Toon posts:

Server kapot of provider probleem?

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,

Ik heb sinds vrijdag een colocated webserver draaien in gebouw Global Switch van de AMS-IX.

Dit ging allemaal prima tot gisterochtend (de maandag erna dus). Toen was er opeens geen verbinding meer te krijgen met de server (Pingen gaf timeouts).

Mijn eerste idee was dat de server was vastgelopen of iets dergelijks. Vandaag heb ik de provider gebeld, en na wat geklooi en het herstarten van de server (dit kon ik zelf nog niet doen, omdat de masterswitch nog niet goed was ingesteld) deed alles het opeens weer. Het vreemde was ook dat de provider de server wel al kon pingen voordat hij opnieuw gestart werd.

Na het bekijken van de logfiles bleek dat de server helemaal niet down is geweest!. De cronjobs zijn de dag toen de server down was gewoon uitgevoerd.
Ook kan ik nergens in de logfiles een oorzaak vinden van het feit dat de verbinding een hele dag verbroken is geweest.

Nu is mijn vraag: Hoe kom ik er achter wat de oorzaak is van het poltselinge verlies van de verbinding? Is het mogelijk dat er een fout is bij de provider? Zelf zeggen ze natuurlijk: "Nee meneer, aan onze apparatuur kan het echt niet liggen, anders hadden meer mensen dit probleem gehad".

Ik vind het belangrijk een oorzaak te vinden, omdat deze server zometeen wel websites moet gaan draaien die niet een hele dag offline mogen zijn zoals dat nu gebeurt is.

• RupS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-01 12:46
Wat ik heb gehad met mijn colo bak is dat de prim. router op dat netwerk soms van MAC adres wisselde. Waarschijnlijk een redudante NIC waar ie naartoe switchte... Dit resulteerde in een timeout van enkele minuten, net lang genoeg om in paniek de server een reboot te geven :+

In je /var/log/messages greppen op arp zou je kunnen proberen.

Anders kan je iets bouwen/gebruiken/downloaden dat kijkt of er een link is op je netwerkkaart...
Weet niet of er standaard tooltjes voor zijn, maar als er bijvoorbeeld een kabel rot is of er is een switch die moeilijk doet kom je er wel zo achter... :)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 16 juli 2002 14:49 schreef ThaRups het volgende:
In je /var/log/messages greppen op arp zou je kunnen proberen.
Dat geeft geen resultaat
Anders kan je iets bouwen/gebruiken/downloaden dat kijkt of er een link is op je netwerkkaart...
Wie weet een commando waarmee ik kan controleren of er een link is? Maar kan het niet zo zijn, dat er wel een link is, en dat er toch een probleem bij de provider is?

• RupS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-01 12:46
Op dinsdag 16 juli 2002 15:30 schreef BartRoos het volgende:

Wie weet een commando waarmee ik kan controleren of er een link is? Maar kan het niet zo zijn, dat er wel een link is, en dat er toch een probleem bij de provider is?
Als je wel een link hebt kan er natuurlijk altijd nog wat anders aan de hand zijn. Maar je weet dan in ieder geval zeker dat het daar niet aan ligt :)

Als je een beetje knappe grep/awk verzint op ifconfig kan je het UP er wel uitfilteren. Dit is vast omslachtig, maar ik zou zo gauw geen commando of script weten die dit eruit filtert.... :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een scriptje draaien dat elk uur het resultaat van 4 verschillende pings en het resultaat van ifconfig eth0 naar mij mailt en logt in een tekstbestand.

Weet iemand nog andere plaatsen waar ik zou kunnen kijken of er bijvoorbeeld iets mis is met de netwerkkaart (dat lijkt me nog het meest logische als het in mijn server zelf zit).

• Peerke
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Peerke

Connection reset by Peerke

Brakke UTP-kabel of brakke switch(poort) misschien?

Peerke in action >:)
Modjes in action !!

"Met drank maak je weer lief wat kapot is"
-- © 2

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-08 16:19
Welke colo boer ? Misschien dat er meer mensen problemen hebben?

