Toon posts:

Een groeiend geloof in Amerika.. een bedreiging ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een groeiend geloof in Amerika heeft in haar boek passages staat die zeer negatief zijn tegenover andersgelovigen zoals:
"Fight those who do not believe in our God" of "may our God destroy them".

Zoals je ziet zijn dit hele extreme uitlating die ook net zo makkelijk als gevaargelijk betitelt kunnen worden maar nou vroeg ik me af zou dit een een bedreiging voor de gevestigde christelijke/Joodse samenleving in Amerika kunnen worden, als het sterk blijft groeien ?

Ik heb tot nu toe nog maar 1 hoofdstuk door gekeken van het boek maar daar kwam ik wel de onderstaande stukjes in tegen, nou zullen er ook best wel wat positieve stukjes in staan maar daar gaat dit nou niet over (en die ben ik ook nog niet tegengekomen).
Het boek heeft een wat vreemde opzet, maar hier onder staan dus gequote alinia's.
So when the sacred months have passed away, then slay the idolaters wherever you find them, and take them captives and besiege them and lie in wait for them in every ambush, then if they repent and keep up prayer and pay the poor-rate, leave their way free to them; surely God is Forgiving, Merciful.
Fight them, God will punish them by your hands and bring them to disgrace, and assist you against them and heal the hearts of a believing people.
Fight those who do not believe in our God, nor in the latter day, nor do they prohibit what our God and His Apostle have prohibited, nor follow the religion of truth, out of those who have been given the Book, until they pay the tax in acknowledgment of superiority and they are in a state of subjection.
And the Jews say: Uzair is the son of God; and the Christians say: The Messiah is the son of God; these are the words of their mouths; they imitate the saying of those who disbelieved before; may our God destroy them; how they are turned away!
O you who believe! do not take the Jews and the Christians for friends; they are friends of each other; and whoever amongst you takes them for a friend, then surely he is one of them; surely our God does not guide the unjust people.
And if they break their oaths after their agreement and (openly) revile your religion, then fight the leaders of unbelief-- surely their oaths are nothing-- so that they may desist.
What! will you not fight a people who broke their oaths and aimed at the expulsion of the Apostle, and they attacked you first; do you fear them? But our God is most deserving that you should fear Him, if you are believers.

Verwijderd

Het is blijkbaar een boek wat erg intolerant is, maar daar zijn altijd al boeken over geweest en die hebben altijd al volgelingen gehad,

hoeveel volgelingen heeft deze stroming dan ? want zonder die info is het moeilijk te zeggen of het een bedreiging is ;)

• bolke
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-10-2024

bolke

Klikt nu met een 50D.

Ik vraag me wel eens af wie er nu eigenlijk de schurken-staat is. Amerika is wel erg bezig om alles wat niet in hun straatje komt negatief te beschrijven.

Ik ben met heel veel dingen het niet eens met Amerika. Al is het alleen de aanpak van Afganistan en Saddam H.
Ook de staal import heffing en dat belaggelijke idee dat amerikanen niet mogen worden vervolgd voor oorlogs misdaden. Als ze wat fout doen moeten ze gewoon vervolgd worden.

http://www.hroling.nl

Verwijderd

Op dinsdag 16 juli 2002 08:31 schreef bolke het volgende:
Ik vraag me wel eens af wie er nu eigenlijk de schurken-staat is. Amerika is wel erg bezig om alles wat niet in hun straatje komt negatief te beschrijven.

Ik ben met heel veel dingen het niet eens met Amerika. Al is het alleen de aanpak van Afganistan en Saddam H.
Ook de staal import heffing en dat belaggelijke idee dat amerikanen niet mogen worden vervolgd voor oorlogs misdaden. Als ze wat fout doen moeten ze gewoon vervolgd worden.
Beetje offtopic dit hoor ;)

• MrMartinH
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
Ik denk niet dat diegene die dit geschreven heeft zichzelf een Christen kan noemen, zo wel dan heeft die niet veel kennis over het geloof. God is een genadig en liefdevol God die niet zomaar iemand neerhakt omdat hij niet in Hem geloofd. Het is juist de bedoeling deze mensen te vertellen over het evangelie en niet om er meten een einde aan te maken voor hun.

