Toon posts:

ACK! CPU Temp!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goed... Ik weer met mijn server from hell...

Het is een AMD XP 1800+ en ik heb er een GROTE fan en een KLEINE fan (zijkant) opgezet...

Ik heb hem eens een kwartiertje in de bios laten draaien om te kijken hoe heet ie zou worden (daar heb je zo'n tool in of zoiets...)

hij zit nu op 79 graden!! in de BIOS!!!

Is dit te veel? En zo ja.. Wat raden jullie aan? Waterkoeling is natuurlijk leuk, maar voor een server niet erg practisch (tis een 2U server)

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Ik raad je aan de koelprut onder je koelblokje en je CPU fan te checken. Is je CPU heatsink ook 70 graden?

Check de koelprut dus wel als het systeem UIT!!! staat.

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Check de koelprut dus wel als het systeem UIT!!! staat
En afgekoeld is :P

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-07 15:22
meer fans erin? als je daarvoor tenminste plaats hebt. een AMD in een 2u kast is meestal wat problematisch qua goede koeling.

check nog is of de koeler goed gemonteerd is en de juiste hoeveelheid koelpasta op de processor zit. het hoeft echt geen gigantische laag te zijn. smeer er wat op en schraap met bijv een stanly mesje over de core heen om te kijken of er oneffenheden op zitten en de koelpasta daar op zit.

Verwijderd

waarschijnlijk word de interne temp diode gemeten, das er eentje binnenin je core....

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 15 juli 2002 00:54 schreef Phytagoras het volgende:
waarschijnlijk word de interne temp diode gemeten, das er eentje binnenin je core....
was het verschil?

81 graden inmiddels

wat is VCore voltage trouwens?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb hem los....
ik zie onderaan de koeler (dat blok) zelf een vierkantje van +/- 2 bij 2 cm, met wit spul... (beetje vlekkerig)
IN dat blikje zit 1 vierkante cm niets

dus

|----------|
| ____ |
| |___| |
| |
|----------|

zoiets zeg maar

2 bij 2, en dan binnenin 1x1

/edit
fok, ascii art werkt hier niet

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
[b]Op maandag 15 juli 2002 01:15 schreef hypernatic
/edit
fok, ascii art werkt hier niet
tussen de tags <code> en </code> zetten

En ik zou maar snel iets doen tegen die temperaturen, 80 graden is niet normaal.

Vcore is de spanning aangelegd aan de processor.
Wat voor een koellichaam gebruik je voor de processor?
Misschien eens wat extra fans plaatsen.

De koelpastalaag was toch niet te dik, als het te dik is dan heeft die geen goede thermische geleidende werking

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Verwijderd

Topicstarter
heeft iemand misschien een plaatje van een XP met koelpasta?

Verwijderd

Ok, niet meer aan zetten dat ding!! 80 graden is op het randje.

Wat je moet doen: Witte troep (net kauwgom) er af halen met wasbenzine (niet er af krabben dus he). Koelpasta halen en een heel klein beetje er op doen. Een druppel ter grote van een rijst korrel. Koeler er weer op en klaar ben je.

Edit: extra fans is BS. Met 80 graden moet je dus duidelijk iets aan de koeler doen, want daar ligt het aan. Extra fans is (dan) dweilen met de kraan open.

Edit2: Met 80 graden in de bios garandeer ik je trouwens dat hij doorfikt als je er iets mee gaat doen. Als je hem namelijk stressed zal hij zeker over de 90 gaan en daar kunnen ze niet tegen (zegt AMD, ze zullen wel gelijk hebben)

Verwijderd

Topicstarter
dit is de koeler die ik gebruik trouwens

http://www.neolec.de/neolec/de/index_blackmagic_b_uk.html

wat vinden jullie ervan?

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Op maandag 15 juli 2002 02:02 schreef Fewture het volgende:
Ok, niet meer aan zetten dat ding!! 80 graden is op het randje.

