Toon posts:

(HD) koelen of niet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 6 Maxtor/Quantum DiamondMax D540X 4G160J8 (160gig) hardeschijven beschikbaar. Wat ik wil is en opslag/ftp computer maken. Ik vroeg me af of ik nou voor deze hardeschijven ook koelers nodig heb? Want ze zullen wel 24/7 draaien. Ruimte is geen probleem dus, alleen een nadeel is dat deze computer in mijn kamer zal staan dus ik moet wel proberen om het geluid te beperken. (ik moet ook soms :z )
Ik dacht zelf aan deze koelers: Thermaltake Hardcano 5 Gold (23dBa).
Nou ik hoor graag van jullie wat jullie er van vinden en wat voor oplosingen jullie hebben?
O ja mijn cpu is water gekoeld. dus ik zou graag stilte bewaren.
P.S. ik gebruik deze RAID Promise SuperTrak SX6000. :)

• Matjas
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-03 15:06
wat voor kast heb je_
een gowone bigtower of een "aangepast" kast dus met meerde sloten.
maar asl je een bigtowerhebt zonder dan je sloten er tussen kunt laten zou ik er een koelers of je kunt ook (als je toch al een pomp en zo heb) water e langs kunnen lijden,. maar ik weet niet hoever dat dan een nadeel voor je cpu is in de temparatuur

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb en bigtower met 6x 5,25"/2x 3,5" en 6x 3,5" .
En ik gebruik alleen maar nu een 5,25" en een 3,5", dus plaats zat zou ik zeggen.
Ik zou wel waterkoeling er langs kunnen laten lopen, maar weet niet of dat wel goed is voor mijn cpu is (zo als je zelf zegt). En eerlijk gezegt, zou ik niet durfen om mijn waterkoeling door te linken. Ben bang dat het fout gaat ;)

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 30-03 17:04

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Dat zijn toch 5400 rpmetjes he?

Heb zelf een chieftech kastje, waar je in de HD rekken een 80x80 koeler kan hangen, gebruik zelf enermax koelers die je sneller en langzamer kunt zetten.

Nou weet ik niet wat voor kast jij hebt. ;)
Maar misschien dat dit mogelijk is.

Maar als dat idd 5400 rpms zijn dan is een goed gekoelde kast al voldoende lijkt mij.
Zolang er maar frisse lucht langs woeit.

• IvoB
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-02 17:18

IvoB

Prutst er rustig op los

5400 rpm hoef je idd niet te koelen. Als het geluid geen probleem is, kan je het net zo goed doen. Het zal de levensduur van de schijf wel een beetje verlengen. :)

Verwijderd

Topicstarter
Het zijn inderdaat 5400 rmp hd. Ik heb en Chieftec: PC Case TA-10SLD. *D
Dus volgens jullie kan ik beter paar normale fans laten draaien, zo dat airflow wat beter wordt inplaats van dat ik op elke hd en eigen hdkoeler er op zet.
Wat is en stile fan.
Heb net de pc uurtje laten draaien, schijven worden wel warm (heb sandra er op losgelaten :) )

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:11
Als je de schijven niet tegenelkaar hangt, hoeft het geen probleem te zijn. Als je bijvoorbeeld die 5.25" slots volhangt mbv een inbouwframepje, heb je voor een 7200RPM schijf ook geen cooler nodig. Mocht je wel willen coolen: koel met een 8cm of 12cm gewoon de bovenste schijven, die worden gewoon het warmst.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat zo ff net casmoding te lezen en het schoot me ineens te binnen als ik nou is, boven op mijn pc twee gaten maak voor 8cm fans en die daar dan plaats zo dat ze lucht uit de kast zuigen naar buiten.
Ik zat telkens te denken dat mijn pc in de midden (rond mijn cpu) heel warm luch hangt, maar ik was telkens in de warm met mijn oude pc met normale koeler er op. Ik kan maar niet wennen aan de waterkoeling.
Dus er is alleen maar warme lucht toevoer van uit de schijfen dus ff uitelkaar haalen en dan die twee fans laten draaien moet toch goed zijn.
Volgens mij is dit het oplosing. :)

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:53
Als je 6 schijven in het systeem bouwt en je wilt dat het betrouwbaar draait. Dan zou ik het zekere voor het onzekere nemen en gewoon 6 (of 3) Hdd koelers installeren.

6 Hdd samen zorgen namelijk wel voor veel stroomverbruik en warmte.

Ik heb zelf op mijn D540X ook een Alaska koeler gezet maar dan met het stekkertje omgedraaid dus 5 volt.

Ik hoor de koeler niet of nauwelijks en mijn systeem is al redelijk stil.

• Jamaicaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
maak gewoon 3 80 mm fans voor in je behuizing, heb ik ook, de hdd's 5400 samsungs worden helemaal niet warm (heel ietsie meer als omgevingstemperatuur.

offtopic/

waar haal je in godsnaam het geld vandaan voor 6 van die schijven ? :9~

offtopic/

Verwijderd

Topicstarter
offtopic/
Ik heb de jackpot gewonen :)
Nee ff seriuez, ik heb en goeie opslag pc nodig. Ik had toevalig krasloterij gespeelt en ik zij voor grap dat als ik wat win nou is een keer die opslag pc inmekaar ga prutsen. Zo gezegt zo gedaan ik won 1000 euro.
(moet toegeven ik heb de hd's wel voor en spot prijs gekregen dus het is niet zo dat ik rijk ben :Y) )
offtopic/

Ik heb mijn systeem nu langer laten draaien (5 uur ongeveer) en het draait lekker. Stilte is heerlijk (waarom heb ik niet eerder waterkoeling genomen, o ja te duuuuuur)
Ik ga morgen/vandag 6 hd koelers halen. Das denk het makkelijkste.
Maar zou ik op een of ander manier die 6 koelers ook aan en uit kunnen laten gaan dus dat als de temp in de kast stijgt dat de koelers gaan draaien? Of beter zelfs elke hdkoeler apaarte bediening, het moet wel automatisch gebeuren?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt ik heb het! Ik ben klaar.
DEZE topic kan dicht!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Op woensdag 17 juli 2002 21:32 schreef kimatrix het volgende:
Bedankt ik heb het! Ik ben klaar.
DEZE topic kan dicht!
Aub vaste regel, een topic gaat niet dicht als jij klaar bent. Dan kunnen we wel modjes gaan inhuren hiervoor.

Als anderen nog vragen hebben kunnen ze die stellen, in een gesloten topic niet...

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Chiefteckasten hebben achter de brackets voor de HD's (kunnen er 8 van in) een ruimte voor een fan. Ik heb er 2 vrijwel niet hoorbare Papstfans in zitten en die houden mijn HD's op een aangename temperatuur van 31 graden.

Waarom je nu op elke HD een cooler gaat zetten (lekker veel lawaai) is mij een raadsel.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu 6 Thermaltake Hardcano 5 Gold hdkoelers in zitten ze draaien nu alle 6 maar, ik ga binnen kort er voor zorgen dat ze alleen aangaan als de hd's warm worden. Hoe ik dat ga doen weet ik niet maar dat komt.
Weet iemand van jullie hoe je automatisch 6 hdkoelers (apart) aan kan stuuren? Zo dat als een hd warm is dat ze niet alle 6 werken en dat ze dus werken tot dat de hd afgekoelt is en dan weer stoppen. De hd's zullen wel 24/7 draain maar zullen niet altijd bezig zijn.
Maar ja ik ga nu 4 weken op vakantie tijd zat om over de oplosing na te denken.
Wat is eigenlijk normale tmp voor en hd?
Pagina: 1