Toon posts:

[redhat 7.2] 10,2 GB HD in een AMD-k6 233

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier nog 2 10gb HDen liggen, en in me server zijn hdc en hdd nog niet bezet :), maar nu is het probleem: ik geloof dat de bios maar tot aan 8,6 GB kan.

Ik heb al is een test gedaan op een P133 test systeempje hier, bios zag 8,6 en redhat install zag 10 GB. toen heb ik heel eigenwijs 10GB gepartioneerd en dit booten dus niet.
daarna 8GB gepartioneerd en dat ging wel gewoon goed.

Maar als ik nu alleen mp3tjes en films op die HDen zet, pakt ie het dan wel of niet :)
met andere woorden, ligt dit alleen aan de bios of ook nog ergens anders aan?

als het, het eerste is zou het toch gewoon moeten kunnen? want linux negeert de bios toch ?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:00
Ik had een AMI BIOS wat telkens vastsloeg als je em >8.4GB liet detecteren. Oplossing: CHS: 1024/255/16 in BIOS gezet LBA mode aan, booten: wat staat er in het summary screen: 40000MB, UDMA2 :)
Geen MaxBlast/Ontrack of dat soort shit, gewoon puur dat BIOS die em alsnog goed herkent :)

Als je van een grote disk wilt booten: zorg dat Lilo in de MBR komt, zorg dat lba32 aanstaat, zorg dat /boot een kleine partitie van pak em beet 8MB is en die helemaal aan het begin staat. Vervolgens kan je em gewoon als 10GB partitioneren, want na de BIOS neemt LILO de schijf al over als 10GB.

Verwijderd

Linux negeert de kernel :? Linux = de kernel :)
Maar als je die schijven in een reeds draaiende server douwt dan kan dat toch gewoon zonder dat je ruimte kwijt raakt?. Welke bootmanager heb je voor je testsysteem gebruikt en hoe ziet die config file eruit ?
Wat van belang is voor Linux is dat je BIOS je schijf herkent en je er vanaf kunt booten, of de grootte klopt of niet is niet van belang, dat detecteert de kernel zelf wel.

Verwijderd

Topicstarter
negeert bios, sorry niet geslapen vannacht... druk aant spelen met gentoo :)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de vorige keer gewoon een hele redhat 7,3 install gedaan op die 10,2 GB, gewoon heel simpel een swap partitie en een / partitie. dmv diskdruid. (deze keer wordt het fdisk) of die een kernel panic kreeg of gewoon niet booten weet ik niet meer. maar omdat er nu nix opkomt dat moet booten maakt dat in principe toch nix uit ?

dus gewoon omstebeurt erin zetten en proberen :)

Verwijderd

Topicstarter
Tis geen enkel probleem, mijn bios ziet ze standaard.

Alleen wel even schrikken toen me voeding ging sissen en geen stroom meer gaf nadat ik alles had ingebouwd :)
kapot fd-voedings kabeltje |:( was even schrikken :P
Pagina: 1