Computer crast altijd bij 1e startup

Pagina: 1
Acties:

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-08 15:44
Zow ik heb dit prob al een tijdje maar nu is het toch irie aant worden, iedere keer als ff de stroom van me comp is geweest en ik start me comp weer op crast hij na 1/2 min in windows, na 30 sec kan ik me muis soms niet bewegen en windows zegt dat er iets met de lan verbinding ( kwello ) is en dat zie je dan net 0.5 sec onder rechts, en iedere keer als me comp 1 sec is gefreezed krijg ik het weer.

Ik heb al wel eens windows over nieuw ge-installed en ik heb ook al me DET XP driver's er af gegooid + complete nieuwe instal van vga kaart ( voor specs zie me game-sys ) maar als ik me comp reboot door op reset tedrukken ( zoals ik moet doen na de 1e startup dan loopt hij rock stable ) maar heel soms ( nu al meer dan 1 week niet gehad krijg ik een nv4_disp.dll fout en reboot hij dan na dat hij paar keer freezde, ook kan die lan fout soms echt om de 2 sec zijn en 20 sec later crast hij ofzo maar altijd bij eerste boot )

Dus : waar denken jullie dat de fout zit of is het weer zon window's bug ?

• hefaistos
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:05

hefaistos

feestelijk gehandicapt

ik zou je voeding es goed checken dude, grote kans dattie de rotte appel in je fruitmandje is...

Echte mannen die eten geen honing, die kauwen op bijen.
De edelmoedigste GOT'er ooit!!

• Roberto
Op maandag 15 juli 2002 19:58 schreef hefaistos het volgende:
ik zou je voeding es goed checken dude, grote kans dattie de rotte appel in je fruitmandje is...
mhzz het is een chieftec 340watt psu lijkt me wel goed hoor :)

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Op maandag 15 juli 2002 20:05 schreef RS_003 het volgende:

[..]

mhzz het is een chieftec 340watt psu lijkt me wel goed hoor :)
maar een slechte / niet goedwerkende chieftec bestaat dan nie ?

4015Wp west (Dordrecht)

• Roberto
Op maandag 15 juli 2002 20:07 schreef Tutti-frutti het volgende:

[..]

maar een slechte / niet goedwerkende chieftec bestaat dan nie ?
mhzz nja ik post wel ff een screenie van me voltage's

hier istie

Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/asaveur/pic/volt.JPG

• Roberto
Mhhzz ik moest ff rebooten en ik d8 laat ik ff bios in gaan om voltage's techekken alles klopte ( in sisoft is het 3.3 1.5 v maar in bios is die me Vagp en loopt ook op 1.5 )

maar goed opeens hing hij na 6 secs in de bios dus ik rebooten en meteen nadat mem chek klaar was hdd max usage ( ze bewoogen niet echt maar volgens led wel ) en verder werdt me boot screen niet geladen ik nog 1x reset het zelfde aleen nu bleef hij hangen bij detecting ide deviche's en toen nog 1x weer bij boot ... en nu zit ik weer in windows maar ik heb het echt een tijd gehad dat hij het gewoon 9 van de 10 vertikte om tebooten maar dat is voorbij na een bios upgrade :) ( had het probleem al 1x eerder vandaag normaal nooit maar toen hing hij bij ide device :( )

dusse wat is hier aan de hand ?

( let niet op spelling want ik heb nu ff haast )

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Alles wijst toch op een probleem met de voeding. Begin eens met het ding eruit halen, en kijken of er veel stof in zit. If so, schoonmaken.

Hoeveel devices (HDs, CDroms, CD-Rs) heb je in je PC hangen ? Alles behalve primaire HD loskoppelen, en dan kijken of dat scheelt. Scheelt dat inderdaad, dan is dat opnieuw een aanwijzing dat je voeding niet genoeg stroom levert.

Wat gebeurt er als je in Safe Mode opstart ? Als het een netwerk probleem is, wachten op de c'hell'o modem, netwerk timeout en dergelijke, dan zou je daar in safe mode geen last van moeten hebben, dus dat kan je ook even checken...

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Roberto
Op maandag 15 juli 2002 20:50 schreef JumpStart het volgende:
Alles wijst toch op een probleem met de voeding. Begin eens met het ding eruit halen, en kijken of er veel stof in zit. If so, schoonmaken.

