Asus en temperaturen

Pagina: 1
Acties:

• -TheNose-
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-07 09:04
Klopt het dat asus de temps altijd hoger uitleest dan ze in werkelijkheid zijn? Via de search heb ik deze opmerking vaker langs zien komen, maar zijn hier ook harde bewijzen voor?

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

Je bedoelt vast het programma AsusProbe.
Het is mij onbekend of asus dat soort afwijkingen expres doet omdat de sensor niet direct op de proc zit ofzo.
Ik ga gewoon uit van de temperaturen die in mn bios staan, deze zijn het zelfde als MBM bij mij geven.
Dat AsusProbe proggie heeft wel meer afwijkingen zoals van die rare voltage pieken enzo.
Ik vind het troep.

• -TheNose-
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-07 09:04
Nee ik bedoel dus ook de meting in de bios, dus dat asus de sensoren anders plaatst of andere sensoren gebruikt of zo... :?

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

Hoe weet je dan dat ze afwijken?
Als je op een ander punt meet zal je idd op een andere temp uitkomen.

Verwijderd

Ja, dat klopt, de temperaturen worden hoger aangegeven. Asus voert een correctie uit, om de "goede" temperatuur te krijgen. Een socket-thermometer geeft bijna altijd 5-10 graden te laag aan, dus daarom doet Asus 7-8 graden op de gemeten temperatuur.

Het bewijs hiervoor werd geleverd op de a7a133. (NIET de a7v133.) Daar had Asus een 'foutje' gemaakt door er per ongeluk 17 graden op te doen in het eerste BIOS. Als er 45 werd gemeten voor een Athlon 1400 (heel normaal), dan gaf dat bord 62 aan, en met een later BIOS 52 graden. 10 graden daling kan natuurlijk niet met een BIOS flash, en Asus gaf toe dat zij de temperatuur hoger aangeven om de temperatuur van de processor*kern* weer te geven, en niet van de *socket*.

Lees dit (Duits):
http://www.asuscom.de/support/techmain/FAQ/mobo_cpu/faq100_cooling.htm

Dit staat ook ergens op de Amerikaanse site, maar ik weet niet waar :P

Quote:
"Die Temperatur wird höher ausgelesen als bei anderen Mainboards, um zum einen den Benutzern einen vorsichtigeren Umgang mit der CPU nahe zulegen und des weiteren wird bei vielen anderen Mainboards die angenommene Oberflächentemperatur und nicht die angenommene Kerntemperatur ausgegeben. Die Oberflächentemperatur einer CPU ist generell geringer als die Kerntemperatur."

• EelcoB
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:54
Idd, ik ben sinds een paar dagen van een Asus A7M266, naar een Gigabyte 7VXRP overgestapt, en mn cpu temperaturen liggen nu 10 graden lager dan met het asus board
Pagina: 1