Toon posts:

Een dropdown list met hierin checkbox items

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben het nog nooit op het web tegengekomen, dus er ligt een uitdaging(kje).
Ik weet dat je met behulp van de ctrl-toets in staat bent meerdere waarden te selecteren in zo'n dropdown list maar ik vind dat een beetje vies.
Veel mooier zou zijn een dropdown list met hierin items die aan te checken zijn. Ik heb het 1 keer gezien in een programma, 1 keer uit een HELE hoop programma's die ik in mijn leven geinstalleerd heb.
Maar nu nog op het web.
Is dit mogelijk?
Zo ja, is hier een standaard voor? welke?

Ik begin nog maar net met PHP dus ik heb nog niet het overzicht.
In de tussentijd ga ik verder met het een en ander uitproberen.

Verwijderd

Kan niet vanuit "de doos", maar je zou wel met een en ander Dhtml iets kunnen maken wat daar (visueel) sterk op lijkt.

Welk programma was het die de benodigde interface had?
Post eens een screenshotje van wat je bedoelt...

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 16:09
php staat hier totaal buiten van,..

wat jij zoekt moet je doen met
java,
flash of
dhtml

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:21

Reptile209

- gers -

Is er geen nettere oplossing dan dit idee? IMHO is het nogal een "vieze" combinatie van controls. Werkt het niet om gewoon een (eventueel scrollbaar) lijstje met checkboxen te maken?

Zo scherp als een voetbal!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

P&W -> W&G

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-09 15:32

Skef

Ik scheer.me

Je zou een <iframe> of <div> kunnen maken, met daarin een aantal items met een checkbox ervoor...

Ik denk dat een <div> beter werkt, en deze zijn ook scrollable te maken...

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:14

André

Analytics dude

Dit komt ook in de buurt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
<div style="height:100px;overflow-y:scroll;width:200px;background-color:#FF0000">
  <input type="checkbox">Optie 1<br>
  <input type="checkbox">Optie 2<br>
  <input type="checkbox">Optie 3<br>
  <input type="checkbox">Optie 4<br>
  <input type="checkbox">Optie 5<br>
  <input type="checkbox">Optie 6<br>
  <input type="checkbox">Optie 7<br>
  <input type="checkbox">Optie 8<br>
  <input type="checkbox">Optie 9<br>
  <input type="checkbox">Optie 10<br>
  <input type="checkbox">Optie 11<br>
</div>

:9

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-09 15:32

Skef

Ik scheer.me

Op dinsdag 16 juli 2002 13:11 schreef Yogho het volgende:
Dit komt ook in de buurt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
<div style="height:100px;overflow-y:scroll;width:200px;background-color:#FF0000">
  <input type="checkbox">Optie 1<br>
  <input type="checkbox">Optie 2<br>
  <input type="checkbox">Optie 3<br>
  <input type="checkbox">Optie 4<br>
  <input type="checkbox">Optie 5<br>
  <input type="checkbox">Optie 6<br>
  <input type="checkbox">Optie 7<br>
  <input type="checkbox">Optie 8<br>
  <input type="checkbox">Optie 9<br>
  <input type="checkbox">Optie 10<br>
  <input type="checkbox">Optie 11<br>
</div>

:9
Die bedoelde ik, maar ik had weinig zin om de code te tikken :P :P :P

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-06 13:51

Clay

cookie erbij?

Die bedoelde ik, maar ik had weinig zin om de code te tikken
da's geen instelling.

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:14

André

Analytics dude

Op dinsdag 16 juli 2002 13:35 schreef Clay het volgende:

da's geen instelling.
*zucht* de jeugd van tegenwoordig......

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de replies, allen.
Er werd dus gesuggereerd dat dit te maken is in DHTML. Hier wil ik het mijne van weten, nl moet ik eerst DHTML goeroe worden om dit te kunnen maken of kan ik hier met mijn botte HTML verstand nog een touw aan vastknopen?

En voor Reptile92: Jij zegt vies, ik zeg herkenbaar. Waarom?
een <div> of <iframe> met hierin checkboxes is gekunsteld. Deze combo die ik bedoel niet. Het grote voordeel is dat mensen bij het zien van zo'n dropdown list aanvoelen wat ze moeten doen (omdat ze het kennen).

Het hele onderwerp heeft veel met design te maken maar aangezien het een onbewandelde weg betreft wist ik niet precies waar ik dit het beste kon posten.

Ik zal het waarschijnlijk weer eens moeten 'dupliceren' zodat het lijkt op een dropdown list maar in feite gewoon een verstopte <div> die op een leuke manier te voorschijn komt. Dat noem ik dus vies. O-)

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-08 19:47

Bosmonster

*zucht*

Op dinsdag 16 juli 2002 14:14 schreef gimpie het volgende:
En voor Reptile92: Jij zegt vies, ik zeg herkenbaar. Waarom?
een <div> of <iframe> met hierin checkboxes is gekunsteld. Deze combo die ik bedoel niet. Het grote voordeel is dat mensen bij het zien van zo'n dropdown list aanvoelen wat ze moeten doen (omdat ze het kennen).
Mwah.. een dropdown met checkboxes is niet echt interactief verantwoord om het maar even interessant te noemen :P Een dropdown is juist voor een enkele selectie, waarna deze weer dichtklapt, dat is waar gebruikers aan gewend zijn.. dit werkt zo in alle bedenkbare OS'en.