Hoeveel devices (HDs, CDroms, CD-Rs) heb je in je PC hangen ? Alles behalve primaire HD loskoppelen, en dan kijken of dat scheelt. Scheelt dat inderdaad, dan is dat opnieuw een aanwijzing dat je voeding niet genoeg stroom levert.

Wat gebeurt er als je in Safe Mode opstart ? Als het een netwerk probleem is, wachten op de c'hell'o modem, netwerk timeout en dergelijke, dan zou je daar in safe mode geen last van moeten hebben, dus dat kan je ook even checken...
Nou ik heb een raid setup dus die moet er zeker op en die voeding is net 2 maanden oud en er zit bijna geen stof in maar ik zal hem eens in safe opstarten :)

Verwijderd

Zie ik het nou goed, staat je -12 V op +2 V en je -5 V op +0.39V?

Als dat zo is, dan ligt de negatieve kant van je voeding eruit :(

• Roberto
Op maandag 15 juli 2002 20:52 schreef abreemjathuis het volgende:

kzou het niet weten :(

Verwijderd

Op maandag 15 juli 2002 20:52 schreef abreemjathuis het volgende:

Zat ik ook al naar te kijken!!
Volgens mij ook !

Verwijderd

Ma als de negatieve kant niet meer werkt, dan kunt ge toch nx meer doen met de comp?

• Roberto
Op dinsdag 16 juli 2002 01:08 schreef Mr_snowflake het volgende:
Ma als de negatieve kant niet meer werkt, dan kunt ge toch nx meer doen met de comp?
D8 ik ook maar dat kan ik fout hebben want ik ben niet een voeding xprert :( maar ik ben ff in veilige modus gestarten en toen craste hij niet :? ( kan ook zijn dat hij al 1 uur had gedraait maar toch ff alle stekkers er uit gehaalt ) dus zou het zijn dat me psu niet sterk genoeg is :? ( lijkt me vaag want in het topic over deze voeding staat soms 5 hdd's + 2 cffls enzo maar goed er zijn altijd rotte appels :( )

• Roberto
mhzz ik starte eens winamp niet op omdat ik ff een mailtje moest typen en hij bleef stable :? maar ik zette winamp aan na 4 min en meteen die fout : er is een lan kabel los dus ike meteen naar netwerk status en willekeurig om de 5 sec tot 20 sec een kabel die los is fout maar goed ik heb nu weer gerest en nu heb ik het zoals gewoon niet :?

• Roberto
Iemand ? en nu wou hij de 1e 2keer weet niet booten dus 2x reset 1e keer laden hij niet eens half het bios kon niet eens voltage's lezen en de 2e keer hing hij weer bij het detecten van ide :(

wat nou het geke is hij craste niet in windows deze keer toen ik winamp aan zeten dus echt een hardware prob of maybe toch een driver prob ?

Verwijderd

Ik had een tijd lang ongeveer hetzelfde probleem (freeze in windows bij eerste boot), bij mij lag het aan de drivers van mijn Creative geluidskaart (SB PCI128).

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

ik heb precies hetzelfde probleem echter de enigste hardware die overeen komt is:
-Leadtek ti 4400
-Athlon 1700 XP
-voor de rest heb ik een epox 8kta3 mainbord en een scsi only systeem...

Ik verdenk de gf4 en jij?
Bij mij gaat hij precies na 9 minuten hangen ?

• Roberto
Op woensdag 17 juli 2002 15:13 schreef it0 het volgende:
ik heb precies hetzelfde probleem echter de enigste hardware die overeen komt is:
-Leadtek ti 4400
-Athlon 1700 XP

bij na 1 a 2 min en soms na 4 min maar bij mij boot hij soms dus ook echt niet

• Roberto
Op woensdag 17 juli 2002 15:13 schreef it0 het volgende:
-Leadtek ti 4400
-Athlon 1700 XP

mhzz in safe crast hij idd niet en dan heb ik geen sound maybe is dat een deeltje van het probleem

welke driver's use jij dan nu ( ik heb SB 5.1 ) want dan zou ik ze graag willen

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Op woensdag 17 juli 2002 16:15 schreef RS_003 het volgende:

[..]

mhzz in safe crast hij idd niet en dan heb ik geen sound maybe is dat een deeltje van het probleem

welke driver's use jij dan nu ( ik heb SB 5.1 ) want dan zou ik ze graag willen
Volgens mij is het een hardware probleem want ik heb een terratec xfire 1024. Verder gebruik ik het laatste bios en drivers van leadtek, echter onder linux heb ik precies hetzelfde... Vandaar dat ik denk dat het een HW probleem is ....

