Toon posts:

[XP] 50 Gb: geen FAT32?

Pagina: 1
Acties:
  • 51 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Mijn 200 Gb aan schijfruimte (2x100 in Raid-0) heb ik onder andere in stukken van 50 Gb opgedeeld. Nu wil XP Prof NL deze enkel als NTFS formatteren; FAF32 is geen optie. Natuurlijk kan ik dit later oplossen met Partition Magic, maar hoe komt dit eigenlijk? Een bug in XP?

Wat is verder eigenlijk de maximaal AAN TE RADEN grootte van een FAT32 schijf?

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-03 20:19

_Thanatos_

Ja, en kaal

Ik denk dat XP FAT32 niet betrouwbaar meer vindt op een 50GB partitie... maarja, dat gok ik maar.

日本!🎌

Verwijderd

Op zondag 14 juli 2002 21:18 schreef Cardin het volgende:
Wat is verder eigenlijk de maximaal AAN TE RADEN grootte van een FAT32 schijf?
FAT32 mag tot 2TB 8TB groot worden en das veel meer dan dat je bios aankan (137,4GB).
Natuurlijk hoe groter je FAT partitie hoe inefficienter het gaat gebruik maken van de partitieruimte. Daarvoor hebben we NTFS ma die werkt dan weer slecht op een partitie die kleiner is dan 400mb.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-04 17:37

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Van de MSDN site:
Because FAT32 cluster sizes can be as large as 32 KB, FAT32 has a theoretical ability to address 8-terabyte (TB) volumes. Although Windows 2000 works with existing FAT32 volumes of larger sizes (created in other operating systems), it limits new FAT32 volumes to a maximum of 32 GB. FAT32's higher potential cluster numbers enable it to manage disks more efficiently than FAT12; it can handle up to 128 MB volumes with 512-byte clusters.

Bron: http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/fileio/storage_08aa.asp
32 GB dus.

Voor vraag 2: Zie de MSDN-site
Tip: http://www.microsoft.com/technet/treeview/default.asp?url=/TechNet/prodtechnol/winntas/tips/techrep/filesyst.asp

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Topicstarter
Geweldig bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat ik dan toch maar NTFS ga gebruiken. Stabiliteit is namelijk mijn voornaamste vereiste, al moet dit natuurlijk niet geweldig af doen aan de snelheid.

• AlPha.BeYoNdeR
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-01 21:48
Op zondag 14 juli 2002 21:53 schreef gorgi_19 het volgende:
Van de MSDN site:
[..]

32 GB dus.

Voor vraag 2: Zie de MSDN-site
Tip: http://www.microsoft.com/technet/treeview/default.asp?url=/TechNet/prodtechnol/winntas/tips/techrep/filesyst.asp
Wat een geblaat ik kan zo een 45gb IBM in een Windows 98 pc proppen zonder gelul erom heen hoor :?

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-04 17:37

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Op zondag 14 juli 2002 23:21 schreef AlPha.BeYoNdeR het volgende:

[..]

Wat een geblaat ik kan zo een 45gb IBM in een Windows 98 pc proppen zonder gelul erom heen hoor :?
Ook in één partitie?

edit:

|:( Gorgi haalt weer eens WinXP en Win98 door elkaar.. Lijken ook zo op elkaar.. ;)

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Dim
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-11-2025

Dim

De grootste werkende FAT32 partitie die ik heb kunnen maken was 64GB, op een 80GB Maxtor disk. Hiervoor had ik echter wel de FDisk.exe en Format.com van Windows ME nodig, eerdere versies (dus van Windows 98 SE en lager) werkten niet met die 80GB disk.

My other computer is your windows box.

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:03

Wildfire

Joy to the world!

Ik heb hier een 80gb schijf in één partitie van 80gig. FAT32 dus, werkt lekker.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-03 10:47

EXX

EXtended eXchange

Je kunt met FDISK en FORMAT van Win 98/ME idd FAT32 paritities maken die groter zijn dan 32 GB. Een nadeel van deze paritities is de 32KB clustersize; die veroorzaakt nogal wat slack space. Alleen als je weinig files hebt die heel groot zijn (audio, video) is de 32KB clustersize geen nadeel.

