Toon posts:

[gentoo] waar is me kernel?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb afgelopen week heel wat rondgevogeld met Gentoo, en heb veel plezier gehad :) en heel wat bijgeleerd.

na de installatie dacht ik ook dat ik alles goed had gedaan, en ging vrolijk met verder met KDE3.0.2 installeren. Dat ging allemaal goed, alhoewel ik wel op een aantal dingen vast liep, maar met 'man', een beetje logisch nadenken en de google/search kwam ik er altijd wel uit.

Ik was dus vannacht vrolijk doorgegaan met het fixen van me geluid. en het lukte maar niet omdat volgens de howtoo te fixen (onboard VT82C686)

volgens de howtoo ging het met modules laden en de juiste module kon niet geladen worden. (device busy of niet aanwezig) uiteindelijk heb ik in me kernelconfig gekeken en zag daar dat ik hem ingebakken had. |:(

maar omdat ik nog geen ervaring had met modules compilede ik hem dus opnieuw, en na dat compilen wil ik me oude bzImage backuppen voor het geval dat het fout gaat.
code:
1
mv /boot/bzImage /boot/bzImage.old

maar kreeg de vrolijke melding dat de kernel er niet was.

Dus heel logisch ga ik kijken hoe die dan heet en kom tot de ontdekking dat me hele /boot leeg is. watik niet gewend ben met RH7.2/3.

Ik dacht dus dat me kernel direct uit /usr/src/linux zou komen en rebooten om te kijken of mijn nieuwe kernel het deed. dat deed hij behalve dan dat me NVdrivers het ineens niet meer deed, en dat modproben niet meer ging omdat er geen modules gevonden werden.

dus om na dit lange(?) verhaal maar vragen te gaan stellen.

Waar is me kernel?
Waarom is me /boot leeg?
Hoe pas ik nu me grub aan (die staat in /boot/grub toch?)
Waarom kan ik geen modules meer laden?

En als bonus vraag(als ik toch al bezig ben):
waarom hoef ik in de install-howto me System.map niet te copieren naar /boot, waar dient die System.map nou eigenlijk voor?

Verwijderd

mount /boot :+ :P

Verwijderd

Aan bonusvragen doe ik niet :)
1-Waar is me kernel?
2-Waarom is me /boot leeg?
3-Hoe pas ik nu me grub aan (die staat in /boot/grub toch?)
4-Waarom kan ik geen modules meer laden?
1-Je hebt een aparte partitie gemaakt voor /boot en die wordt niet automatisch bij opstarten gemount. Is prima.
code:
1
mount /boot

2-Je boot is een directory waar een andere partitie op gemount wordt, als deze niet is gemount is deze (meestal) leeg.
3-Ik gebruik geen grub en wil die zooi ook niet >:)
4-Wat heb je geprobeerd en heb je wel modules ? Staan in /lib/modules/<kernelversie>/ en verder.

Verwijderd

Topicstarter
w00h00 :)

Ik zit weer in me KDE :)

mount /boot deed het hem, daarna nvidia drivers opnieuw gecompiled (unmerged en emerged)

Maar ik moet dus elke keer dat ik me make modules en make modules install doe opnieuw me nvidia drivers compilen?
en dit zelfde met alsa drivers?

Dat /boot niet automatisch mounten was typo in me /etc/fstab en daar struikelde die tijdens het booten blijkbaar niet over :)

en grrr,, ik wil weten wat me System.map doet :P
maar dat dan maar later :)

Ik schaam me overigens wel kapot dat ik er niet aan dacht dat ik me /boot moest mounten, maar iig bedankt:)

Verwijderd

Normaliter hoef je je boot ook niet te mounten en volgens mij geeft Gentoo dat ook zo aan in de install manual. Bij iedere kernel moet je inderdaad je 'externe' modules als ALSA en NVIDIA weer opnieuw compileren en installeren.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-07 21:46

Confusion

Fallen from grace

Als het goed is komt ALSA standaard in de 2.6 kernel, dus dan ben je daar in ieder geval vanaf.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Je moet /boot niet continu gemount laten, alleen wanneer je er mee bezig bent moet je 'm even mounten, en daarna weer lekker unmounten (umount /boot).

Waarom: als de stroom uitvalt is elk filesystem wat op dat moment gemount was 'dirty', dus mogelijk inconsistent, en moet gecheckt worden op fouten bij de volgende boot. Je hoeft geen genie te zijn om in te zien dat, wanneer je boot-partitie zelf inconsistent is, het vrij lastig kan worden om uberhaupt de Linux kernel zelf te laden, laat staan dat je dus nog tot het punt zou kunnen komen waar Linux de filesystems gaat controleren.

Let wel: dit betekent dus niet dat het *altijd* fout zal gaan. Meestal gaat het zelfs prima. Toch loop je een risico dat het een keer mis gaat, dus: als je /boot niet gebruikt (i.e. bijna altijd), gewoon niet-gemount laten.

• Arioch
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-07 18:08

Arioch

<geek>

Op maandag 15 juli 2002 09:55 schreef Fused het volgende:
Als het goed is komt ALSA standaard in de 2.6 kernel, dus dan ben je daar in ieder geval vanaf.
Ik hoop dat ze met 2.6 niet zo lang wachten als toen met 2.4...
Alhoewel... het zal wel voordelen hebben dat hij zo laat uitgekomen is.

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-08 12:34
Op maandag 15 juli 2002 12:08 schreef Bl4cKH4T het volgende:

[..]

Ik hoop dat ze met 2.6 niet zo lang wachten als toen met 2.4...
Alhoewel... het zal wel voordelen hebben dat hij zo laat uitgekomen is.
2.6 wordt niet veel eerder dan volgend jaar zomer o.i.d. verwacht, dus dat duurt nog wel ff :).
Pagina: 1