licht aan via pc?

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ntsx
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-02-2024
niet echt iets over casemodding... maar ik wil graag mijn licht in mijn kamer regelen met mijn pc... zijn hier oplossingen voor of moet ik zelf met de soldeerbout aan de slag?

too fly for a white guy

Verwijderd

die zijn er wel :) maar de prijs is ook aardig hoog :)

volgnes mij kan je beter met je soldeerboutje aan de gang :)

• Scarp
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
marmitek heeft zulk spul. En jah, het is duur.

• -FuBaR-
  • Laatst online: 22-01-2014

-FuBaR-

is it safe?

ik heb een keer een relais schakeling voor de parallele poort gemaakt. Alleen waren de printspoortjes niet geschikt voor 220. :(
Maar je bent tweaker of niet, dus idd licht kunnen schakelen via PC 8-)

The consumption of alcohol may cause a disturbance in the time-space continuum, whereby gaps of time may seem to literally disappear.

• Bart_Banaan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-04-2017

Bart_Banaan

CaseJunkies Crew Member!!

Zoek eens op X10 home automation. Zijn veel mogelijkheden, ook SafeWay verkoop onderdelen via Computerwinkels.

Bekijk de SpaceCase en de DesignLine Prism www.casejunkies.com

Verwijderd

Volgens mij is het wel mogelijk om via je parallele poort een relaistje aan te schakelen ofzo :?

• Quinny
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-06 14:09
Bij conrad hadden ze altijd een schakelingetje dat je zelf moest bouwen, zaten 8 relais op...

Velleman heeft ook zo'n pakketje...

• getty
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-04 13:22
Gewoon een relais aan de printerpoort koppelen, heb ik ook wel gedaan hoor, je moet alleen wel een relais voor 220v hebben. Je kunt het beste gewoon even een printerkabel doorknippen en hier aan elk draadje een kroonsteentje koppelen en deze op een plankje of zo schroeven, dan heb je een mooi koppelkastje.

A computer is almost human - except that it does not blame its mistakes on another computer.

• tvdleur
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-12-2024

tvdleur

ehh...okay?

Of je pakt bij ikea halogeentjes van 12 volt, ben je ook meteen van het 220 verhaal af :)

• -FuBaR-
  • Laatst online: 22-01-2014

-FuBaR-

is it safe?

mijn schema had ik uit de Electuur. Kan hem wel ergens opgraven voor je. Alleen de print word lastiger, weet niet of die nog te bestellen is.

The consumption of alcohol may cause a disturbance in the time-space continuum, whereby gaps of time may seem to literally disappear.

Verwijderd

Op dinsdag 16 juli 2002 11:33 schreef tvdleur het volgende:
Of je pakt bij ikea halogeentjes van 12 volt, ben je ook meteen van het 220 verhaal af :)
dan mag die er wel 5 kopen :) geef mij me TL buis van 220 volt maar,

Weet iemand mischien hoe je met je printerpoortje relais kan schakelen onder Windows XP?

• getty
Gewoon met debug lijkt me. Nog nooit onder XP geprobeerd.

A computer is almost human - except that it does not blame its mistakes on another computer.

• Benadski
  • Laatst online: 29-07 14:46
Als je je licht wilt dimmen heb ik misschien nog wel een schemaatje voor je... Mail maar ff.

Dit is iig. geen n00b projectje, dus bouw niets als je niet kan solderen.

Verwijderd

Op dinsdag 16 juli 2002 11:26 schreef -FuBaR- het volgende:
ik heb een keer een relais schakeling voor de parallele poort gemaakt. Alleen waren de printspoortjes niet geschikt voor 220. :(
Maar je bent tweaker of niet, dus idd licht kunnen schakelen via PC 8-)
relais @ printerpoort en dan de 230 mee laten schakelen dan krijgt de printerpoort geen 230

Verwijderd

Simpel zat: drukschakelaar op bordje monteren, plaats een oude CD-speler in je 'puter, bordje met drukschakelaar met frame-pje op je computer bevstigen, metalen pin aan lade CD-speler bevestigen....

En als je dan in "My computer" met de rechtermuisknop op "D/E/F/whatever" ramt en "Eject" kiest gaat het licht aan/uit!

:)

Simpelkes!

• getty
Het lijkt me dat het makkelijker kan, zonder cd-rom speler.

• Benadski
  • Laatst online: 29-07 14:46
Aan en uitschakelen kan het makkelijkst mbv solid state relays. Dit is een optisch gescheiden relais, die werkt vanaf 3 - 28VDC, 3mA en kan 220V 2 - 63A schakelen. Zitten in een kastje met 4 aansluitingen...

Hier vind je schema's voor een 220V dimmer, optisch gescheiden.

Dat schema kan je op twee manieren modden, zodat je de moc's digitaal aanstuurt (timing = belangrijk en vervang de mocs door 3023's en verander de LED weerstanden, zodat de schakeling zuiniger wordt.) Maak dan wel een simpele nuldoorgangsdetector (twee weerstanden, een diode en een TUN). Nu kan je wel 8 dimmers op een poort hangen...

--
OF
--

Maak een paralelle DAC met weerstanden, bouw het schema, zet een spanningsdeler na de 10V zaagtandgenerator die het door 2,1 deelt. Zo kan je (8bits DAC) maar een lamp dimmen (of 2 bij 2*4bits DAC)

• LEiPiE
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-07 15:37

LEiPiE

... (ing. van weinig woorden)

Op dinsdag 16 juli 2002 15:24 schreef T-Mug het volgende:

[..]

relais @ printerpoort en dan de 230 mee laten schakelen dan krijgt de printerpoort geen 230
ik neem aan dat ie de "spoortjes" op de "print" bedoelde, niet de printerpoort :)
ofwel als ie z'n lamp aandeed smolten de printbanen.
(keer gehad met door een MFM harddisk aan te sluiten op een IDE poort met behulp van een converterprint... zat iets goed fout en zag poef een printbaan verdampen... tja...)

Papa x3, PHP-progger, Citrofiel, import-Tukker, muziekliefhebber

Pagina: 1