Toon posts:

HDD in raid vervangen

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ik heb een raid-setup van 2 hdds in een linuxpc, waarvan 1 hdd heel langzaam is. Ik heb een exact zelfde schijf in de linuxpc die hem zou kunnen vervangen. Is er een programma die een exacte kopie van de langzame hdd kan maken op de nieuwe hdd, zodat hij weer in de raid gepast kan worden ?(ik gebruik linux softwareraid)

Sorry, het is een raid0-setup (dus 1 enkele disk bevat geen filesystem en ik heb geen mogelijkheid om 240 gieg van de raid ergens te backuppen)
Dus ik zoek iets dat een fysieke schijf kan kopieren

Alvast bedankt

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-04 17:27

Croga

The Unreasonable Man

Wat voor RAID setup heb je? Als je mirroring of RAID5 gebruikt, zou er een auto-restore optie in de software moeten zitten......

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:10

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Raid5 heb je volgens mij toch minimaal 3 schijven voor nodig....dus dat zal het wel niet zijn.

Als je mirroring gebruikt kan het, maar ik weet niet of dat in de software zit. Ik neem aan dat je gewoon IDE-raidcontroller op je mobo hebt gebruikt? Denk niet dat er dan speciale software bijzit. In dat geval zou ik zeggen: hang beide schijven in een pc en voer een diskcopy uit. Als iets dergelijks onder Windows kan, moet het imho ook onder linux kunnen...

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Pwigle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-03 16:10
Op maandag 15 juli 2002 11:16 schreef The_Eagle het volgende:
In dat geval zou ik zeggen: hang beide schijven in een pc en voer een diskcopy uit. Als iets dergelijks onder Windows kan, moet het imho ook onder linux kunnen...
Lijkt me lastig, aangezien die pc dan wel die raid schijven moet ondersteunen en zelfde filesystem e.d. moet draaien.

Lijkt me handiger om of via een netwerk een copy te maken of een hele grote HD naast je huidige raid config te hangen en daarvan een exacte copy te maken.

Verwijderd

Als je mirroring gebruikt, kun je gewoon de mirror verbreken, de schijf omwisselen en de mirror weer activeren?
Ik heb niet zoveel ervarign met linux mirrors, maar onder HP-UX en AIX is dit de (nette) manier te gaan..

Als je striping gebruikt, zal je eerst een backup moeten maken en deze weer terugzetten...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:50
Als je linux softRAID gebruikt, zou het gewoon met Norton Ghost moeten werken: je start een DOS flop, Norton Ghost ziet je linux RAID partitie, maar snapt er niets van, dus doet ie een sector copy. Harddisks wel evengroot of groter, aangezien je met sector copy niet kunt resizen. Bij een grotere nieuwe disk kan je evt wel die extra ruimte partitioneren naderhand.

Wat je ook kunt doen: koop een hdd met dezelfde cyl/head/sect verhouding, zet ze naastelkaar en doe met
code:
1
dd if=/dev/hdb of=/dev/hdc

een harddiskcopy waarbij hdb je oude is en hdc je nieuwe. Aangezien je partitietabel ook meegaat, moeten beide disks van zelfde grootte zijn met zelfde CHS indeling.

Verwijderd

Topicstarter
Het heeft gewerkt met "dd", dankjewel voor de reacties.
Hier ben ik enorm blij mee :)
Dit laat de kracht van softwareraid weer zien, kon de raid rebuilden vanaf remote, ideaal
Pagina: 1