eheim pomp stoort monitor enorm

Pagina: 1
Acties:

• gabberjoost
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-02 15:44
Ik heb nu als vervanging voor m'n sicce nova pomp (die enorm ratelde) een eheim 600 l/u pomp gekocht. Hij's wel stil. :) Maar dat ding stoort m'n monitoren enorm! :(
M'n beeld staat te trillen als een gek. Ik heb al verschillende stopcontacten door het hele huis geprobeert om de pomp op aan te sluiten, maar het beeld blijft trillen. Daar ligt het dus niet aan. Ik denk dat het elektromagnetische straling is ofzo (heb er verder geen verstand van) dat m'n beeld stoort.
Weet iemand een oplossing???

[edit] als ik hem verder weg zet, verminderd de trilling. Maar het is niet de bedoeling dat de pomp in de ene hoek van m'n kamer staat en m'n monitor in de andere. :(

Verwijderd

Eheim pompen zouden toch afgeschermd moeten zijn :?

• gabberjoost
Op maandag 15 juli 2002 20:29 schreef EviL_SiqKNeSS het volgende:
Eheim pompen zouden toch afgeschermd moeten zijn :?
Jah, dat dacht ik ook.
En dat zou ook wel mogen voor die 50€... :(

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-02 18:58
Hoe dicht heb je die pomp dan bij de monitor staan ??

Repareren doe je zo.

• gabberjoost
Hoe dicht heb je die pomp dan bij de monitor staan ??
zo'n 40 cm...

• Sine
  • Laatst online: 15-02 18:58
Op maandag 15 juli 2002 20:42 schreef gabberjoost het volgende:

[..]

zo'n 40 cm...
Hmm da's idd erg vreemd

en als je hem op 2 meter afstand houd ofzo

hoe is het beeld dan ?

Repareren doe je zo.

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-02 17:16

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Op maandag 15 juli 2002 20:27 schreef gabberjoost het volgende:
[..]
Hoe zit het met de aarding van de PC, de monitor en de pomp? :?

Verder misschien wel interessant .. ik heb hier een 220V~ ventilator op me kast geschroefd welke dus ook superhinderlijke trillingen opleverde! :(
Nu had ik eerst die fan met een verlengsnoer op een andere groep aangesloten, maar geen verbetering ...
Nu heb ik daarentegen de monitor op die andere groep en de fan gewoon bij me PC in en wég trillingen !!! :z

Ik hoop dat je er iets mee kunt .. suc6 !! :Y)

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• gabberjoost
Op maandag 15 juli 2002 21:24 schreef Sine het volgende:

[..]

Hmm da's idd erg vreemd

en als je hem op 2 meter afstand houd ofzo

hoe is het beeld dan ?
Hij staat nu op 60 cm, dan is het beeld goed.
zet ik hem weer terug, gaat het weer trillen...

[edit] alles is geaard

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11-2022
bedekt het met lood ! :)

dikzak

• gabberjoost
Op maandag 15 juli 2002 21:55 schreef Chello200 het volgende:
bedekt het met lood ! :)
Helpt dat echt?
zou een kooi van Faraday niet beter zijn?

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ik heb hier ook last van met mijn sicce nova, zilverfolie helpt in ieder geval niet, als lood helpt ga ik dat wel doen, maar helpt het ook echt?

gelukkig hoef ik dit niet te halen/kopen, want rhuis hebben we dat wel, dus ik kan het zo proberen

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:40
interessant dit, want eheim pompjes zijn afgeschermd.

Ik heb zelf interesse in waterkoeling en dan een sicce pompje, en die zijn niet afgeschermt. Lood??

