Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition
Anoniem: 28259
De gebruikte tweeter is echt een beauty ik vind het een hele mooie tweeter, met heel veel detail en rust in het hoog, niet dat schreeuwerige. De laagweergave van deze speaker is goed iets wat je zeker niet verwacht van een luidspreker met deze kleine woofers (2 keer een 14 cm Vifa, de links op de vifa site zijn voor de drivers:
http://www.d-s-t.com/vifa/data/xt25tg30-04e.htm
http://www.d-s-t.com/vifa/data/pl14wj09-08e.htm
In Nederland hebben ze een andere code
De opgegeven 22Hz kun je vergeten, ik denk eerder dat het ergens rond de 40Hz zit.
Nog een kanttekening is dat het GEEN ik herhaal GEEN luidspreker is om te blazen, het is meer om van de muziek te genieten, maw je wordt niet uit je stoel geblazen door een enorme geluidsdruk, maar een hele natuurgetrouwe transparante weergave, die ik mis bij kant en klare speakers uit dezelfde prijsklasse.
Het is absoluut een aanrader om eens naar te gaan luisteren, bijvoorbeeld bij Speaker&Co. (www.speakerenco.nl).
Die dingen zien er heel gelikt uit joh. Ik heb ze helaas nog niet mogen horen. Is het een nieuw model ofsow?
Als ikhet voor het zeggen had zou ik ook een naar deze luisteren ->

Maar kijk ook eens op Speaker & Co
Je hebt zoveel moois dat op een gegeven moment het uiterlijk gaat bepalen wat je aanschaft. Ik zou elke week/maand wel nieuw speakers willen bouwen. leuke hobby.
BTW wat voor amps heb je besteld? En is/was het niet verstandiger om te wachten met die amps zodat je eerste kon testen welke speakers "lekker" klinken met die amps ?
En voor wat betreft die speakers, van wat voor soort geluid hou je? helder, bonkerig, warm,...
Er is heel veel info voor om tot een geschikte/gepaste speaker te komen.
Naim Audio SN2 + NDX + Soup (accuton/Thiel)
btw: Amps: http://www.velleman.be/Product.asp?lan=1&id=345697
voorversterker: http://www.velleman.be/Product.asp?lan=1&id=342550
Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition
Anoniem: 2111
Ligt 't niet aan de ruimte? om die helemaal te vullen? En hoe hard speelde jullie?Op dinsdag 16 juli 2002 10:53 schreef Taco het volgende:
Ik denk dat je amp niet sterk genoeg zijn voor die Scan Speak Ref+ foto hierboven. Heb ze gehoord bij Speaker&Co in R'dam aan een Vincent 100 Watt geintegreerde amp en toen kwam het niet helemaal uit de verf. De verkoper vertelde dat het een zeer lastig aan te sturen speaker is, maar wel een hele goede.
Het is idd wel een beest van een speaker. Heb zelf nu de Dynaudio "Nuance" (check op mijn home-page) Is een beetje het zelfde als die Vifa's. Ik moet zeggen die speakers van mij geven een geweldig geluid in cominatie met mijn amp (zie ook home-page) zowel op zacht geluid nivo als hard geluid nivo.
Ook vind ik dat ik ze steeds beter vind gaan klinken, heel gek maar waar. Zal wel door de ervaring van verschillende soorten muziek komen.
En dat voor zelfbouwers met een rega set
[..]
Nee impedantie van die speaker varieerde tussen de 1 en 30 Ohm en dan heb je wel een goede amp nodig.
De luisterruimtes bij speakerland en speaker en co zijn ook niet de fijnste. Erg dood en vol met andere speakers (die niets anders doen dan de op dat moment spelende speaker dempen)Op dinsdag 16 juli 2002 10:53 schreef Taco het volgende:
Ik denk dat je amp niet sterk genoeg zijn voor die Scan Speak Ref+ foto hierboven. Heb ze gehoord bij Speaker&Co in R'dam aan een Vincent 100 Watt geintegreerde amp en toen kwam het niet helemaal uit de verf.
Ik heb de ref+ in oss gehoord: verplaatsen van luisterruimte leverde een verschil op, alsof je naar een andere speaker luisterde!