Overigens kan bv een brakke switchpoort al het probleem zijn...

Wat ik doe als mn server down is: check dns servers en www servers van mn provider of die bereikbaar zijn

* DJSmiley zit zelf ook in Globalswitch, bij NXS. Vrijdag begin vd middag nog geweest..

Ik weet de servernames van de bakken bij mij in het rack (Foto's op digicam), dus ik check altijd die bakken ook. Dan maak ik wel een oordeel of mijn bak down is, of isp fucked up.

Direct na de move van NXS van Telecity naar Globalswitch had ik ook brakke performance, haalde net 800k/sec

In eerste instantie natuurlijk: alles is hier goed..
begrijpelijk, een brakke switchpoort is natuurlijk erg lastig te merken, vooral als het net jouw poortje is.

Anyway: Na een dagje bleek (/me ism nxs) dat er toch een poortje fucked up was... Wij op andere poort, en gaan.... 4-5Mb/sec vanaf goeie NL sites.

(misschien hebben ze jouw wel op mijn (verrotte) poortje gedrukt >:)

Verwijderd

Hey,

Het is dus van maandagavond op dinsdagochtend gebeurd. Zou het misschien te maken gehad kunnen hebben met het in delen down brengen van het knpqwest netwerk?
De colo-isp kon de bak wel pingen, dus de machine was in de lucht. Het kan zijn dat je van jouw isp naar de colo-isp over een stukje van KPNQwest (bijv londen) liep, en dat dat in de loop van de dag is omgezet.

't is maar een idee..

pjnef
Op dinsdag 16 juli 2002 14:44 schreef BartRoos het volgende:
Hallo mensen,

Ik heb sinds vrijdag een colocated webserver draaien in gebouw Global Switch van de AMS-IX.

Dit ging allemaal prima tot gisterochtend (de maandag erna dus). Toen was er opeens geen verbinding meer te krijgen met de server (Pingen gaf timeouts).

Mijn eerste idee was dat de server was vastgelopen of iets dergelijks. Vandaag heb ik de provider gebeld, en na wat geklooi en het herstarten van de server (dit kon ik zelf nog niet doen, omdat de masterswitch nog niet goed was ingesteld) deed alles het opeens weer. Het vreemde was ook dat de provider de server wel al kon pingen voordat hij opnieuw gestart werd.

Na het bekijken van de logfiles bleek dat de server helemaal niet down is geweest!. De cronjobs zijn de dag toen de server down was gewoon uitgevoerd.
Ook kan ik nergens in de logfiles een oorzaak vinden van het feit dat de verbinding een hele dag verbroken is geweest.

Nu is mijn vraag: Hoe kom ik er achter wat de oorzaak is van het poltselinge verlies van de verbinding? Is het mogelijk dat er een fout is bij de provider? Zelf zeggen ze natuurlijk: "Nee meneer, aan onze apparatuur kan het echt niet liggen, anders hadden meer mensen dit probleem gehad".

Ik vind het belangrijk een oorzaak te vinden, omdat deze server zometeen wel websites moet gaan draaien die niet een hele dag offline mogen zijn zoals dat nu gebeurt is.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:42

Predator

Suffers from split brain

[forum=24] -> [forum=19]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 16 juli 2002 18:17 schreef DJSmiley het volgende:
* DJSmiley zit zelf ook in Globalswitch, bij NXS. Vrijdag begin vd middag nog geweest..
Dat is toevallig, ik zit dus ook bij NXS en ik heb mijn server vrijdagmiddag om een uur of 3 geplaatst. Net toen jij weg was waarschijnlijk ;-).

Weet je trouwens dat je daar helemaal geen foto's mag maken. Ik dacht, ik maak even een foto van de buitenkant van het gebouw (leuk op de website, kunnen mensen zien waar hun pagina nu eigenlijk staat), staan er voor dat ik het weet drie beveiligingsmensen om me heen om te vertellen dat je daar geen foto's mag maken. Uiteidelijk hebben mocht ik de foto's toch meenemen.

