[debian]Internet valt uit na paar dagen

Pagina: 1
Acties:

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik heb een debian routertje en eens in de week/twee weken valt internet uit. Eerst gebeurde dat eens in de paar uur en toen heb ik een scriptje gebouwd dat elke minuut even eth0 platgooit en weer opbrengt. Hiermee heb ik de tijd tot het wegvallen van de verbinding weten te rekken tot nu maximaal een dag of 15.

Hierna valt meestal eerst eth0 uit (naar buiten) en soms ook eth1 (binnen). Handmatig de netwerkkaarten platleggen en weer opbrengen helpt dan vaak niet. Even de server rebooten brengt dan wel vaak een oplossing, maar is natuurlijk niet erg praktisch.

Waar kan dit in liggen? Als de buitenverbinding plat ligt en ik ga van binnen naar webmin is webmin ook een stuk langzamer dan anders.

ieeeepppppp :P

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-05 13:50
Wat voor NIC's zijn het? En welke kernel-modules heb je voor deze NIC's geladen?

Verwijderd

kijk hier eens, maybe kun je't zo oplosse ...
[topic=539042/1/25]

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik heb dat eens doorgelezen. DHCPD heb ik al in plaats van Pump, maar dat lost het probleem niet op. Ik ga wel eens kijken met die poorten.

Als ik bij het IP vernieuwen steeds heel even de ipchain policy op ACCEPT zet, vervolgens het IP vernieuw en dan de policy weer op DENY doe, zijn dan de rest van de regels in mijn firewallscriptje nog steeds aktief?

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Op woensdag 17 juli 2002 16:23 schreef VROEM! het volgende:
Ik heb dat eens doorgelezen. DHCPD heb ik al in plaats van Pump, maar dat lost het probleem niet op. Ik ga wel eens kijken met die poorten.

Als ik bij het IP vernieuwen steeds heel even de ipchain policy op ACCEPT zet, vervolgens het IP vernieuw en dan de policy weer op DENY doe, zijn dan de rest van de regels in mijn firewallscriptje nog steeds aktief?
Dit is waarschijnlijk een domme vraag, maar ik moet dit vanuit Duitsland gaan proberen en als het mislukt kom ik straks niet meer in mijn server in Delft |:( Ik ben hier dus een beetje schrikachtig voor.

Verder: Het is een onboard AMD PCnet 32 (geladen met eigen kernel module) en een Realtek 8029 AS (Ne2k-PCI)

Verwijderd

Dit kun je veel mooier oplossen.(even ervan uitgaand dat het probleem niet bij je nic's ligt).
Je kunt namelijk als je dhcp leasetijd is verlopen en je een nieuw ip adres krijgt automatisch een script laten uitvoeren door dhcpcd. Als je dhcpcd nu je firewall script opnieuw laat laden en dan je dhcp ip dynamisch bepaald in je firewall script blijft je internet verbinding altijd werken. Zelfs na een ip change.

Vervolgens nog een dyndns dns entry eraan hangen en je kan altijd remote inloggen via ssh zonder elke keer je ip te onthouden. 8-)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:47

deadinspace

The what goes where now?

Staat je firewall niet gewoon te strak afgesteld? Als in: firewall bijschoppen en DHCP werkt weer zoals het hoort...

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
##=> DHCP-infw
/sbin/ipchains -A input -i eth1 -s 0.0.0.0 68 -d 255.255.255.255 67 -p udp -j ACCEPT
/sbin/ipchains -A output -i eth1 -s 192.168.1.1 67 -d 192.168.1.0/255.255.255.0 68 -p udp -j ACCEPT

##=> DHCP-outfw
/sbin/ipchains -A input -i eth0 -s 0.0.0.0 68 -d 255.255.255.255 67 -p udp -j ACCEPT
/sbin/ipchains -A output -i eth0 -s $EXTIP 67 -d ! 192.168.1.1 68 -p udp -j ACCEPT

Dit heb ik in mijn script staan. Dan moet DHCP toch gewoon altijd werken? Volgens mij zit het dynamische IP er ook gewoon al in verwerkt.

Verwijderd

Had ik ook last van bij dhcpcd. Elke paar dagen crashde dat ding. Bagger. Gebruik nu gewoon statisch (SIP spoof @ ADSL). Mocht dat niet mogelijk zijn probeer dan 'ns pump: apt-get install pump

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Pump geeft nog meer problemen als DHCP. Dat is helaas geen optie.

Verder als ik mijn IP statisch maak kom ik het internet niet meer op, aangezien BabyXL dat DHCP gedoe gebruikt voor aanmelden.

Waar is dat SIP voor? Doe je dan alsof je je stiekem via DHCP aanmeldt terwijl je eigenlijk je statische IP houdt?