Ja dat ben ik met je eens, in R'dam staat de muur ook vol met speakers. Maar de genoemde vifa kwam wel beter uit de verf, dus ik denk dat het de versterker is. Het midden /hoog was wel mooi maar ik vind zelf de vifa ringradiator ook erg mooi en die kon ik nog betalen. Immers die ref+ is niet de goedkoopste!Op dinsdag 16 juli 2002 16:24 schreef Lampje het volgende:
[..]
De luisterruimtes bij speakerland en speaker en co zijn ook niet de fijnste. Erg dood en vol met andere speakers (die niets anders doen dan de op dat moment spelende speaker dempen)
Ik heb de ref+ in oss gehoord: verplaatsen van luisterruimte leverde een verschil op, alsof je naar een andere speaker luisterde!
Hier heb je alvast wat tekeningenOp maandag 15 juli 2002 20:53 schreef Evil_Homer het volgende:
heb nog nooit aan zelfbouw gedaan, maar wil me er wel aan wagen)
Nog een mooi linkje
Mocht je echt voor wat mooi vol geluid gaan dan zou ik de vifa vivace '94 gaan beluisteren in je eigen ruimte. Ik had ze eerst maar heb er spijt van dat ik ze weg heb gedaan. Geven meer vol en laag geluid dan die dynaudio's van mij.
Ik heb die 22xt nog nooit mogen beluisteren. Ik heb dan die vivace gehad en daar komt een bak laag uit in tegenstelling met mijn Dynaudio's. Hoewel ik mijn Dyn's nu steeds voller van klank vind worden. Ik relateer het eigenlijk met het volume inhoud van de speaker. Eigenlijk niet eerlijk maarja ik heb die andere nog niet gehoord.Op donderdag 18 juli 2002 20:04 schreef Taco het volgende:
De Vifa 22XT vind ik mooier in het laag dan de Vifa vivace '94. De Vivace vind ik persoonlijk wat sloom, de kleine woofers van de Premium zijn veel sneller. Ook vind ik het hoog van de premium veel aangenamer. Maar gelukkig smaken verschillen.
Anoniem: 3765
Ik zou gewoon een paar van je CD's pakken en op een doordeweekse dag een paar uurtjes bij speaker&co gaan zitten luisteren. Ze helpen je goed, je kan alles beluisteren wat je wilt, en je kan zelfs een paar speakers mee naar huis krijgen om op je gemak te luisteren hoe ze thuis klinken.
Op maandag 22 juli 2002 14:18 schreef Wrah het volgende:
Ben net toevallig een week geleden een middagje aan het luisteren geweest bij Speaker&Co in Rotterdam. Ik had ook die Premium 22 op het oog, maar na een paar uurtjes luisteren naar verschillende speakers heb ik uiteindelijk gekozen voor de Scan-Speak Event. Ik vond die Premium 22XT wat iel klinken in het laag, terwijl die Scan-Speak heel diep doorgaat en mooi vol klinkt. Ik heb ze intussen in elkaar zitten en ze klinken fantastisch, een echte aanrader. (kosten 315,- ps zonder hout)
Ik zou gewoon een paar van je CD's pakken en op een doordeweekse dag een paar uurtjes bij speaker&co gaan zitten luisteren. Ze helpen je goed, je kan alles beluisteren wat je wilt, en je kan zelfs een paar speakers mee naar huis krijgen om op je gemak te luisteren hoe ze thuis klinken.
Wat het sterke punt van die Event is is dat het een TL is en daarvan is bekend dat ze lekker laag/ diep doorlopen. Alleen is de speaker wat "trager" maar dat is verwaarloosbaar.Op maandag 22 juli 2002 15:27 schreef Taco het volgende:
Die event klinkt idd erg mooi, vooral het laag gaat erg diep en is zeer strak. Maar het hoog vond ik zelf van de 22XT een stuk beter dan van de Event.
Ik heb voor de Dynaudio gekozen om dat 'ie iets strakker is dan de Event. Maar ja het is een miniem verschil. Buiten dat vond ik het een wat lastige kast om te gaan bouwen. Hoe is jou dat vergaan Wrah ? En heb je PICS ? vind ik altijd wel gaaf.
//Edit//
PICS van mijn Dynaudio's

Als je ziet hoe die foto's worden na die up-laod. 't lijkt wel iets minder van kwaliteit.
