Zelf kabel voor subwoofer fabrieken

Pagina: 1
Acties:
  • 489 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• -Magnat-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-10-2025
ik vroeg me eigen het volgende af.

ik heb een actieve sub met line in L+R
Deze heb ik verbonden met een standaard audiokabel van 5M
Dit wil ik dus vervangen door een betere kabel.
Nu heb ik hier aarde draad liggen geloof ik (groen+geel)
van ø3mm, kan ik die standaard tulpjes ook op deze draad prikken? of is de tulp na demontage zodanig beschadigd dat deze onbruikbaar is geworden.

Verwijderd

kan je niet beter een kant en klare kabel kopen van goeie kwaliteit :?

• Triple-D
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08-2023
je icoon zegt genoeg :)

Moet werken

je kunt tulp stekkers halen die je aan een snoer kan solderen, je kunt ook ouwe tulpstekkers afknippen met een klein stukje draad er nog aan en dan een kroonsteentje ertussen leggen

Zorg wel dat je draden precies even lang zijn die erheen lopen.

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op maandag 15 juli 2002 23:18 schreef Triple-D het volgende:
Zorg wel dat je draden precies even lang zijn die erheen lopen.
We gaan toch niet weer deze mythe uit de sloot halen he ?

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Ik zou wel de draden twisten voor het optimale effect (tegen de stroom in natuurlijk :) )

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Verwijderd

Je moet iig draad hebben die afgeschermd is en je kan wel pluggen kopen die groot genoeg zijn om die dikkere draad er aan te maken.

[off-topic]
leg het snoer wel op bekertjes, en meet het electromagenetisch veld in de ruimte en leg de kabel zo dat de veldlijnen niet de kabel kruisen :+.
[/off-topic]

• quazar
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 30-07 08:54
zo'n kroonsteentje lijkt me niet zo'n goede oplossing, het contact tussen de kabel en het blokje is niet zo goed. Veel signaal verlies.
Ik vraag me af of zo'n koperen electriciteits kabel voor een beter geluid zorgt dan de kabel die je al hebt :?

Verwijderd

Volgens mij maakt die kabel niet veel uit omdat je een _aktieve_ sub hebt. Bij een passieve luispreker is die verbinding wel belangrijk omdat er vermogen doorheen moet. Als ik je posting lees denk ik dat jij het over massief koperen installatie draad hebt. Die zou ik zeker niet gebruiken, ivm hoge frequentie is het veel beter om een soepele draad (opgebouwd uit meeerdere kleine draadjes)te gebruiken.

• quazar
Deafstar, zo iets komt me wel bekend voor, maar weet je dan ook waarom het zo is dat een massieve koperen kabel niet goed is :?
Denk trouwens dat de zuiverheid en kwaliteit van zo'n elektronica kabel een stuk lager is dan bij audio kabels.

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 03:53
Velgens mij had dat te maken met skin-effecten: Als je een massieve koperen draad hebt, dan gaat de meeste stroom door de skin (oppervlak) van de kabel, en levert vreemde effecten op kennelijk... Sorry voor deze wazige uitleg, maar het is al weer een paar geleden sinds ik vakken als "elektro-magnetische golfverschijnselen en "velden in de elektrotechniek" heb gehad.

Ik gebruik zelf overigens kabels met 4 massief koperen aders van Elektrocompaniet (geschikt voor biwiring...) . Die waren nog vrij duur (zelft gemaakt, 2 x 3 meter, met vergulde bananenstekkers aan 1 kant (in versterker passen geen banaanstekkers |:( ) totale kosten fl. 100,- ). Volgens de verkoper een koopje voor deze audiofiele kabels... Tja, ik geef het toe: Ik ben er een keer ingetuind. Sindsdien gebruik ik gewoon 2,5 mm^2 speakerdraad (koper) voor alle andere boxen. Voor interlinks (zoals jij dus nodig hebt) gebruik ik gewoon standaard kabels. Het loont overigens wel om kabels met goede connectors te kopen, maar dat heeft meer met de levensduur van de kabel dan met het geluidsaspekt te maken.

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-08 08:42

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Ik zou geen andere kabel gaan gebruiken.

1.Deze reden is al genoemd,
maar voor de volledigheid:
Je hebt een aktieve sub,
dus dikke draad is overbodig.
Gaat slechts gering vermogen door die draad.