Wat je moet doen: Witte troep (net kauwgom) er af halen met wasbenzine (niet er af krabben dus he). Koelpasta halen en een heel klein beetje er op doen. Een druppel ter grote van een rijst korrel. Koeler er weer op en klaar ben je.
Juist. Ik geef de voorkeur aan schoonmaken met wattenstaafjes, ook voor koelstickers (die VEEL dikker zijn dan de laag koelpasta die je d'r op gaat smeren). Neem hier RUIM de tijd voor en zorg dat het processor en koelblok BLINKEND schoon zijn. Geef je proc ook ff vijf minuten voor je verdergaat om eventuele druppeltjes die ergens tussengelopen zijn te laten verdampen.

Vervolgens dus die koelpasta - ik vind zo'n rijstkorrel nog aan de ruime kant :P er zit genoeg op als je het met een bankpasje oid (ook eerst schoonmaken & ontvetten, het kan allemaal niet schoon genoeg zijn) uitsmeert en er de core net niet/wel doorheen kan zien. Da's knap dun, dus, en dat is de bedoeling.

En verder lijkt dit me een goeie beschrijving van die koelsticker, dus.
code:
1
2
3
4
5
|----------|
|  ____    |
|  |___|   |
|       |
|----------|

Tenzij je koelprut in huis hebt en de hele operatie nu gaat uitvoeren, zal je je pc verder uit moeten laten, want je mag deze stickers ONDER GEEN BEDING hergebruiken.

Wat is de richting van die fans, trouwens? Blazen ze lucht op het blok, of ervanaf? Als ze elkaar tegenwerken (lucht naar mekaar toeblazen, zeg maar) kunnen ze natuurlijk contraproductief worden. Ik zou die tweede (kleine) fan er eerst maar eens aflaten. Verder maakt het uit of er genoeg verse lucht in de kast wordt gelaten, of dat het hele zooitje lekker warme lucht staat te recyclen. Over luchtcirculatie kan je hier een hoop leuke discussies vinden, en kijk ook eens rond in DOC...

80 graden, phew :{ veel succes.
Op maandag 15 juli 2002 02:18 schreef hypernatic het volgende:
dit is de koeler die ik gebruik trouwens

http://www.neolec.de/neolec/de/index_blackmagic_b_uk.html

wat vinden jullie ervan?
Zonder meer de eerste koeler ooit met een driverpagina :D

Ziet er OK uit, niet bijzonder, maar zou 'm toch wel onder de 50 of 55 graden moeten kunnen houwen.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Verwijderd

Topicstarter
moet de GROTE blazer bovenop, wind OP de koeler blazen? of zuigen?

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Op maandag 15 juli 2002 02:24 schreef hypernatic het volgende:
moet de GROTE blazer bovenop, wind OP de koeler blazen? of zuigen?
Meestal blazen ze lucht op de koeler. Mijn Alpha 8045 hoort het ervanaf te zuigen. Maar dat is hier allemaal eerder besproken - zoeken dus naar "zuigen of blazen" (of suck or blow, die grap wordt in de meeste topics over luchtkoeling gemaakt :P).

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Verwijderd

Ja, ik doe het meestal met een spateltje (zat bij AS adhesive). Werkt goed. En idd, hoe minder paste hoe beter (want vergeleken met koper isoleerd het nog steeds!)
Case fans zijn belangrijk, maar met 80 graden ligt het in eerste instantie natuurlijk never nooit aan je airflow (wat overigens niet inhoud dat casefans niet werken, maar het probleem ligt nu dus even duidelijk bij de koeler). Met een case temp van boven de 30 graden is een case fan (of meer, iig 2) wel handig.

