Toon posts:

Netwerk instabiel en traag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,

Allereerst wil ik zeggen dat ik heel veel dingen in de search heb opgezocht maar dat is tot nu toe nog niet bevredigend geweest.

Situatieschets:

CPU A (Server):

PROCESSOR: AMD Athlon(tm) Processor 800 MHZ
BIOS-versie: Award Software International, Inc. 6.00 PG
MOEDERBORD: MSI K7T TURBO
GELUIDSKAART: CREATIVE AUDIOPCI (ES1371,ES1373)(WDM)
VIDEOKAART: LEADTEK GEFORCE 2 TITANIUM 64 MB
HD: 2 MAXTORS 1 8,4 GB en 40 GB; beide op 7200 RPM
NETWERKADAPTERS: REALTEK RTL8029(AS)-based Ethernet Adapter (Generic)(10MBpS) + ALCATEL SPEEDTOUCH USB ADSL PPP (Internet)
GEHEUGEN (RAM): 384 MB

CPU B (Client):

PROCESSOR: INTEL CELERON 466 MHZ
BIOS-versie: Advance 5-133 BIOS v1.6SLC
MOEDERBORD: QDI advance 5/133 MHZ FSB
GELUIDSKAART: ASOUND XPRESS
VIDEOKAART: DIAMOND VIPER V700 (RIVA TNT2 32MB)
HD: MAXTOR 60 GB op 7200 RPM
NETWERKADAPTER: ND01X Ethernet/Fast Ethernet PCI Bus Adapter (100MBpS)
GEHEUGEN (RAM): 320 MB

PC's zijn verbonden d.m.v. een cat5 utp crosskabel (15 meter) deze ligt zonder breuken en/of bochten tussen de beide pc's.

PROBLEEM:

Allereerst heb alles gecheckt wat betreft de IRQ (tenminste ik heb alle apparaten die dezelfde IRQ's hadden als de netwerkadapters op beide pc uitgeschakeld.

Ook heb ik laatst een nieuwe netwerkkabel gehaald met de eerder genoemde speceficaties.

Ook heb ik beide netwerk adapters (de REALTEK RTL8029(AS)-based Ethernet Adapter (Generic)(10MBpS) en de ND01X Ethernet/Fast Ethernet PCI Bus Adapter (100MBpS)) beide op full en half duplex gecheckt maar dit veranderede niets.

NU het echte probleem:

Dit geldt voor beide pc's; het kopieren van bestanden komt niet boven de 1 MB uit en is vaak instabiel dus valt het soms terug naar 0 kb, en gevolg hiervan is dat de kopieer bewerking soms geheel stopt (en dan krijg ik een foutmelding).

Het browsen door de mappen op beide pc's gaat veel te traag (soms krijg ik de melding dat hij het gehele netwerkadres niet kan vinden).

Echter is de instabiliteit het grootste probleem (de snelheid natuurlijk ook want da's ook veel te laag), maar doordat het netwerk zo ongeloofelijk instabiel is kan er op de client amper geinternet worden en bij bijvoorbeeld het afspelen van een mp3'tje stopt het mp3'tje gewoon en gaat dan soms wel weer door na een gegeven aantal seconden of winamp loopt vast, omdat ie geen data meer doorgevoerd krijgt.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, ik zal het zeer op prijs stellen

Alvast bedankt :)

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
maak je op pc a ook gebruik van RAID?

• FuLLStOp340
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-09-2025
Heya,

netwerken die traag en/of instabiel zijn kunnen aan een scala verschillende problemen onderworpen zijn.

In principe zijn er een aantal 'thumbrules' die je kunt toepassen bij het bouwen van een netwerk die je veel meer kans op een hogere stabiliteit kunnen geven. Dit zijn er twee die hier denk ik wel passen :

- gebruik het liefst overal dezelfde type/merk netwerkkaarten
- gebruik overal vast ingestelde properties van je netwerk kaart (dus geen AutoSense! en zeker niet bij crosscable) : dwz overal ingesteld op 10Mbps half duplex of overal 10Mbps full duplex. Voor het testen van de verbinding zou ik zeker eerst alles op 10Mbps half duplex vast zetten.

Zelf heb ik ook ooit een netwerkje gehad met crosscable - soms liep dat perfect en soms was het zo instabiel als de pest. Ik heb daarna gewoon een hubje gehaald en alles op de 'normale' manier aangesloten en toen nooit meer problemen gehad (thumbrules wel aangehouden).

Hardeschijf snelheid lijkt me het probleem niet - die kan ten alle tijde wel minstens 1Mb over pompen (RAID of niet).

Je gaf aan dat je 1Mb/sec langzaam vond, maar bij je specs staat dat je in pc a een 10Mbps kaart hebt - die heeft een theoritische maximum snelheid van 10 * 1024 / 8 = 1280Kbyte/sec - in de praktijk zul je zien dat het rondom de 1Mbyte/sec zal zijn en dan nog vaker daaronder dan daarboven.

Hopelijk helpt dit :)

greetz,

fullstop

Greetz, FuLLStOp

Verwijderd

Topicstarter
dus in principe kan het met een hubje verholpen worden ?

en dan moet ik zeker ook nieuwe draden halen ?

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-08 16:18

Dennahz

Life feels like hell should.

Op maandag 15 juli 2002 15:29 schreef FuLLStOp het volgende:
een heel verhaal

greetz,

fullstop
Zou je dit even willen lezen ? :)

Twitter

• Dreamer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-06 12:47

Dreamer

Foutje

ik denk niet dat het probleem bij je netwerk ligt. 1mb/s klopt en dat kan je oplossen door een nieuwe (100mbit) kaart te kopen.

dat winamp probleem is bij mij ook bekend, bij mij is het probleem dat er teveel intern geheugen tegelijk gebruikt wordt en dat niet alle apps optimaal kunnen werken. ik heb dit probleem opgelost door winamp een high priority te geven bij mijn procceses (volgens mij alleen mogelijk in xp) je kan dit ook oplossen door extra geheugen te kopen (momenteel niet doen is erg duur)

edit:
je geheugen lijkt mij genoeg maar ik weet natuurlijk niet wat jij allemaal doet. een hub is meestal wel veel stabieler dan direct van pc naar pc

specs | specs server
je beste vriend is niet de vriend waar je het meeste over praat,
maar de vriend waar je het meeste aan denkt

Pagina: 1