Sis Via of Intel

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• b-gone
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-07 15:24
Ben ook weer eens bezig met een nieuwe mobo/geheugen/proc.
Vast staat dat:
-Processor een P4 2.26 533 wordt
-Geheugen 2x 512 PC2700 wordt (ja, waarschijnlijk Samsung)
-Moederb. geen raid, on-board sound/lan/vga moet bevatten.

Alleen heb ik nog wat input nodig voor een Mobo. Ik heb me al redelijk ingelezen in de P4 materie (ik had een AMD-bord) maar ben er niet helemaal uit. Ik wil zowel proc. als geheugen over gaan clocken. Waar het mij om gaat is dat een combinatie koop waarbij bijv overklokb.h. processor niet beperkt wordt door moederbord of geheugen en v.v.
M.n. bij de keuze v. de chipset tast ik volledig in het duister. Uiteindelijk wil ik geheugen iig op termijn als DDR400 gaan draaien.

Ik wil dus eigenlijk niet zozeer weten wie wat heeft draaien maar welke specs ik zou moeten aanhouden (en evt welk bord deze dan heeft).

• FastBunny
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Op dinsdag 16 juli 2002 12:18 schreef b-gone het volgende:
Vast staat dat:

Alleen heb ik nog wat input nodig voor een Mobo. Ik heb me al redelijk ingelezen in de P4 materie (ik had een AMD-bord) maar ben er niet helemaal uit. Ik wil zowel proc. als geheugen over gaan clocken. Waar het mij om gaat is dat een combinatie koop waarbij bijv overklokb.h. processor niet beperkt wordt door moederbord of geheugen en v.v.

M.n. bij de keuze v. de chipset tast ik volledig in het duister. Uiteindelijk wil ik geheugen iig op termijn als DDR400 gaan draaien.

Ik wil dus eigenlijk niet zozeer weten wie wat heeft draaien maar welke specs ik zou moeten aanhouden (en evt welk bord deze dan heeft).
Geen raid, en geen onboard dingen of geen raid en juist wel onbaord dingen :? Staat er niet geheel duidelijk :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• b-gone
"Vast staat dat nieuwe moederb. geen raid of on-board zaken als geluid, LAN of VGA moet bevatten".

Verwijderd

Op dinsdag 16 juli 2002 12:34 schreef b-gone het volgende:
"Vast staat dat nieuwe moederb. geen raid of on-board zaken als geluid, LAN of VGA moet bevatten".
Onboard audio ga je denk ik niet meer aan ontkomen. Zit bij ontzettend veel mobo's standaard erbij. Maar is niet erg , kan je vrij gemakkelijk uitschakelen.

• b-gone
Ok, laten we dat on-board verhaal even vergeten. Dat is ook niet echt het de kwestie.
Onderwerp is de keuze van chipset (en evt welke producenten). Het komt er in het kort op neer dat ik niet wil dat ik een board aanschaf dat de max. (overklok)features van bijv cpu of mem uitsluit of v.v. danwel dat er een overkill aan mogelijkheden ontstaat

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik zit zelf nog te twijfelen tussen SiS en Intel, ik ben er nog niet uit... Via wil ik eigenlijk niet, maar da's meer een gevoelskwestie. SiS doet het netjes, qua features uitgebreider dan Intel. Helaas heerst bij mij nog steeds het gevoel dat een intel chipset stabieler is dan een SiS of Via chipset. Ik weet dat dat niet op feiten berust, maar ik vind het heel belangrijk dat je ook vertrouwen hebt in je systeem en dat het stabiel en snel _aanvoelt_.

Ik denk dat ik uiteindelijk voor SiS ga, omdat het qua prijs/kwaliteit het beste is en een P4 systeem al niet goedkoop is. Intel laat bewust de nieuwe chipsets nog ff in de kluis liggen, omdat ze van de oude 845 en 850 chipsets af willen...

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Ik zou dan voor de SiS 645DX gaan... zo'n beetje de snelste op het momemnt.

Als je echt voor stabiliteit gaat, zou ik kiezen voor een Intel chipset, ik heb al veel verhalen gehoord over SiS chipsets die moeilijk stabiel aan de praat te krijgen zijn.

• b-gone
[quote]Op dinsdag 16 juli 2002 13:36 schreef schaapie het volgende:
Ik zou dan voor de SiS 645DX gaan... zo'n beetje de snelste op het momemnt.