Verwijderd

Topicstarter
dit is hoe ik het er nu heb uitzien

Afbeeldingslocatie: http://www.hypernatic.net/~herps/koelers.gif

links laat de koelers zien (het koelblok met blazertjes/zuigertjes)

rechts zie je de socket A op het moederbord...
die je dat "vierkant in het vierkant"? Dat is dus waar niets zit... geen pinnetjes dus.... daar zit een soort ijzerdraadje met een oranje iets eromheen... het ziet er uit als dat krulletje helemaal rechts op het plaatje... zou dat de temp meter zijn....?

Moet de temp niet tussen de CPU en koelblok gemeten worden?, en dus niet ONDER de CPU??

Zo'n LCD temp metertje... moet ik daar nog een hoop software voor installeren? Hoe sluit ik dat aan? Op de koelpasta leggen, koeler erop en klaar is ik?

het is overigens nog steeds in no-time (5-10min) in de CPU 80-82 graden...

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-08 09:58

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

ik heb gewoon een 120x120mm fan in de achterkant van mijn kanst zitten schroefen (nadat ik met de Dremel er een gat had in gemaakt), temperatuur in de kast daalde meteen 10 graden. En de cpu is ook meteen wat kouder.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Verwijderd

Topicstarter
alleen 1 probleem... het is een 2U kast zoals je hebt kunnen lezen, dus dat past allemaal niet....

kan iemand iets met het bovenstaande plaatje?

welke is beter denken jullie?
[Venezia] http://www.neolec.de/neolec/de/index_venezia_tb_uk.html
of
[BlackMagic]http://www.neolec.de/neolec/de/index_blackmagic_b_uk.html

• Francis
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06-2025

Francis

Kawa Versys 1000

Ik zou de cpu fan laten blazen en dan kijken wat je temps zijn, dus zonder de 40x40 fan erop.
Koelprut helpt maar verwacht geen wonderen, verschil is meestaal maar paar graadjes.Verder snap ik niet echt waarom je een xp1800 in een 2u case stopt....

Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.

• Dionysus007281
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-07 17:03

Dionysus007281

Spank my monkey!

Een goeie koeler doet echt wonderen, ik gebruik de HHC-001 van Coolermaster. Wel lawaaierig, maar temp zakte direct 30 graden i.v.m. vorige cheapass dingetje.

Dual Opteron 248 Nu met Asus X800XT PE @ X850XT PE Server.

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 19:00
|:( Je fan laten zuigen is altijd een bad idea met een cpu cooler. Je kan beter blazen, schaf een Thermaltake Vulcano 7+ aan ! 6000 rpm moet dat ding minstens op 50 graden houden ! :)

dikzak

Verwijderd

Op maandag 15 juli 2002 13:29 schreef MightyRaven het volgende:
Ik zou de cpu fan laten blazen en dan kijken wat je temps zijn, dus zonder de 40x40 fan erop.
Koelprut helpt maar verwacht geen wonderen, verschil is meestaal maar paar graadjes.Verder snap ik niet echt waarom je een xp1800 in een 2u case stopt....
Koelprut helpt dus wel. En AS3 ipv van gewone helpt ook (bij mij toch 3 a 4 graden vergeleken met gewone pasta). Als je geen koelprut gebruikt zit daar lucht en dat wil je niet. Overigens zegt dat niet dat het niet zou kunnen zonder prut. Ik heb systemen gezien zonder..maar die hadden wel hoge temps.
Op maandag 15 juli 2002 14:44 schreef Chello200 het volgende:
|:( Je fan laten zuigen is altijd een bad idea met een cpu cooler. Je kan beter blazen, schaf een Thermaltake Vulcano 7+ aan ! 6000 rpm moet dat ding minstens op 50 graden houden ! :)
Onzin. Hoe kom je aan die wijsheid? Blazen of zuigen maakt weinig uit. Bij m'n Alpha raden ze zuigen aan. Als ik hem laat blazen is hij 1 graad warmer. Duz..het maakt bijna niks uit.
Het is een 2U kast.. Tis nog maar de vraag of een V7 daar wel in past. Plus dat die dingen een tering herrie maken en dan niet eens zo goed koelen voor al die herrie die zo maken.

