Toon posts:

[MOBO+CPU] Dual systeem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hee GoT!

Bij deze ben ik verguld met het feit dat ik mijn eerste post hier mag neerzetten. Zeer emotioneel moment natuurlijk :'( dan zal ik maar eens beginnen met de post...

Korte intow: Had AMD 1800+ (single) > afgefikt > Nieuwe CPU > afgefikt (|:() > Nieuwe mobo en CPU... Nu wil ik het wel meteen goed doen inclusief koeling en zo, heb genoeg gekloot gehad met deze computer, wil em nu wel langer dan 3 maanden werkend zien...

Even wat recente prijzen hier en daar opgezocht en uiteraard wat specs van diverse mobo's en CPU's. Ik maak wel eens :P gebruik van 3d progs, en 2d design en de nodige 3d games. Een dual systeem werd mij aangeraden door iemand die het ook al zeer lange tijd gebruikt. Nu dus jullie mening en/of ervaringen met de volgende combo's:

AMD
Tyan Thunder K7 S2462UNG + 2xAthlon 1800+ (of 2xDuron 1300)
Asus A7M266-D + 2xAthlon 1800+ (of 2xDuron 1300)

Pentium 3
Intel Adkins SAI2, Dual S370, VGA, LAN, NOSCSI + 2xCeleron 1,4Ghz
MSI Pro266TD Master(MS-9105) + 2xCeleron 1,4Ghz
SuperMicro 370DDE VIA Pro 266 Dual CPU IDE RAID + 2xCeleron 1,4Ghz
Asus CUV4X-D, Dual FCPGA, VIA694X + 2xCeleron 1,4Ghz

Pentium 4 Xeon
Iwill DP400 Dual XEON + 1 Intel Xeon 2Ghz & 1 Terminator (of 2x1,4Ghz Geldgebrek he!)

Ze moeten in ieder geval DDR ondersteunen. RAID zou ook wel fijn zijn, hoeft niet want RAID Controllers zijn nog niet zo heeeeeeel duur, wel een beetje ;)

Zo, nu ben ik nog niet uitgewerkt. Even nog wat algemene vraagjes, aangezien ik dus nog niet veel ervaring (geen dus :P) heb met Dual CPU.
-Is het mogelijk om 2 verschillende snelheden CPUs erin te doen?
-(van iemand gehoord) Moet je je (van de compu :D) geheugen alles ineens erin zetten en kan je niet na een tijd nog een reepje bijpluggen?

In ieder geval al heel erg bedankt! Het zou leuk zijna als iemand dus een instant cursus Dual CPU aan mij kon geven! Many thanks

Greetz Merijn >:)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Welkom op GoT! ;)
Op maandag 15 juli 2002 22:10 schreef ScHaEp.UnLeAsHeD het volgende:
Hee GoT!

*knip*

Greetz Merijn >:)
Begrijpelijk bij zo'n eerste keer, maar lees dit eens :)
[topic=309815/1/100]
-Is het mogelijk om 2 verschillende snelheden CPUs erin te doen?
Ja. De werking wordt niet altijd gegarandeerd, maar de kans dat het niet gaat lukken is nog wel klein. Ik zou eerder twee identieke CPU's in een keer kopen. Dan ben je zowat gegarandeerd van een feilloze werking. Ook heb je dan meer overklokmogelijkheden.
-(van iemand gehoord) Moet je je (van de compu :D) geheugen alles ineens erin zetten en kan je niet na een tijd nog een reepje bijpluggen?
Dat is pure onzin. Je kunt het geheugen gewoon stap voor stap upgraden :Y)

• nAFutro
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

als je een dual neemt, doe het dan metteen een beetje goed en schrap die duron en celeron maar metteen van de lijst. voor de rest kan ik je niet helpen

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:12
volgens mij ondersteund die cuv4xd helemaal geen tualatins, en dual celeren kan volgens ook niet tenminste met deze celly's

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

tualatin's kunnen niet in dual opstelling

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:12
Op maandag 15 juli 2002 22:24 schreef Terw_Dan het volgende:
tualatin's kunnen niet in dual opstelling
muv de pIII('s) natuurlijk ;)

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Verwijderd

Topicstarter
Dat van dat geheugen is wel fijn om te weten, ik vond het ook al beetje vreemd, maar kan het beter toch maar vragen.

