Toon posts:

Waarschuwin Memory Setup

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren heb ik een vreemd probleem opgelost op m'n (grote) broer's 2e computer. Sinds kort liepen alle spellen na enkele minuten vast.
Na lang zoeken, bleek dat opeens de mem settings niet meer klopten. t'Is een ASUS P5A met K6-2/450 Award bios. Maar dat doet er niet toe.

Als je de standaard insteellingen hebt, Bios of Setup, staat de timning op "By SPD".
SPD is een chipje op het 168pins geheugen dat de snelheid aangeeft.

Dit was PC-100 geheugen en zou normaal op3-3-3 staan. Stond het vroeger ook altijd. Nu heb ik eigenlijk hetzelfde geheugen, bord en bios. Bij mij staat het altijd op SPD(333)
(of manual 3-4-3. K6-2/500, bord heeft wat meer tijd nodig..)

Was bij zijn bord dus opeens op 3-2-2. DAT werkt dus niet, kan alleen met pc-133+ geheugen.
T'Is maar dat je't weet. Automatische Default setup KAN dus soms fout gaan...:(

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:53

Dark

who tweaked the light?

Dat is ook de reden waarom je bij problemen altijd voor BIOS Defaults(FailSafe) moet kiezen neb niet voor Setup Defaults(Optimal)

In Failsafe mode staan de timings meestal op z'n traagst, en vaak gaat het voltage een puntje omhoog en de clock een puntje omlaag ook...

Verwijderd

Topicstarter
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 13 oktober 2000 10:42 schreef Dark het volgende:
Dat is ook de reden waarom je bij problemen altijd voor BIOS Defaults(FailSafe) moet kiezen neb niet voor Setup Defaults(Optimal)[/quote]*SNOTTER* DAt bedoelde ik nou juist.. dat ging OOK FOUT !!!!weeeeehhhhhh
Dat SPD chippie zit te liegen !!!!!!
snaput noues..
:*