• Roberto
Op woensdag 17 juli 2002 19:37 schreef it0 het volgende:

[..]

Volgens mij is het een hardware probleem want ik heb een terratec xfire 1024. Verder gebruik ik het laatste bios en drivers van leadtek, echter onder linux heb ik precies hetzelfde... Vandaar dat ik denk dat het een HW probleem is ....
kan best maar ik wil echt ales probeeren voor ik 80km moet gaan rijden om een voeding terug tebrengen :( dusse once again als die persoon zo liev wil zijn om ff tevertellen waar hij die driver's vond die het oplosde :)

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Op woensdag 17 juli 2002 19:46 schreef RS_003 het volgende:

[..]

kan best maar ik wil echt ales probeeren voor ik 80km moet gaan rijden om een voeding terug tebrengen :( dusse once again als die persoon zo liev wil zijn om ff tevertellen waar hij die driver's vond die het oplosde :)
Voor de duidelijkheid, ik heb het probleem ook nog steeds. Ik heb trouwens een enermax 350watt voeding dus daar kan het ook niet aan liggen. Volgens mij ligt het gewoon aan de GF4. Wat ik zo raar vind dat ie na een reboot dan weer helemaal stabiel is.

• Roberto
Op donderdag 18 juli 2002 08:25 schreef it0 het volgende:

[..]

Voor de duidelijkheid, ik heb het probleem ook nog steeds. Ik heb trouwens een enermax 350watt voeding dus daar kan het ook niet aan liggen. Volgens mij ligt het gewoon aan de GF4. Wat ik zo raar vind dat ie na een reboot dan weer helemaal stabiel is.
bij mij ook enuh ik heb een 340 Watt enermax psu dus kwa psu maakt hij nixx uit want mijn chieftec is net iets beter dan die enermax ;) maar goed het zijn beide stabiele voedingen die echt veel kunnen hebben dus tja iemand die het weet want anders ben ik ten einde raad aleen ik merk dat hij pas gek gaat doen als ik winamp open :? en daarna is na 1/2 min een crass een feit :(

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Als je msn hebt dan voeg it0@hotmail.com toe, misschien dat we dan wat vlotter communiceren en er misschien nog uitkomen ...

• Roberto
Op vrijdag 19 juli 2002 08:40 schreef it0 het volgende:
Als je msn hebt dan voeg it0@hotmail.com toe, misschien dat we dan wat vlotter communiceren en er misschien nog uitkomen ...
k heb ik gedaan maar na me 1e reset wou hij weer niet booten dus ik try ff een nieuwe bios want dit is echt omtehuilen :(

[edit] @$%#$@^Q ik heb de nieuwste bios dus al :( nu weet ik echt niet meer wat ik moet doen :( )

• Roberto
Op vrijdag 19 juli 2002 08:40 schreef it0 het volgende:
kheb je toegevoegd maar ik zie je niet online ad mij maar RS003@hotmail.com maaruh Niet iemand een idee ? hij boot ook veel langzaamer nu maar kunnen jullie zeggen dat het aan me voeding legt ? want dan gaat ie terug maar ik kan moeilijk onderdeel per onderdeel omruilen :D

Verwijderd

Ik vertrouw wel op de waardes die sisoft aangeeft over je negatieve voltages.
Als je PC in de BIOS en tijdens de POST blijft hangen, dan heb je 100% zeker een hardwarematig probleem.
Het kan je voeding zijn, maar het kan ook een van je PCI kaarten, of een stukje ander hardware zijn die het veroorzaakt.
Ik zou eerst maar eens proberen om mainboard monitor te gebruiken. Kijk eens naar welke waardes mbt de voltages die aangeeft. Als die ook van die rare waardes aangeeft, dan heb je in ieder geval een verificatie van je negatieve waardes. Mainboard monitor is een fantastisch progje voor je voltages, temperaturen en fanspeed.
Trek daarna alle overbodige hardware eruit (alle PCI kaarten en CD-ROM en misschien zelfs wat geheugen), en kijk of je daarmee wat resultaat kan bereiken. Wat heel belangrijk is, is dat bv je +3.3V en -5V ook daadwerkelijk zo rond die waarde moet liggen.
Als je PC opstart zonder bevriezingen, controleer dan je voltages met mainboard monitor. Als die normale waardes aangeven, dan stop je je hardware er een voor een in, en in de tussentijd start je je PC op om alles te controleren.
Mocht nou je voltage ook bij een minimale configuratie ook van die rare waardes aangeven, of je PC bevriest tijdens de POST, dan kan het je voeding zijn, maar ook zelfs je moederbord. Maar dan heb je de mogelijke oorzaken al flink uigedund.
Zorg er ook voor dat alle kabels goed op hun plek zitte, plaats ze desnoods even opnieuw.