Nou zijn die Amerikanen al snel beinvloedbaar, maar ik verwacht niet dat het snel ernstige problemen op zal leveren.

Signature

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Komen die quotes uit de koran? Ze klinken me bekend in de oren...

Maja, de meeste monotheistische religies hebben dit soort meuk in zich: "Geloof in mijn God, of anders..."

Het is geen echt geloof op die manier, meer een onderdrukking daarvan. Werkt voor geen meter.

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Op dinsdag 16 juli 2002 09:50 schreef Aetje het volgende:
Ja ze komen uit de koran, het gaat dus om de islam.

De islam is naar mijn mening zeer zeker een bedreiging is voor Amerika net zoals die een bedreiging is voor de gehele vrije Westerse wereld.

• TheDjasp
  • Laatst online: 08-01 11:17

TheDjasp

het wordt toch niks

En dat baseer je WAAR op?

Omdat het KAN, HOEFT het nog niet!
I haven't been ignoring you; I've been prioritizing you. Hanglooz; "chromeless windows en fullscreen zuigen allebei als een 1600Watt Nilfisk"
logt nu ook

Verwijderd

Op dinsdag 16 juli 2002 09:59 schreef TheDjasp het volgende:

En dat baseer je WAAR op?
Die quotes op Google geplakt en...

tadaa: sites over de Islam, probeer het maar ;)

• TheDjasp

TheDjasp

het wordt toch niks

Op dinsdag 16 juli 2002 10:01 schreef BAZZA het volgende:

[..]

Die quotes op Google geplakt en...

tadaa: sites over de Islam, probeer het maar ;)
Ik was je voor en je hebt idd gelijk :)

* TheDjasp was altijd in de veronderstelling dat de Islam in essentie tolerant was tov andere religies en dat het de fanatici waren die er een foute draai aan gaven

[edit]
Leuke Quiz, waarbij duidelijk wordt dat de Bijbel soortgelijke passages bevat, en dit topic dus eenzijdig het ontwerp belicht:
http://www.landoverbaptist.org/news1001/viciousgodquiz.html

I haven't been ignoring you; I've been prioritizing you. Hanglooz; "chromeless windows en fullscreen zuigen allebei als een 1600Watt Nilfisk"
logt nu ook

• MrMartinH
  • Laatst online: 29-07-2024
Hm...

Dan nog geloof ik niet dat het snel een bedrijging zal vormen aangezien r niet zo veel islamieten in Amerika wonen. Altans niet voor zover ik weet.

Signature

• TheDjasp

TheDjasp

het wordt toch niks

Dan nog geloof ik niet dat het snel een bedrijging zal vormen aangezien r niet zo veel islamieten in Amerika wonen. Altans niet voor zover ik weet.
De Islam is wel de grootst groeiende godsdienst in de VS.

En met name onder de zwarte bevolking is de Islam sterk vertegenwoordigd, met bekenden als Muhamed Ali, Tupac, Malcolm X. Dit is in de jaren 70 in gang gezet door de Black Panther / Nation of Islam bewegingen.

logt nu ook

Verwijderd

"Fight those who do not believe in our God" of "may our God destroy them"
Ik vind het woordje 'our' wel interessant. Door dat woordje lijkt het net alsof er meerdere Goden bestaan. Immers, als er één God zou bestaan dan was dat woordje overbodig. Nu weet ik niet in hoeverre die teksten juist zijn overgenomen uit de Koran, dus het zou kunnen dat het er in de Koran anders staat. Misschien een beetje off-topic, maar ik vind het wel het vermelden waard.

