Toon posts:

Linux met 6 netwerkkaarten ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand of het mogelijk is om Redhat Linux 7.3 te laten functioneren met 6 netwerkkaarten in een enkel systeem ? Ik heb wel eens gekeken voor 4 kaarten maar dat wilde op de een of andere manier niet functioneren.

Zou wellicht iets met IRQ's ofzo in de bios te maken kunnen hebben maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat dat niet functioneerd ??

Voor de rest komt er niets in het systeem behalve een disk en videokaart natuurlijk.

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

6 3com kaartjes gaan echt wel lukken hoor :)

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Zou moeten werken... eth5 lolz

Doe het alleen niet met ISA, je raakt geheid door je IRQ's. PCI kan IRQ sharing gebruiken... Maar ook daar kleven nadelen aan. Doe het iig met merkkaarten, 3coms of zo.

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Topicstarter
Ik had 6x Allied Telesyn (PCI) willen gebruiken. Die dingen zijn voorzien van een RealTek ondersteunende chipset en worden dus ook keurig default ondersteund.

Maar de BIOS ondersteund het dus en Linux ziet ze als eth0 - eth5 ??

Ook geen problemen met Redhat Linux 7.3 ? Anders heb ik best de optie om te schakelen naar een BSD variant maar liever niet. Komt me niet zo erg bekend voor namelijk ..

Mocht het qua layout van het mainbaord niet uitkomen ? Zijn er dan nog andere opties om toch 6 aansluitingen te maken ? Je hebt van die kaarten met 4 aansluitingen en misschien wel meer. Of zijn dat alleen maar interne switches ofzo ? Heb ze wel eens gezien maar nooit gebruikt ..

Iemand een idee over mainboards ? default 2 aansluitingen en misschien nog 4 vrij voor pci ?? of wellicht meer .. Wordt een router pc voor een behoorlijk groot netwerk namelijk.

• TweakBoy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-08 18:17

TweakBoy

---

Op zondag 14 juli 2002 22:41 schreef Winegummetje het volgende:
Ik had 6x Allied Telesyn (PCI) willen gebruiken. Die dingen zijn voorzien van een RealTek ondersteunende chipset en worden dus ook keurig default ondersteund.

Maar de BIOS ondersteund het dus en Linux ziet ze als eth0 - eth5 ??

Ook geen problemen met Redhat Linux 7.3 ? Anders heb ik best de optie om te schakelen naar een BSD variant maar liever niet. Komt me niet zo erg bekend voor namelijk ..
Yep, ga nou maar eerst proberen... post maar ff weer wat als je de resultaten hebt..

---

Verwijderd

Topicstarter
Natuurlijk laat ik even weten of het lukt .. Ga er wellicht morgen al aan beginnen. En ik hoop dat ik snel resultaten boek natuurlijk.

Verwijderd

Mocht het qua layout van het mainbaord niet uitkomen ?
Ja. Ik heb op m'n 80486 zo'n kaart (vraag me niet hoe het heet) dat gooi je in 1 ISA slot en die biedt dan 3 ISA slots. 2 winst dus. Of dat er ook voor PCI is, i dunno.

Waarom heb je er btw 6 nodig als ik vragen mag?

Verwijderd

Op zondag 14 juli 2002 23:44 schreef dystopia het volgende:

[..]

Ja. Ik heb op m'n 80486 zo'n kaart (vraag me niet hoe het heet) dat gooi je in 1 ISA slot en die biedt dan 3 ISA slots. 2 winst dus. Of dat er ook voor PCI is, i dunno.

Waarom heb je er btw 6 nodig als ik vragen mag?
Risercard heet zoiets ;)

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
En als het goed is zou de distributie niet zoveel uit moeten maken, alleen in de configuratie misschien.

Het is meer een zaak tussen hardware en kernel(modules).

Expanding the inexpandable

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Er zijn ook PCI-kaarten met 2 nics op 1 kaart.
In een aantal t.net servers gebruiken ze die nu ook geloof ik. Dacht dat ze van Intel zijn.

