• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:36
ik ben dus een beetje aan het rondzoeken voor een digicam.. Ik had al door dat Canon goed spul had. Alleen nu zit ik met een dillemma.. Ik zit tussen de A30 en A40 te twijfelen (ga nu niet gelijk schreeuwen: GA VOOR DIE A40 DIE HEEFT MEER MP!!). Wat ik er mee wil gaan doen ik gewoon vakantiefoto's maken enzo, gewoon als vervanging voor de normale cam.
Maar... nu zie ik steeds die digicamfoto contests en daar zitten echt mooie foto's tussen. En als ik nu zelf om me heen kijk zie ik steeds dingen die ik leuk op de foto zou willen gaan zetten. Nu is zoom bij beide cams ongeveer hetzelfde (a40 heeft 2.5x digizoom en a30 2x). Maar waar ik dan tegenaan loop is het volgende: Als ik met die a30 een 1280x1024 (of iig op de hoogste reso) foto maak, is die dan korrelig cq. van dusdanig slechte kwaliteit OP BEELDSCHERM dat het stoort? Ik wil dus die fullsize pics niet afdrukken, want de foto's die ik wil afdrukken worden 10x15cm (en de search vertelde mij dat je dam 1.3mp niet merkt).
En nu kijk ik die sample pics op steve's digicams en het valt mij niet op. Maar omdat dat zo weinig pics zijn is dat niet echt duidelijk genoeg.
Mijn vraag is dus: Is die ene megapixel die 60 euro waard voor wat IK wil gaan doen?

Verwijderd

Als je m wilt gebruiken zoals je schrijft zou ik die 60 euro besteden aan NiMH accu's of een geheugenkaartje. Die ene MP meer heb je dan niet nodig.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik las in een S30/S40 topic dat de S40 maar weinig meer bood omdat je met zo'n kleine lens toch niet echt super kwaliteit uit die 4 MPixels haalt en dat je daarom dus beter voor de S30 kon gaan met z'n extra features.

Dat lijkt hier een beetje het zelfde verhaal

• 418O2
Op maandag 15 juli 2002 14:26 schreef rob van den broek het volgende:
Als je m wilt gebruiken zoals je schrijft zou ik die 60 euro besteden aan NiMH accu's of een geheugenkaartje. Die ene MP meer heb je dan niet nodig.
mhh daar dacht ik dus ook al aan..

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-03 08:42

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Op maandag 15 juli 2002 14:32 schreef Bigs het volgende:
Ik las in een S30/S40 topic dat de S40 maar weinig meer bood omdat je met zo'n kleine lens toch niet echt super kwaliteit uit die 4 MPixels haalt en dat je daarom dus beter voor de S30 kon gaan met z'n extra features.

Dat lijkt hier een beetje het zelfde verhaal
Hmm... behalve dan dat de A30/A40 een grotere lens heeft dan de S30/S40.....

Maar de vraag is op welke resolutie Catch22 z'n beeldscherm heeft staan. Is dat 1280x960, ga dan voor de A30, is dat 1600x1200, ga dan voor de A40. Zelf afdrukken op een goede fotoprinter (Canon S520 bijvoorbeeld) gaat bij 1280x960 goed tot en met 10x15 in tegenstelling tot de meeste afdrukcentrales.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

• 418O2
Op maandag 15 juli 2002 14:38 schreef Ralph Smeets het volgende:

[..]

Maar de vraag is op welke resolutie Catch22 z'n beeldscherm heeft staan. Is dat 1280x960, ga dan voor de A30, is dat 1600x1200, ga dan voor de A40. Zelf afdrukken op een goede fotoprinter (Canon S520 bijvoorbeeld) gaat bij 1280x960 goed tot en met 10x15 in tegenstelling tot de meeste afdrukcentrales.
hehe 1024x768 :P. Maar ik denk dat eea wel duidelijk is geworden thnxxxxxxxxxxxxxx lieve vriendjes uit GT ik ga snel weer trug naar DOC en CME :P

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 21:14

Mooody

elmoody

Op maandag 15 juli 2002 14:38 schreef Ralph Smeets het volgende:

[..]

