[Maxtor]UltraATA CRC Error check te laag?

Pagina: 1
Acties:

• NG
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

NG

bzzzzt.

Topicstarter
Hoi, mijn probleem luidt als volgt.

Twee weken terug heb ik een Maxtor D740X UDMA 133/7200 RPM 80 GB aangeschaft maar sinds een week heb ik zeer regelmatig last van spontane uitval van de harde schijf. Na een reboot doet alles het wel weer totdat hij weer uitvalt en niet meer door windows herkent wordt. Je kunt je wel voorstellen dat dit het werken met de bestanden op de harde schijf onmogelijk maakt.

Ik heb een test gedraaid met speedfan om de toestand van de harde schijf te kunnen bepalen en even later vergeleken met een precies gelijke harde schijf van 5 dagen oud, de 'leeftijd' tussen beide harde schijven is dus te verwaarlozen. Ik heb van beide tests een screenshot gemaakt zodat je zelf kan zien wat de uitkomst daarvan is:

1. Mijn 2 weken oude harde schijf:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0702/hd.JPG

2. Zelfde type schijf, alleen 5 dagen oud.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0702/maxtor.jpg

Mijn vraag is, is de harde schijf nu al aan het doodgaan? Ligt het aan het feit dat bij de 1e harde schijf de UltraATA CRC Error check zo extreem laag is of heeft het een andere oorzaak?

Alvast bedankt voor de reacties.

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Lage fitness, maar zeer hoge temperatuur of is t in Fahrenheit :?

• NG
  • Niet online

NG

bzzzzt.

Topicstarter
Op maandag 15 juli 2002 22:34 schreef DarkEye het volgende:
Lage fitness, maar zeer hoge temperatuur of is t in Fahrenheit :?
Fitness is bij beide hd's hetzelfde en het is inderdaad Fahrenheit.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Tip: get rid of SpeedFan :r

Dat had ik geinstalleerd toen ik nieuwe schijven gekocht had (twee D740X in RAID), en na een dag was ik bang dat een schijf stervende was: tikken en klakken en spinups. Toen kwam ik er achter dat het probleem verdween zodra ik Speedfan niet meer draaide. Nu draaien die schijven al 8 maanden zonder problemen.

Probeer het eens.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• NG
  • Niet online

NG

bzzzzt.

Topicstarter
Op maandag 15 juli 2002 22:38 schreef Exirion het volgende:

Dat had ik geinstalleerd toen ik nieuwe schijven gekocht had (twee D740X in RAID), en na een dag was ik bang dat een schijf stervende was: tikken en klakken en spinups. Toen kwam ik er achter dat het probleem verdween zodra ik Speedfan niet meer draaide. Nu draaien die schijven al 8 maanden zonder problemen.

Probeer het eens.
Helaas, ik heb het probleem al een tijdje en heb na aanraden van een vriend deze avond pas speedfan geinstalleerd om die test te draaien.

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Ik heb ook even getest en ik heb precies dezelfde waarden zoals jij is dit toeval of zit er meer achter :?

Ik heb ook maar net iets meer dan de helft finess.

• STING
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 31-01 16:11
Op maandag 15 juli 2002 22:38 schreef Exirion het volgende:

Probeer het eens.
Hmm ik heb ook Speedfan en heb soms last van Data errors (cyclic reduncancy checks), en dat gaat dan ook gepaart met tikken. Zelfde?

Maar gelijk geuninstalled om te kijken of ik het probleem nu niet meer heb :P

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

OK, nog een veel voorkomend probleempje: check of de pluggen van de voedinsstekker niet wijder zijn geworden. Het is mij 2 keer gebeurd (bij 2 computers) dat dat het geval was, en dan zoek je je de pest naar de oorzaak van je haperende schijven ;)

Met een dun tangetje kun je ze iets dichter knijpen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• STING
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 31-01 16:11
Op maandag 15 juli 2002 22:40 schreef STINGnl het volgende:

[..]

Hmm ik heb ook Speedfan en heb soms last van Data errors (cyclic reduncancy checks), en dat gaat dan ook gepaart met tikken. Zelfde?

Maar gelijk geuninstalled om te kijken of ik het probleem nu niet meer heb :P
niet dus :'(

[/offtopic]

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Op maandag 15 juli 2002 22:48 schreef STINGnl het volgende:
niet dus :'(
CRC errors kan vanalles zijn: CPU te hoog geclockt, geheugen te hoog geclockt, defect geheugen, chipset te hoog geclockt, etc.

• NG
  • Niet online

NG

bzzzzt.

Topicstarter
Mijn harde schijf werd sinds vannacht helemaal niet meer herkend door windows maar nu herkent windows hem wel, maar als een 11 gig harde schijf :? Ik snap er nu echt niets meer van.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op maandag 15 juli 2002 22:20 schreef NG het volgende:
Mijn vraag is, is de harde schijf nu al aan het doodgaan? Ligt het aan het feit dat bij de 1e harde schijf de UltraATA CRC Error check zo extreem laag is of heeft het een andere oorzaak?

Alvast bedankt voor de reacties.
Er staat toch error rate en niet error check? Een lage error rate lijkt me juist beter.

• NG
  • Niet online

NG

bzzzzt.

Topicstarter
:'( :'(

Noodgedwongen heb ik hem moeten formatteren :'( :'(

70 gig aan mp3tjes kwijt + savegames van spellen :'(

Gelukkig herkent windows hem nu nog wel goed.

* NG klopt ff af op houten tafel.

Verwijderd

Op maandag 15 juli 2002 22:49 schreef Exirion het volgende:

[..]

CRC errors kan vanalles zijn: CPU te hoog geclockt, geheugen te hoog geclockt, defect geheugen, chipset te hoog geclockt, etc.
Je vergeet er eentje, foute ide drivers met via chipset. Heb je een AMD systeem met een Via KT133/KT133A/KT266/KT266A/KT333 chipset, download en installeer dan eerste de laatste servicepack ( [url="http://www.viahardware.com/download/index.shtm#4in1"]http://www.viahardware.com/download/index.shtm#4in1[/url] )
dan rebooten en dan de ide driver installeren ( [url="http://downloads.viaarena.com/drivers/others/IDE_MPD3014.zip"]http://downloads.viaarena.com/drivers/others/IDE_MPD3014.zip[/url] ) ...

Dan zijn veel CRC problemen op mijn systeem snel de wereld uit geholpen....

• droeftoeter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-06-2025
lijkt me sterk dat je problemen krijgt van speedfan, dat progje leest standaard alleen maar waardes uit..

en over die waardes, speedfan kan niet zomaar een 60% fitness conclusie hangen aan een aantal zelfgeproduceerde statistieken.. het is per fabrikant verschillend welke waardes als '100% fit' worden gezien mbt bepaalde specificaties

tikken en skippen is wat anders...
Pagina: 1