Welke SB128 PCI drivers gebruiken jullie?

Pagina: 1
Acties:

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
In 2 van mijn PC's heb ik een Sound Blaster 128 PCI kaartje zitten, een Ensonique.

De hardware bevalt mij prima. Onder optimale omstandigheden komt er mooi geluid uit. Maar de driver-support, die is op z'n zachtst gezegd een ramp.

Bij de kaarten heb ik ooit een CD gekregen, maar die drivers zijn oud en erg brak. Dus downloaden.

Het probleem is dat er zoveel verschillende Sound Blaster 128 drivers zijn, dat ik door de drivers het bos niet meer zie. Verder heb je ook drivers die je op de Europese site wel kunt vinden, en op de Amerikaanse niet, en andersom. Dit komt vooral omdat je een aantal Creative kaarten hebt die "Sound Blaster 128" heten. Ze hebben een typenummer zoals CT58xx. Maar zelfs met die typenummers is het zoeken naar een driver niet gemakkelijk.

Op de ene machine (p200 MMX) heb ik Windows NT 4 draaien. Met heel veel moeite had ik een driver gevonden die werkte (de andere drivers herkenden de kaart niet of gaven een BSOD). Op mijn andere machine, een Celeron 500 en Windows 2K, is het iets gemakkelijker, maar ook daar functioneren de drivers verschillend. De driver die ik nu heb, laat de MP3's haperen. Zometeen ga ik deze machine her-installeren (Windows vernaggeld door Easy CD Creator 5 install), maar welke drivers moet ik nou pakken? Ik heb 3 verschillende op m'n harddisk staan :(

Vreemd genoeg valt het mij op dat de SB-128 veel beter klinkt onder Linux en FreeBSD als onder Windows met de Creative drivers. Vraag me niet waarom, maar die Creative drivers zijn volgens mij een grote ramp.

Mijn vraag aan jullie is: Welke SB128 drivers (waar vandaan gedownload, dus met volledige URL en niet alleen www.creative.com) gebruiken jullie? Wat zijn de ervaringen met de verschillende drivers?

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Moet ik nu een URL gaan ophoesten die ik nooit gebruikt heb (installatie cd? F:\Drivers\SB128PCI\*.* :P ).

Als je mijn driverversie wilt weten of een driver nodig hebt, brul dan even.

• sebas82
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-10-2024
Ik gebruik de standaard drivers van windows die hij na de windows update heefd gëinstaleerd