A30/40 grotere lens dan S30/40?

lijkt me sterk, omdat de A-serie de budget-serie is en de S-serie de proffesionele serie...

aan de topicstarter..

ga voor de A40, heb je meer aan voor de toekomst...
stel dat je een keer foto's wilt afdrukken op 10x15, dan zit je met 1mp erg krap...

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• 418O2
mij werd net verteld dat dat voor 10x15 genoeg is :? :? :?

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-02 13:07
Ik zou zeker weten voor de A40 gaan dan.

Vergeet ook niet de digitale zoom/ cropmogelijkheden die bij 2 megapixel veel groter zijn.

Je kunt dan een stuk uitknippen zonder kwaliteitsverlies bij het afdrukken.

• 418O2
mhh ik ga ff kijken hoe mijn budget dan is en dan beslis ik wel tussen a30 of a40

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-03 08:42

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Op maandag 15 juli 2002 14:45 schreef Mooooody het volgende:

[..]

A30/40 grotere lens dan S30/40?

lijkt me sterk, omdat de A-serie de budget-serie is en de S-serie de proffesionele serie...

aan de topicstarter..

ga voor de A40, heb je meer aan voor de toekomst...
stel dat je een keer foto's wilt afdrukken op 10x15, dan zit je met 1mp erg krap...
De D serie is de profesionele serie
De G serie is de semi-profesionle serie
De S serie is de ultracompacte serie
De A serie is de compacte (budget) serie

De A serie heeft last van vignetting bij het gebruik van een Kenko 8x32 monocular by 1x zoom wat vooral komt door de grotere lens die gebruikt wordt. De S serie heeft hier geen last van omdat de lens kleiner is.

Voor een budget camera wordt vooral de lens van de A10/A20/A30/A40 geprezen en volgens sommige testen is deze zelfs beter als die van de S serie.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-03 14:45

Tjark

DON'T PANIC

Ik zou voor die A40 gaan en iid omdat die 2MP is.

Jij zit nu al blijkbaar zo te twijfelen, dat het zonde zou zijn dat je straks denkt: "had ik voor die 60 euro nou toch maar die A40 genomen".

en misschien zie je het niet op een 10x15 afdruk, maar stel voor dat je een mooie afdruk maakt dan die die er met 2MP er toch net beter uit op 15x18.

Mijn idee: als je al zo loopt te kniepen op het geld: neem _geen_ digicam en ga vrolijk rondschieten met je normale toestel en scan es een keer een fotootje in.

Anders: ik zou het zonde vinden om voor dat kleine beetje meer geld een stuk meer kwaliteit te laten liggen, maar dat ben ik he? :)

*insert signature here

• 418O2
ja das waar. Maar ik vroeg me af of ik die 1 mp nodig had. En dat is dus wel zo denk ik..

• apollovenlo
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-11-2025
ik heb hier dus ook de A30 voor een beetju schermwerk is het goed genoeg en ook voor 10x15 afdrukken. zeker a;s vervanger voor je gewoone camera en die digital zoom Moet kan wil ik niet graag gebruiken want dat kan ik op de pc ook

dus thats my opinion :P :P :P :P :P

• 418O2
zou je mischien wat sample pics kunnen maken? met wat verschillende functies van de cam gebruikt?

• Skinny
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-02 20:09

Skinny

DIRECT!

Op maandag 15 juli 2002 15:48 schreef TjarkVerhoeven het volgende:

Jij zit nu al blijkbaar zo te twijfelen, dat het zonde zou zijn dat je straks denkt: "had ik voor die 60 euro nou toch maar die A40 genomen".
Volledig mee eens!