Het is dus niet voor niets dat Win XP vanaf 32 GB NTFS wil.

Overigens is de 8 TB maximum voor FAT32 echt theorie. In de praktijk is zoiets een monster. Reken maar uit: 1 cluster is 32 KB = 32 * 2^10. Dat betekent dus een FAT van (8*2^40)/(32*2^10)*4 = 2^30 = 1 Gigabyte! Dat is onwerkbaar; de FAT moet bv. in het geheel in het RAM geheugen worden gezet.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• SyphOn
  • Laatst online: 01-04 07:48
NTFS vind ik sowieso al veel fijner.

Verwijderd

"Ik haal hier een oude koe uit de sloot."

Ik kan geen partities van 60GB formateren onder FAT32 in win2k. Maar partities maken kan wel tijdens in windows installatie. Hoe groot is de FAT32 limiet in praktijk of ligt dan aan win2k? Wat kan ik er aan doen? Slack size is onbelangrijk voor een DivX-only partitie. Ik wil FAT32, als mijn windows doorcrasht, dan kan ik de harddisk in een andere pc (win98se) steken om gemakkelijker backups te maken.

edit:

Deze topic is dus toch ni oud? De search is handig.

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 30-03 17:04

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Win2K kan ook maar max fat32 partities maken van 32 gig groot.
Zelfde verhaal als met winxp

Ik zou gewoon 2x30 gigers maken als ik jou was.

• Suepahfly
  • Laatst online: 11-03 13:27
een (inmiddels ex) collega hgeeft ooit een 80GB schijf gepartioneerd als een partitie. +/- 70 GB geloof ik.

heeft ie gedaan met Partion magic. Duurde alleen wel een paar uur voor die partitie geformateerd was.

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 30-03 17:04

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Dat kan idd. met partition magic.

Maar een paar uur?
Dan heeft hij zeer waarschijnlijk wat fout gedaan.
Pmagic doet daar normaal hoogstens een minuut over.
misschien bad sector test aanstaan. dat vreet tijd.

Verwijderd

een simpele bootdisk met fdisk/format doet wonderen om even een fat32 partitie va 32GB+ aan te maken die Win2000/XP wel moeiteloos zal accepteren

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Inderdaad. Win2K/XP diens FAT mount driver wil niet verder dan 32GB. Maar wanneer je in een ouderwetse DOS venster met fdisk aan de slag gaat voordat je 2K/XP gaat installeren, kun je partitioneren wat je wil (tot 8TB natuurlijk) :)

• Ace
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-02 17:00

Ace

Happy Happy Joy Joy

En de reden om voor FAT32 te kiezen is .... ?

Je ziet graag je complete partitie verdwijnen door een corrupte FAT ofzo :?

Verwijderd

Op zaterdag 20 juli 2002 00:32 schreef keldon het volgende:
En de reden om voor FAT32 te kiezen is .... ?
zie FAQ [url="http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/5#5"]hier dus [/url]
Als ie em bij crash in een win98 systeem gaat steken zal de ntfs partitie niet veel tonen.

• DaNose
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Met Gdisk een FAT32 Partitie gemaakt van een kleine 80 GB, die perfect werkt onder WinXP. XP kan zo'n partitie misschien niet aanmaken, maar het werkt gewoon vlekkeloos.

Verwijderd

Als je windows XP gaat installeren op een schijf waar nog geen partitie op staat heb idd geen keuze tussen fat32 en ntfs.
Maar als je je hardeschijf al gepartioneerd hebt met fat32 dan komt die optie WEL erbij te staan tijdens de instalatie van windows XP.

Verwijderd

thx, 2*30GB werkt perfect. Wel ff de stationsletters veranderen.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Is allemaal op te zoeken.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.