Vanuit de Linux of Redhat kant hoef je iig geen problemen te verwachten. Eerder vanaf de irq / moederbord kant.

De grote vraag is natuurlijk wat je er mee wil gaan doen ?

Verwijderd

Hier draait een Slackware systeempje met 4 verschillende nics. Geen probleem. 6 zal ook geen probleem zijn als je geen conflicten krijgt in IRQ's etc.

• Brazza
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-08 00:48

Brazza

Byte me!

Wow 6 NIc's vette cluster bouwen ofzo? Of leg je voor elke pc een netwerk aan :P
[edit] Ah groot netwerk. Ben wel benieuwd of het lukt.

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Ik had 6x Allied Telesyn (PCI) willen gebruiken.
...
Wordt een router pc voor een behoorlijk groot netwerk namelijk.
Hmm, eerlijk gezegd zou ik dan niet besparen op de NICs en dus 3COM's of Intels nemen, waar mijn voorkeur uitgaat naar Intel...
Op maandag 15 juli 2002 02:33 schreef janjanjansen het volgende:
Hier draait een Slackware systeempje met 4 verschillende nics. Geen probleem. 6 zal ook geen probleem zijn als je geen conflicten krijgt in IRQ's etc.
IRQ's zouden theoretisch gezien geen probleem mogen zijn bij PCI kaartjes... maar goed, praktijk wil wel eens andere resultaten laten zien ;)

Ik heb zelf trouwens ook 4 NICs onder slackware werkend gehad, geen probleem :) (zitten nu nog "maar" 3 NICs in mijn server ;))

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Met Realtek kan je allerlei interessante problemen verwachten. Ik kan me van een triplecard-setup herinneren dat de definitie van eth0 op een volstrekte nonstandard manier verzorgd moest worden (hoewel dat ook met de 8019 chipset te maken kon hebben, die zal je wel niet meer gebruiken :)).

Volg het advies, schuif er 3Coms of Intels in, en bereid je desalniettemin voor op een dagje documentatie doorspitten.

Maar het kan *vast* wel.
En dat is niet ironisch bedoeld.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Verwijderd

ik gebruik Znyx ZX346Q kaarten met 4ethernet aansluitingen
zie www.znyx.com
met 2 zulke kaarten heb je 8 aansluitingen,heb er zelf momenteel 4 in gebruik

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 09:51
misschien een rare vraag maar waar heb je zoveel netwerkkaarten voor nodig???????

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Op maandag 15 juli 2002 04:31 schreef Renkie het volgende:
misschien een rare vraag maar waar heb je zoveel netwerkkaarten voor nodig???????
ff naar boven scrollen en de post lezen :?

A wise man's life is based around fuck you

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:22

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Het is meer een zaak tussen hardware en kernel(modules).
Lijkt mij ook, ik denk dat je daarom beter in NOS kunt proberen ..

Move NT > NOS

Braaikamer - Smoke&BBQ

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

Wordt een router pc voor een behoorlijk groot netwerk namelijk.
Groot, maar het mag geen geld kosten?
Wil je 5 subnets maken? Dan heb je zeker toch wel 500 pc's in dat netwerk hangen.
Kzou eerder voor een systeem met backbone kiezen en per subnet een router/gateway.

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

Op zondag 14 juli 2002 22:34 schreef Winegummetje het volgende:
Weet iemand of het mogelijk is om Redhat Linux 7.3 te laten functioneren met 6 netwerkkaarten in een enkel systeem ? Ik heb wel eens gekeken voor 4 kaarten maar dat wilde op de een of andere manier niet functioneren.

Zou wellicht iets met IRQ's ofzo in de bios te maken kunnen hebben maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat dat niet functioneerd ??

Voor de rest komt er niets in het systeem behalve een disk en videokaart natuurlijk.
Deze machine heeft d'r nu 7, en dat wordt uitgebreid naar 8, en indien nodig naar 12. IRQ problemen heb ik niet, maar dat hangt van de drivers af hoe ze met IRQ sharing omgaan.

en ja, alle 7 werken ze :)
Pagina: 1