Raar frameratedrop probleem

Pagina: 1
Acties:

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10:35
Als ik aan het gamen ben (maakt niet uit wat voor game) dan komt het soms voor dat de framerate omlaag gaat van 150fps naar 90fps als het iets drukker wordt. Nix ergs aan zou je zeggen. Maar wat het gekke is, hij hapert. Als ie dan op 90fps zit, of 50 of wat dan ook, dan gaat ie haperen. Ook al loop ik gewoon ergens, opeens gaat ie haperen. Als ik dat stuk ff 3 keer loop dan gaat ie opeens wel weer soepel?
Het maakt niet uit of het in D3D is of OpenGL. Vsync off of on maakt ook nix uit. Ik heb verschillende detonator drivers geprobeerd maar dat hielp ook allemaal nix. Ik heb GeForceTweak gedownload en alles op fast gezet. Nog steeds het verschijnsel. Toen was ik het zat en heb m'n PC geformat. Nu heb ik WinXP er weer op en alle drivers klaar. Vol spanning zat ik weer te gamen.. en opeens ging ie weer haperen. Terwijl mijn framerate hoog genoeg was. Ook dropped ie soms wel naar 40fps als er bijvoorbeeld 8 ventjes in beeld staan. Vroeger was dat nooit een probleem. Ik snap echt niet hoe dit komt. Het is net of er opeens een GeForce 2 MX in zit ofzo.

Mijn huidige kaart is een GeForce 3. En verder heb ik een Athlon XP 1500+ en 512mb ram. Ik heb deze kuren nooit eerder gehad. Ik had de omega drivers uitgeprobeerd, want ik hoorde van mensen dat die wel fijn waren. En daarna was het probleem gekomen leek wel. Welke drivers ik ook weer installeerde, het probleem bleef. Zelfs na een format. Dit lijkt eerder op een hardwarematig probleem mijns inziens. De kaart wordt ook nogal heet. Ik kan m'n fikken er niet eens 4 seconden erop leggen of ze verbranden al half :o De fan draait gewoon goed en ik heb verder m'n kaart niet overgeclockt. Bios heb ik ook gereset maar hielp nix. VIA drivers zijn ook geïnstalleerd.

Echt een megavaag probleem. Ik hoop dat iemand de oplossing heeft. Heb ook al de search gebruikt maar kon er geen oplossingen in vinden.

Verwijderd

doe er ff een oude agp kaart in (als je er een hebt tenminste....of van vriend of buurman) en kijke eens wat ie dan doet.
omdat je zegt dat je dat probleem eerst niet had met je mx kaart zou het kunnen zijn dat je gf3 niet helemaal proper is (door de warmte kunnen er artifacts voorkomen).

success ermee!

• benchMarc
Op dinsdag 16 juli 2002 03:02 schreef Poudaman het volgende:
doe er ff een oude agp kaart in (als je er een hebt tenminste....of van vriend of buurman) en kijke eens wat ie dan doet.
omdat je zegt dat je dat probleem eerst niet had met je mx kaart zou het kunnen zijn dat je gf3 niet helemaal proper is (door de warmte kunnen er artifacts voorkomen).

success ermee!
Ik heb nooit gezegd dat ik eerst het probleem niet had met een MX kaart. Ik zei dat mijn kaart onderhand op een GF2 MX lijkt zo traag :)

• benchMarc
Ff schoppen want het is echt een klote probleem :(

• Oakley
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 14:38
Is je harddisk niet het probleem? Wat is het er voor een? Maak anders eens een nieuwe partitie aan en plant hier je virtueel geheugen (swap disk) in en verder niks.
Pfff... eeh beter koeling voor je videokaart? Is de airflow in je kast wel goed?
* Oakley roept maar wat...

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
De omega drivers moet je op een speciale manier uninstallen (later moet je nl met rivatuner de oude settings weer terugzetten). Maar als je een format hebt gedaan moet alles weer goed zijn.

Ik heb 2x gehad dat na een crash de VIA drivers niet meer hun werk deden (lage score 3dmark). Deze even opnieuw installeren en de problemen waren weg. Dit is het waarschijnlijk bij jou niet. Doe even een 3dmark test, is je score normaal dan is dit niet het probleem.

