Toon posts:

Soort continu back-up medium, soort RAID 1

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
naja, nadat er vandaag weer een HD gecrashed is wil ik toch eigenlijk wat meer zekerheid, ik wil nu mijn data constant back-uppen, maar daar moet je ook maar steeds aan denken, c.q. zin voor hebben. Dus was ik aant denken om een continu backup te creeeren, maar waarmee kan ik dat allemaal creeeren, is een RAID 1 hier een goede oplossing voor, snelheid maakt me nie veel uit.
En, voor welk RAID kaartje zou ik dan moeten gaan, want ik denk niet dat het slim is om die 2 HD's dan op 1 IDE kanaal op mijn moederbord te plaatsen en dan software RAID te gaan draaien in windows XP ofwel? kan ik gewoon de goedkoopste nemen.
Zijn er ook nog andere oplossingen die zorgen voor een vrijwel continu back-up, zonder dat je er iets voor hoeft te doen, of dat het superveel kracht van de HD's wegvreet, want de PC moet constant gebruikt worden, ook als ie dus aant backuppen is.

En verlies ik snelheid als ik voor RAID 1 kies, zo jah, is dat erg veel?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Software raid-1 met XP gaat niet. Voor een softwarematige raid1 of raid5 moet je een server-versie draaien.. (vanaf win2k is dit al zo).

Overigens is dat waarschijnlijk wel de goedkoopste manier (je kunt in principe gewoon met 2 hdd's al werken, alleen kun je je os niet backuppen!)

Het processorgebruik hangt natuurlijk een beetje af van wat voor systeem je draait, maar met de huidige processorkracht merk je nauwelijks dat je moet inleveren voor je raid-setup.

En qua snelheid scheelt het natuurlijk ook wel iets bij het schrijven: De boel moet immers 2x weggeschreven worden. Bij lezen lever je echter niks in van je snelheid.

Verwijderd

Op maandag 15 juli 2002 12:07 schreef Jaromir het volgende:
naja, nadat er vandaag weer een HD gecrashed is wil ik toch eigenlijk wat meer zekerheid, ik wil nu mijn data constant back-uppen, maar daar moet je ook maar steeds aan denken, c.q. zin voor hebben. Dus was ik aant denken om een continu backup te creeeren, maar waarmee kan ik dat allemaal creeeren, is een RAID 1 hier een goede oplossing voor, snelheid maakt me nie veel uit.
En, voor welk RAID kaartje zou ik dan moeten gaan, want ik denk niet dat het slim is om die 2 HD's dan op 1 IDE kanaal op mijn moederbord te plaatsen en dan software RAID te gaan draaien in windows XP ofwel? kan ik gewoon de goedkoopste nemen.
Zijn er ook nog andere oplossingen die zorgen voor een vrijwel continu back-up, zonder dat je er iets voor hoeft te doen, of dat het superveel kracht van de HD's wegvreet, want de PC moet constant gebruikt worden, ook als ie dus aant backuppen is.

En verlies ik snelheid als ik voor RAID 1 kies, zo jah, is dat erg veel?
Hmm.. Raid 1 zou mogelijk zijn ja.. enige wat je nodig zou hebben is dus die controller, maar die heb je al voor 59 euro.. Kaartje van Advance ATA 133. en qua snelheid, ja schrijven duurt iets langer maar terug halen zou je geen verschil moeten merken ..

Verwijderd

Topicstarter
Hmmz, geen OS backuppen, ik dacht dat je met RAID 1 gewoon 2 identieke schijven kreeg, dus dat het OS dan ook nog geback upped bleef.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:30
Op maandag 15 juli 2002 13:01 schreef Jaromir het volgende:
Hmmz, geen OS backuppen, ik dacht dat je met RAID 1 gewoon 2 identieke schijven kreeg, dus dat het OS dan ook nog geback upped bleef.
dat is ook zo als je hardwarematige raid 1 gebruikt :)

als je win2k server het laat doen, softwarematig dus, dan kan het niet :)

• delorean7
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-03 12:42

delorean7

Let's take the Aston toni

Waarom neem je niet gewoon een degelijk backup medium? Zoals tape.

Verwijderd

Topicstarter
Kijk, dat zit zo, als ik een back-up medium neem, dan moet ik ook vaker back-uppen, en dan leest ie zeer snel van de HD af, en dat merk ik dan met films afspelen enzo, dus dat gaat niet, dan neem ik liever een RAID 1 hardware, zodat ik ook windows erbij heb, maarruh, kijk, dan schrijft ie gewoon 2x, en niet van de ene naar de andere waardoor dan de performance weg valt als je me begrijpt

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:37

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Een goede RAID controller zou met RAID 1 een hogere leessnelheid moeten halen dan met één schijf zonder RAID mogelijk is, omdat de data van twee schijven tegelijkertijd ingelezen kan worden. Of de software RAID van Windows XP ook zo intelligent is weet ik niet. De CPU performance penalty zou op een moderne processor nihil moeten zijn.

RAID moet je trouwens niet zien als een backup oplossing. Het beschermt tegen hardware fouten, maar niet tegen software of user fouten.

Verwijderd

Topicstarter
Yupz, da is ook precies wat ik veel, mocht 1 schijf crashen dat ik dan gewoon nog aan me data kan, en verder kan werken
Pagina: 1