Toon posts:

Alphaserver 1000 4/266 en linux?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok dit is het probleem.

Ik heb sinds enige tijd een Alphaserver 1000 4/266 staat thuis :)

Nu draait deze op dit moment Win NT 4.0, maar ik wil er heel graag Linux op hebben, omdat deze de computer beter ondersteunt.

Nu hoor ik goede verhalen over de Suse dus zou ik graag Suse willen draaien.

Nu is mijn volgende vraag draait SuSe 7.1 for Alpha goed op het model dat ik thuis heb staan. En hoe zit het met applicaties, moet je daar speciale 64 bit applicaties voor hebben? En met drivers???

Verwijderd

drivers zitten bij de Linux kernel. SuSE claimt 1200 apps te hebben bij die versie, lijkt me dat je daar vast wel iets tussen kunt vinden.
Wel handig is om even op http://www.suse.de/en/products/suse_linux/alpha/system_requirements.html te kijken of je hardware ook inderdaad wordt gesupport.

Verwijderd

Topicstarter
Ja das leuk, maar ik heb de server 2dehands gekregen, zonder boekje of wat dan ook erbij, dus processortype en wat voor SCSI-controller weet ik allemaal niet.

:?

EDIT:

ok sluit maar.
Ben er ondertussen achter dat de computer niet word ondersteunt, dus zet ik er toch maar gewoon NT 4.0 server op.

toch bedankt

• 2P
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-06 01:34

2P

:wq

Op maandag 15 juli 2002 15:45 schreef Kaaskoekje het volgende:
Ja das leuk, maar ik heb de server 2dehands gekregen, zonder boekje of wat dan ook erbij, dus processortype en wat voor SCSI-controller weet ik allemaal niet.

:?
De standaard hardware in de Alpha's wordt vrijwel altijd ondersteund. Probeer het gewoon eens uit. Start een Linux installatie en bekijk de dmesg eens. Deze zal alle hardware aangeven (die in de generic kernel zit gecompiled). Voor je geluidskaart of extra netwerkkaarten zal je misschien wat modules moeten laden.
Verder kan je natuurlijk ook de kast open schroeven om erachter te komen :)
Nu hoor ik goede verhalen over de Suse dus zou ik graag Suse willen draaien.
SuSE is zeker een leuke distributie maar ik weet niet zeker of deze ook het beste is voor een Alpha. Versie 7.1 is al wat verouderd. Ik draai zelf Debian Sid op me Alpha met de allernieuwste software die er maar is :) SuSE is zeker niet slecht maar ze lopen wat achter bij de Alpha architectuur.
En hoe zit het met applicaties, moet je daar speciale 64 bit applicaties voor hebben?
Ja.
Je Linux distributie heeft hier binaire pakketten voor die je zo kan installeren. Je kunt geen Intel/32 bits binary's draaien. Dan zal je de sourcecode moeten hebben en die compileren. (intel binary's kan trouwens wel, maar dan met emulatie en je kernel moet het ondersteunen)
En met drivers???
Drivers zijn afhankelijk van de Linux kernel.
Over het algemeen wordt alle "standaard" hardware in een Alpha wel ondersteund. Ik had trouwens wel 1 probleempje met me onboard geluidskaart onder 2.2.20. Een upgrade naar 2.4.18 verhielp dit :)
EDIT:

ok sluit maar.
Ben er ondertussen achter dat de computer niet word ondersteunt, dus zet ik er toch maar gewoon NT 4.0 server op.
Ho niet zo snel :)

Ik weet bijna zeker dat je Alphaserver goed zal werken onder Linux.
Volgens de 2.4.18 kernel-source wordt de AlphaServer 1000 gewoon ondersteund. ( linux/arch/alpha/kernel/sys_mikasa.c )
Probeer het gewoon uit, de kans is groot dat alles werkt.

Succes!