Maxtor HD piept

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleempje met mijn (bijna 1 jaar oude) Maxtor 60,1 GB 7400rpm HD. De laatste tijd gaat de HD nadat ie een tijdje in gebruik is geweest plotseling heel hoog piepen en loopt het systeem vast. Alleen een hele harde beuk tegen de zijkant van de kast zorgt dan dat alles weer gaat werken. Soms lost de HD het ook zelf op, en dan hoor je een klik. Dit gebeurd echt om de minuut (als het al niet minder is). Nou is het grootste probleem dat ik aan videoediting doe (voor mijn portfolio voor mijn vervolgopleiding), en daarvoor staan gecapturde bestanden op de HD van ongeveer 1 GB groot. Deze mogen NIET weg. Kan ik deze HD nog redden, en kan ik hem anders naar de winkel terug brengen en vragen of ze alles letterlijk op een nieuwe kunnen kopieren zodat ik alles hou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Nou wil ik geen paniek zaaien, maar BACKUP AND REPLACE!!
Trust me, ik heb had een IBM DeskStar en ik weet hoe het is om een grote hoeveelheid data te verliezen!
Backuppen nu het nog kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oeps verkeerde forum. Kan iemand hem effe moven naar Opslagmedium
Op maandag 15 juli 2002 21:34 schreef insan1ty het volgende:
Nou wil ik geen paniek zaaien, maar BACKUP AND REPLACE!!
Trust me, ik heb had een IBM DeskStar en ik weet hoe het is om een grote hoeveelheid data te verliezen!
Backuppen nu het nog kan
Hoe kan ik dan in godsnaam 1 GB backuppen ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-07 15:06

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Is garantiewerk, in principe hoor je een vervangend exemplaar te krijgen van de winkelier. Vraag of je die eerst mag je en schijf een dagje later mag inleveren om je data te back-uppen. Een goeie winkelier zal je probleem begrijpen. Is natuurlijk niet raar als de man (of vrouw utieraard ;)) om iets als een borg vraagt.

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
k, de winkel waar ik hem heb gekocht is erg betrouwbaar, en heeft een goede reputatie, dus ik probeer het wel effies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06 13:12
2 CDs branden (als je een branders heb), via netwerk (ook asl je dat hebt), zipdrive, af anders héél véél floppies gebruiken :P Grapje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
Op maandag 15 juli 2002 21:36 schreef DenniZ-X het volgende:
Is garantiewerk, in principe hoor je een vervangend exemplaar te krijgen van de winkelier. Vraag of je die eerst mag je en schijf een dagje later mag inleveren om je data te back-uppen. Een goeie winkelier zal je probleem begrijpen. Is natuurlijk niet raar als de man (of vrouw utieraard ;)) om iets als een borg vraagt.
Correct. MyCom handelt het iig op deze manier af. Vriend van mij had het ook toen zijn HD op sterven na dood was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-09 12:29

Syzzer

Prutser

Laten doen door een computerzaak (als je gekluk heb, heb je nog garantie, en willen ze dan je gegevens nog gratis overzetten naar een vervangende hdd) of zelf een xtra hdd inbouwen en kopieren. en dan die gaan gebruiken.

(heb zelf ervaring mee, maar bij mij was het te laat; hij ging steeds vakewr 'klikken', alsof er iets losslaat en opeens deed hij nix meer...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
Op maandag 15 juli 2002 21:37 schreef Rafe het volgende:
2 CDs branden (als je een branders heb), via netwerk (ook asl je dat hebt), zipdrive, af anders héél véél floppies gebruiken :P Grapje
Of op een andere HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 15 juli 2002 21:37 schreef Rafe het volgende:
Het is 1 bestand van 1 GB (of nog groter zelfs), die niet mag worden gesplitst ivm Adobe Premiere.

Mycom was helaas niet de winkel, maar ik kijk wel. Hij is 1 jaar oud, dus er zal nog wel garantie op moeten staan.

Kan je eigenlijk als je alles letterlijk kopieerd van de ene naar de andere HD de Pc gewoon opstarten en de besturingssystemen gebruiken ??

//edit//
Bedankt voor alle alerte mensen die in SM hebben gepost dat deze wegmoest, de prijs voor snelste reactie gaat naar insan1ty
//edit//

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
Op maandag 15 juli 2002 21:41 schreef merijn128 het volgende:

[..]

