Toon posts:

[car audio] 200 Watt Lanzars kraken!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een 2e hands JVC KD-S611 autoradio/cd-speler gekocht. Daar heb ik 200 watt Lanzar boxjes bijgekregen.

Die headunit is 4 x 40 watt. Maar als ik het geluid open zet (nog niet eens extreem hard) dan beginnen de boxen bij lage tonen enorm te kraken.
Mijn oude Philipsboxjes (15 watt!!) klinken nog beter als het volume open gaat.
Doe ik iets verkeerd of zijn die Lanzars gewoon bagger?

Type is Lanzar VB5.2 trouwens.

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Mischien waren ze al brak en heeft die gast ze daarom verkocht, 2de hands spul kan je altijd beter eerst even testen voordat je betaald :)

Alle proemn in n drek

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:34

mr_petit

opperprutser

ik denk dat ze opgeblazen zijn:
waarschijnlijk is de spreekspoel een keer hard tegen de poolplaat geslagen en nu is de spreekspoel krom.
deze schuurt dan tegen de binnenkant (of buitenkant) aan van het 'spreekspoelgat' als ie op de bas heen en weer wil gaan.

hier kan je eigenlijk niets tegen doen

"man is not truly one, but truly two,"

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm, kan ik dat ergens aan zien? Zolang ik het volume niet al te hoog zet klinken ze nog goed. Maar deze boxen moeten het volume op 100% toch wel aankunnen of niet?

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Ook 1000 watt speakers kan je gaar laten klinken als je er een brakke versterker aan hangt. Het signaal naar je speakers moet zuiver zijn en niet overstuurd, wil het goed klinken. Dat kraken kan aan twee dingen liggen.

1.radio. Geeft de radio niet vanaf een bepaald volume een overstuurd signaal (geen mooie sinussen meer, maar afgetopte signalen.

2.speakers. Zijn de speakers gaar in de zin dat ze gewoon kapotgebeukt zijn. Probeer ze eens thuis aan je versterker te haken en luister of ze ook al snel gaan kraken.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 14 juli 2002 20:44 schreef Wekkel het volgende:
1.radio. Geeft de radio niet vanaf een bepaald volume een overstuurd signaal (geen mooie sinussen meer, maar afgetopte signalen.
Dat zal 't zijn. Ik heb je raad opgevolgd en ze hier aan de versterker gehangen, en daar werkten ze perfect. De oplossing is dus een versterkertje ertussen hangen neem ik aan? Dan koop ik wel een 4-kanaals denk ik, kan ik er meteen een woofertje bijleggen :)

Verwijderd

Topicstarter
Oke meteen nog maar een vraagje. Ik wil die Lanzars dus aan een versterker hangen. Die versterker kan dat 't laag eruit filteren. De sub sluit ik dan ook aan op de versterker.

Ik wil 't echt ontzettend goedkoop houden. Ik zit te denken aan de Red Alert boombox van de kijkshop, of misschien kan ik iets leukers 2ehands krijgen.

Heb ik nu voor bovenstaande een 2- of 4-kanaals versterker nodig? En hoeveel watt RMS heb ik nodig? Ik wil graag het volume flink openzetten, maar ik hoef niet over de weg te stuiteren :) Alvast bedankt!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

ik zou voor 4 kanaals kiezen, actieve filters aan boord en rond de 4x50 watt rms. Genoeg voor stuiteren icm een REd Alert..

Kost je wel 200-250 euro voor de versterker (dan heb je wat goeds) en 50 euro aan fatsoenlijke bekabeling.

Heeft je autoradio wel pre-outs?

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 15 juli 2002 14:36 schreef Wekkel het volgende:
ik zou voor 4 kanaals kiezen, actieve filters aan boord en rond de 4x50 watt rms. Genoeg voor stuiteren icm een REd Alert..

Kost je wel 200-250 euro voor de versterker (dan heb je wat goeds) en 50 euro aan fatsoenlijke bekabeling.

Heeft je autoradio wel pre-outs?
Ja 1x rood/witte tulp. Kan ik 't niet redden met een 2-kanaals dan? De auto waar 't inkomt is nl bijna niks meer waard en niet all-risk verzekerd. Ik vind 't zonde om er teveel geld in te stoppen, letterlijk (itt over een jaar of 2 :9 )

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

FFF

euh, k'heb niet alles gelezen, maar het lijkt mij dat je ampie van de autoradio gaat clippen. En het dus niet aan je speakers ligt, je moet er maar eens een echte amp tussen hangen, en ik durf te wedden dat het veel harder gaat en beter klinkt.

of je
hebt gewoon brak spul gekregen, maar mijn ervaring met lanzar is dat ze gewoon goed presteren.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 15 juli 2002 14:41 schreef FFF het volgende:
euh, k'heb niet alles gelezen, maar het lijkt mij dat je ampie van de autoradio gaat clippen. En het dus niet aan je speakers ligt, je moet er maar eens een echte amp tussen hangen, en ik durf te wedden dat het veel harder gaat en beter klinkt.

of je
hebt gewoon brak spul gekregen, maar mijn ervaring met lanzar is dat ze gewoon goed presteren.
Inderdaad, als je bovenstaande had gelezen had je gezien dat je gelijk had ;) :D

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

2 kanaals gaat niet goed werken aangezien je met een kist wil gaan werken. Aansluiten zou kunnen middels het zogenoemde trimode. Lanzars gaan dan gewoon links en rechts, terwijl de sub eroverheen wordt gebrugd. De meeste moderne versterkers kunnen dit gewoon aan. Je sub moet je dan passief filteren voor laagdoorlaat.

Over het algemeen is een dergelijke inbouw problematisch omdat het moeilijk is evenwicht te krijgen tussen je Lanzars en sub qua geluidsniveau.

Als het perse 2 kanaals wordt, zou ik trimode alleen aanraden icm met een free-air woofer tussen de lanzars. Ik weet niet wat voor wagen je hebt?

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 15 juli 2002 15:02 schreef Wekkel het volgende:
(..) Als het perse 2 kanaals wordt, zou ik trimode alleen aanraden icm met een free-air woofer tussen de lanzars. Ik weet niet wat voor wagen je hebt?
Een Volkswagen Polo uit '86 (lach niet! :+ )
Dat trimode is misschien wel een idee. Op rondevries.nl staat een 30cm free air pioneer woofer voor 75 euro. Is dat misschien iets?

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

75 euro is iig niet echt duur. Ik weet niet wat je precies wil bereiken, maar voor een stevig potje bas zonder de buren helemaal gek te maken is free-air prima.
Pagina: 1