Toon posts:

[TV-out] TV kapot :(

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben in het bezit van:
een (± 15 jr. oude) "Philips 26CE2281" TV,
en een pc met 'Hercules 3D Prophet 8500LE 128mb' videocard

Uiteraard wilde ik mijn DivX'jes hiermee op de TV laten zien.
Ik sloot de tv op m'n pc aan d.m.v. een scart-kabel met 2 tulp-ingangen (voor video en audio).
Dit ging 2 dagen lang goed.

>> Vandaag echter wilde de tv niets weergeven.
Níet alleen het signaal vanaf mijn computer blijft weg: ik kan ook helemaal geen televisiezenders meer ontvangen.
Het gelúíd van de TV-out is echter nog wél met de tv te ontvangen.
!) Mijn videokaart gaf aan dat de TV maximaal op een resolutie van 1024x768 zou kunnen worden aangestuurd, bij een refreshrate van 60 Hz. Ik stuurde het TV-out signaal met 'n resolutie van 800x600 bij 60Hz.

>>> Het lijkt er nu dus op dat de beeldbuis o.i.d. stuk is [ik gok maar wat]
Uiteraard heb ik al flink gesearched, maar ik heb niet echt antwoord kunnen vinden op mijn vragen.

?) Komt het vaak voor dat je TV het opgeeft, nadat je hem op de PC aansluit?
??) En heeft dit misschien te maken met het feit dat de tv een nogal verouderd model was?
???) Zou de kapotte TV misschien zijn veroorzaakt, doordat ik bijvoorbeeld de aansluit niet goed heb gedaan? <bijvoorbeeld in de verkeerde volgorde: 1st tv aan & dan scart erin, daarna tv-out aanzetten op pc of zoiets>
????) HOE zou ik in het vervolg kunnen voorkomen dat ik nog een TV mollestreer?

Verwijderd

Volgens mij is het niet mogelijk je TV te mollen met een TV-out signaal. Ik denk dat je gewoon pech hebt

Wat de reslotutie betreft: 1024x768 heeft geen enkele zin, en zeker niet op zo'n oude tv. 800x600 is voor de meeste tv's ruim voldoende.
De refreshrate klopt ook niet. TV's werken op 50 of 100Hz en nooit op 60Hz.

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-02 16:42
Als je pech hebt is er een te grote stroom gaan lopen tussen je PC en TV. Is je computer wel geaard? Zo niet, dan zal je PC zich gaan aarden via de TV (antenne aansluiting). Er is dan een spanningsverschil van 120 volt tussen PC en TV.

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 15 juli 2002 14:49 schreef xoploosx het volgende:
Volgens mij is het niet mogelijk je TV te mollen met een TV-out signaal. Ik denk dat je gewoon pech hebt

Wat de reslotutie betreft: 1024x768 heeft geen enkele zin, en zeker niet op zo'n oude tv. 800x600 is voor de meeste tv's ruim voldoende.
De refreshrate klopt ook niet. TV's werken op 50 of 100Hz en nooit op 60Hz.
heb ff naar 't stikkertje gekeken van de TV --> daarop staat aangegeven:
code:
1
2
3
TYPE 216CE 2281/10Z
220 - 240 V~50 Hz 110 W
VHF S UHF

Is de TV misschien kapot gegaan, doordat ik de TV-out op 60 Hz heb gezet |:( ?

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Op maandag 15 juli 2002 14:52 schreef _m0teh0ker_ het volgende:

[..]

heb ff naar 't stikkertje gekeken van de TV --> daarop staat aangegeven:
code:
1
2
3
TYPE 216CE 2281/10Z
220 - 240 V~50 Hz 110 W
VHF S UHF

Is de TV misschien kapot gegaan, doordat ik de TV-out op 60 Hz heb gezet |:( ?
60Hz bedoelen we beeld :P niet de spanning :P maar dat maakt niets uit :)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 15 juli 2002 14:55 schreef ThaNetRunner het volgende:

[..]

60Hz bedoelen we beeld :P niet de spanning :P maar dat maakt niets uit :)
dat d8 ik toch ook ja...

