Op dinsdag 16 juli 2002 11:16 schreef Ecteinascidin het volgende:
Je ziet altijd hopeloos verouderde technologie in ScienceFiction: je gokt en je gokt vaak mis.
In Brave New World bijvoorbeeld stierf het van de helicopters, simpelweg omdat de straalmotor nog niet was uitgevonden en dat soort dingen.
Deze onzin had ik over het hoofd gezien, maar daar reageer ik nu dus even op. Hier even de bovengenoemde feiten in ware chronologische volgorde:
De eerste helicopters vlogen in mid jaren '30.
Het eerste (Engelse) straalvliegtuig vloog in 1941 (de Duitsers waren eerder).
George Orwell schreef 1984 in 1949.
Het feit waarom in 1984 zoveel helicopters voorkomen is omdat de helicopter een veel revolutionairdere ontdekking was. Een vliegtuig dat in de lucht stil kan hangen, dat was toch wel bijna magie. Daarbij komt dat piloten (zowel Engelse als Duitse) zeker niet gecharmeerd waren van de eerste straalvliegtuigen. Ze waren in hun propellorvliegtuigen gewend de gashandel open te trekken en meteen volle kracht te krijgen. Bij een straalmotor duurt het minstens enkele seconden voor de motor reageert op throttleveranderingen. Dat veranderde pas bij het uitvinden van de naverbrander, door de Amerikanen in eind jaren '50 dacht ik, maar op dat punt kan ik er volledig naast zitten, dus correct me if I'm wrong.
And now for something completely different.
Het feit dat de vooruitgang steeds sneller gaat komt doordat nieuwe kennis opgedaan wordt aan de randen van dat wat men al weet. Hoe meer je weet, hoe groter de randen van je kennis zijn, en hoe meer nieuwe ontdekkingen je dus kunt doen. Dit effect wordt nog sneller versterkt door informatiesystemen en kennissystemen. Die systemen worden immers ook exponentieel sneller, waardoor de versnelling zelf ook versnelt.
Uiteindelijk krijg je een singulariteit. Uitleg: computers worden steeds sneller en beter. Hoe hoog de menselijke capaciteit ook moge zijn, ooit zullen computers de mens voorbijstreven. En op dat moment is het hek pas echt van de dam. Tot op dat moment zijn computers namelijk hulpstukken voor menselijke wetenschappers. Daarna zijn menselijke wetenschappers overbodig geworden, en zal de wetenschap, gestuurd door hyperintelligente computers, zich nog veel en veel sneller gaan ontwikkelen.
De versnelling wordt steeds groter, maar ook de versnelling van die versnelling, en zelfs de versnelling daarweer van, en vervolgens ook de versnelling daar weer van, ad nauseam, totdat uiteindelijk een asymptoot wordt bereikt : oneindig snelle vooruitgang. De singulariteit.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.