Verwijderd

De islam is naar mijn mening zeer zeker een bedreiging is voor Amerika net zoals die een bedreiging is voor de gehele vrije Westerse wereld.
Och, niet meer een bedreiging dan het Christendom.
Ieder geloof heeft dogma's die verdraaid kunnen worden om wat voor denkbeeld je dan ook hebt 'waar' te maken.

En ieder volk heeft extremisten die niet (willen) begrijpen waar een geloof in God voor staat, namelijk liefde en verdraagzaamheid enzo.
* TheDjasp was altijd in de veronderstelling dat de Islam in essentie tolerant was tov andere religies en dat het de fanatici waren die er een foute draai aan gaven
Hoezo verleden tijd? Dat fanatici een paar quotes uit hun verband rukken betekent niet dat de Islam in essentie anders is dan eerst.
[edit]
Leuke Quiz, waarbij duidelijk wordt dat de Bijbel soortgelijke passages bevat, en dit topic dus eenzijdig het ontwerp belicht:
http://www.landoverbaptist.org/news1001/viciousgodquiz.html
woei! :)

• TheDjasp

TheDjasp

het wordt toch niks

Hoezo verleden tijd? Dat fanatici een paar quotes uit hun verband rukken betekent niet dat de Islam in essentie anders is dan eerst.
Natuurlijk niet.

Ik heb me er nooit echt in verdiept (zou ik toch eens moeten doen, maar dat terzijde) maar ik dacht dat de Koran meer verdraagzaamheid predikte ten opzichte van haar zuster-religies dan de andere 2.

Fanatisme is een een enge menselijke eigenschap, welke je geen enkele godsdienst aan kan rekenen.

logt nu ook

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

Dit soort quotes zijn wetenschappelijk gezien totale kul, die het gros der mensen in de ontzuilde en verlichte maatschappij gelukkig als "Heidens" of onderontwikkeld zullen zien. een bedreiging lijkt mij dit niet. Misschein dat je in de middeleeuwen hiermee wat gasten bang maakt, maar ik sla de mensheid iets te hoog aan om deze "oude crap" letterlijk te geloven....

Verwijderd

Topicstarter
ja ze komen uit de koran, ik ben bezig de koran te lezen om de Islam beter te begrijpen. Maar ik heb het maar even niet bij naam genoemd want als je de Islam bekritiseerd wordt je al snel afgezeken en als rasist neer gezet.
Maja, de meeste monotheistische religies hebben dit soort meuk in zich: "Geloof in mijn God, of anders..."
Op dinsdag 16 juli 2002 11:48 schreef Schoen het volgende:
Och, niet meer een bedreiging dan het Christendom.
Ieder geloof heeft dogma's die verdraaid kunnen worden om wat voor denkbeeld je dan ook hebt 'waar' te maken.
Dit hoor/lees ik wel vaker maar twijfel er zeer aan en ik geloof zeker niet dat het zo duidelijk en extreem wordt neergezet, als hierboven in de Koran. Als je denkt te weten dat de Bijbel of Tora de zelde soort uitlatingen bevat quote ze daar hier.
Het is geen echt geloof op die manier, meer een onderdrukking daarvan. Werkt voor geen meter.
Nou ik zou de Islam nou niet gelijk een misluking noemen.
En ieder volk heeft extremisten die niet (willen) begrijpen waar een geloof in God voor staat, namelijk liefde en verdraagzaamheid enzo.
Zijn het wel extremisten als ze de woorden van de Islam volgen ?
Zoals ik al zei, dit is door mij gequote uit de Koran, er is niks uit het verband gerukt. Ik heb alleen Allah verandert in God.
Op dinsdag 16 juli 2002 12:23 schreef under-world het volgende:
Dit soort quotes zijn wetenschappelijk gezien totale kul, die het gros der mensen in de ontzuilde en verlichte maatschappij gelukkig als "Heidens" of onderontwikkeld zullen zien. een bedreiging lijkt mij dit niet. Misschein dat je in de middeleeuwen hiermee wat gasten bang maakt, maar ik sla de mensheid iets te hoog aan om deze "oude crap" letterlijk te geloven....
Veel mensen in Afrika en Arabie hebben nooit op school gezeten en kunnen meestal ook niet lezen of schrijven dus of deze mensen ook snel kunnen in zien dat het kul en onderontwikkeld is, vraag ik me af.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 16 juli 2002 11:46 schreef Vertex het volgende:

[..]