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:38

JvS

Ik heb hem zelf ook

mjah, lijkt me sterk dat een TV daardoor kapot zou gaan. Hooguit geen beeld meer geven ofzo...

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Hier in lelystad ligt de kabel eruit, dus als je daar in de buurt woont hoef je je geen zorgen te maken.
edit:
nu werkt de tv wel weer, maar vanmorgen was het noppes

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 15 juli 2002 15:04 schreef JvS het volgende:
mjah, lijkt me sterk dat een TV daardoor kapot zou gaan. Hooguit geen beeld meer geven ofzo...
:? Als de TV geen beeld meer geeft issie toch kapot lijkt me zo....
>> 'k heb zojuist nog even in 't boekje van de videokaart gekeken en daarinstaat:
! Sluit uw monitor niet aan op de pc wanneeer uw pc nog aan staat, dit kan schade aanrichten aan uw grafische kaart.

Kan het niet zijn dat ik door een verkeerde manier van aansluiten op de één of andere manier iets heb verneukt?
Op maandag 15 juli 2002 15:06 schreef KoMpAk het volgende:
Hier in lelystad ligt de kabel eruit, dus als je daar in de buurt woont hoef je je geen zorgen te maken
Ik woon in Gelderland & heb nog wél kabel...
met mijn TV-kaart kan ik nog gewoon kabelTV kijken op de computer >:)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:38

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op maandag 15 juli 2002 15:12 schreef _m0teh0ker_ het volgende:

[..]

:? Als de TV geen beeld meer geeft issie toch kapot lijkt me zo....
Neehoor, mijn TV geeft soms dagen geen beeld zonder stuk te gaan/zijn. Ik bedoelde dat die TV dat gewoon niet weergeeft.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-03 14:11

LauPro

Prof Mierenneuke®

Op maandag 15 juli 2002 15:06 schreef KoMpAk het volgende:
Hier in lelystad ligt de kabel eruit, dus als je daar in de buurt woont hoef je je geen zorgen te maken.
edit:
nu werkt de tv wel weer, maar vanmorgen was het noppes
In mijn kamer genoegs kabels liggen die los zijn :{, beetje duidelijkheid mag wel...

Maar over dat (niet) aarden: waarschijnlijk is er een verschil van 115 gekomen en is de stroom via je cinch-stekkers gegaan. En nou kan je ik je vertellen dat die er niet voor gemaakt zijn (8>

En waarschijnlijk een vonk overgeslagen en je kart zal dus wel kapot zijn. Maar hoe kom je er bij om niet te aarden :? Ik voel me bijna meteen heel onveilig als iets niet geaard is :{

Wat ik zou proberen of je nog garantie hebt, en natuurlijk eerst ff in een andere pc. Desnoods je os ff herinstalleren.

edit: Als je een 60 Hz signaal naar je beeld toegooit dan zou je een heel vervormt beeld moeten zien (om niet te zeggen zwart/ruis). En ik geloof dat het signaal enkel 10 of 15 Hz is en niet 50 of 100 Hz. Die 50/100 Hz geven aan hoeveel keer het beeld ververst word, en trouwens camera's die 100 hz kunnen filem (100 frames/sec) die zijn hartstikke duur en 25 is al meer dan zat.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• HermeS
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-02 15:43
tijdje terug heb ik de front-line ingang van mijn 2 jaar oude tv gemold.

Als ik hem via een scartblokje/verloopstekkertje deed werkte het wel, dus echt alleen de front-in was kapot gegaan (had het wel gedaan).

En dat kwam inderdaad door het te-vaak in en uit pluggen terwijl de tv en pc aanstonden.

Verwijderd

Op maandag 15 juli 2002 15:15 schreef LauPro de volgende onzin:

[..]

In mijn kamer genoegs kabels liggen die los zijn :{, beetje duidelijkheid mag wel...
De kabel als in "de kabel" (kabel/schotel/antenne) :)

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Op maandag 15 juli 2002 15:18 schreef HermeS het volgende:
tijdje terug heb ik de front-line ingang van mijn 2 jaar oude tv gemold.