Tualatin P3 kunnen wel in dual, staat bij support van diverse mobo's

Duron en Celeron staan erop om later vervangen te worden door beter CPU's. Ook door de niet zo goede ervaringen van warmte bij AMD heb ik liever geen athlon erin. Toch lees ik wel wat op GoT en daar staat dat mensen em toch met gemak onder de 55-60 graden krijgen. Zou dus toch moeten kunnen

thnx for replies :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op maandag 15 juli 2002 22:26 schreef TLRnZ het volgende:

[..]

muv de pIII('s) natuurlijk ;)
klopt, even vergeten te vermelden dat celerons tualatins niet in dual gaan.

|:( (niet zo snugger van me)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:18
Hmm, instant cursus SMP? Als ik jou was zou ik eens een avondje lekker het internet afstruinen op SMP en wat het nu precies betekend. Wat is een avond nou als je een dergelijk bedrag wil uitgeven ;)
In ieder geval is er al héél veel over geschreven, zowel over het puur technische aspect (welke cpu's kunnen wel en welke niet in SMP opstelling) maar ook het softwarematige aspect (wanneer heb je echt wat aan SMP en welke software is multithreaded). Ik kan je alvast vertellen dat je voor gaming het niet in een dual platform moet zoeken, integendeel.
Kijk ook verder dan alleen de cpu's; bandbreedte voor de FSB, het geheugen maar ook het I/O gebeuren verschillen per platform nogal en dat heeft soms meer invloed dan het aantal totale cpu MHz'en.

Hier alvast een begin: [search=dual cpu] , [search=dual P3] en [search=dual athlon] :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Heb al veel gezocht op internet en kan nergens nou eigenlijk geen fatsoenlijke info vinden zonder het eigen merk te promoten. Heel irritant.
Maar nu ik weet dat dat SMP heet zal het al wel meer resultaat opleveren :D

Die links zijn trouwens zeer goede :)
Had ook search moeten gebruiken |:(

Nog iets, dat Intel Xeon met terminator is dat ook echt mogelijk?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op maandag 15 juli 2002 22:58 schreef ScHaEp.UnLeAsHeD het volgende:
Nog iets, dat Intel Xeon met terminator is dat ook echt mogelijk?
Gewoonlijk krijg je een terminator meegeleverd met een Dual CPU moederbord, waarop zo'n ding is vereist wanneer je single wil draaien.

Voorzover ik me herinneer hebben de Pentium4 Xeons inderdaad een terminator nodig wanneer je single wil draaien. Anders merk je gewoon wel of de terminator ook in de moederbordverpakking zit. Ook de moederbordhandleiding zou zoiets gewoon beschreven moeten hebben

Edit: de nieuwste S603 Xeons met 512K behoeven geen terminator:
http://support.intel.com/support/motherboards/server/shg2/terminator.htm

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

De vraag is hoeveel aan 3d en zwaar 2d design je doet.

Voor normaal foto bewerken kan je beter invensteren in meer ram als een 2e cpu. Voor veel 3D design kan het een aardige boost zijn aan kracht. Vergeet niet dat 3D spellen er NIET sneller op worden, muv Quake 3 SMP dan :)

Persoonlijk zou ik kiezen voor de AMD, let wel op goede koeling. Intel is duurder en qua games wordt vaak de AMD aangeraden.

Ohja en houdt er rekening mee dat sommige (lees: best veel) dual bordjes ECC Registred geheugen vereisen! Check dus ff na of dat wel of niet zo is, en dit geheugen is ongeveer 2 tot 2,5 keer zo duur als 'standaard ddr' geheugen

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op dinsdag 16 juli 2002 10:29 schreef FastBunny het volgende:
Vergeet niet dat 3D spellen er NIET sneller op worden, muv Quake 3 SMP dan :)
Zelfs Q3 met r_smp op 1 wordt er ook niet sneller van op. Ik had laatst nog gereageerd op een soortgelijk vraag: [topic=541884]

Maar de games worden er niet noemenswaardig langzamer van op. Je hebt met Dual CPU nog altijd het sterkste voordeel dat je lekker veel (achtergrond)programma's kan laten draaien, terwijl je probleemloos zonder hikken verder kan gamen :)

Verwijderd

Topicstarter
Met de informatie die ik nu gevonden heb en gekregen heb ben ik nu wel een eind gekomen.

Het gaat mij er dus om om veel tegelijk open te kunnen hebben staan en toch soms een spel te kunnen spelen. Dus niet zoals de die-hard gamer 4 Ghz te kunnen gebruiken voor een spel. (Correct me if im wrong) Gwoon veel internet apps en design apps tegelijk aan kunnen hebben staan

Ik denk dat het nu 1 Xeon gaat worden met een terminator. Dit lijkt mij de beste optie omdat:
1) één xeon is alleen goed genoeg om voorlopig de apps en evt. games te kunnen draaien.
2) later kan ik er een xeon bij knallen en zou ik dus nog steeds met gemak mee moeten kunnne met de versies van apps op dat moment.
3) de prijs, 1 xeon is gewoon duur en als ik wacht totdat de xeons wat goedkoper zijn kan ik altijd die andere erbij gooien.

Inderdaad ook nog fijn dat je even wijst op ECC DDR modules FastBunny, had er nog niet zozeer op gelet!

Ook alle anderen uiteraard bedankt voor de info/links/meningen/ervaringen >:)
Pagina: 1