[EL] trafo in adapter zoemt

Pagina: 1
Acties:
  • 242 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-08 09:31
Ik heb na een voeding mod (groot heatsink) mn voeding niet getest. Maar nu ik mijn pc 95% af heb, probeerde ik het toch maar.
dus van de ATX plug de groene grounden, wat fans aan de molexen. Klaar.
Maar het probleem was dat hij ging zoemen. En toen ik em had opengemaakt, kwam het volgens mij uit een trafo (zo'n spoel met een rechthoekje erdoor).

Wat zou het kunnen zijn? Dat ding zoemt op 50Hz lijkt me, dus misschien is er ergens iets dat los zit in een magnetisch veld?

af is dit meer OH?

Verwijderd

rammelende draden !
1 - beetje nagellak er overheen laten lopen (en maar hopen dat het plastic niet oplost, maar het gaat vaak goed)

2 - speciale bus plasticspary kopen en dat er overheen spuiten

• bredend
Op maandag 15 juli 2002 15:09 schreef securman het volgende:
rammelende draden !
1 - beetje nagellak er overheen laten lopen (en maar hopen dat het plastic niet oplost, maar het gaat vaak goed)

2 - speciale bus plasticspary kopen en dat er overheen spuiten
Ik zie niks rammelen hoor :?
Ik zal even met een papiertje de resta afschermen, dan kan ik de precieze bron vinden.

Maar volgens mij komt het uit de binnenkant van een trafo

Ik heb mijn heatsink fftegen de verwarming gehouden (ja, geen randaarde :z ) en pats, vonkje :?

ik vertrouw dat ding dus niet echt meer. Ik denk dat ik en nieuwe voeding ga kopen. Deze kan ik dan wel gebruiken voor andere 'onderzoeken' >:) :)

Verwijderd

Waar heb je die trafo zitten? Zorg iig dat het plaatje of waar de trafo op zit geen contact maakt met je kast of iets anders metaal. Ten minste dat was de reden dat mijn trafo pas zoemde. Ik heb er nu gewoon een kunststof kastje omheen gedaan maar een luciferdoosje of iets dergelijks kan ook.

Misschien is dit antwoord/advies wel helemaal de verkeerde richting in omdat het bij mij ging om een trafo op het voorschakelapparaat van mijn CCFL. Maar dat hoor ik dan wel weer :p.

Verwijderd

Vaak als je een tor op zo'n koelvin ziet zitten dan zit er tussen de tor en de koelvin een dun laagje plastic, en ook onder het schoefje zit een klein plastik dingetje om het schoefje te isoleren.

Deze dienen beiden om de tor van de koelvin te isoleren, als je dat er dus niet meer tussen hebt zitten of het is op de één of andere manier stuk gegaan dan maak je dus kortsluiting :(

Als het maar voor één van de spanningen geld dan gaat de voeding wel aan maar is dan overbelast :( door die kortsluiting, daardoor wil hij ook wel gaan brommen (komt vaker voor bij voedingen met kortsluiting)

Succes!!!

• bredend
Ik ga een nieuwe voeding kopen, morgen. MAar deze bewaar ik natuurlijk >:)
Ik had ook geprobeerd om die torren los te solderen, maar dat lukte voor geen meter. En er zitten ook allemaal andere componenten voor. De ene heatsink kon ik niet eens bij, en die andere moest ik twee supergrote ?condensatoren? voor weghalen.

Ik knip die torren er gewoon af, en dan ga ik hetzelfde doen als die knakkers in een tipic dat nu ook bezig is.

• VO-Zephyr
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 28-03-2024
brom komt wel uit de trafo zoals al gemeld werd..
doordat t magnetische veld steeds omdraait, gaan de platen van de trafo "trillen" zoemen dus

Verwijderd

.... Trafo's zoemen altijd... De weekijzeren kern met de spoelen eromheen vormen een electromagneet, het meeste van de kracht die daardoor wordt opgewekt wordt aan de andere kant (dus bij de andere kern) weer terug gezet naar stroom. En ander groot deel gaat over in warmte. Maar ook een groot deel gaat over in vibraties door de magnetische krachten, meestal zitten trafo's goed vast om te zorgen dat ze niet brommen, en de meeste pc's maken zoveel lawaai dat je het toch niet hoort. Maar trafo's brommen altijd tenzij je ze los hangt maar zelfs dan brommen ze nog.
Pagina: 1