Toon posts:

CPU door gefikt mobo ook stuk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Tja mijn CPUtje was door gefikt door kortsluiting :( krijg gelukkig een nieuwe :).
Maar nu had ik een vraag of mijn mobo ook stuk is want er was kort sluiting.

Mijn geheugen en de andere hardware werkte nog perfect maar mobo durf ik niet te testen bang dat ik nog een cpu stuk zal maken :).

De mobo zelf ziet er nog goed uit maar stink wel nog door de gebrande cpu. De socket was wel een beetje zwart zo dit heb ik nu schoon kunnen vegen met me vinger. Voor de rest is alles ziet alles er nog perfect uit dus geen brand plekken gelukkig.

Verwijderd

Als het aan de CPU lag dat ie doorbrandde (dus als er kortsluiting ontstond in de CPU), zal er zeer waarschijnlijk geen schade zijn aan het moederbord, want de verbindingen in de CPU zijn veel kleiner dan in het moederbord, dus daar ontwikkeld zich de meeste warmte, het moederbord heeft dan waarschijnlijk niet de kans om door te branden (tenminste, dat lijkt me dan een logische redenering).

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de CPU kapot is gegaan als gevolg van een defect moederbord, dan moet je dus zeker niet gaan proberen om dat voor de tweede keer te doen...

Ik denk dat het het eerste is, maar zeker weten doe ik dat niet. Als je een nieuwe CPU in de buurt koopt, laat hem er dan in de winkel inzetten, als ie dan weer doorbrandt is het niet jouw schuld...

• TheKeeper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-08-2025

TheKeeper

In 2 words: NO!

Met krotsluiting altijd voorzichtig zijn. Doordat het ene dus niet meer werkt zal er meer stroom door het andere gaan en is de kans op doorbranden groter, terwijl ie dat nu misschien nog niet is.

• DjGeRo
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Zal het waarschijnlijk nog gewoon doen had ik altijd met p1's die gaar waren

Hij zal hem in ieder geval niet slopen

• DjGeRo
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Op zondag 14 juli 2002 23:58 schreef TheKeeper het volgende:
Met krotsluiting altijd voorzichtig zijn. Doordat het ene dus niet meer werkt zal er meer stroom door het andere gaan en is de kans op doorbranden groter, terwijl ie dat nu misschien nog niet is.
Dat bedoel ik :)

Als je hem opstart en hij doet niks is die gaar.

Gelijk uitzetten dus

is er niks aan de hand ben je een stap verder...

Doet die het wel dan heb je geluk *D

Verwijderd

Op zondag 14 juli 2002 23:58 schreef TheKeeper het volgende:
Misschien bedoel je het anders, maar wat je hier neerzet is eigenlijk onzin. Als je CPU doorbrandt, dus als de 'draadjes' in de CPU 'verbranden/verdampen', loopt er helemaal geen stroom meer. Immers, de stroomkring is dan niet meer gesloten.

• Dreamer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-06 12:47

Dreamer

Foutje

als je mobo het niet meer doet betekent dat meteen niks meer stroom krijgt (al het stroom van alle hardware loopt via het moederbord dus kan je het zonder problemen aanzetten.)

ben nie verantwoordelijk ;)

specs | specs server
je beste vriend is niet de vriend waar je het meeste over praat,
maar de vriend waar je het meeste aan denkt

Verwijderd

Topicstarter
Kep er stroom opgezet op de mobo natuurlijk toen aangezet en pruttel de pruttel het werkt, het start nog op alleen krijg piepjes dat er geen proc aanwezig is :)
Pagina: 1