Toon posts:

[gentoo] installatie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met de installatie van Gentoo op mn laptopje voor de test. Alles is goed gegaan tot de installatie van grub.

grub gaf aan dat hij /boot/grub/stage1 niet kon vinden nadat ik had ingetypt:

root (hd0,0)
setup (hd0)

zo zitten mn partities trouwens:
code:
1
2
3
boot zit op hda1 (xfs)
root op hda3 (xfs)
swap op hda2

Ik snap niet precies waarom hij /boot/grub/stage1 niet kon vinden want die staat er wel gewoon. Anyway toen heb ik iets doms gedaan. Ik heb ingetypt "mount /boot" |:(

Het resultaat is nou dat ik de oorspronkelijke mount naar /boot (waar mn grub, bzImage, map) staan kwijt ben. Dit was vast een tijdelijke ram drive mapping ofzo alleen hoe krijg ik die nu weer terug ?

Het alternatief is helemaal opnieuw starten met de installatie..

Naja ik hoop op een nuttige tip en anders maar weer opnieuw. Kost weer een 24 uur ofzo :)

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Wat zegt "mount" eigenlijk?

Om zeker te zijn waar alles is gemount :)

Vraag me trouwens af of je boot wel in xfs kan doen... Misschien kan dat alleen ext2/ext3 :?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wat je gedaan hebt is tijdelijk :)
umount /boot moet het ongedaan maken.

Een herstart anders ook.

Opnieuw installeren in in ieder geval nutteloos (nouja het houdt je van de straat).

Verwijderd

Topicstarter
Mount zegt:

/dev/hda3 on / type xfs (rw, noatime)
/dev/hda1 on /boot type xfs (rw, noatime)

Ik moet die mount weer hebben die je tijdens de installatie hebt..
Daar staat ook mn kernel in.. De pc staat nog gewoon aan dus ik kan het zo intypen alleen weet ik niet waar die mounting heen stond. Niet goed opgelet.

• kmf
  • Niet online

kmf

Op maandag 15 juli 2002 20:36 schreef AlterEgo het volgende:
Wat je gedaan hebt is tijdelijk :)
umount /boot moet het ongedaan maken.

Een herstart anders ook.

Opnieuw installeren in in ieder geval nutteloos (nouja het houdt je van de straat).
Naja. hij moest soweiso mounten die boot. Tijdens de installatie. Hoe moet ie anders de bzImage na het compileren naar goede plaats zetten..

Heb je dat uberhaupt wel gedaan? Even checken of er iets in /dev/hda1 zit? :?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Verwijderd

Topicstarter
Ah ja opgelost !

Inderdaad gewoon unmounten (moest wel 2 x trouwens ?) maar nu is ie weer goed.

Thanks.

Nu kijken waarom grub niet wil :)

edit:

ja inderdaad ik moest die mount wel weer hebben aangezien de kernel nog niet volledig geinstalleerd was en grub enzo.

Verwijderd

Topicstarter
Ai nou heb ik weer wat.

Hij heeft nu wel weer een /boot dir met alles erop en eraan maar die zit op hda3. Er was dus geen ramdisk ofzo maar /boot zit gewoon domweg op hda3. Ik had hiervoor hda1 bedoeld ik snap niet waarom die niet goed gegaan is.

Er is nu ook wat veranderd want zostraks ging grub nog wel redelijk behalve dat ie stage1 file niet kon vinden (ik snap nu wel waarom want die staat niet op hda1 maar op hda3!)

Maar goed nu is er nog wat veranderd want grub zegt nu:

grub> root (hd0)

Filesystem type unknown, using whole disk

Grub herkend XFS niet meer.. Naja er zit iets niet goed. Ik kan maar beter opnieuw beginnen denk ik.

edit:
ja ik had beter niet aan dat xfs kunnen beginnen trouwens. want ik weet er ook te weinig vanaf. misschien dat je daar idd ook niet eens van kunt booten. niet dat ik daar iets van gelezen heb trouwens in de installatie handleiding van gentoo. Nouja ik ga gewoon opnieuw beginnen en ditmaal met mn vertrouwde ext2 filesystem. Bedankt voor de hulp anyway

• AlterEgo
  • Niet online
Ik heb net even je NOS-historie bekeken :)
En ik denk dat er een kans is dat je beter bekend bent met lilo dan met grub.
Dus mijn tip:Emerge lilo, dat werkt net zo goed, of in dit geval: beter :?

