Toon posts:

Wat voor basis voor een flink systeem!

Pagina: 1
Acties:
  • 57 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Binnenkort ben ik van plan een nieuw systeem aan te schaffen. Ik heb voor mezelf al besloten dat dit een P4 gaat worden en dan rond de 2.2 GHz.. (Dus geen AMD tips a.u.b). Ik ben de afgelopen dagen flink bezig geweest om de nodige informatie op te zoeken, zodat ik een goed systeem in elkaar kan zetten.

Het systeem zal voor bijna alles gebruikt worden behalve fotobewerking. Videobewerking wil ik nog welleens gebruiken, maar dit is echt minimaal. De hoofdtaken zijn flink gamen, flink downloaden, office gebruiken en een ftp-servertje draaien voor mijn vrienden. Ik ben niet van plan om het systeem over te klokken, omdat daar niet echt verstand van heb. Op dit moment zie ik daar meer gevaar in dan voordelen.

Op dit moment beschik ik al over de volgende onderdelen:

- Creative GF4 Ti4600
- Chieftec Da-01BL-D Serverkast 340W
- Sounblaster Live Player
- 3com Netwerkkaart

Ook zou ik graag gebruik willen maken van een RAID-controller i.c.m. 2x 80 Gb 7200 rpm. schijven. Deze in mode 0 gaan gebruiken. Dus de 'Striping'.

Ik zou dus echt een optimaal systeem willen hebben, die wel een aantal jaartjes mee moet. Geld speelt in principe een minder belangrijke rol. Ik betaal liever wat extra's, dan dat ik er later achter moet komen dat ik de verkeerde keuze heb gemaakt. Maar dit heeft toch ook zijn grenzen. Ik heb al via de search verschillende discussies gelezen waaronder het DDR vs. RDRAM topic.

Wat vinden jullie nou?

- Moet ik voor RDRAM gaan, of is het beetje extra's wat ik krijg te weinig voor het geld wat ik extra moet betalen, dus DDR (333/2700) en dus even wachten op de nieuwe asus moederboarden die DDR 2700 ondersteunen? (ik wil namelijk geen Sis-chipset).
- Wat heef meer kans in de toekomst DDR of RDRAM i.v.m. met upgraden?
- Is het beter een onboard RAID-controller te hebben, of is een aparte kaart beter?
- Wat geeft een '533'-board mij extra's?
- Krijg ik met DDR 2700 ook het max. uit mijn videokaart?

Ik heb al met meerdere mensen gesproken en die kunnen mij geen onderbouwend advies geven. Ze raden me wel dingen aan, maar waarom weten ze niet?
Ik kom er echt niet uit..... Ik zou het erg op prijs stellen als jullie me kunnen helpen.

Alvast bedankt,
Robin

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:18
Wat betreft je DDR-SDRAM vs. Rambus vraag: [search=p4 ddr rdram] Dit is al vrij vaak behandeld.

Toekomst qua upgraden, voorlopig zit je met beiden wel goed; Intel ondersteund sowieso nog heel 2003 Rambus en daarna zul je ook nog wel kunnen krijgen (net als PC133 en zelfs EDO wat je nu ook nog kunt krijgen). Zelfde geldt eigenlijk ook voor DDR-SDRAM hoewel dat natuurlijk ook eens vervangen gaat worden door DDRII. Kijk iig niet teveel naar de toekomst, je moet nemen wat je _nu_ nodig hebt/denkt te hebben; niemand kan wat zinnigs zeggen/voorspellen over de toekomst (2~3 jaar, zelfs 1 jaar is al extreem tricky).

Onboard vs. los. Ja, enige praktische verschil is dat je de losse kaart mee kunt nemen naar een ander systeem. Maar omdat je nu een bak wil hebben waar je flink lang mee wil doen is dit niet zo'n issue lijkt me, temeer on-board goedkoper is dan los (of je moet een échte hardwarematige RAID controller willen, maar da's een ander verhaal). Soms is het wel zo dat een losse kaart iets meer opties heeft dan een on-board, maar om hier nu over uit te wijden lijkt me geen goed idee.

Voordeel van FSB533? Wel, dit is een inkoppertje: sneller, period. Maar dat kun je zelf ook wel op je vingers natellen.

Met DDR2700 de max uit je videokaart? Er is een indirecte verhouding maar dit hangt voornamelijk af per spel en hoe je het spel speelt. Iig is het snel genoeg.

Doe jezelf een plezier en bekijk vooral wat reviews en beslis wat je daadwerkelijk wilt: extreme snelheid of veel snelheid voor een leuke prijs, vaak zijn die laatste paar procentjes extra erg kostbaar en in feite de prijs gewoonweg niet waard, maar dat moet je voor jezelf beslissen.

Verder, check dit hiero: [topic=218256/1/50] ;) In feite zijn al deze vragen vrij simpel te beantwoorden als je wat reviews leest/bekijkt, daarom doe ik 'm dicht (en zeg niet dat ik een flut slotmessage heb getikt :+ )

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Dit topic is gesloten.