dit lukt dus niet: [failed]

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Verwijderd

Op woensdag 17 juli 2002 12:35 schreef irondog het volgende:
Moet ik niet eerst een module downloaden en installeren?
Bij het booten wordt er geprobeerd een isdn module te laden, maar dit lukt dus niet: [failed]
Modules zitten veelal al bij de Linux kernel. Als dat in het geval van jouw isdn kaart niet zo is moet je op zoek naar de goede drivers. Mijn Hisax wordt keurig door de Linux kernel ondersteund.

Verwijderd

Volgensmij wordt de Eicon Diva alleen ondersteunt als module (zo was het bij mij tenminste, heb ook die kaart), dus niet met de kernel ingebakken.

Kijk eens naar programmaatjes als isapnp en dat soort. Je zult waarschijnlijk namelijk nog adressen e.d. moeten opgeven aan modprobe.

• irondog

irondog

Topicstarter
Op woensdag 17 juli 2002 13:45 schreef CyberKnutselaar het volgende:
Volgensmij wordt de Eicon Diva alleen ondersteunt als module (zo was het bij mij tenminste, heb ook die kaart), dus niet met de kernel ingebakken.

Kijk eens naar programmaatjes als isapnp en dat soort. Je zult waarschijnlijk namelijk nog adressen e.d. moeten opgeven aan modprobe.
Ok, ik moet dus op zoek naar drivers. Dat heb ik vaker gedaan :), maar nog nooit voor linux. Hoe ziet zo'n driver eruit (een ingepakt pakket of één enkele file?? ) Misschien kan iemand me helpen bij het zoeken van de drivers.

pnpdump werkt nu bij mij ik weet dus (in princiepe) de geheugen adressen en de irq's.

voor de duidelijkheid:
Het gaat om een eicon diva 2.01 isa pnp

Verwijderd

Zo te zien zit deze gewoon bij de kernel. Wordt gesupport door de Hisax module. Zie <path-to-kernel-source>/Documentation/isdn/README.HiSax .

Verwijderd

Je selecteert in je kernelconfig Hisax als module. Kijk een beetje rond en kruis aan wat je leuk lijkt, en compilen maar.
Daarna zorg je dat er een bestand is (ik geloof /etc/isapnp.conf) met de details over je adapter (die kun je aanmaken met pnpdump) Daarna doe je modprobe hisax en voila!

• irondog

irondog

Topicstarter
Op donderdag 18 juli 2002 16:28 schreef CyberKnutselaar het volgende:
Je selecteert in je kernelconfig Hisax als module. Kijk een beetje rond en kruis aan wat je leuk lijkt, en compilen maar.
Daarna zorg je dat er een bestand is (ik geloof /etc/isapnp.conf) met de details over je adapter (die kun je aanmaken met pnpdump) Daarna doe je modprobe hisax en voila!
Klinkt makkelijk. Misschien kom ik later nog wel probs tegen, dan laat ik het wel horen.
Op donderdag 18 juli 2002 16:00 schreef janjanjansen het volgende:
Zo te zien zit deze gewoon bij de kernel. Wordt gesupport door de Hisax module. Zie <path-to-kernel-source>/Documentation/isdn/README.HiSax .
Thnx!
Ik heb de source gevonden en ik ga eens kijken hoe dit me afgaat.

Pagina: 1