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
Als je voeding werkelijk de spanningen afgeeft die op dat screenshot staan is hij rijp voor de vuilnisbak! Soms werken overigens die monitorprogramma's niet helemaal goed, dus ik raad je aan de zaak eens na te meten met een voltmeter. De negatieve spanningen liggen er zo te zien helemaal uit. Nu gebruikt de computer die alleen voor de interfaces, dus doorgaans draait hij zonder ze ook wel. Maar de 3.3V die maar 1.55V is, is echt fataal. Ik vrees dat je voeding toch echt kapot is. Hopelijk heb je nog garantie.

• Roberto
Op zaterdag 20 juli 2002 09:20 schreef polaris het volgende:
Als je voeding werkelijk de spanningen afgeeft die op dat screenshot staan is hij rijp voor de vuilnisbak! Soms werken overigens die monitorprogramma's niet helemaal goed, dus ik raad je aan de zaak eens na te meten met een voltmeter. De negatieve spanningen liggen er zo te zien helemaal uit. Nu gebruikt de computer die alleen voor de interfaces, dus doorgaans draait hij zonder ze ook wel. Maar de 3.3V die maar 1.55V is, is echt fataal. Ik vrees dat je voeding toch echt kapot is. Hopelijk heb je nog garantie.
Ja ik heb nog garantie en die gene boven me ( met BTW een erg mooie uitleg ) ik heb hem al gestart met aleen 256 en fans uit enzo ... maar hij crast niet in windows als hij safe is maar dan kan ik me sound kaart niet usen :( dus ook geen winamp waardoor hij freezed ( als ik 30 sec na opstarten nixx doe crast hij ook ) maar ik instal ff dat mainbord gedoe ;)

• Roberto
Zow ike heb ff het gestart aleen hij leest de RMP waarde's niet van me fans nja anny way zie hier :(

Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/asaveur/pic/mbm1.JPG

Niet echt goed he ? ;(

Verwijderd

Op zaterdag 20 juli 2002 10:32 schreef RS_003 het volgende:
Zow ike heb ff het gestart aleen hij leest de RMP waarde's niet van me fans nja anny way zie hier :(

[url="http://members.ams.chello.nl/asaveur/pic/mbm1.JPG"][afbeelding][/url]

Niet echt goed he ? ;(
Nee, dit is niet best nee. Als twee proggies al zulke waardes aangeven, dan is er wat kapot. En ik sluit toch aan bij de powersupply. Die is het meest voor de hand liggend.
Ik ben bang dat je die moet omruilen.
En dat hij niet crashed in safe mode kan te maken hebben met het feit dat er bijna niks geladen wordt, dus belast dat je hardware niet. In normale mode worden al je hardware aangesproken, en dus gebruikt en dat kan net even teveel zijn.
Heb je trouwens toen je dit gemeten had al je hardware eruit gehaald? Ook je geluidskaart etc?

/edit ter onderstaande reacte
okee, laat me even weten hoe het gegaan is

• Roberto
Op zaterdag 20 juli 2002 12:16 schreef Weegschaaltje het volgende:

[..]

Nee, dit is niet best nee. Als twee proggies al zulke waardes aangeven, dan is er wat kapot. En ik sluit toch aan bij de powersupply. Die is het meest voor de hand liggend.
Ik ben bang dat je die moet omruilen.
En dat hij niet crashed in safe mode kan te maken hebben met het feit dat er bijna niks geladen wordt, dus belast dat je hardware niet. In normale mode worden al je hardware aangesproken, en dus gebruikt en dat kan net even teveel zijn.
Heb je trouwens toen je dit gemeten had al je hardware eruit gehaald? Ook je geluidskaart etc?
neej ik was ergens mee bezig maar vanmidag strip ik alles uit elkaar en laat ik aleen me vid + 786 mb en me nic er in zitten :)

• Roberto
Oke ik heb ff al me PCI cards er uit gehaald en power totaal of van de PSU ook de sterkers er allemaal uit en aleen nog maar hdd's + CD en DVD + me mem en VGA ( lees nixx er uit behalven me SB 5.1 live en me 3com TPO 10mbit nic )