Als ik hem via een scartblokje/verloopstekkertje deed werkte het wel, dus echt alleen de front-in was kapot gegaan (had het wel gedaan).

En dat kwam inderdaad door het te-vaak in en uit pluggen terwijl de tv en pc aanstonden.
En het niet-aarden. Je wilt toch niet beweren dat je een TV niet kan aarden :?. Elke TV heeft ergens een klepje/schroefje waar je een aarde-draad in kan pluggen. (teminste als de tv is uitgerust met een 'platte'-stekker)

Verwijderd

Maar hij krijgt helemaal geen beeld meer, ook niet via de coax, dus waarom zou dan z'n scart aansluiting kapot zijn. Volgens mij is z'n beeldbuis gehemeld :)

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Op maandag 15 juli 2002 15:19 schreef KoMpAk het volgende:
De kabel als in "de kabel" (kabel/schotel/antenne) :)
"de kabel" en de kabel is heel wat anders ;)
Op maandag 15 juli 2002 15:21 schreef xoploosx het volgende:
Maar hij krijgt helemaal geen beeld meer, ook niet via de coax, dus waarom zou dan z'n scart aansluiting kapot zijn. Volgens mij is z'n beeldbuis gehemeld :)
Eerst iets: "de coax". Meestal heeft een een kabel met tulp/cinch-stekkers coax-kabel d'rtussen. maar je bedoeld de TV-ontvangt via het 'centraalantenne-systeem' ;)

Als ik het goed begrijp is het dus 1 kaart met een TV-IN & TV-OUT?

edit: Heb je al gekeken of je 'TV-programma' wel op het PAL-formaat staat enzo?

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 15 juli 2002 15:15 schreef LauPro het volgende:

edit: Als je een 60 Hz signaal naar je beeld toegooit dan zou je een heel vervormt beeld moeten zien (om niet te zeggen zwart/ruis). En ik geloof dat het signaal enkel 10 of 15 Hz is en niet 50 of 100 Hz. Die 50/100 Hz geven aan hoeveel keer het beeld ververst word, en trouwens camera's die 100 hz kunnen filem (100 frames/sec) die zijn hartstikke duur en 25 is al meer dan zat.
Het beeld was níet vervormd... & ik kon minimaal 43Hz kiezen voor de TV.
Op maandag 15 juli 2002 15:21 schreef xoploosx het volgende:
Ik zal strax ff kijken of ik wat aan m'n videokaart kan zien/ruiken...
& dan zal ik misschien ook nog ff checken (als ik dat nog durf :|) om de TV-out op een andere TV aan te sluiten.
Op maandag 15 juli 2002 15:25 schreef LauPro het volgende:

Als ik het goed begrijp is het dus 1 kaart met een TV-IN & TV-OUT?

edit: Heb je al gekeken of je 'TV-programma' wel op het PAL-formaat staat enzo?
Nee, de kaart heeft 3 uitgangen, te weten:

• S-VHS aansluiting voor het aansluiten van een TV
• VGA aansluiting voor het aansluiten van een monitor
• DVI aansluiting voor eht aansluiten van een digitale flat panel

{Om TV te kijken op mijn computer heb ik een losse TV-kaart van pinnacle in mijn computer}

& DE TV-out stond netjes op PAL ingesteld.

Verwijderd

Op maandag 15 juli 2002 15:25 schreef LauPro het volgende:
Eerst iets: "de coax". Meestal heeft een een kabel met tulp/cinch-stekkers coax-kabel d'rtussen. maar je bedoeld de TV-ontvangt via het 'centraalantenne-systeem' ;)
Antfucker ;)

• HermeS
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-02 15:43
Op maandag 15 juli 2002 15:20 schreef LauPro het volgende:

[..]

En het niet-aarden. Je wilt toch niet beweren dat je een TV niet kan aarden :?. Elke TV heeft ergens een klepje/schroefje waar je een aarde-draad in kan pluggen. (teminste als de tv is uitgerust met een 'platte'-stekker)
Tv was niet geaard,pc toen geloof ik ook niet :(.