Ik vind het woordje 'our' wel interessant. Door dat woordje lijkt het net alsof er meerdere Goden bestaan. Immers, als er één God zou bestaan dan was dat woordje overbodig. Nu weet ik niet in hoeverre die teksten juist zijn overgenomen uit de Koran, dus het zou kunnen dat het er in de Koran anders staat. Misschien een beetje off-topic, maar ik vind het wel het vermelden waard.
er stond gewoon Allah dat heb ik verandert in God of soms onterecht in Our God.

Verwijderd

Laat ik er maar meteen voor uitkomen: over het algemeen bekijk ik elke gelovige met dezelfde licht geamuseerde blik waarmee ik naar role-players kijk die ergens in een bos bij Lutjebroek spelen dat ze geen sukkels zijn, maar een horde Dappere Orks. Zolang gelovigen gebouwen neerzetten (soms van uitzonderlijke pracht) en daar een beetje beuzelen over hoe ze slaaf zijn van een of andere nooit geziene Meester, lijkt er weinig kwaads in te schuilen. Althans, in eerste instantie. Het vervelende echter, is dat aan geloof wel een inherent gevaar kleeft. Zij die geloven hoeven namelijk niet rationeel te weten c.q. denken, laat staan te handelen, om binnen hun gedachtekader (hun geloof) "goed" te zijn. Dit geldt in gelijke mate voor de moslimfundamentalist en de keurige protestant. Rationeel gedrag van gelovigen is meer een toevallige menselijke kwaliteit van de individuele gelovige dan iets wat uit het geloof voortkomt.

Dit blijkt eens temeer als machtswellustelingen van moslim, joodse of christelijke (etc. etc.) komaf hun volgelingen doen vergeten dat ze officieel nog steeds een stap hoger op de evolutionaire ladder staan dan hondsdolle chimpansees. Dat blijkt keer op keer makkelijk in de schaduwwereld van het geloof, waarin wetten niets anders zijn dan opgedrongen meningen.

Het boek dat hier wordt aangehaald is een symptoom daarvan. Een knettergek individu verschuilt zich achter een rond 610 verzonnen sprookje om zijn bloedlust te kunnen ventileren en komt daar mee weg. Waarom? Omdat je kan geloven in alles, van De Heilige Graal tot het Heilige Plastic Zakje, zonder dat er ooit enige verifiëring aan de werkelijkheid of de redelijkheid mag worden geëist. Het geloof ZELF is heilig verklaard. Als mensen geloven dat ze worden ingefluisterd door hun fluitketel noemen we ze gek, maar als ze luisteren naar de (laat ik het nog een keer opschrijven: door MENSEN gedicteerde) wetten van een fictieve JHWH of God of Allah mag dezelfde definitie niet gelden. Een grens valt niet te trekken. Zegt dat niets iets over geloof an sich?

Het hele idee dat geloof in essentie goed is maar wordt verpest door fanatiekelingen, is wat mij betreft onzin. Deels zijn zieke uitwassen zoals het boek waarmee deze thread begon het gevolg van persoonlijke geschiftheid, maar uiteindelijk doen ze niets anders dan wat het geloof vereist: verbreiding van het heilige (waan)idee in een of andere vorm. Daar zit hem het probleem. Niet in het misbruik van geloof, maar in het hele construct geloof zelf.
Daarom is wat mij betreft elk geloof dat groeiende is een bedreiging.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:38

