Dolby Pro Logic via PC, hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Soepster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-03 14:04
Ik wil m'n PC / Audigy platinum kunnen gebruiken om dolby Pro Logic mee te decoden. Hiermee denk ik aan het aansluiten van bijvoorbeeld een VCR of een spelcomputer op de line-ins- ik speel films en spellen nu gewoon in stereo namelijk, terwijl ze vaak toch Dolby Pro Logic geencodeerd zijn en da's jammer.

(Ik heb geen zin in /ruimte voor een losse DPL versterker)

Asus P5Q-E/E8500@4ghz/4GBPC6400/8800GT512/X-Fi Fatty Platinum/Sony DRU510A/Cooler master realpower450/Lian-Li PC65/Raptor74GB

• floduR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
er zit op die soundcard toch front stereo, back stereo en center uitgang op?

dat is vergelijkbaar (eigenlijk beter) dan dolby pro-logic

en dan gewoon je ingang van je geluidskaart gebruiken (dolby pro-logic is stereo, waar meer singalen uit berekend kunnen worden, geen 5 aparte signalen zoals dolby digital)

edit:
het beste kan je de digitale ingang gebruiken, je hebt platinum, dus je hebt wel optical-in toch?

dan kan je ook dolby digital 5.1 gebruiken
(ipv dolby pro-logic 4.1, analoog)

edit2:

ff voor de duidelijkheid

als je de stereo-uit van videorecorder/spelcomputer op de stereo-in aansluit van je SB, dan wordt dat, als je de front, back en center aansluitinen in gebruik hebt, automatisch naar 4 aparte signalen berekend(het principe van dolby pro-logic), maar het is analoog, dus niet geheel zuivel, digitaal gaat het beter

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-08 13:39
Op maandag 15 juli 2002 21:25 schreef floduR het volgende:
er zit op die soundcard toch front stereo, back stereo en center uitgang op?

dat is vergelijkbaar (eigenlijk beter) dan dolby pro-logic

en dan gewoon je ingang van je geluidskaart gebruiken (dolby pro-logic is stereo, waar meer singalen uit berekend kunnen worden, geen 5 aparte signalen zoals dolby digital)

edit:
het beste kan je de digitale ingang gebruiken, je hebt platinum, dus je hebt wel optical-in toch?

dan kan je ook dolby digital 5.1 gebruiken
(ipv dolby pro-logic 4.1, analoog)

edit2:

ff voor de duidelijkheid

als je de stereo-uit van videorecorder/spelcomputer op de stereo-in aansluit van je SB, dan wordt dat, als je de front, back en center aansluitinen in gebruik hebt, automatisch naar 4 aparte signalen berekend(het principe van dolby pro-logic), maar het is analoog, dus niet geheel zuivel, digitaal gaat het beter
je komt zelf ook al niet helemaal uit je woorden en wat je zegt is onzin

de enige manier om prologic uit je pc te halen is met een dpl-kaart. Ik heb zelf toevallig een miro dolby prologic kaart, maar deze zijn zeer zeldzaam, ook kun je een hauppage wintv theatre gebruiken, deze heeft ook een dpl-decoder aan boord, softwarematig is het niet mogelijk een dpl-signaal te decoderen

Verwijderd

Een Signaal van je video recorder/cd speler of spelcomputer kan alleen maar omgezet worden als het dolby pro logic signaal mee is gecodeerd. Om dit signaal uit het stereo signaal te halen kan je een speciale proccessor gebruiken maar dit kan ook door software afgehandeld worden.
Een speciale kaart is niet per definitie nodig, maar laat duidelijk zijn dat dit nooit Dolby Digital kan worden, daarvoor zal je het optisch of via de SP/DIF ingang moeten aanleveren, dan zal de geluidskaart er weinig moeite mee hebben om het om te zetten naar de bekende analoge signalen FL/FR SL/SR CEN/SUB.
Hier moet je natuurlijk wel de nodige luidsprekers aan hangen, het simpelweg terugsturen naar je gewone stereo versterker zal je niks verder brengen.