• MankE NeliZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-06-2025

MankE NeliZ

Geen matches

Misschien is het probleem wel de 15 jaar oude TV? :?

In Kazachstan we say a woman with a book...is like a horse...with wings!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Probeer dan is het volgende: Je pakt een clich-kabeltje en die doe je vanuit je TV-OUT (eventueel met verloopje) naar de compsite-ingang van je tv-kaart. Je krijgt dan als het ware een 'loop-back'. Als je dan dat 'PCTV Vision' hebt gestart (je hebt de nieuwe drivers al?). Moet je is kijken of je dan beeld krijgt (natuurlijk wel op het 'kanaal' composite zetten ;))

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 16 juli 2002 02:32 schreef LauPro het volgende:
Probeer dan is het volgende: Je pakt een clich-kabeltje en die doe je vanuit je TV-OUT (eventueel met verloopje) naar de compsite-ingang van je tv-kaart. Je krijgt dan als het ware een 'loop-back'. Als je dan dat 'PCTV Vision' hebt gestart (je hebt de nieuwe drivers al?). Moet je is kijken of je dan beeld krijgt (natuurlijk wel op het 'kanaal' composite zetten ;))
LOLLIG idee :) ik ga kijken

• nospam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-02-2025
BTW, het is wel mogelijk een signaal van 60 Hz naar bepaalde TV's te sturen. Zoals velen weten is in de VS NTSC de standaard, dit televisiesignaal heeft een frequentie van 60 Hz. Er bestaan daarom PAL televisies die PAL op 60 Hz ondersteunen (PAL60), omdat er bij de conversie van NTSC naar PAL dan geen frames hoeven weg te vallen...

Daarnaast is de resolutie van PAL nog kleiner dan 800x600, een televisie (behalve HD TV's) kan dus nooit een resolutie van 1024x768 aan. Wat er gebeurt is dat door de TV-out het 1024x768 signaal terug wordt gescaled naar de 768x576 (o.i.d.) resolutie van PAL, dus ook hier kan je niet een "te veel" geven.

Het ziet er naar uit dat je televisie gewoon kapot is, en dat het geheel een samenloop van omstandigheden is, waardoor het misschien lijkt dat het door de TV-out komt van je videokaart / televisiekaart. Overigens zou het natuurlijk theoretisch mogelijk zijn dat er via de TV-out een te hoge spanning is gegeven (door een storing o.i.d. in de kaart / computer), het lijkt mij echter dat de kaart hier tegen beveiligd is (en wellicht de televisie ook), maar dan zou je kaart waarschijnlijk ook kapot zijn...

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 16 juli 2002 12:27 schreef Nospam het volgende:
BTW, het is wel mogelijk een signaal van 60 Hz naar bepaalde TV's te sturen. Zoals velen weten is in de VS NTSC de standaard, dit televisiesignaal heeft een frequentie van 60 Hz. Er bestaan daarom PAL televisies die PAL op 60 Hz ondersteunen (PAL60), omdat er bij de conversie van NTSC naar PAL dan geen frames hoeven weg te vallen...

Daarnaast is de resolutie van PAL nog kleiner dan 800x600, een televisie (behalve HD TV's) kan dus nooit een resolutie van 1024x768 aan. Wat er gebeurt is dat door de TV-out het 1024x768 signaal terug wordt gescaled naar de 768x576 (o.i.d.) resolutie van PAL, dus ook hier kan je niet een "te veel" geven.

Het ziet er naar uit dat je televisie gewoon kapot is, en dat het geheel een samenloop van omstandigheden is, waardoor het misschien lijkt dat het door de TV-out komt van je videokaart / televisiekaart. Overigens zou het natuurlijk theoretisch mogelijk zijn dat er via de TV-out een te hoge spanning is gegeven (door een storing o.i.d. in de kaart / computer), het lijkt mij echter dat de kaart hier tegen beveiligd is (en wellicht de televisie ook), maar dan zou je kaart waarschijnlijk ook kapot zijn...
Danku!, nospam...
Dit is nuttige info :7
Pagina: 1