Het is 1 bestand van 1 GB (of nog groter zelfs), die niet mag worden gesplitst ivm Adobe Premiere.

Mycom was helaas niet de winkel, maar ik kijk wel. Hij is 1 jaar oud, dus er zal nog wel garantie op moeten staan.

Kan je eigenlijk als je alles letterlijk kopieerd van de ene naar de andere HD de Pc gewoon opstarten en de besturingssystemen gebruiken ??
Ja
zolang je geen NTFS gebruikt, ivm met permissies en dergelijke? Ik weet het ook niet hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je van dat bestand van 1G een image maakt met Norton Ghost kan het met compressie wel op 1 CD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
Btw ik had m lekker als eerste in SM gemeld, hoeven jullie niet 2x te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, maar als Topic starter vond ik dat ik zelf dat moest doen. Maakt niet uit dat ik blij ben met je snelle reactie !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-09 12:29

Syzzer

Prutser

Als je een even grote schijf koopt (of krijgt ivm garantie) kun je misschien een image maken van je ene schijf, verplaatsten naar de andere en daar weer 'uitpakken'.

Heb zelf al een geprobeerd gewoon de data te kopieren, maar dat werkt niet (teminste, xp gaf een of andere vage foutmelding (stond toen nog op FAT32)) :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruuddie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-09 16:47
Op maandag 15 juli 2002 21:41 schreef merijn128 het volgende:

[..]

[..]
Als het om dat ene bestand gaat, kan je 'm ook rar'en, en 'm dan bij de 700 mb laten splitsen in een 2e rar. WinRAR plakt daarna deze delen weer aan elkaar alsof er nix gebeurd is :) Die 700 mb kan je lekker op cd fikken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Na, ik denk dat ik dat allemaal maar laat. Gewoon de belangrijke bestanden kopieren en dan opnieuw alles installeren, besturingssysteem werkt toch niet goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruuddie
Op maandag 15 juli 2002 21:49 schreef Syzzer het volgende:
Als je een even grote schijf koopt (of krijgt ivm garantie) kun je misschien een image maken van je ene schijf, verplaatsten naar de andere en daar weer 'uitpakken'.

Heb zelf al een geprobeerd gewoon de data te kopieren, maar dat werkt niet (teminste, xp gaf een of andere vage foutmelding (stond toen nog op FAT32)) :'(
Nogal wiedes. De systeem bestanden worden niet goed meegekopieerd |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Laatst online: 30-08 02:04

Mentalist

[avdD]

Op maandag 15 juli 2002 21:51 schreef RuuddieBoy het volgende:

[..]

Als het om dat ene bestand gaat, kan je 'm ook rar'en, en 'm dan bij de 700 mb laten splitsen in een 2e rar. WinRAR plakt daarna deze delen weer aan elkaar alsof er nix gebeurd is :) Die 700 mb kan je lekker op cd fikken :)
Ik zou persoonlijk voor 649 MB gaan.... 650 MB cd'tjes zijn ietsje betrouwbaarder, en hij had gezegd dat het een belangrijke file was...

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Naja, ik kijk wel, ga morgen wel langs bij de winkel. Moet ik alleen wel eerst de bon vinden (die ik dus niet kan vinden). |:( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruuddie
Op maandag 15 juli 2002 22:00 schreef W3ird_N3rd het volgende:

[..]

Ik zou persoonlijk voor 649 MB gaan.... 650 MB cd'tjes zijn ietsje betrouwbaarder, en hij had gezegd dat het een belangrijke file was...
650 mb's betrouwbaarder?! Ik fik nu al weet ik hoe lang op 700 mb Platinums, die kosten bijna nix, en ik heb pas 5 van de 100 cd's of zo fout gebrand. (en dat waren fouten van mij, waardoor ik buffer underruns kreeg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Altijd handig om nog ergens een oud HD tje te laten liggen voor dit soort ellende. Zelf had ik ook zoiets een maand geleden, en toen was ik maar wat blij dat ik mun ouwe 6.4 gieg nog in de rommeldoos had liggen.

Die vage geluiden had ik ook op mijn Maxtor 40G 72rpm, nadat ik had gepartiet met Partitionmagic. Op safe gegaan en na een format de FDISK het werk maar laten doen. Geluiden waren weg en hij draait nog steeds.