• kmf
  • Niet online

kmf

Je kan toch simpelweg /boot even mke2fs doen en dan nogmaals bzImage erop gooien en grub installeren, of zie ik het helemaal verkeerd :?

Verwijderd

Topicstarter
Ja jullie hebben wel gelijk. Ik was weer ff aan het paniek voetballen eigenlijk. t ergert me dat na bijna 24 uur installatie t op het laatste moment nog geheel onverwacht fout gaat. XFS is trouwens idd waarschijnijk niet zo gunstig om vanaf te booten tenminste in die tabel op die gentoo installatie page: "ext2/3 highly recommended (easiest)"

Naja ik ben nu alweer opnieuw begonnen maar k had idd beter die partitie ext2 kunnen maken maar ik vertrouwde nu t hele verhaal ook niet meer. De mountings zagen er anders uit dan eerst. Als je begint heb je 5 mountings ofzo en ik eindigde zojuist met nog maar 1 mount over terwijl de installatie nog niet voltooid was. Normaal vind ik het ook niet zo onaardig om de installatie over te doen maar dit duurt zo lang op een P233. Naja t loopt weer, ditmaal alles ext2. Mounts zijn weer goed en ik heb er weer vertrouwen in :)

• AlterEgo
  • Niet online
Er is ook zoiets als een stage-3 iso.

Dat moet in een half uurtje kunnen (als je een beetje kan tiepen en een kernel config bij de hand hebt).

Erg geschikt voor experimenteer-doeleinden.

• kmf
  • Niet online

kmf

Op maandag 15 juli 2002 22:54 schreef AlterEgo het volgende:
Er is ook zoiets als een stage-3 iso.

Dat moet in een half uurtje kunnen (als je een beetje kan tiepen en een kernel config bij de hand hebt).

Erg geschikt voor experimenteer-doeleinden.
Niet op een P233 helaas. En waarschijnlijk moet ie dan de GCC3 versie gebruiken, want voor de pentium 1, 2tjes zijn er geen stage2+3 beschikbaar voor zover ik weet.
(ben nu ook aan het werk met gentoo 1.3b+kde3.1 Werkt lekker, maar echt supersnel vind ik het niet, maar dat komt misschien omdat ik intussen ook gnome2 aan het compileren bent :P )

En zelfs met Stage3, dan nog moet je een uurtje uittrekken voor het compileren van je kernel....

• Kiff
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-08 13:51
Beetje off-topic, maar vond het nutteloos hier een nieuwe voor te maken.

Heb alle topics over Gentoo ees doorgelezen en ik wil het (als n00b (ja ok, mandrake,rh en debian installeren en configureren kan ik wel, maar veel verder gaat het niet)) eens proberen. En aangezien jullie zoveel lof hebben voor de 1.3b versie met GCC3.1 is mijn keuze dan ook daarop gevallen.

Maar hier zijn helaas geen iso's van te vinden. Kan ik de iso van 1.2 hiervoor gebruiken en dan op het moment waar je de stage moet unpakken deze van 1.3b nemen? Of levert dit fouten op?

• AlterEgo
  • Niet online
Op woensdag 17 juli 2002 12:52 schreef Kiff het volgende:
Maar hier zijn helaas geen iso's van te vinden. Kan ik de iso van 1.2 hiervoor gebruiken en dan op het moment waar je de stage moet unpakken deze van 1.3b nemen?
Ja :)

Verwijderd

Je moet inderdaad gewoon die 1.2 iso kunnen gebruiken. En die 1.3b tarball kun je evt. ook nog met wget http://www.ibiblio.org/pub/Linux/distributions...etc ophalen. Ben er ook mee bezig geweest, maar krijg steeds een access violation error (iets met sandbox).