Voor dat geld (het verschil is relatief klein) had je beter voor de A40 gaan. Je zegt dat je nu geen afdrukken wilt, maar als je straks wat verder bent en toch inmiddels een aantal leuke foto's hebt gemaakt. Op dat moment denk je dan "Gosh.. 2MP had toch wel makkelijk geweest".

SIZE does matter.
"You're go at throttle up!"

• 418O2
dus.. ik ben vandaag ff bij de dynabyte geweest. bleek dus een vrouwtje te werken die zelf een a30 had. Ze kon me vertellen dat het een goed apparaat was en perfecte 10x15 foto's EN hele goed a4 foto's kon afdrukken, zo lang je maar een goede printer had..

Verwijderd

Tsja, dat van dat a4 formaat moet je maar met een grote korrel zout nemen, maar ik denk dat voor 10x15 1,3 megapixel inderdaad wel goed is. En ik denk dat juist in deze prijsklasse die 60 euro verschil wél belangrijk kan zijn (dus niet zo van "ach die 60 euro kun je er maar beter meteen extra aan uitgeven"; dat is toch weer meer dan 130 gulden hoor mensen!).
In principe lijkt mij de keuze hier niet zo vreselijk moeilijk. De belangrijkste keuze heb je hier al gemaakt: welke camera? (de a30 of a40 dus) en dan ben je al een heel eind. Je moet jezelf gewoon heel hard afvragen of je per se in een echt goede kwaliteit wil kunnen afdrukken, ook op grotere formaten, en of je bereid bent het extra geld er aan uit te geven.

Ik heb overigens een a10 gekocht omdat ik simpelweg te weinig geld had en in de nabije toekomst ook geen geld erbij zou krijgen; eigenlijk wilde ik een a40, maar voor ca. 80 euro minder zag ik bij een fotozaak de a10. Op 10x15 (of iets wat daar in de buurt zit vanwege de andere beeldverhouding) uitgeprinte foto's zien er heel aardig uit. Nu heb ik er een aantal bij de Hema laten afdrukken maar ik moet ze nog ophalen. Pas dan kan ik eigenlijk echt iets zeggen over de kwaliteit van 10x15 foto's. Misschien dat andere mensen al ervaringen hebben (in plaats van dat ze alleen zeggen "je moet 2 megapixels hebben voor goede afdrukken!").

De keuze voor het type camera is hier eigenlijk al gemaakt (en de a30/40 lijkt me een goede keuze), maar ter ondersteuning toch nog even een foto van mijn 1,3 megapixel a10:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/snepjes/Img_0013+.jpg
Het kleine plaatje is verkleind naar 640x480 en een tikje verscherpt (dat kon de foto trouwens wel een beetje gebruiken). Het gelinkte is het origineel.

Verwijderd

Heeft niks met onderwerp te maken: gave band catch22 :D :)

• Gorefest
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-03 09:07

Gorefest

serial killer.

Goh als ik bij een elektro zaak kom en ik wil iets kopen heeft de verkoper dat apparaat zelf ook altijd. >:)
En het is natuurlijk altijd heel goed!

• wout-hugo
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-09-2023
Op donderdag 18 juli 2002 13:44 schreef Gorefest het volgende:
Goh als ik bij een elektro zaak kom en ik wil iets kopen heeft de verkoper dat apparaat zelf ook altijd. >:)
En het is natuurlijk altijd heel goed!
idd! ik heb zelf ook in een winkel gewerkt, en ik heb het product ook altijd *D en het is zo goed!

MacBook Black C2D 2.16GHz 160GB 4GB -- Dell 24" -- iPhone 3G 16GB -- iPod Nano 3G -- Canon PowerShot S90 -- Smart Roadster Coupe

• 418O2
k kreeg samples te zien :z en die lui liegen meestal niet, omdat ze weten dat ik ze er dan hard onderuit lul :P
Pagina: 1