Maar goed, wat is nu een goede .NL website waar ik een groot bestand kan vinden om iedergeval de snelheid te checken?

Als het probleem zich opnieuw voordoet, zal ik wel vragen of ze de server op een andere poort kunnen gooien en even de kabels omwisselen.

Verwijderd

Op dinsdag 16 juli 2002 19:43 schreef BartRoos het volgende:

[..]

Maar goed, wat is nu een goede .NL website waar ik een groot bestand kan vinden om iedergeval de snelheid te checken?
de ftp servers van Widexs en Xs4all zijn gigantisch snel :9

• DJSmiley
Lol :)

Daarom moest siemon dus om 15.00 er zijn..

* DJSmiley had bak plat... kon daar dus niet op wachten, dus ben zelf maar vanuit harderwijk naar a'dam geraced.

Naja, al met al server binnen 4 uur weer up gekregen, incl wakker worden (/me had vakantie, werd gebeld dat server down was) en naar a'dam blazen :)

Wat betreft foto's...... * DJSmiley nix van gemerkt dat het niet mag??

Afbeeldingslocatie: http://www.djsmiley.com/got/pics/globalswitch.jpg

Dus dat mag niet?? Vanuit auto genomen, ging anders prima >:)

In de serverruimte mocht ik iig pics schieten, dat had ik nog nagevraagd. Buiten wist ik niet zeker...

Ik zal trouwens ff snelheidstestje doen nu @ nxs bak

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 16 juli 2002 19:56 schreef DJSmiley het volgende:
Lol :)

Daarom moest siemon dus om 15.00 er zijn..

* DJSmiley had bak plat... kon daar dus niet op wachten, dus ben zelf maar vanuit harderwijk naar a'dam geraced.

Naja, al met al server binnen 4 uur weer up gekregen, incl wakker worden (/me had vakantie, werd gebeld dat server down was) en naar a'dam blazen :)

Wat betreft foto's...... * DJSmiley nix van gemerkt dat het niet mag??

Dus dat mag niet?? Vanuit auto genomen, ging anders prima >:)

In de serverruimte mocht ik iig pics schieten, dat had ik nog nagevraagd. Buiten wist ik niet zeker...

Ik zal trouwens ff snelheidstestje doen nu @ nxs bak
Ik heb dus precies zo'n foto. Alleen ik maakte hem naast de auto (viel zeker op). Binnen mag het trouwens officieel ook niet.

Ik stuurde je net al een mailtje: Kun jij anders niet een bestand (10 mb ofzo) genereren op je server, en dat ik die dan probeer te downloaden. Het lijkt mij dat dat de beste test is om de switchport te testen, omdat het lokaal natuurlijk het snelste moet gaan. Ik heb het idee dat het downloaden bij mij ook niet erg snel gaat.

• DJSmiley
ftp.surfnet.nl/vol/1/redhat-ftp/redhat/linux/7.3/en/iso/i386

4.5 Mb/sec

ftp.xs4all.nl

zo'n 3.8 Mb/sec

@ 20.08 uur, 16-07-2002 :)

Edit: heb je btw ICQ of MSN?

Edit 2:
ftp://ftp.broekhuis.org

Dat is een van de domeinen die ik host, heb ff op de FTP een file gezet, 20mb (deel van een linux iso)

Die kun je hengelen als het goed is.. anonymous :)
Dan hebben we 100Mbit onderling, gewoon lan @ gs

btw: als je foto's nodig hebt van colo NXS: * DJSmiley heeft ze.. mocht van ramond gewoon pics schieten. (/me is er 2x geweest)

Verwijderd

100kb/sec hier met chello. ik zal ff onze uniserver gebruiken, kijken wat tie dan doet

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 16 juli 2002 20:07 schreef DJSmiley het volgende:
Edit: heb je btw ICQ of MSN?
Ja mijn nummer is: 78855869. Ik zag dat je net al geprobeerd hat contact op te nemen. Nu heb ik je als offline staan. Ga ff online, dan kunnen we verder praten.
Pagina: 1