Verder heb ik het idee dat de koeler er af geweest is en er weer op. Dat icm met die sticker is niet goed. De koeler verkeerd om geeft ook zulke temps.
Dus, niet meer aanzetten met die sticker er op of je moet het leuk vinden als je proc doorfikt. 80 graden is echt te veel. Stel dat je tempsensor te weinig aangeeft? En dan? AMD zegt 90 graden, dat zou ik maar even onthouden voor je hem weer aanzet.
En idd een 1800+ in een 2u kast roept vragen op.

• Carnivorous1
  • Laatst online: 21-01-2025
De koeler die je hebt wordt bij de zaak waar ik werk niet aangeraden voor processoren boven de 1500 MHz, en die daaronder worden met het onding al behoorlijk warm. Wat ik je zou adviseren is een Coolermaster DP5-7H53 koeler, die is niet al te duur, lekker plat, stil, en in combinatie met arctic silver zeker goed genoeg voor je 1800+

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:54
Op maandag 15 juli 2002 01:40 schreef hypernatic het volgende:
heeft iemand misschien een plaatje van een XP met koelpasta?
Hier een paar plaatjes van de Artic Silver site. Het is wel een Celeron, maar het idee is hetzelfde :)

Zo breng je een kloddertje aan:

Afbeeldingslocatie: http://www.arcticsilver.com/images/as2glob.jpg

En zo verdeel je het:

Afbeeldingslocatie: http://www.arcticsilver.com/images/as2spread.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.arcticsilver.com/images/as2closeup.jpg

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een andere koeler gehaald... een Silver Mountain 2 van Akasa...

Hij is nu (idle) op +- 55 graden... (gemeten TUSSEN koeler en CPU in....)

Is dit goed?

Deze heb ik nu geloof ik
http://www.akasa.com.tw/akasa/coolers/icicle238/icicle238.html

Maar alleen een probleem... Deze is TE GROOT...
Nu zat ik zelf te denken hem te ruilen voor:
http://www.akasa.com.tw/akasa/coolers/ak350/ak350.htm

is dat wat?

Verwijderd

Topicstarter
andere koelers hadden ze dus niet meer bij de regenboog :(

dan maar ruilen voor een venezia

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Op maandag 15 juli 2002 20:47 schreef hypernatic het volgende:
Hij is nu (idle) op +- 55 graden... (gemeten TUSSEN koeler en CPU in....)
Volgens mij kan je beter niks (dus ook geen sensoren) tussen koeler en CPU in stoppen. En haal je nou dagelijks een andere koeler of zo :?

Verwijderd

Topicstarter
ja... is dat niet de nieuwe trend dan? haha

hoezo geen censors?

Verwijderd

ga in Alaska wonen

Verwijderd

Topicstarter
ok... heb na nog eens een hoop gelezen te hebben de koelers omgezet...
de grote OP de cpu blaast, de kleine zuigt en blaast het uit de kast...

idle wordt ie nu nog zo'n 63-65 graden
met 90-100% cpu usage zo'n 73-75....

Nog steeds niet keej?

klopt het overigens dat van de XP het wel eens voor komt dat de ene CPU heel heet wordt, en de andere weer niet...? dat had ik ergens gelezen.... (ik bedoel dus, zelfde merk, zelfde type, etc etc... dus de ene 1800+ wordt 40graden, de ander 60)

als ik overigens de kap eraf haal (zodat er genoeg lucht bij kan) dan daalt de temp van 73/75 naar 47!!!
Zou dit soms kunnen omdat tussen de fan van de koeler en de kap maar (minder dan) 1cm zit? (deze van BLAAST in de cpu)

• raphidae
  • Laatst online: 06-01-2025

raphidae

...antichrist...