2.Beter is afgeschermde kabel,
vanwege opvangen van bromsignalen.
Dat snoer wat je nu hebt is wel afgeschermd,
die dikke 230volt draad is niet afgeschermd.
Dus geeft 50Hz brom.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Verwijderd

Antwoord op quazar.
Skin effect inderdaad, het antwoord is al gegeven. Hoogfrequent stroom loopt aan de buitenkant van een ader. En met meer adertjes in je kabel heb je meer buitenoppervlak (skin)

Verwijderd

Wel OFC (Oxygen free copper) kabels gebruiken, want anders krijg je wervelstromen door de CuO2 deeltjes in het materiaal.

Verwijderd

Op woensdag 17 juli 2002 10:47 schreef DeafStar het volgende:
Antwoord op quazar.
Skin effect inderdaad, het antwoord is al gegeven. Hoogfrequent stroom loopt aan de buitenkant van een ader. En met meer adertjes in je kabel heb je meer buitenoppervlak (skin)
Is dat skin-effect al hoorbaar bij 20kHz? Dacchutniet :+

• quazar
De meeste koper kabels oxideren echter als een gek (slaan groen uit). Dit is neem ik aan ook koperoxide?
Schrok me dood toen ik laatst mijn zelfbouw speakers eens open haalde na 6jaar ingebruik.
/off topic
Met name de kit die ik heb gebruikt (zuur) tast de koperen kabel aan.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-08 17:17

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Een massieve (onafgeschermde) installatie draad gebruiken als audiokabel waar line formaat overheen gaat?

Sure! :? Knappe jongen die dat goed voor elkaar krijgt.
Brom krijgt de overhand als je dat doet.

[offtopic]
Alleen als je gebalanceerde in en uitgangen hebt kun je eventueel onafgeschermde kabels gebruiken en nog steeds goede kwaliteit geluid hebben.
Maar ja, dat heb je 150% zeker weten niet op je sub en niet op je versterker.
[/ontopic]

Waarom wil je een andere kabel leggen? het is een aktieve sub, een kwalitatief goede/betere duurdere audiokabel (dus geen installatiedraad) erheen leggen zal de kwaliteit minimaal ten goede komen. Sterker nog, je zal het waarschijnlijk helemaal niet merken. (zeker niet als je een "goedkope" sub van magnat hebt...)

Maak je niet druk, laat het lekker zo zitten. Tenzij je nu last hebt van brom ofzow...

Alles kan stuk.

• -Magnat-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-10-2025
Het is geen massieve draad maar een 50 aderige draad.
Maar als de kwaliteits verhoging minimaal is laat ik het lekker zoals het is.

Thanx

• quazar
Je kunt idd beter even een goede kwaliteit interlink kopen als je de kwaliteit wil verbeteren. Denk dat je die dan beter tussen de cd-speler en de versterker kunt gooien. Voor zo'n actieve sub maakt het denk ik niet zo veel uit wat voor kabel je gebruikt

/off topic
je hebt je icoontje maar veranderd? Wel een goed idee denk ik. Magnat is nu niet echt je van het

Verwijderd

Ik zelf ook wel eens wat kabels gefabriekt.
Hiervor had een een hoop TV-Kabel gekocht toen vercrhoomde tulpstekkers gekocht die ik heb verkopert (Koperlaagje er over). Toen heb ik de hulsen uitgeboord aangezien deze niet berekent waren op dikke kabels :). De plus van het audio signaal is de binnenste ader geworden en de min loopt door afscherming. Alles gesoldeerd met zilversoldeer
Ik deze kabels vergeleken met standaard dingen en het resultaat was verrassend. De hoge tonen waar beter en het laag was gecontroleerder. Dus het is het proberen waard aangezien het je maar een pleuro of 20 kost. Mijne kabels waren geloof ik 3 meter per stuk. Een minpuntje wel de kabels zijn onzettend stug en als je ze te veel buigt breekt de kern :'(

Al met al het is dus te doen, maar het hangt van je handigheid af. Ook de spullen die je gebruikt maken uit in de geluidskwaliteit.

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Op dinsdag 16 juli 2002 16:37 schreef Taco het volgende:
[off-topic]
leg het snoer wel op bekertjes, en meet het electromagenetisch veld in de ruimte en leg de kabel zo dat de veldlijnen niet de kabel kruisen :+.
[/off-topic]
Moet je klappen ?!!!! :o >:)

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Pagina: 1