Dat las ik ook op:
http://www.sharkyextreme.com/guides/hwGuides/article.php/10709_1380951__1

Over dat stabiel krijgen...heb ik niet veel over gehoord (pos of neg)

• smokey
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-02 23:05
Op dinsdag 16 juli 2002 13:36 schreef schaapie het volgende:

Als je echt voor stabiliteit gaat, zou ik kiezen voor een Intel chipset, ik heb al veel verhalen gehoord over SiS chipsets die moeilijk stabiel aan de praat te krijgen zijn.
oh? dat heb ik nog nergens gelezen, tbh heb ik louter positieve verhalen over deze chipset gehoord.

• uVo494
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-03 21:19

uVo494

................

Schijnt dat Soltek nu ook eindelijk moederborden maakt met een Via P4 chipset (P4X400) en dat deze chips het toch wel lekker doen.

Verwijderd

Vast staat dat:
Neem toch een P4 1.8A, met standaardkoeler laat je die draaien als een P4 2.4 533. En dit alles met de rest van je systeem nog binnen specs.

• b-gone
het gaat mij nu nog om:
of een SIS
of een 845G

.......any comments??

• UTerror
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-05 15:50
Op woensdag 17 juli 2002 14:54 schreef b-gone het volgende:
het gaat mij nu nog om:
of een SIS
of een 845G

.......any comments??
845G? Je wil niets onboard maar wel graphics onboard?? Of heb ik het verkeerd voor :?

• b-gone
Liever heb ik zo min mogelijk on-board. Helaas zal ik toch wat zaken moeten afwegen. Ik las op tomshardware dat je, als je de keus zou kunnen maken , qua performance/oc-en beter voor de 845E kan gaan dan de 845D (my typo)

Tot nu toe het volgende besteld:
2x 512mb PC2700 (1066 RIMM werd iets te :) )
1x P4 2.26 566mhz

Lastig vind ik gewoon de keuze v/h bord; ik wil zowel PC2700 ondersteuning als 566mhz ondersteuning, oftewel het beste uit je componenten halen. Daarnaast wil ik die proc. ok kunnen oc-en.
De SIS45DX bijv. heeft dan weer geen USB 2.0 en "slechts" een 400mhz fsb.....

Ik denk dat het lastig wordt wat "straight answers" te krijgen........ ;(

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:45

job

[/quote]
Op woensdag 17 juli 2002 23:47 schreef b-gone het volgende:
De SIS45DX bijv. heeft dan weer geen USB 2.0 en "slechts" een 400mhz fsb.....
oooh, das nieuw. de sis 645dx kan gewoon 533 Mhz aan.

bekijk maar eens de asus p4s533.

• smokey
idd, de sis645 ondersteunde dacht ik zelfs al onofficieel een fsb van 533, de nieuwere DX versie heeft als meerwaarde 533 fsb + ata 133

• b-gone
Op woensdag 17 juli 2002 23:52 schreef damster het volgende:
[..]

oooh, das nieuw. de sis 645dx kan gewoon 533 Mhz aan.

bekijk maar eens de asus p4s533.
[/quote]

Klopt, ff niet gekeken. Alleen kom je bij het volgende: geen USB 2.0, volgens de link die ik hierbij toegooi.

[/quote]
idd, de sis645 ondersteunde dacht ik zelfs al onofficieel een fsb van 533, de nieuwere DX versie heeft als meerwaarde 533 fsb + ata 133
[/quote]

Volgens onderstaand artikel ook geen ATA133 op de SIS645DX

http://www.sharkyextreme.com/hardware/motherboards/article.php/10703_999491__9

• smokey
ga ens naar de site van de manufacturer zou ik zeggen, in dit geval asus, gewoon ata 133.

Trouwens ze hebben het over de sis645dx in het algemeen het ligt aan de mobo fabrikanten of ze er:

onboard LAN, Onboard Sound, ATA 133, sdram support bij doen. Maar usb 2 is idd uitgesloten door de chipset, het bovenstaande niet

Beetje rare review, hoezo 533 mhz bus is moeilijk te halen overclocked, das toch geen minpunt van een moederbord? zie er trouwens ook niks van in de review terug.