//Edit//
Ja ik had een een transmissionline speaker van Visaton, maar die was erg budgetOp maandag 22 juli 2002 21:31 schreef Fireman het volgende:
[..]
[..]
Wat het sterke punt van die Event is is dat het een TL is en daarvan is bekend dat ze lekker laag/ diep doorlopen. Alleen is de speaker wat "trager" maar dat is verwaarloosbaar.
Ik heb voor de Dynaudio gekozen om dat 'ie iets strakker is dan de Event. Maar ja het is een miniem verschil. Buiten dat vond ik het een wat lastige kast om te gaan bouwen. Hoe is jou dat vergaan Wrah ? En heb je PICS ? vind ik altijd wel gaaf.
//Edit//
PICS van mijn Dynaudio's
[url="http://pics.shellz.nl/speak1.jpg"][afbeelding][/url]
[url="http://pics.shellz.nl/speak.jpg"][afbeelding][/url]
Als je ziet hoe die foto's worden na die up-laod. 't lijkt wel iets minder van kwaliteit.
//Edit//
Ok, wat plaatjes..

Het bouwen was op zich niet zo moeilijk, het is wel een TL maar het enige waarin ze verschillen met gewone boxen is een extra plank in het midden. Heel wat anders dan met sommige andere TL's waar je een stapel van 23 plankjes in je handen krijgt en die je maar op de juiste plek moet zien vast te lijmen
Volgende op de lijst is een nieuwe centerspeaker(hij ziet er op de foto imposanter uit dan dat ie klinkt
Anoniem: 24306
Ziet er héél goed, mooi en strak uit. Heb je ze afgewerkt met Fineer? of heb je het op een andere manier bewerkt? Je zet er wel bij "lakken" maar het ziet eruit als een fineer.Op dinsdag 23 juli 2002 23:32 schreef Wrah het volgende:
Ik zet er even een pic bij van mijn opstelling. Bekijk de overeenkomst
Foto is niet zo denderend maar goed.
Ze zijn niet gefineerd maar gebeitst. Eerst een laag blanke beits erover, de kopse kanten 2x, dat MDF zuigt anders teveel op. Dan 2 lagen gewone beits met de kwast zodat een houtstructuur erop komt. En dan nog flink schuren en een paar lagen meubellak om het glad en glanzend te krijgen.
Ik heb dat kasje zelf gemaakt, het glas moet er nog in komen.Op woensdag 24 juli 2002 17:53 schreef Wrah het volgende:
Maar mijn glasplaat is nog wel heel.
Ze zijn niet gefineerd maar gebeitst. Eerst een laag blanke beits erover, de kopse kanten 2x, dat MDF zuigt anders teveel op. Dan 2 lagen gewone beits met de kwast zodat een houtstructuur erop komt. En dan nog flink schuren en een paar lagen meubellak om het glad en glanzend te krijgen.
Dat is een goeie met dat beitsen. Had je zeker al vaker gedaan om dit resultaat te krijgen anders lijkt 't me moeilijk.
Dus gewoon op het kale MDF en dan die beitsen er overheen. Kan jij me vertellen welke type beits of is kijken op het voorbeeld al voldoende? Ik denk dat ik mijn rode lak eraf schuur en dan ook ga beitsen.
De gekleurde beits is Peruaans Noten van Cetabever "Colors of the Forest" (2 lagen). De blanke beits was ook van dezelfde serie (1 laag). De meubellak is Glitsa acryl meubellak (2 lagen met flink schuren ertussen). De beitsen heb ik met een kwast gedaan voor de struktuur (in de lengterichting), de Glitsa met een lakrollertje.
Het handige van deze beitsen is dat ze op acryl basis zijn, dus met water te mengen ipv terpentine. Hij droogt nl zeeer snel, het is boven al droog tegen de tijd dat je onderaan bent. Dus ik heb steeds met een natte doek de beits weg lopen vegen als ik over de randjes ging (naar een andere zijde). Anders zijn die randjes droog tegen de tijd dat je met die zijde begint en krijg je het nooit meer weg.
Ik ben op de achterkant begonnen om uit te proberen hoe het gaat, en die is dus ook niet zo goed gelukt.
Ik zou sowieso even goed verzinnen of dat nog wel gaat lukken met al die lak op je boxen.
Ben benieuwd.
(edit: typos)