Kheb toen een screen shot gemaakt van me voltage's en zie hier

Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/asaveur/pic/volt2.JPG
Nix veranderd dus :(

maar hij craste niet na 2x 8er elkaar een burnin gedraaid tehebben met sisoft ( 2x mem 4x CPU ) kheb ook nog winamp gestart maar hij craste niet ( al hoewel hij ook geen geluids kaart had dus ... )

hij booten na 3x herstarten ook nog goed ( kan ook toeval zijn ;) ) maar hij teste het mem niet zodra de pci kaarten er uit waaren nu ze er weer in zitten doet hij dat wel en hij's nog niet gecrast ( hoewel dat wel zou moeten na een powerdown en winamp aan :) ) en windows start hij nog steeds traag op ( heel vaag het windows logo op de 8ergrond en niet meteen hdd usage ) maar goed denken jullie nog steeds dat het me psu is

edit:
w00t na 2 min typen begint het gedonder weer met winamp ik kreeg 1x weer dat lan gedoe in me scherm en me comp hing dus net zolang het in me scherm is/was en dat is altijd 0.7 sec :?

nog 1x ik denk dat hij toch crast :(

• Roberto
Mhzz ik kon net snel genoeg op printscreen rammen zie hier die fout die ik krijg ( nu ik dit typ is hij 2x ff gefreezed maar niet meer mja anny way zie hier de fout ;)

Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/asaveur/pic/lan1.JPG

ik was aant typen op het forum van mijn clan ( [iF] ;) ) en toen ging het opeens heel snel in 10 sec 3x snel 8er elkaar de zelfde fout zoals je op het screenie ziet dus ik heb toch maar gereboot en ik ontving ook dus ff voor 2 sec geen internet verkeer dus zou het kunnen zijn dat de voeding gewoon me pci kaarten niet voldoende power kan geven ?

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
Op zaterdag 20 juli 2002 14:42 schreef RS_003 het volgende:
ik was aant typen op het forum van mijn clan ( [iF] ;) ) en toen ging het opeens heel snel in 10 sec 3x snel 8er elkaar de zelfde fout zoals je op het screenie ziet dus ik heb toch maar gereboot en ik ontving ook dus ff voor 2 sec geen internet verkeer dus zou het kunnen zijn dat de voeding gewoon me pci kaarten niet voldoende power kan geven ?
De PCI kaarten zullen er niets mee te maken hebben. De voeding is gewoon kapot. De 3.3V levert nog niet de helft van wat hij zou moeten dus is het logisch dat het fout gaat. Breng het ding maar terug voor de garantie.

• Roberto
Op zaterdag 20 juli 2002 15:20 schreef polaris het volgende:

[..]

De PCI kaarten zullen er niets mee te maken hebben. De voeding is gewoon kapot. De 3.3V levert nog niet de helft van wat hij zou moeten dus is het logisch dat het fout gaat. Breng het ding maar terug voor de garantie.
K zal me vader maar eens aan ze kop gaan zeuren ( hoewel dat niet makelijk zal gaan want hij haat computers + ik heb wel eens vaker probs gehad die opeens over waaren :? BV een 512 mb module waar door XP constant craste en opeens werkte het :?

maar goed als iemand nog sugestie's heeft dan sta ik er voor open ( ook in bios zie ik geen 3.3 volt staan :( )

Verwijderd

Na dit alles lijkt het mij ook wel duidelijk dat je powersupply kapot is.
Die zal je echt moeten omruilen nu.
Er was een kleine kans dat misschien een van je PCI kaarten een oorzaak was, maar dat heb je nu uitgesloten.
Er is in ieder geval iets goed mis met dat ding.
Grote kans dat je crashes hiermee ook wel opgelost zijn.
Sterkte ermee.

• Roberto
Op zaterdag 20 juli 2002 16:45 schreef Weegschaaltje het volgende:
Na dit alles lijkt het mij ook wel duidelijk dat je powersupply kapot is.
Die zal je echt moeten omruilen nu.
Er was een kleine kans dat misschien een van je PCI kaarten een oorzaak was, maar dat heb je nu uitgesloten.
Er is in ieder geval iets goed mis met dat ding.
Grote kans dat je crashes hiermee ook wel opgelost zijn.
Sterkte ermee.
thx allemaal voor de hulp :) nu weet ik het zeker :)

Maar met die pci kaarten er uit craste hij niet :? :)
Pagina: 1