ik had vandaag/gisteren een discussie over het implementeren van SMT op software schaal en hardware schaal (op tweakers natuurlijk) ik zal ff hier copieen en pasten
in principe kan alles gerealiseerd worden op software niveau. Het probleem is alleen hoe men dit wil realiseren aangezien het niet echt iets is waar men aan denkt.
wat is jullie mening hierover.
in iedergeval vind ik de crusoe toch een vooraanstaand voorbeeld van het feit dat SMT en OOO toch in software gerealiseerd kan worden.Er staat :"Het systeem met de Prescott - welke op 0,09 nanometer geproduceerd gaat worden - aan boord bewees zich door zich te onderscheiden van de Pentium tijdens het tegelijkertijd encoden van muziek en het afspelen van een videofragment."
Twee processen dus, waarvan er tenminste één 100% cpu voor zich kan opeisen. Dat het andere process dan nog vloeiend blijft draaien geen best wel iets aan. Niks quantitatiefs, maar het is daar ook nog wel wat vroeg voor.
Gepost door justice strike maandag 15 juli 2002 - 23:28 Score: 3 (Interessant)
ok laten we wel stellen dat cpu's alijd met timesplicing werken als we het over multiprocessen hebben. of dit nu door de cpu of door de software geregeld word wil niet zeggen dat het een beter is dan de ander.
ik kan een mp3 encoden en divx afspelen op een p4 mit's ik ze dezelfde prioriteit geef onder windows (linux of elk ander os) kan je heel makkelijk doen. dan neemt de divx alles wat hij nodig heeft om het af te spelen en de mp3 de rest.
laat mij nu maar eerst zien dat het encoden SNELLER gaat dan zonder hyperthreading. dan pas hebben ze wat bewezen. is dit niet het geval dan kan ik ook met een verbeterde versie van de pentium komen.
(ie. pentium 4 special windows editie met verbeterde drivers.!!)
Gepost door RickN maandag 15 juli 2002 - 23:56 Score: 3 (Inzichtvol)
ok laten we wel stellen dat cpu's alijd met timesplicing werken als we het over multiprocessen hebben.
Nee, laten we dat maar niet stellen, want dan sluit je technieken als Hyperthreading juist uit. Een proc met Simultanious Multi Threading (=Intels Hyperthreading) voert fysiek meerdere thread in parallel uit, er wordt daar niks meer gespliced. Je moet je inbeelden dat één proces gewoon de proc 100% bezet, en dat eventueel niet gevulde issuesloten (en dat zijn er vaak best veel) in de proc gevuld worden met instructies van een tweede thread. Dat is gewoon gratis extra performance, want zonder SMT zouden die issueslots verloren zijn gegaan. Die ene proc is dan dus op 1 moment 2 threads aan het executen. SMT probeert dus IPS te verhogen door gelijktijdig Thread en Instruction Level Parallellism uit te buiten.
Gepost door justice strike dinsdag 16 juli 2002 - 08:43 Score: 2 (Inzichtvol)
ja ga maar terug naar les 101 van computer architectuur cpu's maken altijd gebruik van timeslicing. wat er nu geintroduceerd wordt kan dan mischien multithreaded eruit zien maar het is gewoon een hardwarematige timemanager. IMHO is dit gewoon een deel van de software wat in de hardware word gezet (CISC).
Gepost door RickN dinsdag 16 juli 2002 - 10:04 Score: 2 (Informatief)
Nou ja, ik heb tenminste vakken computer architectuur gevolgd, wat ik van jou betwijfel, gezien je reacties. Weet je überhaupt wel wat SMT is? Ga er eerst maar eens een stukje over lezen voor je hier over irrelevante zaken als timesplicing komt blaten. SMT is niet iets wat je in software kunt oplossen omdat het (zoals ik al gezegd heb, betweter) controle vereist over de individuele issue slots van de proc. Dit staat weer helemaal los van de RISC, CISC discussie. Maar ja, van iemand die CISC bijna defineerd als het verschuiven van software taken naar hardware kan je ook niet meer verwachten... Doei!
Gepost door justice strike dinsdag 16 juli 2002 - 14:35 Score: 2
ik heb computer architectuur gevolgd en afgesloten met een 9. jij hebt het mischien gevolgd maar ik betwijfel of je er wat van opgestoken hebt. je zit je namelijk blind te staren op een ding (smt)
je kan het niet apart zien. smt is een soort ooo execution op grotere schaal. (das dan wel heel grof gezegd). ooo zou zoals je weet ook met goede compiler bouw software matig opgelost kunnen worden. Het zou zelfs na de compilerbouw kunnen worden aangepast. een goed voorbeeld is jvm en natuurlijk de codemorphing van de C3.
de ooo execution word toch helemaal software matig gedaan op de c3. smt zou ook softwarematig gedaan kunnen worden.
alles kan in software gedaan worden. in principe zit veel software op de processor geintegreerd. veel instructies zijn te doen met veel basischere functies (het principe van risc)
overigens hoeft smt niet eens sneller te zijn. er zijn genoeg voorbeelden te bedenken waarin smt juist langzamer is dan geen smt. zowel in dual als in single proc opstelling.
je zal gerust computerarchitectuur gedaan hebben maar een processor moet je als geheel zien. en je meot je niet blindstaren op afzonderlijke componenten.
in principe kan alles gerealiseerd worden op software niveau. Het probleem is alleen hoe men dit wil realiseren aangezien het niet echt iets is waar men aan denkt.
wat is jullie mening hierover.
edit:
zo beter?? sorry voor het ongemak
zo beter?? sorry voor het ongemak
U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)