Toon posts:

Moederbord vraag/probleem! (Asus A7V266-EX)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Eyz all,

Ik heb nou al bijna 2 jaar een probleem dat zich steeds herhaalt, ookal heb ik een ander moederbord, namelijk:

Als ik mn pc aan doe, dan gaat het hd-lampje branden en het fannetje draaien. Meer doet ie niet, ook geen beeld.

Ik had eerst een MSI K7T Pro, deze heb ik na 13 maanden vervangen omdat het probleem zich voor deed. Hij werd vervangen door een Asus

A7V266-E. Na 4 maanden begon ook deze dezelfde problemen te vertonen.

Ben daarom langs gegaan bij Alternate en het probleem uitgelegd.
Na 4 dagen kon ik mn moederbord weer ophalen en hun conclusie was dat het BIOS jumpertje er niet op hoort, want MET jumper deed ie niets.
Maar dit is tegenstrijdig met de handleiding, want hierin staat op blz 24:

---
To clear the RTC RAM:
1. Turn off the computer and unplug the power cord
2. Remove the battery
3. Short the jumper by removing and replacing the jumper cap
4. Re-install the battery
5. Plug the power cord and turn on the computer
---
Hieruit maak ik op dat hij er WEL op moet.

Maarja zonder jumper had ik wel beeld enzo, maar bij iedere boot moest ik de tijd en datum instellen.
Dit ging een week goed totdat ie weer het oude probleem vertoonde, namelijk dat het hd-lampje brand en het fannetje draait.

Ik weer terug naar die zaak...en heb `m laten testen met hun voeding, cpu, geheugen, videokaart etc. Maar met hetzelfde resultaat:
MET jumper deed ie nix
ZONDER jumper alleen hd-lampie rood en fan draait en geen beeld.

Uiteindelijk heb ik een nieuwe moederbord gehad (een Asus A7V266-EX).
Eenmaal thuis gekomen en alles aangesloten bleek dat hij het weer niet deed.
ZONDER jumper alleen hd-lampie rood en fan draait en geen beeld.
MET jumper durf ik niet, want ben bang dat ik `m straks kapot maak.

Nu zijn mijn vragen:

1. Moet het (2 pins) BIOS jumpertje er nou WEL of NIET op bij een Asus A7V266-EX?
-> Als ik `m erop doe, kan het dan kwaad?
2. Wie heeft enig idee wat de oorzaak van het probleem kan zijn.

Maarja het lijkt wel of het niet uitmaakt wat voor moederbord ik heb, welke voedig, cpu, geheugen, etc het probleem blijft zich voor doen...

Verwijderd

Het lijkt er op dat je een slechte voeding heb, probeer eens een ander voeding...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het getest met de voeding van mn buurjongen (ook een 230), maar nog steeds nix...

Moet ik een zwaardere voeding nemen?

En over dat jumpertje, moet ie er nou op? :)

• Rashann
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:30

Rashann

Zoek de hond...

Op dinsdag 16 juli 2002 11:41 schreef dannyvdh het volgende:
Ik heb het getest met de voeding van mn buurjongen (ook een 230), maar nog steeds nix...

Moet ik een zwaardere voeding nemen?

En over dat jumpertje, moet ie er nou op? :)
Het CMOS reset jumpertje moet er NIET op tijdens normale gebruik... die is er alleen om tijdelijk te gebruiken om (duh) je BIOS te resetten (en dan voor gebruik er weer af te halen)

Voeding zal het probleem niet zijn, hoewel 230 tegenwoordig toch wel weinig is, zou hij toch meer moeten door dan alleen ventilatortjes...

[Dit zal je vast wel geprobeerd hebben-modus]
Probeer anders eens alleen je Mobo/CPU/RAM/HD/Videokaart aan te sluiten en te testen? Of even je moederbord uit de kast testen (hij zou contact kunnen maken)

Loop anders alle kabels op je moederbord eens af, misschien dat er ergens het plastic weg is waardoor er kortsluiting is ofzo? Ikzelf heb bij mijn MSI's eenzelfde probleem wel eens gehad maar dat lag aan een verkeeerd aangelsoten USB kabeltje (zitten 2 van die aansluitingen in de kast waarvan er maar 1 USB is, en ik dus altijd de ander aansloot :+) Maar dat was dus altijd meteen, en niet na een week gebruik...
[/Dit zal je vast wel geprobeerd hebben-modus]

If nothing is written below, I was the last to reply...

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 16 juli 2002 11:51 schreef RainManX het volgende:

[..]

Het CMOS reset jumpertje moet er NIET op tijdens normale gebruik... die is er alleen om tijdelijk te gebruiken om (duh) je BIOS te resetten (en dan voor gebruik er weer af te halen)
Ok, dat is nu duidelijk... kan je uitleggen hoe ik mn BIOS moet resetten.. dus in welke volgorde..
[Dit zal je vast wel geprobeerd hebben-modus]
Probeer anders eens alleen je Mobo/CPU/RAM/HD/Videokaart aan te sluiten en te testen? Of even je moederbord uit de kast testen (hij zou contact kunnen maken)
Done, geen verandering. Geen piepjes, geen beeld, alleen hd-lampje rood en fan draait.
Nu ga ik `m testen zonder kast... resultaat volgt...
Loop anders alle kabels op je moederbord eens af, misschien dat er ergens het plastic weg is waardoor er kortsluiting is ofzo? [/Dit zal je vast wel geprobeerd hebben-modus]
Hebbes! op mn Primaire IDE kabel was een stukje plasic weg.. gewoon in het midden van de kabel, er zat een gaatje in, heel gek allemaal. Maar na een andere kabel gemonteerd te hebben doet ie nog nix (alleen cooler+hd-lampje, geen beeld). Wat ik vaag vind is dat het HD-lampje constant rood blijft branden, normaal knippert ie ofzo, naar nu blijft ies teeds rood...