Dido

heforshe

Op dinsdag 16 juli 2002 12:42 schreef RutgerB het volgende:
Dit hoor/lees ik wel vaker maar twijfel er zeer aan en ik geloof zeker niet dat het zo duidelijk en extreem wordt neergezet, als hierboven in de Koran. Als je denkt te weten dat de Bijbel of Tora de zelde soort uitlatingen bevat quote ze daar hier.
NIV, Exodus 22:20
He who sacrifices to any god, except to the LORD only, he shall be utterly destroyed.
Dat gaat dus om "idolaters", en ze worden niet gespaard zoals in jouw eerste quote...
Als je wilt zoek ik van de week nog wel wat meer quotes, maar kijk eerst eens naar jouw quotes... sommigen zijn helemaal niet zoi extreem:
And if they break their oaths after their agreement and (openly) revile your religion, then fight the leaders of unbelief-- surely their oaths are nothing-- so that they may desist.
Daar staat dus dat als ze hun beloftes breken na ze gedaan te hebben, en jouw religie belasteren, dan moet je hun leiders aanvallen.
Dat klinkt niet zo heel vreemd, dat liegen niet mag. Er staat vechten, niet doden. "desist" is meestal niet dodelijk, terwijl de volkeren die zich in het oude testament niet aan Gods wil hielden vaak genoeg verwoest werden door of in naam van de Heere...

Wat betekent mijn avatar?

• Cookie
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07-2025
Op dinsdag 16 juli 2002 12:51 schreef RutgerB het volgende:

[..]

er stond gewoon Allah dat heb ik verandert in God of soms onterecht in Our God.
Dus je loopt de boel met opzet voor de gek te houden. Het los neergooien van korte zinnetjes, zonder de context aan te geven (het verhaal waar dit deel van uit maakt en/of info zoals schrijver, boek, hoofdstuk, paragraagf, doel, enz.) is wel degelijk iets uit zijn verband rukken.

Er zijn al zovaak dit soort zinnetjes uit Koran, Bijbel en Thora voorbijgekomen waarin de meest harde taal gesproken wordt, dat weten we nu zo onderhand wel. Het gaat om de uitleg van die boeken, en de conclusie is meestal dat de religies zelf geen agressie prediken, maar dat bepaalde passages door fanatiekelingen en fundamentalisten worden misbruikt voor hun agressieve doeleinden. In Amerika en hier lopen bijvoorbeeld ook mensen rond die met de Bijbel in de hand de verderfelijkheid van homosexuelen lopen te "bewijzen". Als je maar goed genoeg zoekt in die boeken, vindt je altijd wel een of andere oude vertaalde tekst of zin die je voor je intolerante godsdienstwaanzinnige karretje kan spannen.

Waar de wereld imo voor op moet letten zijn niet zozeer de mensen die ergens in geloven of religieus zijn, maar de fanatici daaronder, de fundamentalisten, c.q. de haviken, die met boeken anderen om de oren gaan slaan.

Never trust a computer you can't throw out a window [Steve Wozniak]

• TheDjasp

TheDjasp

het wordt toch niks

Hierboven wordt er 1 aangehaald en in die quiz die ik al eerder heb genoemd zijn er ook een aantal te vinden.
Zijn het wel extremisten als ze de woorden van de Islam volgen ?
De term Islam is hier uitwisselbaar met om het even welke andere godsdienst, de Islam geniet niet het alleenrecht op religieuze fanatici.
Veel mensen in Afrika en Arabie hebben nooit op school gezeten en kunnen meestal ook niet lezen of schrijven dus of deze mensen ook snel kunnen in zien dat het kul en onderontwikkeld is, vraag ik me af.
Deze opmerking raakt kant noch wal hoor. Hiermee impliceer je dat alleen domme mensen de Islam volgen.

logt nu ook

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

Op dinsdag 16 juli 2002 12:51 schreef avuko het volgende:
Laat ik er maar meteen voor uitkomen: over het algemeen bekijk ik elke gelovige met dezelfde licht geamuseerde blik waarmee ik naar role-players kijk die ergens in een bos bij Lutjebroek spelen dat ze geen sukkels zijn, maar een horde Dappere Orks...