• gangsterjoey
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-11-2021
Vast staat dat:

(blablabla)
Ik denk dat hij bedoelt dat hij geen onboard sound, geen onboard LAN, geen onboard raid en geen onboard VGA--->en dat is logisch, wie wil er nou onboard VGA? :r |:(

|| Specs ||
We don't see the things as they are, but as we see them!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:07

Mentalist

[avdD]

Op donderdag 18 juli 2002 03:27 schreef gangsterjoey het volgende:

[..]

Ik denk dat hij bedoelt dat hij geen onboard sound, geen onboard LAN, geen onboard raid en geen onboard VGA--->en dat is logisch, wie wil er nou onboard VGA? :r |:(
Iemand die een mp3 speler voor in de auto maakt en niet zo'n kaart wil die er bovenuit steekt...

Of iemand die z'n eigen laptop probeert te bouwen :+ :P

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• b-gone
Op donderdag 18 juli 2002 01:20 schreef smokey het volgende:
ga ens naar de site van de manufacturer zou ik zeggen, in dit geval asus, gewoon ata 133.
Inderdaad, doe dat dan maar eens: dan lees je

http://www.asus.com/mb/socket478/p4s533/overview.htm
-----------------------------------------------------------
Intel® Socket 478 Pentium® 4 processor support up to 2.4GHz and beyond
533MHz front-side-bus
SiS® 645DX chipset
3 DIMMs up to 3GB of PC2700/PC2100/PC1600 DDR memory support
C-Media CM18738 6-channel audio
Optional Integrated SiS® LAN controller
AGP 4X slot, UDMA 66/100
MuTIOL® bus advanced I/O technology
Optional SPDIF interface module
6 PCI, AGP 4X slot, up to 6 USB ports
ATX form-factor
-----------------------------------------------------------

:? Ik zie hier toch echt UDMA 100 staan!

Op de index :http://www.asus.com/mb/mbindex.htm

"Breakthrough Performance and Value for Pentium 4!!
P4S533 (SiS645DX + DDR333) Series
ASUS P4S533 is based on SiS® 645DX which offers 3 DDR DIMM, 6 PCI, 1 AGP 4X, Ultra DMA/133, Audio, multiple USB ports and optional LAN".

Dus wat is het nu?????

En bedankt Gangster voor de bijval

• job

job

ik denk dat het ata 133 is. ze hebben wel meer foutjes gemaakt op de site. afentoe staat er nog p4s333.
de s333 is ook bijna hetzelfde mobo als de 533, ik denk dat ze gewoon stukken tekst hebben zitten knippen en plakken, maar ik kijk wel even voor je in de handleidin. als ik die tenminste zo snel kan vinden.

Verwijderd

ik zou gaan voor de Sis, draaid uitermate stabiel, en over het algemeen kun je ze aardig klokken, draai er hier ook mee, bevalt uitstekend

• Firefox
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-09-2024

Firefox

Een Vurig Vosje

Er zijn fabrikanten van kaarten die in grote mate gebruik maken van de PCI extenties die door Intel buiten de standaard zijn toegevoegd.

Daar merk je niets van tot een VIA zich strak aan de standaarden houdt. Dan werken kaarten niet (Creative Live!/Audigy reeks)- Hoeft geen reden te zijn om strak bij Intel te blijven, maar ik zou er wel rekening mee houden bij de selectie van de overige componenten.

Zover ik weet zijn er momenteel geen Intel chipsets op de markt die DDR PC2700 geheugen ondersteunen. Dat zou een goed argument zijn om SIS of VIA te nemen.

Audio ontkom je eigenlijk niet aan onboard, maar gewoon uitzetten als je wat beters wil gebruiken. LAN onboard, mits een goeie zoals Intel Etherexpress, is echt geen probleem hoor. Mij bevalt het eigenlijk prima.

Better to have loved and lost then never loved at all... yeah right.

