Toon posts:

Mysql laat geen users toe

Pagina: 1
Acties:
  • 205 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mysql draaien en met root kan ik inloggen database aanmaken etc.
Nu heb ik een gebruiker gemaakt. Met wachtwoord. Log ik in met gebruik wachtwoord. werkt niet.. zonder wachtwoord. kom er prima in.. Nu heb ik daarnaast het probleem dat als ik een database toewijs aan een user. hij dan ook niet gezien wordt.

Dus probleem is:
- User met alleen van behulp van wachtwoord in te laten loggen.
- User alleen z'n eige database te laten te zien inplaats van niks.

ik weet niet of dit komt door linux of gewoon door mysql zelf. ik draai het onder Linux Redhat 7.2

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Dit is een specifiek MySQL-probleem, niet zozeer een probleem van je host-OS.

Post maar eens de output van:
sh-2.05a$ mysql
mysql> use mysql;
mysql> select * from db;
...
mysql> select * from user;
...

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Verwijderd

ik heb hetzelfde probleem. Ik kwam er ook achter dat je de users rechten moet geven tot het creeeren, modificeren enz voordat die users er toegang toe krijgen

Mischien wel leuk voor jou: bij mij werkt het ook nog steeds niet :-(

Verwijderd

Topicstarter
Ik doe dit allemaal met phpmyadmin

als ik in mijn shell invoer: mysql krijg ik access denied voor user root@localhost use password no

gebruik ik wachtwoord zelfde als hierboven alleen dan met password yes en met het verhaal dat er geen database die heet zoals mijn password is.

Ik heb vanalles geprobeert. verschillende rechten. dit dat sus en zo.. maar allemaal zonder de goeie en juiste reactie die ik wil hebben

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-08 18:24

ripexx

bibs

inloggen als volgt in de commandline:

/>mysql -u username -p
Dan wordt vanzelf om je pass gevraagd en kun je inloggen via localhost, probeer anders een man mysql

buit is binnen sukkel

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Op zondag 14 juli 2002 23:53 schreef Flyer17 het volgende:
gebruik ik wachtwoord zelfde als hierboven alleen dan met password yes en met het verhaal dat er geen database die heet zoals mijn password is.
Ah. Je maakt de fout door het password als zogenaamde 'subparameter' bij -p op te geven. Maar passwords, als je die per sé op wilt geven op de command line (NIET doen als dat niet nodig is), moet je aan de -p vastplakken. mysql -u joesert -ppassword. Op die manier. Wat er achter komt, ziet ie dan (idd) als database, die er dan niet is. Foutmelding klopt dus wel. Dus als je het echt niet hoeft te doen, geef dan geen password op de commandline en wacht op de prompt.

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Verwijderd

Topicstarter
naja iedergeval als root kom ik d'r nu wel in.. maar goed daar houdt het dan ook meteen wee mee op.. Kan als root uiteraard wel alles zien. maar that's it. alle andere users hebben complete pech.. lijkt wel.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu een account aangemaakt: casper
die heb ik toegangs rechten gegeven tot database: casper
ik heb een wachtwoord gegeven: bijv. casper

ik login ik geef op: login: casper
passwd: casper
ik mag er niet in
ik doe bij login: casper
bij passwd: / <-- niks
en ik ben er in.
Ik zie dan wel staan dat er geen database is die ik mag gebruiken en of mag beheren met die account.,

• Scharnout
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 12:41

Scharnout

Meuk

Probeer eens te zoeken op het commanda grant en maak daar je user mee aan:
code:
1
2
GRANT ALL PRIVILEGES ON UserDatabase.* TO user@localhost
IDENTIFIED BY "password" WITH GRANT OPTION;

en als je users ook vanaf andere computers contact willen moet je voor localhost "%" invullen.

Als je zo je user aanmaakt, werkt het perfect. Gisteren nog gedaan op mijn Debian-machine.

Edit:
oh ja, Je moet ook de optie "skip networking" op Linux-machines even uit de my.cnf sleutelen als je vanaf andere computers wil werken.

En standaard heeft iedereen zonder wachtwoord toegang tot mysql, maar niet tot de databases.

And Bob's your uncle ...

• DRvDijk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-02 15:52
1/ Je maakt een user
code:
1
2
INSERT INTO user VALUES ("%", "username", password("password"), 
"N", "N", "N", "N", "N", "N", "N", "N", "N", "N", "N", "N", "N", "N");

2/ Je frot de goeie rechten voor die user in de db-tabel (kweet ff niet hoe dat eruit ziet..)

3/ Je quit MySQL en voert in
code:
1
mysqladmin -h host -u root -p restart

4/ Je voert het root-password in, en de mysqld wordt herstart

5/ Je logt in met de user die je net gemaakt hebt..