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:32
CMOS reset> PC uit. Die jumper waar je het over had erop en ga lekker 5 min koffie drinken. Wanneer je terug komt jumper eraf en pc weer aan zetten. :) Kan ook door de batterij aansluiting kort te sluiten.

Denk alleen niet dat dit je probleem oplost. Ander mobo helpt niet zei je. Zou eens kunnen proberen om de voltallige hardware van een andere compu op dit mobo te testen en dan 1 voor 1 je eigen hardware terug plaatsen. misschien heel erg omslachtig, maar dan weet je wel waar de fout zit.

Voltallig niet te letterlijk nemen btw. Gewoon minimaal. Videokaart, voeding, proc en mem.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Verwijderd

230w..... Voor een AMD wordt niet voor niks 300w aanbevolen..

• Rashann
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:30

Rashann

Zoek de hond...

Op dinsdag 16 juli 2002 12:23 schreef dannyvdh het volgende:

[..]

Ok, dat is nu duidelijk... kan je uitleggen hoe ik mn BIOS moet resetten.. dus in welke volgorde..
Volgorde BIOS reset:
- PC uit
- Jumper op de plek zetten (of met schroevendraaier contact maken)
- Even laten zitten (zonder systeem aan te zetten)
- Jumper er weer af
- PC aan
- BIOS weer instellen
Hebbes! op mn Primaire IDE kabel was een stukje plasic weg.. gewoon in het midden van de kabel, er zat een gaatje in, heel gek allemaal. Maar na een andere kabel gemonteerd te hebben doet ie nog nix (alleen cooler+hd-lampje, geen beeld). Wat ik vaag vind is dat het HD-lampje constant rood blijft branden, normaal knippert ie ofzo, naar nu blijft ies teeds rood...
Helaas, dat is inderdaad een gat in je kabel, maar die hoort er te zitten (dat is namelijk een manier voor het moederbord om te ontdekken dat je een ATA66/100/133 kabel gebruikt zodat ATA66(+) gebruikt kan worden...

Dat het lampje rood blijft wil waarschijnlijk zeggen dat het BIOS niet verder gaat... Ik zou willen zeggen, flash het BIOS maar dat zal wel niet lukken zonder beeld ;) Had je je BIOS al gereset?

[Edit]
Ik begin traag te worden :o

If nothing is written below, I was the last to reply...

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 16 juli 2002 12:31 schreef Terror het volgende:
CMOS reset> PC uit. Die jumper waar je het over had erop en ga lekker 5 min koffie drinken. Wanneer je terug komt jumper eraf en pc weer aan zetten. :) Kan ook door de batterij aansluiting kort te sluiten.
Moet het batterijtje er nog af?

Volgens mij moet het zo, maar ik weet het niet zeker:

1. Pc uit + kabels eruit
2. Batterij eruit
3. Jumper erop
4. 5 min koffie drinken
5. Jumper eraf
6. Batterij erop
7. Kabels aansluiten en pc aan
Denk alleen niet dat dit je probleem oplost. Ander mobo helpt niet zei je. Zou een kunnen proberen om de voltallige hardware van een andere compu op dit mobo te testen en dan 1 voor 1 je eigen hardware terug plaatsen. misschien heel erg omslachtig, maar dan weet je wel waar de fout zit.
Dit heb ik gedaan bij mn vorige moederbord (voordat ik deze nieuwe kreeg):

Mijn voeding bij heb: deed het
Zijn voeding bij mij: deed nix

Mijn cpu op andere pc: deed het
Zijn cpu op de mijne: deed nix

Mijn GeForce2 bij hem: deed het
Zijn videokaart bij mij: deed nix

Mijn geheugen bij hem: deed het
Zijn geheugen bij mij: deed nix

Snappen jullie het nog? Ik niet meer.
Ligt het dan aan mn kast? dat hij sluiting maakt ofzo?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mn BIOS gereset (eerst zonder batterij dr af te halen en daarna met) maar nog steeds nix.

Ik las net in een andere topic dat een gozer hetzelfde problemen had als mij, oorzaak: een kapotte cpu.

edit:

Hierzo: [topic=550448/1/25]

Ik ga toch maar eens weer een cpu van een buurjongen lenen...

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:24
Op dinsdag 16 juli 2002 12:35 schreef researcher het volgende:
230w..... Voor een AMD wordt niet voor niks 300w aanbevolen..
Ik heb een amd xp 2000+ en een 250Watt voeding, werkt perfect, output is wel 2A >:)

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik mn pc opstarten met alleen:

moederbord
geheugen
en video

dus zonder cpu?

• Twistedmark
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:11
Ik heb ook zo'n probleem gehad. Bij mij was het een kapot DIMM slot. Misschien dat je geheugen ook kapot is want je hebt je mobo als eens vervangen.
Pagina: 1