Verwijderd

Op donderdag 18 juli 2002 10:44 schreef VROEM! het volgende:
Pump geeft nog meer problemen als DHCP. Dat is helaas geen optie.
Oh. Ok :)
Verder als ik mijn IP statisch maak kom ik het internet niet meer op, aangezien BabyXL dat DHCP gedoe gebruikt voor aanmelden.
Hoe gebruikt hij dat? Je modem draait een DHCPd en staat permanent up?
Waar is dat SIP voor? Doe je dan alsof je je stiekem via DHCP aanmeldt terwijl je eigenlijk je statische IP houdt?
Ja, nou ja zo zou je het kunnen omschrijven. Je modem routert dan net zoals bij de DHCP methode het verkeer door ipv. dat hij NAT gebruikt.Interessant topicje over dit onderwerp. Heb het zelf aan de praat met 4 IP's.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Op donderdag 18 juli 2002 13:06 schreef dystopia het volgende:

Hoe gebruikt hij dat? Je modem draait een DHCPd en staat permanent up?
Mijn modem is in ieder geval permanent up, die krijgt continu stroom. Wat mijn modem zelf draait, geen idee... Ze kunnen het in elk geval bij de helpdesk zien als mijn server een nieuw IP opvraagt
Het gaat trouwens wel om ADSL hier....
Ja, nou ja zo zou je het kunnen omschrijven. Je modem routert dan net zoals bij de DHCP methode het verkeer door ipv. dat hij NAT gebruikt.Interessant topicje over dit onderwerp. Heb het zelf aan de praat met 4 IP's.
Ik weet niet of je de situatie bij mij goed begrijpt. Ik heb een modem, daaraan een server. Die server heeft een interne NIC en een externe. Van binnen naar buiten en terug is masquerading geactiveerd. De server draait op de interne NIC een DHCP server, zodat bij een uitval van de server gewoon het modem direct in de hub geprikt kan en iedereen zo verder kan internetten zonder instellingen te moeten wijzigen. Het enige gevolg is dat er tussen onze eigen computers geen netwerkverkeer meer mogelijk is. (Dat heet: Het kan vast maar ik heb geen zin om uit te zoeken hoe en mijn huisgenoten beginnen daar al helemaal niet aan :P )

Binnenshuis hebben we normaal gesproken 4 PC's aangesloten, maar soms ook een twee meer als iemand een laptopje meebrengt of ik wat voor de buren lig te kutten.

Verwijderd

Ah op die fiets. Ik snap het (niet dus) :o. Je hebt extern een dyn. ip die je krijgt dmv. een DHCPd. En intern ook een DHCPd?

Waarom moet je steeds rebooten. Kun je niet gewoon opnieuw je DHCP client starten? Mij lukte dat toen wel hoewel dat intern DHCP was (en toegegeven: na veel geklooi pas).

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Op donderdag 18 juli 2002 21:50 schreef dystopia het volgende:
Ah op die fiets. Ik snap het (niet dus) :o. Je hebt extern een dyn. ip die je krijgt dmv. een DHCPd. En intern ook een DHCPd?

Waarom moet je steeds rebooten. Kun je niet gewoon opnieuw je DHCP client starten? Mij lukte dat toen wel hoewel dat intern DHCP was (en toegegeven: na veel geklooi pas).
Voor binnen draai ik DHCPD en voor buiten DHCPCD. Ofwel binnen de server en naar buiten de client.

Ik zou wel eens kunnen proberen de DHCPd opnieuw te kunnen starten, maar dat moet ik maar eens vanuit Delft proberen. Als dat mislukt kan ik van hieruit niets meer. Waarschijnlijk als ik gewoon een cronjob schedule met /etc/init.d/dhcpcd restart die elke 5 minuten loopt oid kan het probleem ook opgelost.

Ik doe het nu steeds met ifdown eth0 en ifup eth0, dacht dat dat hetzelfde zou doen.

Verwijderd

Heb je dhclient al eens geprobeerd ? Zit bij de dhcp-software van isc.org.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Op vrijdag 19 juli 2002 12:44 schreef janjanjansen het volgende:
Nee nooit, maar ik zal het in Delft eens proberen :)

Kan de oorzaak trouwens niet toevallig liggen in dat het geheugen volgetrokken wordt oid? Ik heb vaak de indruk dat de computer vlak voordat de internetverbinding wegvalt een stuk trager is.

Is er misschien een progje die dat soort belasting voor me eens in het uur oid kan loggen?

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:47

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 18 juli 2002 10:30 schreef VROEM! het volgende:
code:
1
2
3
##=> DHCP-infw
/sbin/ipchains -A input -i eth1 -s 0.0.0.0 68 -d 255.255.255.255 67 -p udp -j ACCEPT
/sbin/ipchains -A output -i eth1 -s 192.168.1.1 67 -d 192.168.1.0/255.255.255.0 68 -p udp -j ACCEPT
Hmm, is die tweede regel wel goed? Om te beginnen gebruik je -i eth1, terwijl het -o eth1 moet zijn volgensmij, en je gebruikt het voor je interne LAN, maar dan wel op eth1? Ik weet niet exact wat je daar mee wilt bereiken.
Op vrijdag 19 juli 2002 12:44 schreef janjanjansen het volgende:
Ikzelf gebruik ook dhclient voor mijn computers, werkt bij mij prima (met oa chello), maar dhcpcd zou toch ook moeten werken. Van pump had ik ooit gelezen dat die niet 100% RFC compliant was (en ik krijg er niet altijd een IP mee op het TU/e netwerk...).
Op vrijdag 19 juli 2002 13:06 schreef VROEM! het volgende:
Kan de oorzaak trouwens niet toevallig liggen in dat het geheugen volgetrokken wordt oid? Ik heb vaak de indruk dat de computer vlak voordat de internetverbinding wegvalt een stuk trager is.
Nouja, in principe wel, maar ik vermoed dat dat niet het geval is.
Is er misschien een progje die dat soort belasting voor me eens in het uur oid kan loggen?
Ipac, mrtg en nog wel meer progsels. Maar eenvoudiger is misschien om even "0 * * * * /usr/bin/free -m >> /tmp/memlog" in je crontab te gooien.
Pagina: 1