Toon posts:

[ALSA] Soundblaster Live digitale output in linux?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net alsa aan de praat onder gentoo met mn Soundblaster Live 5.1 (emu10k1) en het werkte vrij snel voor de verandering :9 Maar ik wil nu graag de digitale uitgang benutten zodat ik het geluid op een fatsoenlijke manier naar een stereo in de andere kamer kan doorlussen. Ik heb al zo ongeveer elke instelling in gamix geprobeerd (en ook alsamixer bekeken), maar er blijft geen geluid uitkomen |:( Dus.... Hoe zet je de digitale uitgang 'aan' onder ALSA ??
Ik heb het eerder ook al onder oss werkend gehad (was nog debian), maar de kwaliteit was niet top toen.

Verwijderd

Ik heb 2 of 3 dagen geleden dezelfde vraag gesteld, maar geen van de experts wist het.
Ben nog steeds erg benieuwd naar het antwoord B-)

• Theswitch
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:09
Waarschijnlijk weet GoT ook niet alles
probeer eens http://www.alsa-project.org/mailing-lists.php3 zou ik zo zeggen. veeel meer kans :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 of 3 dagen geleden dezelfde vraag gesteld, maar geen van de experts wist het.
Ben nog steeds erg benieuwd naar het antwoord
Welke versie van alsa draai jij? De laastste beta of ook0.9.0_rc2 (die ik met gentoo heb binnengehaald).

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
de emu10k1 drivers van creative ondersteunen dit wel.

http://opensource.creative.com

suc6

Verwijderd

Topicstarter
Ja, die drivers had ik onder debian ook. Maar die kan je toch niet gebruiken met alsa?

• LollieStick
nee, het is OF ALSA OF de opensource drivers van creative :)

Verwijderd

Ik heb die emu10k1 drivers inderdaad geprobeerd, maar heb ze nooit aan de gang gekregen.
Na het compileren en het aanpassen van het "modules.conf" bestand en het uitvoeren van het emu configuratie script krijg ik de melding : "no dev/mixer" :?
Snap er geen bal van |:(

Ik heb het overigens eerst geprobeerd met Alsa 0.9 oid. (zat bij Suse 8.0)
Dit zonder relaas ;(

Verwijderd

extra info : De mogelijkheid is aanwezig dat ik de emu10k1 drivers niet geinstalleerd krijg vanwege al aanwezige alsa drivers (of andere drivers).
Kan iemand me vertellen hoe ik deze uitschakel en de emu10k1 drivers aan de gang slinger :)

Verwijderd

extra info 2 : Wat betrefd "kernels compileren" en "alpha beta gamma update kernel chmods insprobes c++ commandos"
ben ik een beetje een oetlul (lees n00b) :)
Dus enige uitleg "kleuterstijl" zal zeer gewaardeerd worden :Y)

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-07 21:46

Confusion

Fallen from grace

CrazyHank2 schreef:
Na het compileren en het aanpassen van het "modules.conf" bestand en het uitvoeren van het emu configuratie script krijg ik de melding : "no dev/mixer" :?
Je hebt de devices /dev/dsp# en /dev/mixer# nodig. Als jet het source package van de alsa drivers installeert, zit er een script snddevices bij die ze voor je maakt. Daarna moet je misschien nog wel even rechten voor de user zetten, omdat anders alleen root muziek kan luisteren.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Verwijderd

Ik vind het vervelend om te vragen, maar waar kan ik dat script vinden (ik heb inmiddels alsa-devel geinstalleerd)

alvast bedankt :)

Verwijderd

Ik heb het script gevonden en uitgevoerd, maar helaas nog steeds zonder resultaat ;(

Hier de volledige installatie procedure :

-Suse install (zo clean mogelijk)
-Daarna emu10k1 gedownload van http://opensource.creative.com
-gecompileerd met make (make install etc...)
-modules.conf aangepast (alias sound emu10k1 toegevoegd)
-werkt niet (melding : no dev/mixer)
-alsa geinstalleerd (met devel package)
-snddevices script uitgevoerd
-emu-script proberen uit te voeren, krijg weer de melding : no dev/mixer ???????

Whaaaaaaa >:)

Nog even en ik moet terug naar windows voor geluid : (neeeeee :) )

edit:
alsaconf uitgevoerd : nu wordt de melding bij uitvoeren emu-script : sound mixer private3 : input/output error.

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
even wat offtopic: waar kan je die kabel halen voor die digitale out? Ik ben iedere winkel in mn buurt langsgeweest maar geen van allen had t (audio + comp winkels).

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-08 16:30

Apache

amateur software devver

volgens mij bestaan die er niet rechtstreeks, hier heb ik een convertor van 0.9mm jack -> din female

digitale kabel met 2x male, en die past dan weer in de dolby digital decoder.

Bij mij werken de creative drivers trouwens perfect met digital out.

If it ain't broken it doesn't have enough features

Verwijderd

Topicstarter
Zo heb ik het ook ja, gewoon een simpel convertertje (euro ofzo) en dan een standaard tulp kabeltje naar de versterker. Werkt perfect (als er geluid uit komt dan he...)

De digitale uitgang heeft het dus al gedaan met de opensource drivers, maar ik vond dat het ook met alsa moet werken :P Dus ik pruts nog wel even verder ;)

• LollieStick
je had na het wijzigen van de modules.conf dit moeten doen: (staat niet in de handleiding)
code:
1
modprobe emu10k1

Finished :)

ps. In je kernel moet soundsupport als module of ingebakken zijn, anders werkt het zeker niet. SuSE heeft met de standaard kernel, sound support als module :)

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Op woensdag 17 juli 2002 08:17 schreef vert het volgende:
Zo heb ik het ook ja, gewoon een simpel convertertje (euro ofzo) en dan een standaard tulp kabeltje naar de versterker. Werkt perfect (als er geluid uit komt dan he...)

De digitale uitgang heeft het dus al gedaan met de opensource drivers, maar ik vond dat het ook met alsa moet werken :P Dus ik pruts nog wel even verder ;)
Apache ook bedankt :) Ik ga gelijk naar de elektronika boer.

Verwijderd

Linuxuser :

Het werkt, blazen maar >:)

En bedankt :Y)

Verwijderd

Topicstarter
het werkt, maar dus met die opensource drivers
je hebt de alsa maar opgegeven?

Verwijderd

Topicstarter
Ut werkt! :)
Bleek dat de laatste 'mixer control' genaamd 'SB Live Analog/Digital Output Jack' aan moet staan. Hij staat aan als in alsa mixer er geen 'MM' bij staat (van Mute). Wanneer je amixer tikt, moet de laatste entry aangeven dat ie [on] staat:
code:
1
2
3
4
Simple mixer control 'SB Live Analog/Digital Output Jack',0
  Capabilities: pswitch pswitch-joined
  Playback channels: Mono
  Mono: Playback [on]

Nu alleen nog makkelijk het volume kunnen regelen.... En kijken of dat mono stereo kan worden :9
Pagina: 1