...Het hele idee dat geloof in essentie goed is maar wordt verpest door fanatiekelingen, is wat mij betreft onzin. Deels zijn zieke uitwassen zoals het boek waarmee deze thread begon het gevolg van persoonlijke geschiftheid, maar uiteindelijk doen ze niets anders dan wat het geloof vereist: verbreiding van het heilige (waan)idee in een of andere vorm. Daar zit hem het probleem. Niet in het misbruik van geloof, maar in het hele construct geloof zelf.
Daarom is wat mij betreft elk geloof dat groeiende is een bedreiging.
Schitterende formulering vanuit een ironisch adept...
-klap-klap-klap-
:o

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Waar komen deze dan vandaan:
If thy brother, the son of thy mother, or thy son, or thy daughter, or the wife of thy bosom, or thy friend, which is as thine own soul, entice thee secretly, saying, Let us go and serve other gods . . . thou shalt surely kill him; thine hand shall be first upon him to put him to death, and afterwards the hand of all the people . . . If thou shalt hear . . . Certain men . . . have withdrawn the inhabitants of their city, saying, Let us go and serve other gods . . . Thou shalt surely smite the inhabitants ofthat city with the edge of the sword, destroying it utterly, and all that is therein, and the cattle thereof, with the edge of the sword (Deuteronomy13:6-15).
of deze
And when the Lord thy God hath delivered [a city] into thine hands, thou shalt smite every male thereof with the edge of the sword: But the women, and the little ones . . . shalt thou take unto thyself . . . But of the cities of these people, which the Lord thy God doth give thee for an inheritance, thou shalt save alive nothing that breatheth(Deuteronomy 20:13-16).
And to the others he said in mine hearing, Go ye after him through the city, and smite: let not your eye spare, neither have ye pity: Slay utterly old and young, both males, and little children, and women: but come not near any man upon whom is the mark; and begin at my sanctuary. Then they began at the ancient men who were before the house. And he said unto them, Defile the house, and fill the courts with the slain: go you forth. And they went forth, and slew in the city (Ezekiel 9:5-7).
Oops dez bijbel :P Het is echte geen wedstijdje wie het ergste is hoor. Elke blind geloof is gevaarlijk. :'( Je moet deze teksten plaatsen in de tijd dat ze geschreven zijn. Toen werd er geen waarde aan menselijk leven gehecht. En de meest agressieve goddienst tot nu toe is nogaltijd het cristendom geweest (hele beschavingen in zuid amerika zijn in zijn naam uitgeroeid). Het "in de naam van jezus" heeft tot dit moment de hoogste body-count. Echter dit is minder sterk geworden om dat het gedeelte waarin de cristelijk kerk zijn wortels heeft, de scholing omhoog is gegaan en iedereen kritische zelfreflectie heef gekregen. Je haalt dan de moraal uit jezelf en niet uit een goddienst. IMHO is die moraal zuiverder.

Gevaar voor de samenleving? Elk fanatisme is een gevaar voor de (westerse) samenleving. Zowel de Islam als het naar totalitair neigende geloof in Amerika. Niemand heeft het alleen recht op de waarheid of rechtvaardigheid. Echter fanatisme zal toenemen naarmate de ongelijkheid toeneemt. Mensen zoeken dan namelijk een zondebok en het geloof is dan een goed troost. Maar ook omgekeerd: ALs je niet voor ons bent in de stijd tegen terrorisme, dan ben je tegen ons. (geloof in eigen gelijk en elk kritisch geluid bij voorbaat als ongeldig afdoen)

Verwacht nog meer shit uit afrika over een aantal jaren dan uit het midden oosten. Als je hele wereld deel sterft omdat er landen zijn die uit het "fanatieke geloof in geld" je geen medicijnen willen geven, zullen uit dat wereld deel mensen opstaan die extreme acties zullen ondernemen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Pagina: 1