Op maandag 15 juli 2002 02:02 schreef Fewture het volgende:

Wat je moet doen: Witte troep (net kauwgom) er af halen met wasbenzine (niet er af krabben dus he).
Eeeeh, wasbenzine? Das lekkere vette troep die je NIET op je core wil hebben. Ga je raam maar eens wassen met wasbenzine.

Ik zou gewoon alcohol gebruiken (90% van de apotheek), de meeste andere troep laat een laagje achter bij het opdrogen dat slecht warmte doorlaat.

Every morning is the dawn of a new error.

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-08 17:51
Op woensdag 17 juli 2002 13:55 schreef hypernatic het volgende:
als ik overigens de kap eraf haal (zodat er genoeg lucht bij kan) dan daalt de temp van 73/75 naar 47!!!
Zou dit soms kunnen omdat tussen de fan van de koeler en de kap maar (minder dan) 1cm zit? (deze van BLAAST in de cpu)
uuh, ja, dan zou ik de fans aan de zijkanten van het koelblok zetten.

En vertel eens wat je voor de rest aan koeling in je 2U kast hebt? (casefans ed.)

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 17 juli 2002 15:32 schreef Wirf het volgende:

[..]
uuh, ja, dan zou ik de fans aan de zijkanten van het koelblok zetten.
heb ik toch ook... lees mijn vorige posts dan...

de rest van de koelers?? ehm een 8x8 casefan die lucht BLAAST in de kast, en de CPU koelers... thats about it...

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-08 17:51
Op woensdag 17 juli 2002 15:50 schreef hypernatic het volgende:
de rest van de koelers?? ehm een 8x8 casefan die lucht BLAAST in de kast, en de CPU koelers... thats about it...
Das niet veel voor een 2U kast, ikzelf heb 1U kasten in elkaar gezet met 8 fan's + nog een cpu fan en dat was de standaard configuratie.

Ik snap ook niet dat jij er zo weinig hebt, rackmount kasten worden gemaakt voor servers, en moeten betrouwbaar zijn en worden dus meestal helemaal vol gepropt met fans. Het maakt voor rackmount kasten ook niet uit hoeveel lawaai ze maken, want je stopt ze toch in een kast, ergens in een serverroom waar bijna niemand komt (als het goed is ;) )

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:39

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Idle 55 graden?? Whahahahah....
Heb hier een Zalman 6000Cu. Idle 36 graden, stressed 52. Lager dan jouw idle temp. Ik zou toch eens kijken naar een goede koeler en veel luchtflow in je kast. Die 55 moet veel beter kunnen hoor.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 17 juli 2002 17:41 schreef Microkid het volgende:
Die 55 moet veel beter kunnen hoor.
dat vind ik dus ook!! :D

Verwijderd

Op woensdag 17 juli 2002 17:41 schreef Microkid het volgende:
Idle 55 graden?? Whahahahah....
Heb hier een Zalman 6000Cu. Idle 36 graden, stressed 52. Lager dan jouw idle temp. Ik zou toch eens kijken naar een goede koeler en veel luchtflow in je kast. Die 55 moet veel beter kunnen hoor.
Ik heb dezelfde CPU koeler, maar haal met mijn XP2100+ 55c idle. Ik neem aan dat je de fan wel op zijn max heb gezet dan. Bij mij draait die op silence mode, en heb op de core Arctic Silver III zitten.

Verwijderd

1 cm tussen kast en koeler is veeeel te weinig. je ziet ook wel dat het wel goed gaat als je je kast open hebt staan.
kan je misschien je kast boven op zetten en er een mooi gaatje in dremelen zodat de fan voldoende lucht kan aanzuigen.
47 graden kan er namenlijk redelijk mee door.

Verwijderd

Ik heb een epox mobo, die zijn gekend voor exacte temps en dus meestal hogere dan bij anderen, er zit een 1800xp in
idle draait deze op 35° en on load 39° met een volcano 7+ en 1 fan intake (120mm) en 2 out (80mm)
Wat je eens moet controleren is hoe hoog het voltage voor cpu staat in de bios, als je niet overklokt heb je voor een xp genoeg met 1.45 - 1.5 bij mij stond deze standaard van mobo op 1.8V wat heel wat schilt in temp :)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 17 juli 2002 23:58 schreef Gordijnstok het volgende:

[..]

