[EL]Afstandsbediening opvoeren.

Pagina: 1
Acties:
  • 95 views sinds 30-01-2008

• Interstice
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-03-2025
Ik ga onmiddelijk bekeennen dat ik niet gezocht heb niet met de search en ook niet met google. Ben dit namelijk nog nooit tegen gekomen.

Is het mogelijk om een afstandsbediening "op te voeren"

Dat ik vanuit de woonkamer zit te zappen en dat dan alle tv's en radios in de straat meegaan >:) dat idee :P

Zou da kunnen? Misschien met meer batterijen?

Proud member of Tacopsclan [CLS]

• hoebenp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-02 19:56
Op maandag 15 juli 2002 19:58 schreef Interstice het volgende:
Ik ga onmiddelijk bekeennen dat ik niet gezocht heb niet met de search en ook niet met google. Ben dit namelijk nog nooit tegen gekomen.

Is het mogelijk om een afstandsbediening "op te voeren"

Dat ik vanuit de woonkamer zit te zappen en dat dan alle tv's en radios in de straat meegaan >:) dat idee :P

Zou da kunnen? Misschien met meer batterijen?
door meer volt door een IR led te jagen zendt deze niet door muren en alle kanten op.
misschien wel dat ie alle kanten op gaat dmv. opblazen alleen dan is het effect maar éénamlig >:)

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 08:16

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Nouja, ik voorspel een HK-achtig einde voor dit topic maar ik ga toch ff serieus reageren. :P

Wat je zou kunnen doen is de LED voeden met een hoger voltage.
Alleen hoe doe je dit, ik zou iig niet nog meer stroom (lees: meer batterijen) gebruiken, omdat een teveel aan stroom (lees: voltage) niet goed is. :)

Wat dan wel?

Nou, zorg voor een transistor die op de frequentie schakelt als de afstandbediening nu doet.
De transistor voed je vervolgens met iets meer dan wat de afstandbediening geeft en voila, een turbo afstandbediening. :)

Helaas zal je met deze (goede)+ constructie de afstandbediening flink groter maken, dit bevordert dus nit het zap-genot.

Edit:

Even wat engelse woordverbasteringen verwijderd. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

• gerhald
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:46

gerhald

:P

of je kan meer ledjes nemen duzz meer licht

Verwijderd

Ik lees dat je door muren wil? Dan zal je met een RF zender moeten werken. Je zet de RF ontvanger in de kamer waar je met je afstandsbediening zit. Die van het IR-signaal op en maakt er een RF signaal van dat dan wordt ontvangen door de RF ontvanger die er weer een IR-signaal van maakt.

Om je tv vanuit een andere kamer te bedienen is dit een oplossing.

• Mafioso
  • Laatst online: 06:58
maw: nee het kan niet.

• bazs2000
  • Laatst online: 31-07 08:16

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Nou laat maar, de topicstarter is dus alles behalve serieus over zijn topic.
Ik dacht dat hij het signaal (licht) een langere afstand wilde laten overbruggen.
Maarja, hij wil in een keer alle tv's laten overzappen. |:(

Interstice, wat denk je zelf. :?

Krankzinnige muziek vind je hier.

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:19
IR zal niet door muren heenkomen, hoe zwaar je ding ook maakt. Ramen wel, dus als je een soort "IR flashbang" maakt, die je in het midden van de straat neergooit, en dan ff zorgen dat'ie op juiste manier knippert door ramen heen heb je een klein kansje :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

een normale ab kan maar 7 m. zap'n..

maar door muren is onmogelijk, maar je kan toch wel zorgen dat je bv. 10 meter kan zap'n of meer??

ik denk et wel tenminste

Verwijderd

Ik denk dat wat jij wilt onmogelijk is.
IR is ook licht en bij mij weten als je licht splitst, zoals bij een prisma, neemt de sterkte af.
Ofwel, opvoeren zit er niet in.
Je kunt wel proberen een loodrechte lijn IR licht te maken, maar dat zal met standaard apparatuur niet makkelijk lukken.
En dan nog betwijfel ik of hetlicht dan een veel langere weg af kan leggen.

Wie reageert?

Verwijderd

de bottleneck in de meeste (lees elcheapo) afstandsbedieningen is niet de led en ook niet de battery.

Het probleem zit em in de snelheid van het schakelen.

het beste is zo:
code:
1
2
  _   _
_| |_| |_

een perfecte blokgolf dus.

maar de meeste geven dit aan de led:
code:
1
/\/\/\/\/\

waardoor de led dus maar heel even zijn eigenlijke voedingsspanning krijgt.
En een led heeft ook nog zoiets als een response tijd, zeg maar dat ie moet voorgloeien.

En dat betekend dus dat de led niet optimaal werkt.

Wat is dus de conclusie ?
het is vooral de snelheid van de schakeling (eindtransistor+microcontroller) die het em doet.
Op maandag 15 juli 2002 22:55 schreef ispierings het volgende:
Ik denk dat wat jij wilt onmogelijk is.
IR is ook licht en bij mij weten als je licht splitst, zoals bij een prisma, neemt de sterkte af.
Ofwel, opvoeren zit er niet in.
Je kunt wel proberen een loodrechte lijn IR licht te maken, maar dat zal met standaard apparatuur niet makkelijk lukken.
En dan nog betwijfel ik of hetlicht dan een veel langere weg af kan leggen.

