Proud member of Tacopsclan [CLS]
door meer volt door een IR led te jagen zendt deze niet door muren en alle kanten op.Op maandag 15 juli 2002 19:58 schreef Interstice het volgende:
Ik ga onmiddelijk bekeennen dat ik niet gezocht heb niet met de search en ook niet met google. Ben dit namelijk nog nooit tegen gekomen.
Is het mogelijk om een afstandsbediening "op te voeren"
Dat ik vanuit de woonkamer zit te zappen en dat dan alle tv's en radios in de straat meegaandat idee
Zou da kunnen? Misschien met meer batterijen?
misschien wel dat ie alle kanten op gaat dmv. opblazen alleen dan is het effect maar éénamlig
Wat je zou kunnen doen is de LED voeden met een hoger voltage.
Alleen hoe doe je dit, ik zou iig niet nog meer stroom (lees: meer batterijen) gebruiken, omdat een teveel aan stroom (lees: voltage) niet goed is.
Wat dan wel?
Nou, zorg voor een transistor die op de frequentie schakelt als de afstandbediening nu doet.
De transistor voed je vervolgens met iets meer dan wat de afstandbediening geeft en voila, een turbo afstandbediening.
Helaas zal je met deze (goede)+ constructie de afstandbediening flink groter maken, dit bevordert dus nit het zap-genot.
Edit:
Even wat engelse woordverbasteringen verwijderd.
Verwijderd
Om je tv vanuit een andere kamer te bedienen is dit een oplossing.
Ik dacht dat hij het signaal (licht) een langere afstand wilde laten overbruggen.
Maarja, hij wil in een keer alle tv's laten overzappen.
Interstice, wat denk je zelf.
Verwijderd
maar door muren is onmogelijk, maar je kan toch wel zorgen dat je bv. 10 meter kan zap'n of meer??
ik denk et wel tenminste
Verwijderd
IR is ook licht en bij mij weten als je licht splitst, zoals bij een prisma, neemt de sterkte af.
Ofwel, opvoeren zit er niet in.
Je kunt wel proberen een loodrechte lijn IR licht te maken, maar dat zal met standaard apparatuur niet makkelijk lukken.
En dan nog betwijfel ik of hetlicht dan een veel langere weg af kan leggen.
Wie reageert?
Verwijderd
Het probleem zit em in de snelheid van het schakelen.
het beste is zo:
1
2
| _ _ _| |_| |_ |
een perfecte blokgolf dus.
maar de meeste geven dit aan de led:
1
| /\/\/\/\/\ |
waardoor de led dus maar heel even zijn eigenlijke voedingsspanning krijgt.
En een led heeft ook nog zoiets als een response tijd, zeg maar dat ie moet voorgloeien.
En dat betekend dus dat de led niet optimaal werkt.
Wat is dus de conclusie ?
het is vooral de snelheid van de schakeling (eindtransistor+microcontroller) die het em doet.
ik dusOp maandag 15 juli 2002 22:55 schreef ispierings het volgende:
Ik denk dat wat jij wilt onmogelijk is.
IR is ook licht en bij mij weten als je licht splitst, zoals bij een prisma, neemt de sterkte af.
Ofwel, opvoeren zit er niet in.
Je kunt wel proberen een loodrechte lijn IR licht te maken, maar dat zal met standaard apparatuur niet makkelijk lukken.
En dan nog betwijfel ik of hetlicht dan een veel langere weg af kan leggen.
Wie reageert?
Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....
Het gaat dus NIET
* Xenon heeft weer eens kort en krachtig gesproken
ProtocoLAN.be: De beste LAN van de Maaskant
Dus dat zou een sterkere led betekenen ?
Verwijderd
Het gaat misschien wel door ramen, maar het licht word toch lichtelijk afgebogen. Een sterkere led heeft hieral helemaal niks mee te maken, dan moet de rest er ook op afgesteld worden, ofwel, dan bouw je een compleet nieuw ding, en is het niet meer het verbouwen van dat ding.Op dinsdag 16 juli 2002 00:33 schreef Interstice het volgende:
MAAAR infrarood licht kaatst toch op muren en kan wel door ramen. Dus zal als je de lichtgolf versterkt hij een groter bereik hebben right?