Ga je een checklist maken, maak dan ook een list van meerdere items, waar eventueel in gescrolld kan worden, maar die geen "inklap"-effect heeft dus.

Verwijderd

Topicstarter
Wel bosmonster,
je zegt het zelf:
Een dropdown list is herkenbaar en een checkbox ook.

Nu zeg jij ook dat als mensen die beide in 1 zien dat dit niet toevoegt aan de duidelijkheid. DAAR zet ik mijn vraagtekens bij. Als een willekeurig mens met benedenmodale vermogens qua internet browsing een checkbox ziet zal hij/zij begrijpen wat hiermee gedaan kan worden. Of die checkbox nu in een dropdown list staat of los op een pagina dat maakt niet uit.

Tegenwoordig de dag kun je een selectie (dus ook meerdere) maken uit een dropdown list door de ctrl-toets in te houden en dan heb je eigenlijk precies hetzelfde met dit verschil: de ctrl-toets combo. En precies dat idee begrijpen veel mensen niet waardoor je het er weer bij moet zetten voor de duidelijkheid.

Ik MOET die multiple select hebben, alleen dan zonder ctrl toets combo. Dan kom je automatisch in het knutsel gebied terecht MITS daar iemand meer over weet. Knutselen is leuk maar ik blijf niet aan de gang. Eerst valid code, dan pas knutselen :)

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

Een scrollbar is een scrollbar, maar mensen kijken wel raar op als ze een scrollbar and de linkerkant van een scherm zien (scrollbar technisch niet normaal voor de meeste mensen die van links naar rechts lezen) ... zoiets :)

|{ brrr }] |

Verwijderd

Topicstarter
:? Knutselen dus.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:21

crisp

Devver

Pixelated

Technisch wel te maken met DHTML, maar ik voorzie een aantal problemen:
1) Hoe klap je je selectbox weer in (klapt normaal in bij een selectie, maar aangezien er hier meerdere selecties gemaakt moeten kunnen worden lijkt me dat niet wenselijk)?
2) Belangrijker nog: hoe voelt de bezoeker intuitief aan hoe de selectbox weer in te klappen; ze zijn immers gewend dat dat automatisch gaat bij een selectie.
3) Bij meerdere selecties, wat zet je dan neer in de textbox van de select? Alle waarden komma-gescheiden ofzo?
4) zie ook 3) De kans is namelijk groot dat bij meerdere gekozen opties deze opties niet meer allemaal zichtbaar kunnen zijn in de textbox. De gebruiker kan nu niet meer in 1 oogopslagzien wat hij/zij ook alweer geselecteerd had, moet de selectbox weer gaan openen, en door alle opties heen scrollen....

Ik zou er nog eens goed over nadenken...

Intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
1) Hoe klap je je selectbox weer in (klapt normaal in bij een selectie, maar aangezien er hier meerdere selecties gemaakt moeten kunnen worden lijkt me dat niet wenselijk)?
Ja, dit wordt het linke bij het knutselen en ga hier nog maar eens goed over nadenken.
2) Belangrijker nog: hoe voelt de bezoeker intuitief aan hoe de selectbox weer in te klappen; ze zijn immers gewend dat dat automatisch gaat bij een selectie.
Zie het vorige waarbij dus gezegd kan worden dat dit dus de voorwaarde is. Het kan op vele manieren maar wat is de beste (welke voldoet het meest aan deze voorwaarde.)
3) Bij meerdere selecties, wat zet je dan neer in de textbox van de select? Alle waarden komma-gescheiden ofzo?
Helemaal gelijk. Had ik nog niet aan gedacht. Maar met nog een beetje knutselwerk (ik blijf bezig) is dit wel op te vangen
4) zie ook 3) De kans is namelijk groot dat bij meerdere gekozen opties deze opties niet meer allemaal zichtbaar kunnen zijn in de textbox. De gebruiker kan nu niet meer in 1 oogopslagzien wat hij/zij ook alweer geselecteerd had, moet de selectbox weer gaan openen, en door alle opties heen scrollen....
Dat wil je dus niet, lijkt mij ook duidelijk.
Ik zou er nog eens goed over nadenken...
Ga ik zeker doen!
Ik denk dat ongeveer de richting in gaat als beschreven door reptile (was de eerste met het zeggen hiervan): een <div> als basis. Hierna zal ik de knelpunten op moeten lossen. Ik geef een link als ik het klaar heb.

Bedankt voor de info, crisp!

Verwijderd

Ik gebruik op mijn testsite een scrollmenu waar van alles is aan te vinken. Let niet op de opmaak, want gaat me eerst om de functies. En het moge duidelijk zijn dat ook alle functies nog niet werken. Maar wellicht heb je er wat aan.
Zie de websitegegevens (huisje rechts)
Pagina: 1