• floduR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Op maandag 15 juli 2002 22:11 schreef arjandijk het volgende:

[..]

je komt zelf ook al niet helemaal uit je woorden en wat je zegt is onzin

de enige manier om prologic uit je pc te halen is met een dpl-kaart. Ik heb zelf toevallig een miro dolby prologic kaart, maar deze zijn zeer zeldzaam, ook kun je een hauppage wintv theatre gebruiken, deze heeft ook een dpl-decoder aan boord, softwarematig is het niet mogelijk een dpl-signaal te decoderen
zo onzin is het niet, en ik dacht dat een SB wel van een stereo kanaal dolby kon maken, blijkbaar niet dus (sorry hoor...) en het is correct nedelands, of snap je dat niet... (en er zijn vele manieren om iemand te vertellen dat ie het niet helemaal goed heeft, dit is wel een ééntje die heel negatief overkomt, maar dat kan aan mij liggen, lama)

ik heb het ook andersom bij mij aangesloten, m'n stereo-uit van m'n geluidskaart gaat naar een dolby surround stereotoren en dat gaat prima (spellen met dolby ondersteuning worden goed berekend) niet zo zuiver welliswaar, maar het gaat de goede kant op (van m'n VCR naar stereo wordt het geluid veel beter verdeeld, die SBlive's zijn dus niet zo zuiver op de stereo uitgang)

• Soepster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-03 14:04
ik heb het idd niet over Dolby Digital en ook niet over de stereo duplicatie op je achterste speakers die geluidskaarten autoimatisch uitvoeren...

VHS tapes en sommige videogames zoals Resident Evil: Code Veronica zijn met Dolby Pro Logic geencodeerd. Ik mis dat nu allemaal, omdat m'n geluidskaart simpelweg gewoon de voorrste kanalen naar de achterste kopieert.

K was gewoon benieuwd of er, behalve de TV kaarten, nog softwarematige DPL decoders zijn. Ze zijn er voor DTS/DD ook namelijk, en die kosten veel meer rekenkracht...

Asus P5Q-E/E8500@4ghz/4GBPC6400/8800GT512/X-Fi Fatty Platinum/Sony DRU510A/Cooler master realpower450/Lian-Li PC65/Raptor74GB

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-08 13:39
Op dinsdag 16 juli 2002 11:20 schreef Soepster het volgende:
ik heb het idd niet over Dolby Digital en ook niet over de stereo duplicatie op je achterste speakers die geluidskaarten autoimatisch uitvoeren...

VHS tapes en sommige videogames zoals Resident Evil: Code Veronica zijn met Dolby Pro Logic geencodeerd. Ik mis dat nu allemaal, omdat m'n geluidskaart simpelweg gewoon de voorrste kanalen naar de achterste kopieert.

K was gewoon benieuwd of er, behalve de TV kaarten, nog softwarematige DPL decoders zijn. Ze zijn er voor DTS/DD ook namelijk, en die kosten veel meer rekenkracht...
theoritisch is het mogelijk, en volgens mij is er wel ergens software voor (ben het een keer tegengekomen) maar dat is ontzettend duur en in het zwarte circuit vind je het niet.

Ik heb zelf een ISA kaart met een dolby prologic decoder, en je kunt ook losse decoders van bijvoorbeeld jazz kopen.

Wat betreft die videogames, die kun je bijna allemaal instellen op EAX
Op maandag 15 juli 2002 22:51 schreef floduR het volgende:

[..]

zo onzin is het niet, en ik dacht dat een SB wel van een stereo kanaal dolby kon maken, blijkbaar niet dus (sorry hoor...) en het is correct nedelands, of snap je dat niet... (en er zijn vele manieren om iemand te vertellen dat ie het niet helemaal goed heeft, dit is wel een ééntje die heel negatief overkomt, maar dat kan aan mij liggen, lama)

ik heb het ook andersom bij mij aangesloten, m'n stereo-uit van m'n geluidskaart gaat naar een dolby surround stereotoren en dat gaat prima (spellen met dolby ondersteuning worden goed berekend) niet zo zuiver welliswaar, maar het gaat de goede kant op (van m'n VCR naar stereo wordt het geluid veel beter verdeeld, die SBlive's zijn dus niet zo zuiver op de stereo uitgang)
het was niet de bedoeling je aan te vallen, maar het stond er opgesomd alsof je werkelijk wist waar je het over had, maar er klopte weinig van, een spelcomputer of videorecorder heeft bijv geen digitale uitgang (ps2 daargelaten, maar we hadden het over dolby prologic, niet digital), en ik weet niet hoe je erbij komt dat het geluid automatisch wordt verrekent naar 4 signalen

wat wel klopt is dat je een sblive 4-kanaalsgeluid kunt laten decoderen naar dolby prologic, maar deze jongen heeft geen dplversterker, dus heeft daar niets mee te maken

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

samengevat: je kan geen extern signaal laten decoderen door een sblive, niet in dolby digital, niet in prologic, in niets... Het enige wat wel kan is softwareprogramma's als powerDVD die de 6 analoge uitgangen gebruiken om gedecodeerd AC3/Dolbyprologic/Prologic-II in losse kanalen naar buiten te sturen... maar dat kan dus alleen als je die programma's gebruikt dus. (interne signalen).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1