Hyperthreading & Pentium 4

Pagina: 1
Acties:
  • 82 views sinds 30-01-2008

• raphidae
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2025

raphidae

...antichrist...

Topicstarter
Ik zat eens te lezen over dat hyperthreading. Nou kan ik in mijn BIOS hyperthreading voor mijn Xeons aan en uitzetten.

Nou zit die hyperthreading ook in Pentium 4's en aangezien ik er daar ook een van heb staan wil ik dat aanzetten om te kijken of het daar wat uitmaakt, maar daar mist de BIOS optie.

Nou zal er vast wel een nerd geweest zijn die een paar BIOSen uitelkaar gerost heeft en dus weet hoe je die optie erin krijgt (Of een P4 als een Xeon laat herkennen natuurlijk).

Heeft iemand daar wat info over, want ik kan er bar weinig over vinden...

Every morning is the dawn of a new error.

Verwijderd

Gebruik je de nieuwste bios versie? Het is namelijk nog een vrij nieuwe techniek. Ik zou in ieder geval de laatste bios versie flashen als je dat nog niet gedaan hebt.

• raphidae

raphidae

...antichrist...

Topicstarter
BIOS is laatste versie uiteraard. Maar ik heb nog niks kunnen vinden over BIOSen die die optie geven voor P4's, alleen dat het er ingemaakt zou kunnen worden in de toekomst...

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-08 07:16

SG

SG surft naar info hardewaren

Als HTT er in zit dan is het ook nog disabled net als SMP gebruik.
Dus heeft deze bios optie geen zin.
Bij Xeons die nieuwe is het enabled en kan je dus kiezen in bios wel of geen aangezien HTT in sommige gevallen performance winst geven en in andere gevallen verlies.

denk ik.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

offtopic:
Hé, jij bent de maker van F*CKUPC!!! Dat roeleerde toen grote tijd!
Het is een eer dat je ook op GoT rondloopt 8-)

Ontopic: welke moederbord heb je eigenlijk?

Verwijderd

Hmmm,... moet je daarvoor niet 'n speciale versie van XP hebben? Of in ieder geval misschien een andere HAL? kweetniet, maar ik geloof niet dat het zo simpel effe operationeel te krijgen is...

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 12:52

EXX

EXtended eXchange

Hyperthreading is bij de huidige P4 versies (Willamette en Northwoord) niet beschikbaar. Of het zit er niet in of het is afgezet. De opvolger (Prescott) zal wel hyperthreading aan boord hebben.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op dinsdag 16 juli 2002 08:57 schreef GRiMLoCK1970 het volgende:
Hmmm,... moet je daarvoor niet 'n speciale versie van XP hebben? Of in ieder geval misschien een andere HAL? kweetniet, maar ik geloof niet dat het zo simpel effe operationeel te krijgen is...
WinXP Pro ondersteunt Hyperthreading. Zelfs Win2K heeft enkele Hyperthreading optimalisaties. Dus daar zit het probleem niet. HAL heeft te maken met of het OS single of multithreaded gaat werken, afhankelijk van het aantal processoren :)
Op dinsdag 16 juli 2002 09:32 schreef EXX het volgende:
Hyperthreading is bij de huidige P4 versies (Willamette en Northwoord) niet beschikbaar. Of het zit er niet in of het is afgezet. De opvolger (Prescott) zal wel hyperthreading aan boord hebben.
Hij heeft Prestonia Xeons (2200MHz, 512K, FC-BGA) en deze ondersteunen echt wel Hyperthreading. Het is slechts een kwestie van de juiste BIOS instelling. Ook kan het afhankelijk zijn van de moederbord. Daarom vroeg ik hem ook welk mobo ie nou heeft :)

• EXX
  • Laatst online: 09-08 12:52

EXX

EXtended eXchange

Op dinsdag 16 juli 2002 09:40 schreef BalusC het volgende:
Hij heeft Prestonia Xeons (2200MHz, 512K, FC-BGA) en deze ondersteunen echt wel Hyperthreading. Het is slechts een kwestie van de juiste BIOS instelling. Ook kan het afhankelijk zijn van de moederbord. Daarom vroeg ik hem ook welk mobo ie nou heeft :)
Dat klopt, maar als ik het goed begrijp wil hij weten of je bij een gewone P4 (geen Xeon) hyperthreading kan inschakelen:
Op dinsdag 16 juli 2002 01:18 schreef raphidae het volgende:
Nou zit die hyperthreading ook in Pentium 4's en aangezien ik er daar ook een van heb staan wil ik dat aanzetten om te kijken of het daar wat uitmaakt, maar daar mist de BIOS optie.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op dinsdag 16 juli 2002 09:44 schreef EXX het volgende:
Dat klopt, maar als ik het goed begrijp wil hij weten of je bij een gewone P4 (geen Xeon) hyperthreading kan inschakelen:
Ohw, nu je het zegt.. |:(

Het antwoord is inderdaad simpel: nee, in een doodgewone huis-tuin-keuken Pentium4 (Wilamette/Northwood) is Hyperthreading evenals SMP simpelweg uitgeschakeld :)

• justice strike
  • Laatst online: 22-07 21:21
asus had een beta bios om het in te schakelen. echter weet ik niet zeker of die nog te krijgen is.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• raphidae

raphidae

...antichrist...

Topicstarter
Op dinsdag 16 juli 2002 07:54 schreef BalusC het volgende:
offtopic:
Hé, jij bent de maker van F*CKUPC!!! Dat roeleerde toen grote tijd!
Het is een eer dat je ook op GoT rondloopt 8-)
Ow, betrapt ;)

Ik loop al wat langer rond trouwens :)
Ontopic: welke moederbord heb je eigenlijk?
Asus P4T

En ik weet zeker dat de hyperthreading niet hardwarematig uitstaat, aangezien er op veel sites staat dat het in de toekomst mogelijk is om een BIOS optie toe te voegen.

Dus als ik een BIOS zo kan verkloten dat ie denkt dat het een Xeon is dan ben ik al een heel eind denk ik. Daarom had ik gehoopt dat een of andere jap het al voor me gedaan had :P

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-08 23:31
volgens mij kon je met winxp, sisoft sandra, wcuipd of een ander proggie andere drivers in je processor installeren.

Ik herinner zoiets hier op GoT te hebben gelezen een keer van iemand die dat gedaan had ofzo.

Misschien als je een andere driver dan installeerd (Xeon) dat ie dan wel met hyperthreading overweg kan.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 10:52

The Wizard

Moderator Mobile
HTT staat wel bij de supported futures in WPCUID, tenminste bij mijn P4 1,7 Mobile... Dan zou het toch ook mogelijk moeten zijn om het met een biosupdate te activeren.

7740 kWp, 3 subsystemen (20x 320 Wp / 2x 230 Wp / 2x 440 Wp)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Check de date ;) Over HyperThreading loopt er genoeg (daar heb je vooralsnog minimaal een P4 3.06GHz nodig de Xeon's buiten beschouwing gelaten).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.