Hoe krijg ik deze pc an de praat !?

Pagina: 1
Acties:

• basvcds
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-01-2024

basvcds

Multimonitormannetje

Topicstarter
Hallo allemaal.
Ik ben bezig een oud pctje weer tot leven te wekken, maar het wil niet echt lukken. Ik heb als master een Maxtor 20 gb (gloednieuw) en als slave daaraan een acer 36x cdrom. Om windows the installen staat de boot sequence op CDROM, C, A. Dit krijg ik echter met geen mogelijkheid voor elkaar. steeds als de pc aan het booten is krijg ik "primairy master hd fail" en "secondary slave hd fail" en stopt vervolgens. Weet iemand wat ik zou kunnen doen om de zaak aan de praat te krijgen ? (btw ; ik heb ook ff met Partition Magic flops geboot, die zagen de hd zitten en ik heb er een fat32 partitie op gezet) Thx Basss

www.baskoole.com

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Hehe, dan staan er nog oude bios instellingen in, waar alle instellingen hard zijn ingesteld.

Moet je alles voor de primary en secondary ide controller op auto zetten, dan werkt het volgens mij wel.

• Baarsjes
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Baarsjes

Unagi

Zou sowieso hd als primary master doen en je cd-rom als secondary master, vervolgens ff je jumper settings checken. Kan je wel booten vanaf een win98 boot disk?

http://www.bonuszoeken.nl

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-08 21:06
Geef eens wat info over wat voor pctje het is... wat oudere 486 biosjes kunnen niet overweg met harddisks >540MB en moet er een speciaal tooltje aan de pas komen om die harddisk te kunnen adresseren.. MaxBlast of EZdrive zijn voorbeelden hiervan..

Kijk eens of er een biosupdate is voor dat machientje van jou..

Pvouput live

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Een mooi systeemoverzicht zou 't inderdaad wat inzichtelijker maken.

• ascona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-02-2022
hang gewoon ff die cdrom op de 2e ide poort
en dan in de bios a,c,cdrom
en ff alles op auto
zow ie het moeten doen
suc6 :9

• ascona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-02-2022
ouw zoals hier boven
als ie echt oud is ziet ie niet boven 8 gig |:(

• basvcds

basvcds

Multimonitormannetje

Topicstarter
Het gaat om een p 166 met 64 mb ddr, de award bios is van 10-20-79. Ik weet dat het mobo maar 8 gb herkent, maar dat is niet zon probleem aangezien de hd over een paar maanden in een nieuwer systeem komt te hangen. Ik ga zo ff de hd en cdrom op ide1 en 2 zetten, allebij met cable select.

www.baskoole.com

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-08 19:46
Op maandag 15 juli 2002 16:36 schreef basss het volgende:
Het gaat om een p 166 met 64 mb ddr, de award bios is van 10-20-79. Ik weet dat het mobo maar 8 gb herkent, maar dat is niet zon probleem aangezien de hd over een paar maanden in een nieuwer systeem komt te hangen. Ik ga zo ff de hd en cdrom op ide1 en 2 zetten, allebij met cable select.
P 166 met ddr?? en ik ben zeker de koning van spanje! waar heb je dat mobo gekocht? zoek er ook eentje :P

edit: en een bios van 79? woei, toen bestonden de pc's niet eens :P

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Als je 2 controllers hebt, kan je het beste de HD en de CDrom op een aparte controller hangen. Met Maxblast die schijf installeren, zodat ie de volledige 20 gb kan aanspreken ondanks de oude bios. Booten zou moeten werken vanaf cdrom, maar als dat niet werkt, dan maar per floppy. Overigens zou je met maxblast (dacht ik) al systeemdata van a:\ naar c:\ kunnen kopieren, zodat je gewoon vanaf HD kan booten na formatteren.

Hekel puntje is ook of je cdrom correct gevonden wordt door de w98 opstartschijfdrivers. Met een P166 bord zou dat toch wel moeten lukken (ATAPI cdrom). Op 486 krijg je daar nog weleens problemen mee met aftanse IDE systemen.

Verwijderd

Ik heb ook zoiets gedaan en liep tegen hetzelfde probleem aan. Maar ik had de HD uit mijn WinXP machine getrokken en dat lustte de Win98 machine niet. Volledig geformat in FAT32 en weer dat zelfde probleem. Bleek dat de cache van de HD (vaak 2 mb) nog steeds verkeerde info bevatte. Dus de beste oplossing was een WIN98 machine zoeken en daar de schijf ff formatten. Toen ik hem terugzette ging alles een stuk beter en herkende mijn P 200 hem direct. Geluk!