Dus dat zou een sterkere led betekenen ?
Ik heb net aan iemand gevraagd die afgestudeerd is op natuurkunde en die zegt met zekerheid te weten dat dit NIET kan. Ik blijf hier bij, onzintopic.
Spanning = voltage, stroom = ampère lieverd..Op maandag 15 juli 2002 20:05 schreef bazs2000 het volgende:
Nouja, ik voorspel een HK-achtig einde voor dit topic maar ik ga toch ff serieus reageren.
Wat je zou kunnen doen is de LED voeden met een hoger voltage.
Alleen hoe doe je dit, ik zou iig niet nog meer stroom (lees: meer batterijen) gebruiken, omdat een teveel aan stroom (lees: voltage) niet goed is.
Wat dan wel?
Nou, zorg voor een transistor die op de frequentie schakelt als de afstandbediening nu doet.
De transistor voed je vervolgens met iets meer dan wat de afstandbediening geeft en voila, een turbo afstandbediening.
Helaas zal je met deze (goede)+ constructie de afstandbediening flink groter maken, dit bevordert dus nit het zap-genot.
Edit:
Even wat engelse woordverbasteringen verwijderd.
Wat de topicstarter wil kan niet. Infrarood licht gaat net zoals zichtbaar licht niet door muren en daken.
Verwijderd
Maar bij Conrad verkopen ze wel infraroodschijnwerpers, de vraag is alleen of dat je die snel genoeg kan laten schakelen om een signaal door te krijgen. Wat je wel kan doen is gewoon een heleboel afstandbedieningen pakken en daarmee rond gaan lopen door de buurt.
Maar waarom zou je zoiets doen, als ik het je zie doen bij mij in de straat dan kom ik naar buiten. Alleen schiet ik niet met infrarood licht.
Verwijderd
Nee, met uv, het andere uitersteOp dinsdag 16 juli 2002 01:55 schreef Thorry het volgende:
Maar waarom zou je zoiets doen, als ik het je zie doen bij mij in de straat dan kom ik naar buiten. Alleen schiet ik niet met infrarood licht.
Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!
Als je dan toch invloed op alle TV's in de buurt uit wil oefenen, plof dan zo'n oude 27mHz bak met 100 Watt linear aan, het liefst met zo'n gammel mogelijke staande golf.
Maakt het merk van de TV of de gekozen zender ook niet meer uit
Versterken lukt best, theoretisch is datgene wat in in je starttopic noemt haalbaar. Hoe wil je in de praktijk echter voldoende vermogen aan IR licht krijgen (>1500Watt), voldoende reflectie (Hoop maar dat alle buren witte muren hebben) en zelfs dan het licht nog snel genoeg kunnen aansturen om het signaal te behouden
Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat
Een beetje is niet zo'n probleem: over het algemeen zit er een weerstand in serie med de IR-led die de stroom begrenst (bijv. op 250mA). Als je die nou vervangt door een weerstand met lagere waarde loopt er een grotere stroom en zend de diode meer licht uit. Voordeel is dat je bijv. je ab niet zo nauwkeurig hoeft te richten (of helemaal niet). Nadeel is de verkorte levensduur van zowel de led als de batterijen.Op dinsdag 16 juli 2002 07:00 schreef Interstice het volgende:
Dus we kunnen het signaal dat de afstandsbediening zendt niet versterken. Ook niet een beetje ?
Ik geloof niet dat deze stelling waar is. Kun je dit bewijzen? (datasheet of artikel?)Op maandag 15 juli 2002 23:18 schreef C001JU135 het volgende:
En een led heeft ook nog zoiets als een response tijd, zeg maar dat ie moet voorgloeien.
Verwijderd
Dit topic is gesloten.
![]()