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Verwijderd

mijn eheim (eheim 1250? 1000L/h, zware versie dus) staat nog geen 10 cm van m'n monitor, maar zit wel in mijn kast. Heb totaal nergens last van. verder is het trillen van de pomp niet normaal. althans, als het lawaaierig is. eheim pompen zijn fluisterstil. Wellicht is je asje gebroken, dat is het enige zwakke punt en doet ie daarom raar?

gebroken asje is zo vervangen. haal 3mm las staaf bij de betere doe het zelf zaak, meet em precies op de goede lengte af met je oude as, en voila.

bijt je niet vast op het idee dat het om je eheim gaat, wellicht is het iets anders?

Verwijderd

ik heb last van het zelfde probleem. het is iid heet storend. ik las bij het afschermen van luidsprekers iets over kippen gaas.
ik denk dat het komt door het magnetische veld van de electromagneten.

Verwijderd

Het is idd afkomstig van het magneetveld van de pomp.

Alu en koper er rondomheen zal niet zo effectief zijn. Staal wel.

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:40
Op dinsdag 16 juli 2002 13:53 schreef DaBit het volgende:
Het is idd afkomstig van het magneetveld van de pomp.

Alu en koper er rondomheen zal niet zo effectief zijn. Staal wel.
En lood dan? helpt dat ook goed??

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• gabberjoost
En als ik die pomp gebruik als dompelpomp (onder water dus), zou het water dan ervoor zorgen dat de pomp m'n monitor niet meer stoort? :?

Verwijderd

Waarom ijzer/staal? ijzer/staal geleid de magneetvelden, en sluit zo dus die velden kort, als het ware.
code:
1
2
3
4
 -----------    staalplaat
   /     \  mag. veldlijnen
  /  \
mmmmmmmmmmmmm   pompmotor

Niet al te duidelijk plaatje, maargoed.

Aluminium, koper en lood hebben ook wel enig effect omdat ze de magnetische energie omzetten in elektrische energie, en deze kortsluiten (in feite is de plaat een enkele winding van een transformator). Maar niet zoveel.

Lood is een van de minst geschikte materialen, overigens.

Water zal ook niet veel helpen.

Veel informatie staat overigens in het boek 'Electromagnetische compatibiliteit' van J.J. Goedbloed. 't is wel een saaie pil die zwaar, erg zwaar op je maag ligt.

• Dagobert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-02 23:17
je kunt het heel simpel oplossen: pak je pompje compleet in in aluminium folie, gewoon 2 of 3 laagjes er omheen wikkelen/vrommelen. dit zou alle straling tegen moeten gaan. wikkel maar eens een banaan in aluminium folie en doe deze in je koffer en loop door de douane op een vliegveld ofzo, zullen we wedden dat je complete inhoud 5 minuutjes later op een tafeltje ligt verspreid >:)

I must insist that reading my posts is a prerequisite to replying to them. *KLICK*

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11-2022
koop een hele grote satelliet schotel en leg die erop. :P

dikzak

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ik heb anders nu aan de zijkant van mijn WC case een 4x dubbelgevouwen aluminium folie gedaan, maar het is nix minder geworden, misschien dat ik er meer moet indoen, en ook op meer plekken, want het zit nu alleen aan de zijkant en niet aan de andere zijdes van mijn WC case

• gabberjoost
Heb het probleem nu maar opgelost door de pomp op ruim 1 meter onder m'n bureau op te hangen. Heb dus ook m'n slangen met een meter verlengt. Nu zie ik geen trillingen meer. :)
Maar wat een gek*t zeg om met zoveel meter slang de lucht eruit te krijgen. :( Ben een uur bezig geweest! :(

• roedie
  • Laatst online: 24-10-2025
ijzer en kobalt geleiden magnetische veldlijnen. 1000 keren beter danlucht, dus gaan die door het ijzer ipv door de lucht, en dus niet meer door je monitor.

Er zijn ook materialen die die magnetische veldlijnen slechter geleiden dan lucht, Dan gaan die veldleinen natuurlijk liever door de lucht ervoor...

Hangt af van weis gebiedjes enzo..
Pagina: 1