• basvcds

basvcds

Multimonitormannetje

Topicstarter
sja ddr geheugen.. zo ziet het er wel uit, ik zou niet weten wat het anders was :P Ik heb met dit mobo (de naam kan ik niet vinden) gewoon werkend gehad, en met de zelfde cdrom drive op andere schijven wel win98 geinstalleerd. Ik weet dus zeker dat dat wel zou werken. Maxblast heb ik nog niet geprobeerd, maar ja zolang er helemaal nix wil booten.. Dri sook iets geks aan de hand ; steeds als ik de pc start probeert de floppy ook te booten, al heb ik dit niet ingesteld.. dit zijn de combinaties die ik tot nu tou heb geprobeerd ;

hd & cd als master en slave op ide1
hd & cd als master en slave op ide2
hd en cd allebij op cable select (allebei op eigen controller)
hd & cd allebij op master (allebei op eigen controller)

ik ga nu allebei op cable select op 1 controller proberen..

www.baskoole.com

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik begrijp dat je nog niet hebt geprobeerd te booten met een w98 opstartflop (met a: als eerste in boot sequence)?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Op maandag 15 juli 2002 16:54 schreef basss het volgende:
sja ddr geheugen.. zo ziet het er wel uit, ik zou niet weten wat het anders was :P Ik heb met dit mobo (de naam kan ik niet vinden) gewoon werkend gehad, en met de zelfde cdrom drive op andere schijven wel win98 geinstalleerd. Ik weet dus zeker dat dat wel zou werken.
Klinkt als gewoon SDram DIMM's, aangezien het een P1 is zal dat wel SDRAM op 66 mhz zijn. Ken die mobo's wel; mijn zwager heeft er ook zo eentje waar zowel SDRAM DIMM's als SIMM's inkunnen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-08 19:46
Op maandag 15 juli 2002 16:54 schreef basss het volgende:
sja ddr geheugen.. zo ziet het er wel uit, ik zou niet weten wat het anders was :P
ga ermaar vanui dat het edo is :)

------.------
-----.----.--
----.----

van boven naar beneden: ddr, sdram en daarna edo :)

• Krypt
Kan ook nog Fastpage ram zijn.. helemaal bagger :)

Dat je flop begint te rattelen hoeft niet te betekenen dat ie probeert te booten; ligt eraan of je de bootseek optie in je bios hebt aanstaan...

Ik zal us kijken of ik nog ergens een 500mb harddiskje heb liggen in een of andere junkbox die ik in de kelder heb staan; kun je zo krijgen als je wilt als ie werkt :)

Cableselect werkt alleen goed als je cableselect IDE cables hebt.. dat zijn kabels met na de eerste connector een geperforeerd kabeltje (als ik het goed heb) ik heb het iig met standaard kabeltjes nog nooit goed aan de praat gekregen..

Nog een klein vraagje; als je in de bios een hdd autodetect doet, wat herkent ie dan?? of krijg je dan hele vage sector, cylinder en koppen getallen??

Als je je computer boot met je linker shift ingedrukt, dan krijg je meestal nog wat meer info onderaan het scherm over het mobo type; misschien kun je daar ook wat van terugvinden op internet en evt biosupdate

Pvouput live

• basvcds

basvcds

Multimonitormannetje

Topicstarter
ok cable select werkte (inderdaad) dus ook niet. En icey, als het klopt wat je zegt zit er op dat mobo 2x sdram en 2x edo.. eenuh, een bootflop maken.. hoe doe je dat ook al weer ? (dont shoot the n00b ! :+) btw ; hartelijk dank voor het aanbod krypt, maar ik moet echt deze hd aan de praat krijgen(ik hem in opdracht van de eigenaar gekocht).

www.baskoole.com

• basvcds

basvcds

Multimonitormannetje

Topicstarter
ok, de bootflop werkte, netjes fdisk gedraaid, ik start setup ; error, kan niet op station schrijven, melding SU-0013. bleh, ik word hier moe van..

www.baskoole.com

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-08 10:53
Probeer de partitie eerst met de opstartdisk te formatteren in FAT32. Herstart daarna de setup nog eens...

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q200119

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

• Krypt
Download MaxBlast en fdisk dan.. en even de Cylinder Limitation jumper ff aanzetten.. kijk eens of hij het dan wel doet..

Pvouput live

Pagina: 1