Ik hoorde ooit dat bij fouten op je schijf, soms even de buitenrand word gebruikt om data weg te schrijven, waardoor je soms een klik hoort. In ieder geval: geluk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mmmm, klinkt verdacht bekend, aangezien ik ook PM heb gebruikt. Misschien een idee om het via FDISK te doen. Vraag wel effe of de 'experts' van de winkel dat effe kunnen doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
mensen nofi

maar het valt me op dat er steeds meer maxtors dit soort rare keuren gaan vertonen //

preekmodus off

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maxtor sucks!Heb er het laatste jaar al 3 weggebracht,garantie is wel ok,maar jebt er een hoop gedonder mee.
WD is nu mijn merk,hoewel IBM ook lekker loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruuddie
Op maandag 15 juli 2002 22:21 schreef flippie.ff het volgende:
Maxtor sucks!Heb er het laatste jaar al 3 weggebracht,garantie is wel ok,maar jebt er een hoop gedonder mee.
WD is nu mijn merk,hoewel IBM ook lekker loopt.
Uuuhm, ik heb nu 3 maxtors achter elkaar gekocht (20 gig, 40 gig, 80 gig) en ik heb nog NOOIT een enkel probleem gehad!! (klop klop klop :P - afkloppen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Laatst online: 30-08 02:04

Mentalist

[avdD]

Op maandag 15 juli 2002 22:13 schreef ThaNetRunner het volgende:
mensen nofi

maar het valt me op dat er steeds meer maxtors dit soort rare keuren gaan vertonen //

preekmodus off
De bak waar ik nu op tik heeft anders ook een Maxtor...

Maxtor wordt steeds meer verkocht dus is het aantal defecte drivers ook hoger. Het gaat om het percentage...

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gatenkaas!

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2008 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ay.... FDISK is een erg leuke tool, maar al je data is wel weg dan. Dus ik kan je wel aanraden om een format te doen, maar je zal toch eerst moeten back uppen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ow hemel krijgen we weer een ibm/wd/maxtor flame gebeuren? :'( :7 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

ik ben heel mijn schijf eens kwijtgeraakt.. 120GB dat is veel erger! al mijn documenten mp*'s M0vie's ..heel veel dus.. kan gebeuren.. linux bij mounten niet helemaal goedgezet.. vergeten alleen lezen aan te zetten :) (raid0) :)

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman81
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Postman81

Belt normaal maar 1 keer.

Is die klik niet gewoon de koppenarm die tegen zijn parkeermagneetje aanbotst of ervan losgaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:26

DynaMikeY

1976 Kever 1300

hoe moet je 1GB backuppen?

Nou gewoon: www.onstream.com

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

move -> OM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 14:05
Hmm.. Zomaar even een vraagje tussendoor, maar heb je al je bekabeling al nagekeken?

Als jouw systeem opeens weer begint te werken als je een klap op de kast geeft, dan denk ik meteen aan slechte verbindingen.. (en dat kan op vele plaatsen zijn, maar toch!)

Dus dat is iets waar je eerst even naar moet kijken..
(en scheelt ook weer gezeur als die hdd niet kapot blijkt te zijn!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 16 juli 2002 10:21 schreef Twynn het volgende:
Hmm.. Zomaar even een vraagje tussendoor, maar heb je al je bekabeling al nagekeken?

Als jouw systeem opeens weer begint te werken als je een klap op de kast geeft, dan denk ik meteen aan slechte verbindingen.. (en dat kan op vele plaatsen zijn, maar toch!)

Dus dat is iets waar je eerst even naar moet kijken..
(en scheelt ook weer gezeur als die hdd niet kapot blijkt te zijn!)
Mmmm, daar zeg je wat, ga het meteen effies doen !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb net de pc opengemaakt en gecontrolleerd, en alles zat vast. Heb ook even aan de HD gevoeld, en die was zwaaar warm (kon mijn vinger er niet op houden). Heb toen de pc open laten afkoelen, en nu is de HD weer normale temp. Hij maakt nu ook geen enkele piep, en alles lijkt ok. Het lijkt er dus op dat de HD overhit raakt waardoor hij gaat piepen en vast loopt. Kan het hier echt aan liggen ?? en hoe maak ik de kast minder warm. Er zitten al 2 ventilatoren in (voor en achterkant).
Pagina: 1