Je zou kunnen proberen een grotere pagefile te maken (die op een vaste grootte staat. Wat er misschien nu bij jou gebeurd is dit:
-pagefile staat niet vast en is bijv 250mb
-Het spel wat je speelt slurpt zoveel geheugen (vooral bij grote ruimtes) dat je virtuele geheugen aangesproken wordt, er een tekort is en windows je pagefile gaat vergroten.
-Je hardeschijf is vrij traag en voordat de pagefile vergroot is schokt het spel even.

Control panel -> system daarzo ergens kan je je pagefile vergroten.

Edit: Geforce 3 wordt standaard wat warm. Moet geen probleem zijn.

• benchMarc
Mijn harddisk is het probleem niet. Hij hoeft ook nooit te laden tijdens het gamen. Het is een Maxtor 60 gig 7200rpm ATA 133.
Ik heb m'n kast gewoon open en verder normale koeling erop.
M'n kaart is echt heet gewoon. Als ik nu voel verbrand ik al bijna m'n fikken. En dat terwijl ik gewoon zit te GoT'en.
En tja, betere koeling... hij zou het met gewone koeling ook goed moeten doen gewoon.

Pagefile is min 768 en max 1536. Hij staat nu toegewezen op 768.

Ik heb 512mb ram en hd is verder groot genoeg. Hoeveel MB moet ik de pagefile dan zetten? Ik heb er nooit iets aan veranderd. Het zou standaard toch al goed moeten zijn? Want ik heb er nooit iets aan veranderd en vroeger werkte het altijd wel goed.

Verwijderd

Haperen duidt op véél minder dan 90 fps (je refreshrate zal wel 85Hz zijn neem ik aan). De kaart zou het ook niet mogen zijn, tenzij je op de een of andere manier meer kaartgeheugen gebruikt dan er is (iets stuk/los, verkeerde kaart-ROM geflashed of foute tweak?).

Ik had dezelfde problemen met Jedi Knight II, toen ik boven de 64MB uit kwam (32 bit textures, high detail, zonder compressie).

• benchMarc
Op dinsdag 16 juli 2002 17:03 schreef Ettepetje2 het volgende:
Haperen duidt op véél minder dan 90 fps (je refreshrate zal wel 85Hz zijn neem ik aan). De kaart zou het ook niet mogen zijn, tenzij je op de een of andere manier meer kaartgeheugen gebruikt dan er is (iets stuk/los, verkeerde kaart-ROM geflashed of foute tweak?).

Ik had dezelfde problemen met Jedi Knight II, toen ik boven de 64MB uit kwam (32 bit textures, high detail, zonder compressie).
Ik heb nu alles normaal draaien, zonder iets getweakt. Bios reset, windows normaal, nix overgeklokt. Wat bedoel je precies met dat "toen ik boven de 64MB uit kwam"?

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-08 22:19

Mentalist

[avdD]

Ik kan zo'n effect creëren door Virtualdub een DivX te laten encoden met een behoorlijke prioriteit en dan Q3 op te starten :). Framerate is niet zoveel lager, maar het schokt verschrikkelijk :).

Misschien dat je op 1 of ander manier je cpu belast :?

Ander moet je het eens met Windows 98 proberen, gewoon ff downloaden kopen. Dan weet je of het een hardwareprobleem is.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Ook geen tafelventilator in huis die je op je kast kan zetten. Dit als test om te kijken of het een warmte probleem is. Is wel de goedkoopste en makkelijkste oplossing :D

• benchMarc
Ik heb nu een ander probleem :o Heb de 29.80 WHQL drivers geïnstalleerd en nu is het probleem zegmaar beter zichtbaar. Ik ga opeens naar 9fps toe ofzo. Zonder reden, het wordt niet eens drukken in het scherm ofzo. Ik loop door een gang en dan schiet ie ff naar 9fps toe. Na 3 sec is dat weer over.

Verwijderd

Op dinsdag 16 juli 2002 17:42 schreef benchMarc het volgende:
Ik heb nu alles normaal draaien, zonder iets getweakt. Bios reset, windows normaal, nix overgeklokt. Wat bedoel je precies met dat "toen ik boven de 64MB uit kwam"?
Ik bedoel dat het geheugen van mijn grafische kaart (AIW 8500DV) vol was gelopen.