Sim-pel ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 15 juli 2002 10:19 schreef elviver het volgende:
1/ Je maakt een user
code:
1
2
INSERT INTO user VALUES ("%", "username", password("password"), 
"N", "N", "N", "N", "N", "N", "N", "N", "N", "N", "N", "N", "N", "N");

2/ Je frot de goeie rechten voor die user in de db-tabel (kweet ff niet hoe dat eruit ziet..)

3/ Je quit MySQL en voert in
code:
1
mysqladmin -h host -u root -p restart

4/ Je voert het root-password in, en de mysqld wordt herstart

5/ Je logt in met de user die je net gemaakt hebt..

Sim-pel ;)
Ik heb het geprobeert maar ik krijg: ERROR 1046: No Database Selected

• DRvDijk
Wha! use!

Verwijderd

Op maandag 15 juli 2002 11:40 schreef Flyer17 het volgende:

[..]

Ik heb het geprobeert maar ik krijg: ERROR 1046: No Database Selected
Stap 0: `use mysql`
Daarna de andere stappen

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 15 juli 2002 14:40 schreef Hieronymus het volgende:

[..]

Stap 0: `use mysql`
Daarna de andere stappen
nu heb ik dit alles gedaan.. En user is goed in mysql neer gekomen.. Maar goed ondanks alles. mag hij niet inloggen.. Dus ik denk om te testen ik geef de user alle rechten die te krijgen zijn dus 2de root account zeg maar. Nop ook nu kan hij niet inloggen. Only root heeft access op de server.

Verwijderd

Op maandag 15 juli 2002 16:29 schreef Flyer17 het volgende:

[..]

nu heb ik dit alles gedaan.. En user is goed in mysql neer gekomen.. Maar goed ondanks alles. mag hij niet inloggen.. Dus ik denk om te testen ik geef de user alle rechten die te krijgen zijn dus 2de root account zeg maar. Nop ook nu kan hij niet inloggen. Only root heeft access op de server.
Ik neem aan dat je bedoelt dat je alles op 'Y' hebt gezet ;) Niet op 'N' zoals een van de posters had neergezet.
Je moet meestal 2 users aanmaken, een voor server % (wildcard), en een voor localhost. Probeer ze allebei toe te voegen.

• DRvDijk
Dingen bij het invoegen van users:
code:
1
2
3
4
Host: % betekent overal vandaan
Rights: Y    probeer maal allemaal (14x) Y in te vullen om te testen)
Password: password("echte_wachtwoord")
         MySQL maakt met de functie password() het originele wachtwoord versleuteld

En: Vergeen die mysqld niet te restarten!

Verwijderd

Op maandag 15 juli 2002 18:49 schreef elviver het volgende:
Dingen bij het invoegen van users:
code:
1
Host: % betekent overal vandaan
BIjna goed: % = overal vandaan behalve localhost... Althans, ik moet hier altijd zowel een user@% en een user@localhost maken, om het goed te laten werken.

Verwijderd

Topicstarter
raar maar waar. Op localhost deedt hij het niet maar op m'n domain deedt hij het wel. dus alles werkt nu. Maar hoe zit dat dan met localhost? kan ik dat nu gewoon delete. Mijn domain is localhost dus

• DRvDijk
Op maandag 15 juli 2002 19:05 schreef Hieronymus het volgende:

[..]

BIjna goed: % = overal vandaan behalve localhost... Althans, ik moet hier altijd zowel een user@% en een user@localhost maken, om het goed te laten werken.
Humz wazig.. Ik heb er geen localhost meer instaan, dus alleen maar een % voor een bepaalde user, en ik kan overal vandaan connecten, including localhost! :?

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-08 16:30

Apache

amateur software devver

Op dinsdag 16 juli 2002 13:56 schreef elviver het volgende:

[..]

Humz wazig.. Ik heb er geen localhost meer instaan, dus alleen maar een % voor een bepaalde user, en ik kan overal vandaan connecten, including localhost! :?
das logisch, % is nl van overal, niet veilig dus.

Trouwens in phpmyadmin zit ook een handige optie om users mee aan te maken / rechten uit te delen.

If it ain't broken it doesn't have enough features

Verwijderd

Topicstarter
dat weet ik. daarmee deedt ik het ook.. nu ook en nu kan de user gewoon z'n werk doen. maar toch irritant dat juist % het niet werkt enzo.. Want nu moet ik het op de domain plaatsen zonder dat www. en nu kan dat gedeelte alleen niet als m'n domain functieneren omdat port 80 geblockt is/was.

• active2
  • Laatst online: 17-07 21:56

active2

Google is your friend

Het is voldoende om het volgende commando in mysql in te tikken.
code:
1
mysql> FLUSH PRIVILEGES;

En verder RTFM !!! <-- dit staat namelijk erg duidelijk in de manual van mysql.

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

Pagina: 1