Bliksemschade in Delft

Pagina: 1
Acties:

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Mijn studentenhuisje heeft vorige week donderdag een bezoekje gehad van Thor. Thor eiste 1 hub en 1 pc als offer.

Die hub was verzekerd, de PC niet (die was van een huisgenoot van me. De HUB op mijn naam, ik ben gelukkig 'beter' verzekerd.)

Ik wil jullie bij deze allemaal aanraden om toch echt een overspanningsbeveiliger voor je PC te zetten. Op de kamer van mijn huisgenoot bleef de stereo heel, die zat wel achter zo'n ding en zijn PC is jammerlijk overleden. Check bovendien of je verzekerd bent tegen dit soort schade. Helemaal als je in Delft woont, omdat het energie netwerk daar vrij slecht beschermd is tegen de bliksem.

Ow ja, mijn huisgenoot is verzekerd bij de 'huisverzekeraar' van de Vereniging voor studie- en studentenbelangen Delft (VSSD) die moet je dus niet hebben als je je dure PC goed verzekerd wilt hebben. Ze heten geloof ik iets met De Bruyn erin.

ieeeepppppp :P

Verwijderd

Mozes kriebel, wat ging het toen tekeer. Gelukkig niks bij ons ingeslagen.

• Acolyte57
  • Laatst online: 21-01 23:41

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

Kut voor jullie :(
Ik heb eigenlijk nooit last gehad van de bliksem toen ik in Delft woonde en studeerde, maar als je dit soort verhalen hoort dan denk ik dat ik toch ook maar een beveiliging ga regelen...

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

• Ultra
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb toen geloof ik gauw de stekker van mijn pc uit het stopcontact getrokken en de netwerkstekker er ook uitgehaald (je weet maar nooit).

Maar hoe duur is zo'n overspanningsbeveiliger dan? Kunnen ze zoiets niet bij het binnenkomen van die kabels in de flat plaatsen?

• Gugger
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 21:29
Je hebt voor 50 piek van die beveiligde stekkerdozen met schakelaar. Zijn die OK?

"Its a Backstreet Boys world and at the end of the day, you just want to go home and kill yourself." - Billy Corgan (Smashing Pumpkins)

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Die zijn wel oke.
Een overspanningsbeveiliging is eigenlijk niets anders dan een paar Varistoren (voltage-afhankelijke weerstanden) in combinatie met een zekering.
Als de spanning boven de 250v komt, verlaagt de weerstandswaarde drastisch, en laat de zekering springen.
Is er geen zekering voorhanden, dan sluit hij helemaal kort, komt daarbij te overlijden, maar neemt nog wel ff de groepszekering mee.:)

Verwijderd

Volgens mij verkopen ze die dingen bij de Gamma. Zijn niet al te duur; fl. 7,50 of zo...

• seppie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-08-2025

seppie

Wie anders?

Hmm, thnx voor de tip. (Woon ook in Delft,kennisstad :9 )

Ga me toch maar ff snel verzekeren bij de HCC, is maar 55 piek per jaar en dan ben je verzekerd voor bliksemschade,vandalisme en diefstal :)

Don't You stare there, Operate!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Stekkers eruit altijd een goed idee bij onweer, maar...

90% van door onweer geroosterde PCs worden niet door de voeding (relatief nog enigszins beschermd) maar door de telefoonlijn binnengedrongen. Zwart uitgeslagen modems komen al te vaak bij fabrikanten terug:'(.

Dus--- als je maar een ding eruit trekt, laat het dan de modemkabel zijn. En zorg sowieso voor inboedelverzekering die je koetjes dekt, anders kun je flink de pineut zijn als het op je netwerk overspringt.

Oslik blyat! Oslik!

• koekum
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-12-2022

koekum

Case....., net als m'n broer!

Zo'n beveiliging werkt toch alleenmaar bij een geaard stopcontact?
Begin daar eerst eens mee.

Een cliche is ooit origineel begonnen

• Ultra
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb geen modem, niet nodig in Delft als je op de goeie plek woont :)

Helaas geen geaard stopcontact te vinden in mijn kamer :(

• VROEM!
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Je kunt ook zelf aardleiding aanleggen. Bij de gamma kunnen ze je wel uitleggen hoe.

Tip: Gebruik een nylon trekveer, geen metalen, dan hou je de draden die al door je huisje lopen wat beter heel.

ieeeepppppp :P

• koekum
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-12-2022

koekum

Case....., net als m'n broer!

Onder het motto: "geef een topic een tweede leven" :)

Een cliche is ooit origineel begonnen

• Muffinboy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-02 17:05

Muffinboy

Da's goed fout!

Paar jaar geleden, mijn vriendin en ik staan naar onweer boven Amsterdam te kijken op 4e verdieping. Bliksem slaat in in afleider op gebouw aan overkant van de straat, +- 75 meter, was brede straat... Onze haren springen gewoon recht overeind van de statische lading die voorbij komt. Stereo compleet overleden, maar bliksem dus NIET in elektriciteitsnet geslagen.

Paar weken geleden, bliksem slaat ergens in de buurt in (weet niet waar) en het enige dat is overleden is een (1) van de drie 3Com 509b netwerk-kaartjes van mijn LAN. Videorecorder stond te knipperen want die was zijn instellingen kwijt, maar verder niks aan de hand.

Kostte nogal wat problemen om dat netwerkkaartje te trouble-shooten, want ik ging er niet van uit dat als alles verder werkt, zomaar een verder onversleitbaar 3Com product het zomaar begeven heeft.

Tis wat...

Makkelijker gezegd dan gezwegen...

• WarMaster
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Ja volgens mij is dat een soort EMP.

Ondanks dat alles lekker de aarde in gaat, krijgt alles er om heen toch zijn deel te pakken in de vorm van electrische straling.

Niet geaarde onderdelen kunnen daar inderdaad onder lijden...

Het is ook net zo iets dat je niet in de buurt moet gaan staan waar een bliksem inslaat omdat er een soort circel met spanning uitslaat door de grond heen als een druppel in een plas met water...

We live in a primitive time don't we, neither savage nor wise. Half measures are the curse of it; any rational society would either kill me or put me to some use.

Pagina: 1