• AlterEgo
  • Niet online
Op maandag 15 juli 2002 23:29 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Niet op een P233 helaas. En waarschijnlijk moet ie dan de GCC3 versie gebruiken, want voor de pentium 1, 2tjes zijn er geen stage2+3 beschikbaar voor zover ik weet.
(ben nu ook aan het werk met gentoo 1.3b+kde3.1 Werkt lekker, maar echt supersnel vind ik het niet, maar dat komt misschien omdat ik intussen ook gnome2 aan het compileren bent :P )

En zelfs met Stage3, dan nog moet je een uurtje uittrekken voor het compileren van je kernel....
Toch wel, maar inderdaad alleen voor gcc 3.1:
booten met 1.2 iso, en vervolgens i386-stage3-1.3B eroverheen untarren. ze zijn er voor bijna elke architectuur.
http://www.ibiblio.org/pub/Linux/distributions/gentoo/releases/build/1.3b_test/

• kmf
  • Niet online

kmf

Op woensdag 17 juli 2002 13:04 schreef AlterEgo het volgende:

[..]

Toch wel, maar inderdaad alleen voor gcc 3.1:
booten met 1.2 iso, en vervolgens i386-stage3-1.3B eroverheen untarren. ze zijn er voor bijna elke architectuur.
http://www.ibiblio.org/pub/Linux/distributions/gentoo/releases/build/1.3b_test/
Inderdaad, zelfs voor een 486 geloof ik :P

Maar ik vind deze methode van installeren toch de beste. (voor de newbie die GCC3.1 wil proberen)

Booten met een isotje van 1.2
Alles doen volgens de manual tot hoofdstuk 8 Mounting the CD-rom.
Ipv dat je die gaat mounten, kan je,
als je die GCC3.1-tarballs heb gebrand op cd, de andere cd erin doen en deze mounten en untarren.
Als je die GCC3.1-tarballs had gedownload op hdd, de hdd mounten en deze untarren.
Wgetten en alles untarren :P

En dan kan je zelfs stage 1+2 skippen, want die tarballs zijn vreselijk up-to-date!

• AlterEgo
  • Niet online
Mijn voorkeur: geen iso gebruiken.
Vanuit een bestaande linux installatie werken, over de reeds bestaande internetverbinding, in een console-(window)
1) partities maken, formatten, mounten enzo.
2) chroot, emerge rsync etc.
Gewenste tarball untarren (stage 1,2 of 3 naar genoegen)
.. en vandaar verder de handleiding volgen.

Voordelen:
1) Je zit niet een halve dag naar een console te staren, maar je kunt gewoon doorwerken op de bestaande installatie.
Sterker nog, nadat de installatie klaar is, exit ik de chroot, chroot ik opnieuw en emerge X, KDE en alle andere progs die ik nodig heb, wederom in een console-window. De eerste keer dat ik mijn nieuwe installatie boot, heb ik een volledig operationeel grafisch systeem ;)
2)Je hebt een grafische editor en een grafische file-manager (het HOEFT niet, maar ik vind het wel prettig, en voor N00bs is het een uitkomst boven nano ).
3) Netwerk werkt ALTIJD, ongeacht je netwerk/internet verbinding, want je gebruikt je reeds bestaande netwerkverbinding (kabelinternet/pppoe anyone?)
4) Je past je huidige grub/lilo gewoon aan (minder kans op fouten).

Zo is mijn PC altijd gewoon bruikbaar en ligt niet dagenlang "plat" om een nieuwe installatie bij elkaar te compileren.
Installeren is zo een soort van achtergrond-proces, waarbij je af en toe iets moeten tiepen. bevalt prima B-)

[edit: jee wat is deze draad off-topic geraakt.....]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het inmiddels nu ook aan de praat gekregen op mn laptop. De vorige installatie was toch niet helemaal jovel meer (waarschijnlijk toch zelf zitten kloten) want dit keer ging het gewoon veel beter. Ook grub deed het nu meteen trouwens.

Het heeft eh nu ruim 1 dag geduurd voordat alles gecompileerd is en ik heb een half uurtje geleden emerge kde-base/kde ingegeven dus ik denk dat ik nu wel weer een dag kan wachten plus een nachtje slapen :)

tis dat ik dit voor de lol installeer om ook s wat met gentoo te doen en omdat ik vakantie heb en veel tijd over maar k adviseer het niemand met haast ;)

Naja voor de rest lijkt het tot nu toe aardig.

Ik ga weer verder zonnen. Weertje zeg 8-)

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 21:44

wzzrd

The guy with the Red Hat

* wzzrd heeft de iso van 1.2 leeggegooid (behalve de boot) en er de 1.3b tarballs ingegooid. Vanmiddag ff checken of dat werkt :)
Pagina: 1