[RedHat] Internet sharing via PMfirewall

Pagina: 1
Acties:

• freeco
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 19:50
Ik heb wat probleempjes om mijn internet sharing te configureren op mijn nieuw Linux bakje.
Ik las in een tutorial dat PMfirewall redelijk eenvoudig is voor newbies en installeerde die. En inderdaad: de configuratie van de firewall gebeurt aan de hand van een aantal eenvoudige vragen.
Nu lukt het wel nog niet om te pingen naar bv breedband.telenet.be vanop mijn client. Naar het overeenkomstig IPadres lukt het dan wel.
Dus ik zit nog ergens met een foutje, maar waar moet ik op letten? Block ik ergens een DNS server of zo? Welke poort heeft dat dan?

update: MSN werkt dus al, dus ik denk dus dat het iets met een DNS server is die mijn client niet kan bereiken... Kan dat?

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
DNS is een apart protocol, dat je waarschijnlijk zal moeten enablen (poort 53; correct me if I'm wrong)

Note: er zijn sites die geen reply geven op pings; b.v.
ping www.ns.nl

• freeco
hmm, ik heb nu poort 53 opengezet in mijn firewall, maar nog altijd hetzelfde.

Klopt deze syntax?
$IPCHAINS -A input -p tcp -s $OUTERNET 53 -j ACCEPT
$IPCHAINS -A input -p udp -s $OUTERNET 53 -j ACCEPT

(OUTERNET staat voor IP en MASK van mijn internetverbinding)
Ben niet zeker van udp of tcp, dus kheb ze maar beiden gezet...
De andere regels hebben een gelijkaardige syntax, maar ben er toch nog zo geen krak in.
Ik weet dat sommige sites niet kunnen gepingd worden, maar deze doet het wel...

• freeco
Ik zat toch blijkbaar op het verkeerde spoor:
ik vond ik nog een andere tutorial dat ik de DNS servers van mijn ISP ook moest invullen op mijn client.
Met mijn Windows server vulde ik gewoon in de client het IP van mijn server in (192.168.0.1 dus) als DNS.
Nu met Linux moet ik blijkbaar de DNS van de ISP daar invullen op de client.
Kan me iemand uitleggen waarom dit is?

Verwijderd

Waarschijnlijk omdat de Windows bak die jij gebruikte voor Internet delen al een soort caching DNS server aan boord had in de Internet sharing software Dat kan met Linux ook wel, maar dan moet je zo'n ding gaan installeren en configureren.

• freeco
Zit dat er standaard in dan? Ik gebruikte Windows 2000 advanced server, met routing (geen sharing soft installed)
Anyway, het werkt en da's al een hele prestatie voor een paar uur werk :)
Hopelijk loopt de rest toch iets vlotter...

Verwijderd

Ik al een paar jaar met zo'n configuratie (RH6.0 + PMFirewall), maar draai geen DNS server zelf en dan moet idd de DNS vd ISP ingevuld worden op de client. Voor kleine netwerken (ca 8 hier) is dat totaal geen probleem.
Pagina: 1