Ik heb al een uur gezocht in de search, maar heb geen bevredigend antwoord kunnen vinden. mocht ik iets gemist hebben, dan svp dit topic sluiten onder vermelding van een topic waar ik wel het een en ander kan vinden.
Ik ben me aan het orienteren op een RAID-0 config met 2 identieke HDs. Maar als ik de verschillende topics hierover doorlees dan blijken er nogal wat problemen te rijzen bij de verschillende configs.
De punten waarop ik een keuze moet maken zijn de volgende:
1. Welke HDs geven de beste performance?
2 x IBM 120GXP 80GB 7200rpm ATA100 2MB cache
2 x Maxtor D740X 80GB 7200rpm ATA133 2MB cache
2 x Western Digital 800JB 80 GB 7200rpm ATA100 8MB cache
Aandachtspunten zijn hier:
- ATA100 of ATA133? ATA133 schijnt niet zoveel te schelen met ATA100, maar in RAID en bij grotere HDs (120+) zou het wel wat meer uitmaken. Wat is wijsheid?
- 2MB cache of 8MB cache? Wat is het verschil in performance bij een RAID-0 config?
- Merk...elk merk geeft bij meer of minder mensen problemen.
2. Onboard RAID of losse PCI-kaart?
Gezien alle ervaringen met merken lijkt Promise de beste RAID-controller te leveren. Ik hoor verhalen over CPU belasting bij Onboard RAID, maar ook verhalen over beperkte bandbreedte van PCI-kaarten waardoot je het volledige potentieel van de RAID-opstelling niet benut.
In hoeverre moet er nog geheugen geplaatst worden op een RAID-controller? SDRAM? Welke boost in performace geeft dit?
Ik hoop dat je begrijpt met welke aspecten ik worstel. En dan bedoel ik vooral de COMBINATIE van de verschillende factoren waar je invloed op kan uitoefenen door het een of het ander te kopen. Wat is wijsheid in dit geval?
Met welke opstelling heb jij ervaring? Waar blijkt dat uit?
Alvast bedankt voor je reactie!
Ik ben me aan het orienteren op een RAID-0 config met 2 identieke HDs. Maar als ik de verschillende topics hierover doorlees dan blijken er nogal wat problemen te rijzen bij de verschillende configs.
De punten waarop ik een keuze moet maken zijn de volgende:
1. Welke HDs geven de beste performance?
2 x IBM 120GXP 80GB 7200rpm ATA100 2MB cache
2 x Maxtor D740X 80GB 7200rpm ATA133 2MB cache
2 x Western Digital 800JB 80 GB 7200rpm ATA100 8MB cache
Aandachtspunten zijn hier:
- ATA100 of ATA133? ATA133 schijnt niet zoveel te schelen met ATA100, maar in RAID en bij grotere HDs (120+) zou het wel wat meer uitmaken. Wat is wijsheid?
- 2MB cache of 8MB cache? Wat is het verschil in performance bij een RAID-0 config?
- Merk...elk merk geeft bij meer of minder mensen problemen.
2. Onboard RAID of losse PCI-kaart?
Gezien alle ervaringen met merken lijkt Promise de beste RAID-controller te leveren. Ik hoor verhalen over CPU belasting bij Onboard RAID, maar ook verhalen over beperkte bandbreedte van PCI-kaarten waardoot je het volledige potentieel van de RAID-opstelling niet benut.
In hoeverre moet er nog geheugen geplaatst worden op een RAID-controller? SDRAM? Welke boost in performace geeft dit?
Ik hoop dat je begrijpt met welke aspecten ik worstel. En dan bedoel ik vooral de COMBINATIE van de verschillende factoren waar je invloed op kan uitoefenen door het een of het ander te kopen. Wat is wijsheid in dit geval?
Met welke opstelling heb jij ervaring? Waar blijkt dat uit?
Alvast bedankt voor je reactie!