...Ik neem aan dat je de fan wel op zijn max heb gezet dan. ...
Hoe zet je een fan dan op MAX??? Ik bedoel... hij draait toch als je hem inplugt?? hoe max dan?

• debeer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-07 14:32
Op mijn asus a7v333 kan ik hem niet onder de 1.7 volt zetten
Mischien als er weer een nieuw bios komt?
Nu idle 62 C idle stressed tussen 70-76 C

debeerzietzevliegen.nl

Verwijderd

Topicstarter
damn!!

effe "op" die ene 8x8 case koeler (blaas -in) NOG 2 gezet totaal 3)... vette windmachine, maar okay...

bij >90% CPU usage wel mooi <62 graden...
case temp: 30
morgen effe wat MEER koelers halen - heheh

gaten boren aan de achterkant en dan 3x 4x4 koelers plaatsen die de lucht UIT de kast zuigen is wel een goed idee heh?

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 18 juli 2002 00:53 schreef Tuy het volgende:
Wat je eens moet controleren is hoe hoog het voltage voor cpu staat in de bios, als je niet overklokt heb je voor een xp genoeg met 1.45 - 1.5 bij mij stond deze standaard van mobo op 1.8V wat heel wat schilt in temp :)
1.75 en lager krijg ik hem niet... :S

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:39

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Op donderdag 18 juli 2002 00:58 schreef hypernatic het volgende:

[..]

Hoe zet je een fan dan op MAX??? Ik bedoel... hij draait toch als je hem inplugt?? hoe max dan?
Bij de Zalman koelers krijg je een fan met rmp regeling. Cool klein kastje met draaiknop waarmee je het toerental van de je fan kan instellen. Kan je ook los kopen, ding heet Fanmate1 geloof ik.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Op donderdag 18 juli 2002 10:10 schreef Microkid het volgende:
Bij de Zalman koelers krijg je een fan met rmp regeling. Cool klein kastje met draaiknop waarmee je het toerental van de je fan kan instellen. Kan je ook los kopen, ding heet Fanmate1 geloof ik.
Juist ;) En ik heb hem dus op silence stand staan (1400rpm) en kan me niet voorstellen dat hij op silence stand zo'n grote koeling heeft, zelfs niet met die 12cm fan van hem :)

Verwijderd

Op woensdag 17 juli 2002 15:22 schreef raphidae het volgende:

[..]

Eeeeh, wasbenzine? Das lekkere vette troep die je NIET op je core wil hebben. Ga je raam maar eens wassen met wasbenzine.

Ik zou gewoon alcohol gebruiken (90% van de apotheek), de meeste andere troep laat een laagje achter bij het opdrogen dat slecht warmte doorlaat.
Je bent in de war met terpentine kerel...

• Enforcer
  • Niet online
Heb mun core schoongemaakt met terpetine .. geen probleem met temp hoor.. idle 38 .. stressed 48 .. AXP 1800+ @ 1533

Verwijderd

Op zaterdag 20 juli 2002 18:26 schreef Enforcer het volgende:
Heb mun core schoongemaakt met terpetine .. geen probleem met temp hoor.. idle 38 .. stressed 48 .. AXP 1800+ @ 1533
Ja, het maakt ook eigenlijk geen f*ck uit. Wat er achter blijft is zo weinig..

• Enforcer
  • Niet online
Ut maakt dus niet uit waar je ut mee schoonmaakt... als je ut maar schoonmaakt :)

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 21 juli 2002 21:26 schreef Enforcer het volgende:
Ut maakt dus niet uit waar je ut mee schoonmaakt... als je ut maar schoonmaakt :)
cola? :D
Pagina: 1