• job

job

alstu

direct overgenomen uit de handleiding.
South Bridge Chipset: the SIS 961B integrated periphaeral controller supports UlttraDMA 133/100/66/33 for burst mode data transfer rates of up to 133MB/sec, and USB controller with two root hubs for six USB ports

en de SIS 961B is dus de southbridge die op de p4S533 zit. de 645DX is de northbridge (deze gaat over cpu en geheugen)
verder nog even wat features. geheugen kan je tot 200(effectief 400) Mhz zetten, dus vergelijkbaar met ddr400. je geheugen moet het natuurlijk wel aankunnen. je fsb kan ook officieel tot 133Mhz (533 Mhz effectief).

op deze site: http://www.ocworkbench.com/2002/asus/p4s533/p4s533p12.htm een review. blijkt dat de fsb tot 200Mhz gaat (dus 800mhz effectief). niet datje cpu dat zal trekken, maar misschien dat er ooit nog een p4 met een fsb van 200 uitkomt???
je kan tevens de voltages van cpu en mem verhogen (maar das logisch)

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:44
ik zou een sis 645dx chipset nemen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• b-gone
Ok, bedankt voor de info, stuk duidelijker. Ik definitely voor die SIS

Kan ik misschien wel ff wachten tot die SIS648 er is(met nieuwe DDR channels). Borden zijn al aangekondigd.... :9~

• smokey
je hebt idd gelijk b-gone staat tegenstrijdig op asus site ik keek alleen bij specification.

sis648 is leuke chipset ja, usb2.0,agp8x, raid support, serial-ata. maar het duurt nog wel een tijdje voor je deze mobo's in de pricewatch zult gaan zien. Overigens zijn er ook nog zeer weinig agp 8x kaarten en s-ata schijven op de markt.

• b-gone
Ja alleen die Dual DDR channels he :9

Maar ik ben er wel uit: het wordt ASUS,MSI, EPOX of Gigabyte met de SIS chip.

Als dan die nieuwe SIS borden uitkomen gaat de oude eruit.
Leve pc prive

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
b-gone schreef op 18 juli 2002 @ 11:08:
Ok, bedankt voor de info, stuk duidelijker. Ik definitely voor die SIS

Kan ik misschien wel ff wachten tot die SIS648 er is(met nieuwe DDR channels). Borden zijn al aangekondigd.... :9~
Je bedoelt Dual Channel DDR? Heb je het dan over de SIS648DX ? Die ondersteunt dat volgens mij niet. Of de SIS65x was het, aankomend maar nog niet voor september :(

DC DDR, tmoet dringend komen, klinkt goed :)

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Voor een Intel cpu zou ik zowieso ten allen tijde een Intel chipset nemen. anders kun je net zo goed een amd cpu nemen omdat die goedkoper zijn. het enige eventuele nadeel van amd cpu's is in mijn optiek namelijk het niet beschikbaar zijn van intel chipsets voor deze cpu's.

ik zou btw gaan voor een gigabyte iex. zit alles op wat je maar kunt wensen ongeveer. o.a. intel lan en 6x usb 2.0. op de iexp zit ook nog raid. wat nog mist is firewire en bluetooth, als je dat nodig mocht hebben.

ik ben gewoon helemaal gigabyte fan vanwege de lage uitval en het in 1 keer draaien zonder gezeik.

Verwijderd

De SiS645DX is naar mijn mening een goede keuze. Ik heb zelf sinds twee maanden een AsusP4S533 met Intel P4b 2.260Mhz northwood in combinatie met één reep 512Mb. Corsair PC2700. (voorzien van Samsung chips)

Ik heb de FSB overklokt tot 153=612Mhz. maal 17 = 2.600Mhz.
Het geheugen draait op 4:5 = 191Mhz.

Op deze snelheid is het systeem 24/7 super stabiel met XP prof.

Het maximaal haalbare is een FSB van 160/640 Mhz.
Waarschijnlijk heb ik een brakke voeding want de 12V lijn geeft maar 11,4. De 5V lijn is wel stabiel op 5,08V. Als ik het corevoltage verhoog tot 1,75V om hogere snelheden te bereiken wordt het onstabiel.

Ik verdenk de voeding omdat mijn processor hogere snelheden zou moeten kunnen halen. Als koeler gebruik ik een Alpha met Papst8412NGL een fluisterstille combinatie die toch goed koelt. Temperaturen: Idle 40 Mobo 30 graden. Full load met UD 52 en het mobo 33 graden.

Ik hoop dat ik je hiermee het laatste zetje in de rug kan geven om voor SIS te gaan want je krijgt er vast geen spijt van. Je mist USB 2.0 maar ATA 133 wordt wel ondersteund volgens de verpakking van Asus.