Verwijderd

Op dinsdag 16 juli 2002 22:58 schreef benchMarc het volgende:
Ik heb nu een ander probleem :o Heb de 29.80 WHQL drivers geïnstalleerd en nu is het probleem zegmaar beter zichtbaar. Ik ga opeens naar 9fps toe ofzo. Zonder reden, het wordt niet eens drukken in het scherm ofzo. Ik loop door een gang en dan schiet ie ff naar 9fps toe. Na 3 sec is dat weer over.
richt eens een kamerventilator op je kaart..... moet je ff checken of hij het dan wel beter doet.

Verwijderd

Dat ie hapert komt gewoon omdat ie textures van de HDD laadt in het videogeheugen. Dat gaat de 1ste keer niet al te vlot, maar zodra ze er in zitten kan ie ze direct uit het veel snellere videogeheugen halen.

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Probeer eens deze settings voor Quake3 (engine powered games):
Console (~) omlaag en het volgende intikken:
/com_hunkmegs 192
/com_zonemegs 128
/com_soundmegs 64

Dan Quake 3 (of ander spel op Q3 engine) afsluiten en opnieuw opstarten. Je geeft Quake 3 nnu meer geheugen om gebruik van te maken.

Die drie instellingen daarboven mogen bij elkaar maximaal 3/4 (75%) van je totale hoeveelheid RAM gebruiken.

• benchMarc
Heeft allemaal nog geen nut gehad. Misschien toch de kaart kapot? De koeler draait gewoon dus die is niet kapot lijkt mij.

• QuestGamer
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-05 22:58

QuestGamer

Questje

Probeer eens een andere 3dkaart in je PC, of probeer je huidge 3dkaar in een andere PC :?

Of anders: formatteren. Dat verhelpt vaak rare driverconflicten en dergelijke.
Ik had een keer Omega, Detonator & Asus drivers geinstalleerd, kreeg ze niet goed weg... Formatteren hielp :)

Ik stream Poker, Retro Games & Good Vibes op Twitch.tv/Questje :-)

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-08 22:10
Raar probleem... gezien je kaart echt zo heet word lijkt me dat toch het probleem..

• benchMarc
Op zondag 28 juli 2002 14:46 schreef QuestGamer het volgende:
Probeer eens een andere 3dkaart in je PC, of probeer je huidge 3dkaar in een andere PC :?

Of anders: formatteren. Dat verhelpt vaak rare driverconflicten en dergelijke.
Ik had een keer Omega, Detonator & Asus drivers geinstalleerd, kreeg ze niet goed weg... Formatteren hielp :)
Lees mijn eerste post nog es ;)

• benchMarc
Hmmm, ik heb ons pap z'n GeForce 4 erin geduwd. Maar soms droppen de frames nog steeds hard omlaag, richting 15 ofzo, iets wat eigenlijk niet moet en ook nergens op slaat. In zware stukken heeft ie geen moeite, maar dan zomaar als ik door een gang loop gaat ie stotteren. Hij stottert wel iets minder dan m'n GF3.

Wat zou het kunnen zijn?

Verwijderd

Heb je op de achtergrond toevallig windows automatisch updaten, msn messenger of een virusscanner draaien? Dat zijn progjes die bij mij ook vergelijkbar verschijnselen af en toe laten opspelen.

• Ettepet
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-05 12:26
Harde schijf defragmenteren, teveel hitte in computer, .... :)

• benchMarc
Maakt allemaal nix uit :( Volgens mij issie echt dood aan het gaan. Overklokken naar 220 ipv 200 lukt ook niet echt meer. Slaat ie snel genoeg vast. Vroeger haalde ik 240. Heb verder wel altijd op default gedraaid, want merkte het verschil niet echt. Alleen in 3dmark scores.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

hmm...is dat ie beruchte XP dx8 bug?

Merk het hier ook lichtjes, met een Ati Radeon 8500....

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• benchMarc
Vertel eens over die bug? En hoe het op te lossen valt.
Pagina: 1