Wie reageert?
ik dus :P

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-03 14:43

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

offtopic

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

• Xenon
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:20
Infrarood = Line of Sight

Het gaat dus NIET

* Xenon heeft weer eens kort en krachtig gesproken
:P

ProtocoLAN.be: De beste LAN van de Maaskant

• Interstice
MAAAR infrarood licht kaatst toch op muren en kan wel door ramen. Dus zal als je de lichtgolf versterkt hij een groter bereik hebben right?

Dus dat zou een sterkere led betekenen ?

Verwijderd

Op dinsdag 16 juli 2002 00:33 schreef Interstice het volgende:
MAAAR infrarood licht kaatst toch op muren en kan wel door ramen. Dus zal als je de lichtgolf versterkt hij een groter bereik hebben right?

Dus dat zou een sterkere led betekenen ?
Het gaat misschien wel door ramen, maar het licht word toch lichtelijk afgebogen. Een sterkere led heeft hieral helemaal niks mee te maken, dan moet de rest er ook op afgesteld worden, ofwel, dan bouw je een compleet nieuw ding, en is het niet meer het verbouwen van dat ding.

Ik heb net aan iemand gevraagd die afgestudeerd is op natuurkunde en die zegt met zekerheid te weten dat dit NIET kan. Ik blijf hier bij, onzintopic.

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Op maandag 15 juli 2002 20:05 schreef bazs2000 het volgende:
Nouja, ik voorspel een HK-achtig einde voor dit topic maar ik ga toch ff serieus reageren. :P

Wat je zou kunnen doen is de LED voeden met een hoger voltage.
Alleen hoe doe je dit, ik zou iig niet nog meer stroom (lees: meer batterijen) gebruiken, omdat een teveel aan stroom (lees: voltage) niet goed is. :)

Wat dan wel?

Nou, zorg voor een transistor die op de frequentie schakelt als de afstandbediening nu doet.
De transistor voed je vervolgens met iets meer dan wat de afstandbediening geeft en voila, een turbo afstandbediening. :)

Helaas zal je met deze (goede)+ constructie de afstandbediening flink groter maken, dit bevordert dus nit het zap-genot.

Edit:

Even wat engelse woordverbasteringen verwijderd. :)
Spanning = voltage, stroom = ampère lieverd.. :*
Wat de topicstarter wil kan niet. Infrarood licht gaat net zoals zichtbaar licht niet door muren en daken.

Verwijderd

Nou wat je wel ziet bij licht is dat als je het op een muur schijnt dat er dan genoeg weerkaatst om het signaal nog goed te ontvangen. Daarom hoef je (tenminste bij fatsoenlijke afstandsbedieningen) niet eens op de tv te richten om toch een goed signaal te krijgen.

Maar bij Conrad verkopen ze wel infraroodschijnwerpers, de vraag is alleen of dat je die snel genoeg kan laten schakelen om een signaal door te krijgen. Wat je wel kan doen is gewoon een heleboel afstandbedieningen pakken en daarmee rond gaan lopen door de buurt.

Maar waarom zou je zoiets doen, als ik het je zie doen bij mij in de straat dan kom ik naar buiten. Alleen schiet ik niet met infrarood licht.

Verwijderd

Op dinsdag 16 juli 2002 01:55 schreef Thorry het volgende:
Maar waarom zou je zoiets doen, als ik het je zie doen bij mij in de straat dan kom ik naar buiten. Alleen schiet ik niet met infrarood licht.
Nee, met uv, het andere uiterste :+

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-07 15:54
en ook al zou je door muren heen kunnen, dan nog heb je het probleem dat bijna elk model TV/stereo/videorecorder etc etc. een ander IR-protocol gebruikt.

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• Interstice
Dus we kunnen het signaal dat de afstandsbediening zendt niet versterken. Ook niet een beetje ?

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:21
offtopic:
Als je dan toch invloed op alle TV's in de buurt uit wil oefenen, plof dan zo'n oude 27mHz bak met 100 Watt linear aan, het liefst met zo'n gammel mogelijke staande golf. :+
Maakt het merk van de TV of de gekozen zender ook niet meer uit :)

Versterken lukt best, theoretisch is datgene wat in in je starttopic noemt haalbaar. Hoe wil je in de praktijk echter voldoende vermogen aan IR licht krijgen (>1500Watt), voldoende reflectie (Hoop maar dat alle buren witte muren hebben) en zelfs dan het licht nog snel genoeg kunnen aansturen om het signaal te behouden :?

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-06 12:25

AcouSE

Swedish Chef

Op dinsdag 16 juli 2002 07:00 schreef Interstice het volgende:
Dus we kunnen het signaal dat de afstandsbediening zendt niet versterken. Ook niet een beetje ?
Een beetje is niet zo'n probleem: over het algemeen zit er een weerstand in serie med de IR-led die de stroom begrenst (bijv. op 250mA). Als je die nou vervangt door een weerstand met lagere waarde loopt er een grotere stroom en zend de diode meer licht uit. Voordeel is dat je bijv. je ab niet zo nauwkeurig hoeft te richten (of helemaal niet). Nadeel is de verkorte levensduur van zowel de led als de batterijen.
Op maandag 15 juli 2002 23:18 schreef C001JU135 het volgende:
En een led heeft ook nog zoiets als een response tijd, zeg maar dat ie moet voorgloeien.
Ik geloof niet dat deze stelling waar is. Kun je dit bewijzen? (datasheet of artikel?)

Verwijderd

Topci heeft niets te maken met computers; verder is het nou niet bepaald een serieuze vraag.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.