Succes! :)

• dion_b
  • Laatst online: 17:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

smvs schreef op 07 september 2002 @ 16:47:
Voor een Intel cpu zou ik zowieso ten allen tijde een Intel chipset nemen. anders kun je net zo goed een amd cpu nemen omdat die goedkoper zijn. het enige eventuele nadeel van amd cpu's is in mijn optiek namelijk het niet beschikbaar zijn van intel chipsets voor deze cpu's.
Minder blaten en meer reviews lezen :z

Vooral de SiS 645DX en SiS 648 trekken de snelste i845 met gemak eruit en de SiS648 wil de i850E af en toe nog eens voorbij schieten. Dat ze goedkoper zijn is mooi meegenomen, maar als je het snelste wilt (dat overigens net zo stabiel is als de Intel gevallen) dan kun je hier niet omheen.
ik zou btw gaan voor een gigabyte iex. zit alles op wat je maar kunt wensen ongeveer. o.a. intel lan en 6x usb 2.0. op de iexp zit ook nog raid. wat nog mist is firewire en bluetooth, als je dat nodig mocht hebben.

ik ben gewoon helemaal gigabyte fan vanwege de lage uitval en het in 1 keer draaien zonder gezeik.
Tja, dat verschilt per mobo- kijk eens naar de GA-6WMM7...

Maar de laatste tijd zijn er idd goede dingen uit het huis van de blauwe mobo te horen :)

Oslik blyat! Oslik!

• CaineTanathos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-07 22:00
dion_b schreef op 07 september 2002 @ 19:42:
[...]

Minder blaten en meer reviews lezen :z

Vooral de SiS 645DX en SiS 648 trekken de snelste i845 met gemak eruit en de SiS648 wil de i850E af en toe nog eens voorbij schieten. Dat ze goedkoper zijn is mooi meegenomen, maar als je het snelste wilt (dat overigens net zo stabiel is als de Intel gevallen) dan kun je hier niet omheen.

[...]

Tja, dat verschilt per mobo- kijk eens naar de GA-6WMM7...

Maar de laatste tijd zijn er idd goede dingen uit het huis van de blauwe mobo te horen :)
de sis is inderdaad standaard sneller dan the i845 , maar dat is ook normaal sinds de 845 (D en E ) officieel geen 333 mhz geheugen ondersteunen. Je kunt dit wel forceren :)
de memory hub controller van de 845 is de efficienste van alle DDR chipsets voor P4.

k heb zelf ook een MSI met een sis 648 ultra-C of zoiets gehad. Mijn ervaringen van dit pokke moederbord. Als ik de voltage van men cpu veranderde , kon ik mijn bios clearen. Als ik wou overklokken was het extreem instabiel.
op standaard snelheid , was het geheugen niet erg snel.
Voor mij was dit een nachtmerrie.

Maar iedereen zal wel eens slechte ervaringen hebben met bepaalde producten, maar dit was toch een van de ergste.

Perilous to us all are the devices of an art deeper than we possess ourselves.

• dion_b
  • Laatst online: 17:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

CaineTanathos schreef op 07 september 2002 @ 20:04:
[...]

de sis is inderdaad standaard sneller dan the i845 , maar dat is ook normaal sinds de 845 (D en E ) officieel geen 333 mhz geheugen ondersteunen. Je kunt dit wel forceren :)
de memory hub controller van de 845 is de efficienste van alle DDR chipsets voor P4.

k heb zelf ook een MSI met een sis 648 ultra-C of zoiets gehad. Mijn ervaringen van dit pokke moederbord. Als ik de voltage van men cpu veranderde , kon ik mijn bios clearen. Als ik wou overklokken was het extreem instabiel.
op standaard snelheid , was het geheugen niet erg snel.
Voor mij was dit een nachtmerrie.

Maar iedereen zal wel eens slechte ervaringen hebben met bepaalde producten, maar dit was toch een van de ergste.
Klinkt behoorlijk brak ja- maar waarom de chipset de schuld geven :?

Wat jij beschrijft zijn BIOS issues en die zijn toch echt aan MSI te wijten en niet aan SiS :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Intel CPU's combineert je best met Intel chipsets.

AMD CPU's combineert je best met SIS chipsets.

Via chipsets hebben problemen met SBlive, raid en andere zware PCI belastende kaarten.
Pagina: 1