[wc] serieel of parallel?

Pagina: 1
Acties:

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-02 15:49
ik had eerst al een post hierover geschreven. Het gaat hier om een tyan tiger mp 2 procs. Waarschijnlijk gaan er 2 hd koelers van koolance erop, 2 cpu koelers, mischien nog een chipset koeler en een geforce 2 (maar later mischien ook hoger) koeler.

Vraag hoeveel moet mijn waterpomp aankunnen. ik neem namelijk redelijkerwijs aan dat 2 cpu's veel is voor een watercoolings setup. het zijn echte kachels die altijd rond de 60 graden zijn (met silverado's dus niet van die lullige koelertjes)

Moet ik nog speciale eisen stellen aan radiatoren.

wat voor tubes moet ik nemen zijn er verloopstekkertjes voor maten etc..

wat zou beter zijn de cpu's paralel (derest erachter) of alles serieel aansluiten. (bespaart me weer een flowmeter)

is het mogelijk om een redundant pomp aan te sluiten of is dit niet te doen?

waterreservoir speciale eisen?

ik heb dit opgezocht maar er is niets te vinden erover (althans niet voor tyan's)

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Verwijderd

Parrallel lijkt me beter voor je temps dan in serie.

• justice strike
hmm lijkt mij.. maarja als je paralel gaat koelen dan gaat er (stel het is 800 l per minuut) 400 l per minuut langs elke proc. itt 800 langs alle twee de procs.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Op dinsdag 16 juli 2002 13:59 schreef Lomu het volgende:
Parrallel lijkt me beter voor je temps dan in serie.
Maakt niks uit..

't water wat uit het koelblok komt is nog geen graad warmer dan het erin gaat..

En voor waterflow is het ook nog eens gunstiger.

(Ik zou ze gewoon lekker in serie zetten, is nog simpeler uit te voeren ook!)

Verwijderd

All ik jou was zou ik (als de ruimte en het budget het toelaat) gewoon 2 systemen maken met 1 groot reservoir of 2 kleinere. Gewoon 1 HD, 1 CPU, 1 Chipset/GPU per systeempje Met elk een losse radiator.

• Dr.Snuggles
  • Laatst online: 18-02 12:04
Ik zou het zelf in serie zetten, dit omdat als je het parralel zet maak je altijd kans dat de doorstroom bij een van de blokjes iets minder is dan bij de andere en omdat water altijd de makkelijkste weg neemt zal dat blokje dus minder water krijgen.

En als je een beetje krachtig pompje neemt zal het niet uitmaken of je ze in serie of parralel zet want dan stroomt het water toch hard genoeg zodat je water amper opwarmt als het langs een proc komt.

zelf heb ik me wc in serie staan namelijk : pomp (eheim 1250) - proc ( 1200@1400) - gf2mx - rad - pomp

(minder dan een halve liter water in totaal en me proc blijft op 37C :) )

en ik zou 12mm slang nemen want dan hoeft je pomp het water niet door dunne slangen te persen :Y)

Verwijderd

Dit is een behoorlijke searchvraag; ik heb nog blauwe vingers van de vorige keer dat ik er een uitgebreid antwoord op geklopt heb. Maar je vraagt nog meer, dus laat ik dat slotje maar even zitten.
Op dinsdag 16 juli 2002 13:50 schreef justice_strike het volgende:
Vraag hoeveel moet mijn waterpomp aankunnen. ik neem namelijk redelijkerwijs aan dat 2 cpu's veel is voor een watercoolings setup. het zijn echte kachels die altijd rond de 60 graden zijn (met silverado's dus niet van die lullige koelertjes)
300-2000L/uur. 800-1200L/uur is echt voldoende, en gangbaar.
Die 60 graden zegt niets; het geproduceerde vermogen wel. En dat haalt de 150W nog niet met de door jou opgegegeven kombinatie. Even ter vergelijking: mensen die hier met een 172W TEC draaien zitten soms met 450W heat load te kijken, wat prima gaat met standaard spul.
Moet ik nog speciale eisen stellen aan radiatoren.
Nee, niet echt. Kachelrad, blackice-II, allemaal voldoende.
wat voor tubes moet ik nemen zijn er verloopstekkertjes voor maten etc..
10-12mm slang werkt in de praktijk het prettigste.
wat zou beter zijn de cpu's paralel (derest erachter) of alles serieel aansluiten. (bespaart me weer een flowmeter)
Serieel. Zoek mijn berekening van de opwarming van het water door een waterblok maar eens op. Ik meen dat daar uitkwam dat water 0.2 °C warmer uit het blok kwam dan het er in ging. Verwaarloosbaar dus.
is het mogelijk om een redundant pomp aan te sluiten of is dit niet te doen?
Jawel, je kunt gewoon 2 pompen in serie schakelen. Als er dan eentje uitvalt, dan pompt de andere nog vrolijk door.

Bij gebruik van een reservoir zet je ze parallel, of je monteert 1 pomp als inline pomp, en de andere in het reservoir.
waterreservoir speciale eisen?
nope. Het moet allemaal passen, that's it.
ik heb dit opgezocht maar er is niets te vinden erover (althans niet voor tyan's)
Tyans zijn niet anders dan andere mobo's; er zitten alleen 2 procs op ;)

• justice strike
veht alles beantwoord :)

nu nog ff een paar goede waterkoelers zoeken (voor amd)

hoeveel zou ik oneveer kwijt zijn voor zo'n setup eigenlijk? ik weet dat het duur is maar heb geen idee van welke prijsklasse ik moet denken, overigens heb ik een lianli kast zou ik die op enige manier kunnen uitbuiten??

zijn er overigens ook pompjes die op 12 volt werken? (die kan ik dan aan mijn voeding aansluiten is een enermax 435 wat whisper... maakt alleen een herrie)

welke pompjes zijn overigens heel stil.

zijn er nog andere componenten die gekoeld moeten worden (aangezien ik de casefans ook uit ga schakelen dan)

• justice strike
overigens zie ik ook dat 8 mm aansluitingen vaak worden gebruikt. is het dan beter om 8mm slangen te nemen en die een beetje uit te rekken tot 10 mm of om koppelstukjes ervoor te nemen??

Pagina: 1